בניגוד לטענת סמוטריץ׳: הנגיד אישר את ההמלצה לקצץ בכספים קואליציוניים

שר האוצר סמוטריץ' טען בראיון בחדשות 12 כי הנגיד לא אישר מכתב שהוציא בנק ישראל, בו נכתב שהקיצוץ שנעשה בתקציב אינו מספיק • בתגובה בנק ישראל הבהיר: "כל מסמך מדיניות המפורסם מטעם הבנק, הוא באישורו של הנגיד"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר הערב (ה') בראיון לקרן מרציאנו בחדשות 12 כי המסמך שהוציא אתמול בנק ישראל, בו נכתב כי הקיצוץ שבוצע בתקציב אינו מספיק וכי צריך לשחרר כספים קואליציוניים, נשלח לא על דעת נגיד בנק ישראל אמיר ירון. המסמך חתום על ידי מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, ד"ר עדי ברנדר. ירון היה בשוויץ בעת פרסום המסמך.

בלעדי | הקופה הקטנה שרצה יוסי שלי והבקשה של נתניהו: הדיון הסוער של האוצר על הכספים הקואליציוניים
קיצוץ של 70% בכספים הקואליציוניים? יותר קרוב ל־11%
המשרוקית | האם 2-3 מיליארד שקל מתקציב המשטרה מוגדרים ככסף קואליציוני?

"נגיד בנק ישראל לא אמר דבר אתמול, הוא בשוויץ. מנהל מחלקת המחקר הוא שהוציא את המסמך", אמר סמוטריץ'. בתגובה, השיבה מרציאנו שכל דבר שמתפרסם על־ידי בנק ישראל נעשה בידיעה ובאישור של הנגיד; מנגד, סמוטריץ' התעקש ואמר: "הנגיד לא ידע, שוחחתי איתו אתמול טלפונית".

כעת נמסר מטעם בנק ישראל כי הנגיד אכן אישר את המסמך: "כל מסמך מדיניות המפורסם מטעם הבנק, הוא באישורו של הנגיד ולאחר דיונים מקצועיים מקיפים, לרבות המסמך הנדון".

במסמך מיוחד שהפיץ מנהל המחקר בבנק ישראל, נכתב כי על הממשלה לבחון ולהודיע כעת היכן לקצץ בתקציב 2024. עוד נכתב כי קיצוץ של 4 מיליארד שקל שבוצע בפועל אינו מספיק, וכי יש לקצץ 8-10 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים בשנה הבאה. "תמונת המצב הביטחונית מחייבת אחריות רבה בניהול מדיניות התקציב של הממשלה כדי לבסס את אמון השווקים, הבוחנים את ההתפתחויות במשק, ובכללם התקציב", נכתב.

כלומר, בבנק ישראל מבינים שיש צורך בשינוי סדרי העדיפויות בתקציב, זאת תוך מניעת הוצאות מתוכננות שאינן הכרחיות, קרי - הכספים הקואליציוניים. בנוסף, נכתב כי העלות הפיסקלית הכוללת של המלחמה בשנת 2023 אינה מסתכמת רק ב־35 מיליארד שקל שהקצה כרגע שר האוצר (22 מיליארד שקל לביטחון ו־13 מיליארד שקל להוצאות אזרחיות).