ישראל במלחמה | סיקור שוטף

בצה"ל החליטו להרחיב את הפעילות בצפון הרצועה; ארבעה נפצעו מירי נ"ט בגבול לבנון

המו"מ לעסקה: ישראל מתעקשת על שחרור כל האימהות והילדים החטופים • מפקד פיקוד הדרום בבית החולים שיפא: "הנוכחות של חמאס בבתי החולים ברורה" • אלפים רבים בצעדת משפחות החטופים לירושלים, השרים גנץ וקיש הגיעו למקום ושמעו את המשפחות: "תחזירו אותם הביתה, כבר אין לנו אוויר" • תיעוד מפיצוץ המוצב של הג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים 

משאיות עם ציוד הומניטרי נכנסות לעזה. הקבינט החליט לאפשר כניסת סולר / צילום: ap, Fatima Shbair
משאיות עם ציוד הומניטרי נכנסות לעזה. הקבינט החליט לאפשר כניסת סולר / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווחים שוטפים

23:10 - הפגזות כבדות של צה"ל ברצועה מורגשות בשדרות ובאזור העוטף.

22:50 - ממשלת טנזניה אישרה שאחד מאזרחיה שהוגדר כחטוף נהרג. קלמנס פליקס מטנגה נעדר מאז מתקפת הפתע של חמאס וכעת משפחתו עודכנה שהוא נהרג. בהודעה שפרסם משרד החוץ של טנזניה נכתב כי הרשויות נמצאות בקשר עם ממשלת ישראל להחזרת גופתו. אזרח טנזני נוסף חטוף ברצועת עזה.

22:41 - חברות התקשורת המרכזיות בעזה אמרו ששירות הסלולר הוחזר באופן חלקי ברצועה, אחרי כניסת כמות מוגבלת של דלק דרך אונר"א.

22:15 - חמאס דרש מישראל להפסיק להטיס מל"טי מעקב מעל עזה, כחלק מהדרישות לשחרור החטופים. מקורות אמרו ל-CNN כי לא סביר שישראל תקבל את הבקשה, כיוון שהמשמעות היא איבוד היכולת לעקוב אחר הפעילות של אנשי חמאס.

21:39 - בתגובה על הירי לישראל: מטוסי ומסוקי קרב תקפו תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. בין המטרות שהותקפו - אתרים, מפקדות ועמדות צבאיות מהם פעלו מחבלי הארגון.

כמו כן, מוקדם יותר היום זוהה שיגור משטח לבנון לעבר מוצב צה"ל במרחב הר דב, שנפל בשטח פתוח, אין נפגעים. כוחות צה"ל תקפו את מקור הירי.

21:30 - תחקיר משטרתי חושף: 364 אזרחים נרצחו במסיבה ברעים, 40 חוגגים נחטפו. בקרבות באזור נפלו 17 שוטרים. מחקירת המחבלים במשטרה עולה כי המסיבה לא הייתה היעד של המחבלים, והם הגיעו לשם כשהבינו שיש באזור אזרחים.

21:21 - אהוד יערי מפרסם פרטים חדשים על המשא ומתן לשחרור חטופים.

לפי מקורות ערביים, שבדרך כלל התגלו כיודעי דבר, קטר הניחה בפני ישראל שתי חלופות לעסקת חטופים שמציע חמאס. החלופה הראשונה היא שחרור 53 ילדים ונשים תמורת הפסקת אש של שלושה ימים והכנסת כמות מסוימת של דלק לרצועת עזה. לפי החלופה השנייה, חמאס תשחרר 87 חטופים, בהם אזרחים זרים, כנגד שחרור נשים וילדים פלסטינים וכמה אסירים ביטחוניים והפסקת אש של חמישה ימים והכנסת כמות גדולה יותר של דלק.

חמאס מציע, לפי מקורות אלה, שהעסקה תתבצע בשלוש פעימות, ואילו ישראל תבעה: נסתפק בשתי פעימות בלבד.

21:12 - האפיפיור יפגש ביום רביעי עם קרובי משפחה של חטופים בעזה. האפיפיור צפוי להיפגש גם עם פלסטינים.

21:06 - ראש הממשלה נתניהו חזר בריאיון ל-NPR על כך שישראל עושה הכל על מנת למנוע פגיעה באזרחים. הוא הוסיף כי ישראל צריכה לשמור על האחריות הביטחונית בעזה בעתיד הקרוב אך הבהיר: "לא משוכנע בנוגע להשארת החיילים שם".

