מיפן ועד צ'ילה: המדינות שתומכות בישראל ובגדול

המאורים בניו זילנד הפליאו בריקוד טקסי שהרחיק את המפגינים הפרו־פלסטינים, ביפן הזניקו צעדה מכל חלקי האי, בצ'ילה גינו את פעולת חמאס והאוונגליסטים ניבאו: "לא ינום ולא ישן שומר ישראל" • האנטישמיות אולי גואה, אבל יש לישראל גם תומכים מעבר לים

אוונגליסטים ניצבים לצד ישראל. תמיכה קולנית / צילום: ap, Sebastian Scheiner
אוונגליסטים ניצבים לצד ישראל. תמיכה קולנית / צילום: ap, Sebastian Scheiner

בשבוע שעבר תוכננה להתקיים הפגנה פרו־פלסטינית באוקלנד, ניו זילנד. השלטים הוכנו. הדגלים נשלפו. אבל אז הגיעה קבוצה של מאורים ופצחה בריקוד ה"האקה" הטקסי, עם תנועות נמרצות וליווי קצבי בצעקות, שמבוצע באופן מסורתי עבור מגוון פונקציות חברתיות בתרבות המאורית, לרוב כדי להכיר בהישגים או באירועים גדולים. הפעם הריקוד בוצע כדי להרתיע את המפגינים, בתוספת דגלי ישראל ברקע. ההפגנה בוטלה.

אנחנו הישראלים נשארנו קפואים ב־7 באוקטובר, בעוד אירופה עברה הלאה 
הפרופ' הישראלית שחיה בניו יורק: "יש עסקים שיעדיפו להפסיד כסף מאשר לעבוד עם יהודים" 

נראה שזו שעתם של אנשים ברחבי העולם להזכיר לעצמם מה הם מייצגים, ולא פחות חשוב, נגד מה הם עומדים. בזמן שאנו עדים להמונים באירופה ובארה"ב העומדים בגאון נגד ישראל, נשמעים גם לא מעט קולות אחרים - ולעתים הם מגיעים ממקורות מפתיעים.

למרות האיפוק היפני: 1,200 בצעדת תמיכה

אחת ההפתעות היא התמיכה האיראנית. ההכרה הרווחת היא שהרפובליקה האסלאמית של איראן היא אויב גדול שאורב לישראל, נותנת חסות לא רק לחמאס אלא גם לחיזבאללה, לחות'ים בתימן ולמגוון מיליציות בעיראק ובסוריה, מחזיקה בצבא משלה ומאיימת בנשק גרעיני.

למרות השקפות הממשלה הפונדמנטליסטית האיסלאמית, העם האיראני מגלה תמיכה גדולה בישראל. ככל שפרצו הפגנות תמיכה בחמאס ברחבי העולם בתגובה למלחמה בעזה, חברי התפוצות האיראנית זכו ​​להכרה גוברת בשל ייצוגם בהפגנות התומכות במדינה היהודית. בכמה ערים מערביות, מתנגדים איראנים היו בין הדוברים העיקריים בעצרות פרו־ישראליות, ודגלי איראן התנוססו לצד אלה של ישראל.

מאז התקיפה של חמאס על ישראל ב־7 באוקטובר נזהרה טוקיו והציגה עמדה דיפלומטית מאוזנת בין מדינות ערב וישראל, כפי שעשתה ב־50 השנים האחרונות. בתחילה גינתה את מתקפת חמאס "שפגעה קשות באזרחים חפים מפשע", אך לצד זאת נמנעה מלכנות אותו ארגון טרור.

למרות עמדתה המאופקת, ועל אף הדיאלוג המתמשך שלה עם המשטר האיראני והאינטרסים שמתחזקים אותו, כ־1,200 איש צעדו בטוקיו בשבוע שעבר לאות תמיכה בישראל. המפגינים הגיעו מאזורים שונים, ביניהם האי הצפוני הוקאידו, האי הדרומי קיושו, והערים הגדולות אוסקה ונגויה. לצעדה הגיעו גם נציגי הקהילה הישראלית והיהודית. ההפגנה התקיימה כמה ימים לאחר ששרת החוץ של יפן, יוקו קמיקאווה, ביקרה בתל אביב ונפגשה עם מקבילה הישראלי אלי כהן ב־3 בנובמבר, וגינתה את "ההרג והחטיפה האכזרית של חמאס ואחרים", תוך הבעת "סולידריות של יפן עם עם ישראל", כך לפי אתר החדשות היפני "חדשות יפן".

האוונגליסטים מזמינים את החברים לתרום לישראל

בעוד שקולות מסוימים מתמהמהים או מציגים תמיכה מסויגת בישראל, הנוצרים האוונגליסטים בארה"ב לא חיכו הרבה. "למחבלים שבחרו במאבק הזה, שמעו זאת: מה שאתם עושים לישראל, אלוהים יעשה לכם. למרות הבכי של היום, תבוא השמחה, כי לא ינום ולא ישן שומר ישראל", כתבה קבוצת הנוצרים המאוחדים למען ישראל, או CUFI (Christans United for Israel) בפלטפורמה החברתית X (טוויטר לשעבר), שעות ספורות לאחר הטבח ב־7 באוקטובר. מאז הם המשיכו בתמיכה קולנית במיוחד באותו קו.

באמצע אוקטובר התפרסמה "הצהרה אוונגליסטית לתמיכה בישראל", שאישרה את "זכותה וחובתה של ישראל להגן על עצמה מפני תקיפות נוספות", כך מתוך אתר הוועדה לחופש האתיקה והדת - זרוע של אמנת הבפטיסטים הדרומית. בהצהרה תמכו כ־2,000 כמרים ומנהיגי דת אחרים. מנהיגים אוונגליסטים ברחבי המדינה הביעו אהדה, כפי שדיווח לאחרונה גם הניו יורק טיימס, "למדינה שרבים מהם חשים אליה קשרים רוחניים, תרבותיים ופוליטיים אינטנסיביים".

תמיכת האוונגליסטים בישראל אמנם לא מפתיעה כלל, אך מסיבות אחרות, שהרי היא נעוצה בתפקידה באחרית הימים כביכול: שובו של ישוע לכדור הארץ, וקרב אחרון עקוב מדם שיסתיים בשליטתו של ישו בעולם מהר הבית בירושלים. בינתיים, קבוצות אקטיביסטיות מבוססות אמונה כמו CUFI כבר תרמו מיליון דולר לבתי חולים וארגונים אחרים בישראל, המספקים טיפול מציל חיים לקורבנות הטבח. הארגון גם פתח קרן המזמינה את יותר מ־10 מיליון חבריו לתרום לישראל, כש־100% מהכספים יועברו לטיפול מציל חיים.

צ'ילה: "שום דבר לא יכול להצדיק אותם"

גם בחלקה הדרומי של יבשת אמריקה מביעים תמיכה בישראל, ודווקא במקומות לא צפויים. ממשלת צ'ילה, מדינה שבה חיה הקהילה הפלסטינית הגדולה ביותר מחוץ למזרח התיכון, גינתה את פעולת חמאס. "אנו מגנים ללא סייג את ההתקפות האכזריות, הרציחות והחטיפות של חמאס. שום דבר לא יכול להצדיק אותם", הצהירה לפי אנדולו, סוכנות הידיעות הטורקית. לפי נתוני הפדרציה הפלסטינית של צ'ילה, במדינה הלטינית חיים יותר מ־500 אלף פלסטינים.