20:57 - הבית הלבן: הנשיא ביידן ואמיר קטר דנו בצורך הדחוף בשחרור החטופים שנמצאים ברצועה. בבית הלבן הוסיפו כי השניים עסקו גם בסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.

20:34 - בכיר אמריקני אמר ל"ניו יורק טיימס" כי בארה"ב משוכנעים שחמאס וחמושים נוספים פעלו מתחת למתחם בית החולים שיפא. הבכיר ציין כי יורטו תכתובות בין חמושים שמראים שחמאס משתמש בבתי חולים כאזורי פיקוד ומחסני תחמושת.

20:23 - דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, בהצהרה היומית לתקשורת: "נפעל בכל מקום שבו נמצא חמאס - והוא נמצא גם בדרום הרצועה". בנוגע לחטופים אמר: "אנחנו חושבים כל הזמן עליהם ועל המשפחות. המאמצים שלנו במלחמה הם גם לחלץ את החטופים. אם יהיה מידע חדש אנחנו נעדכן את המשפחות והציבור".

20:17 - חן אביגדורי, שאשתו ובתו נחטפו לעזה, נפגש עם בכיר קטארי בצוות המשא ומתן. "הבכיר אמר שהבעיה היא שיש אפס אמון בשני הצדדים", שיתף. "הרגשתי אמפתיה מהצד שלו. אני חושב שהולך לקרות משהו שחייבים להניע אותו קדימה. כל חטוף שיוצא מהרצועה זה הישג".

20:14 - בצה"ל החליטו להרחיב את הפעילות בצפון רצועת עזה, והכוחות פועלים במקומות שהם עוד לא פעלו בהם. לפי ההערכות, שיקום הרצועה יימשך בין חמש לשש שנים אחרי שמאות אלפי בתים נהרסו.

20:03 - ישראל מתעקשת על שחרור כל האימהות והילדים שמוחזקים על ידי החמאס. גורמים בירושלים העבירו מסר לפיו אפשר לדון על ימי הפוגה נוספים - בתמורה לשחרור עוד חטופים. ראש הממשלה נתניהו התקשר לנשיא ביידן כדי שיפעל להגדיל את מספר החטופים שישוחררו.

20:00 - מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן קיים הערכת מצב בבית החולים שיפא: "אנחנו רואים את הנוכחות של החמאס בכל בתי החולים, זו נוכחות ברורה. הם עושים שימוש ציני בבתי החולים, כמו כאן בלב שיפא". הפעילות של צה"ל בבית החולים נמשכת, וגם בשעות האחרונות הכוחות פועלים לחשיפת תשתית תת-קרקעית של חמאס במקום.

19:45 - יורש העצר הבחרייני: שחרור של חטופים ישראליים ונשים וילדים פלסטיניים שעצורים בישראל יסייע לסיום העימות.

19:36 - אמיר קטר ונשיא ארה"ב ביידן שוחחו בטלפון על ההתפתחויות בעזה וב"שטחים הפלסטינים הכבושים".

19:30 - שר הביטחון גלנט: "ניצחון מוחלט במלחמה יביא הרחקה של מלחמות עתידיות להרבה זמן". גלנט סיים לפני זמן קצר הערכת מצב במפקדת אוגדה 98. "העוצמה של הפעולה הקרקעית מביאה שני הישגים", אמר, "היא משמידה את החמאס והיא מקדמת אותנו להביא את החטופים בחזרה".

גלנט הוסיף: "חמאס מבינים רק כוח. כשאתה לא נותן לו כלום ונשאר על הקו, הוא יכול לדון איתך 20 שנה. כשיש לך מה לתת לו, שזה שקט ועצירה לתקופת זמן כזו או אחרת, הוא מוכן לשלם בשביל זה. לכן, ככל שנפגע ונהיה יותר מדויקים, ככה הסיכוי להביא בחזרה את החטופים הולך וגובר".

18:51 - מפגינות של מטה משפחות החטופים בניו יורק מחו מחוץ למעונו הפרטי של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. המפגינות ציינו את יום הולדתה של החטופה אמילי הנד, בת 9. "בוא לחגוג איתנו את יום ההולדת שלה", קראו למזכ"ל. "אכפת לך בכלל מהילדים החטופים מתחת לאדמה? תצטרף אלינו או שנוח לך יותר להתבטא באנטישמיות?"

18:25 - אלפים מלווים את משפחות החטופים בקבלת שבת בעין חמד. אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה, אמר למשפחות: "אני קורא לראש הממשלה ולנבחרי הציבור: אם צריך לשחרר את הנבלה שרצח את אישתי ובני על מנת להשיב הביתה את החטופים - עשו זאת מיד והשיבו אותם הביתה".

18:20 - שר הביטחון גלנט אירח את שר ההגנה של צרפת: "אנחנו נלחמים בשביל עתיד העולם החופשי. יחיא סינוואר הוא אוסמה בן לאדן החדש". השניים קיימו פגישה אישית ופגישת עבודה מורחבת בלשכת שר הביטחון בקריה. מדובר בביקור הראשון של שר הגנה צרפתי בישראל מאז שנת 2000.

שר הביטחון פירט בפני שר ההגנה כיצד חמאס משתמש בבתי ספר, בתי חולים ומסגדים להסוואת פעולות טרור. גלנט קרא לעמיתו הצרפתי ולקהילה הבינלאומית לפעול להשגת יציבות אזורית והרתעת ארגוני הטרור בלבנון.

18:12 - אין דיווח על נפגעים מהמטח האחרון למרכז. עם זאת, יש דיווחים על נפילות באזור פתח תקווה, שוהם ובאר יעקב. צוותי מד"א יצאו לסרוק באותן הזירות.

18:05 - אין דיווח על נפגעים מהמטח האחרון למרכז. צוותי מד"א יצאו לסרוק בזירות בהן דווח על נפילות.

18:03 - אזעקות גם בבני ברק, רמת גן, אור יהודה וחולון.

18:02 - ירי לגוש דן, השפלה והשרון: אזעקות בתל אביב, הרצליה, רמת השרון, הוד השרון, רחובות, נס ציונה, ראשון לציון ויישובים נוספים.

17:51 - שר האנרגיה ישראל כ"ץ מסרב להכנסת דלק לרצועה ללא החזרת החטופים. "אני אציע בקבינט לקשור בין הדלק לנושא החטופים", אמר במשדר חדשות 12. "אני אשכנע שכל ויתור בנושא כמו דלק הוא רק תמורת החזרת החטופים. אנחנו מחויבים למשפחות ואסור לנו לעשות ויתור שהוא לא מחזק את המצב שלנו ביחס לחטופים".

17:39 - שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, אמר בהצהרה לתקשורת ברמאללה כי יש חשיבות להחזרת השליטה של הרשות הפלסטינית בעזה. בורל גינה פעם נוספת את מתקפת חמאס ב-7.10, וקרא להחזרת החטופים.

17:20 - דובר צה"ל: בשעות האחרונות זוהו מספר שיגורי נ"ט לעבר המרחבים שומרה, שתולה ומנרה, צה"ל תקף את מקורות הירי. בנוסף, מטוס קרב תקף תשתית טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון.

מוקדם יותר כוחות צה"ל הפילו רחפן שחצה משטח לבנון לישראל. על פי החשד הוא נשא חומר נפץ.

17:14 - ארבעה ישראלים נפצעו, בהם אחד במצב קשה, כתוצאה מירי נ"ט בגבול לבנון סמוך למנרה.

17:03 - צבע אדום בחולית שבעוטף עזה.

16:55 - שר החוץ אלי כהן שוחח עם שר החוץ הנכנס של בריטניה, דייוויד קמרון.

שר החוץ החדש של בריטניה, דייוויד קמרון, צפוי לבקר בישראל כבר בשבוע הבא. הוא שוחח עם שר החוץ אלי כהן, שהודה לו על התמיכה של הממשל הבריטי בישראל. "בריטניה היא בת ברית מהטובות והקרובות ביותר שיש לישראל היום בעולם", מסר השר כהן. "בבריטניה מבינים באופן חד וברור כי לישראל יש כל זכות להגן על אזרחיה מפני טרור החמאס ולעשות הכול על מנת להשיב הביתה את 239 החטופים שנמצאים בעזה כבר יותר מ-40 יום".

16:50 - כחמישה עשר תלמידים פרצו למגדל פיזה ותלו למשך מספר דקות את דגל פלסטין. לפני שהורדו מהמקום הם הדליקו כמה אבוקות.

16:35 - ראש המל"ל: "כרגע אין הסכמה על שחרור חטופים"

ראש המל"ל צחי הנגבי בהצהרה לציבור: "קבינט ניהול המלחמה מאוחד סביב היעד של שחרור החטופים. ב התחלה דובר על עסקאות קטנות של 10 או 15 חטופים, אך ראש הממשלה לא הסכים והבהיר שנסכים להפסקת אש רק תמורת שחרור מאסיבי של חטופים" . הנגבי מסר כי כרגע אין עסקה או הסכמות עם החמאס לשחרור חטופים.

על האישור הישראלי להכנסת דלק לרצועה אמר הנגבי: "אתמול בשעות הקטנות הדרג המדיני נענה לבקשה מיוחדת של ארה"ב להכנסת שתי מכליות ביממה לטובת טיהור השפכים של עזה. אם יהיו מגיפות ברצועה לא נוכל להמשיך בלחימה". הנגבי הוסיף כי גורמי הביטחון תמכו בהכנסת הדלק לעזה.

16:27 - 250 בעלי אזרחות זרה יצאו מרצועת עזה למצרים דרך מעבר רפיח. לפי הרשויות במצרים, משעות הבוקר נכנסו יותר מ-20 משאיות סיוע לרצועה.

16:20 - אלפים רבים בצעדת משפחות החטופים לירושלים.

16:13 - גנץ על הכנסת הדלק לעזה: "לא מדובר בשינוי אסטרטגיה"

השר בני גנץ ענה לביקורת על הכנסת הדלק לעזה: "קבינט המלחמה על דעת כלל חבריו החליט על אספקת דלק לארגונים הבין לאומיים (60 אלף ליטר) במהלך 48 השעות הקרובות". לדברי גנץ, מדובר בהעברה נקודתית, שאושרה לבקשת גורמים בין-לאומיים לצורך תפעול מתקני התפלה וביוב, ולצרכים נוספים עצמיים של הארגונים הפועלים בדרום הרצועה.

גנץ חתם: "לא מדובר בשינוי אסטרטגיה, אלא במתן מענה נקודתי שמשרת את המשך הלחימה של צה״ל. המדיניות כולה תידון בקבינט המדיני-ביטחוני לכשיתקיים".

16:00 - עשרות אמצעי לחימה אותרו בגן ילדים בצפון רצועת עזה

פעילות צה"ל ברצועה נמשכת. עשרות פצצות RPG, פצצות מרגמה ונשקים אותרו בגן ילדים ובבתי ספר ברצועה. בנוסף, חוליית מחבלים הותקפה מהאוויר בעזרת הכוונה של לוחמי צוות הקרב הגדודי של גדוד 12 בחטיבה 7. הכוחות ניהלו מרדף רגלי אחר המחבלים והכווינו כלי טיס שירה לעברם וחיסל אותם.

15:55 - אחרי הביקורת על העברת הדלק לרצועה - ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני במוצאי השבת.

15:40 - שרים הגיעו לצעדת משפחות החטופים וספגו צעקות

השר מיקי זוהר (הליכוד) וחה"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) הגיעו לצעדת משפחות החטופים בדרך לירושלים. "אני אעמוד מול המשפחות ואגיד להם שאני אוהב אותם", אמר השר מיקי זוהר. "באתי כדי להגיד בצורה הכי ברורה - אנחנו נעשה הכול כדי להשיב את כולם הביתה. אנחנו יודעים שאין אפשרות לנצח בלי שכולם חוזרים הביתה".

הנוכחים קראו לעבר השר: "בושה, תלך מפה, תיקחו אחריות". ממטה משפחות החטופים נמסר: "נציגות המשפחות הודתה לשר זוהר על הגעתו לצעדה, וכל נציג שיגיע יתקבל באופן מכובד. המשפחות מבקשות מהמשתתפים לכבד את נוכחות נבחרי הציבור".

15:34 - אחרי הביקורת על הכנסת הדלק לעזה: ראש המל"ל צחי הנגבי יקיים מסיבת עיתונאים בשעה 16:15.

15:30 - טקס לזכר חללי גולני במקום שממנו יצאו המחבלים לטבח ה-7.10. ברחבת המסדרים של חמאס: לוחמי חטיבת גולני קיימו בעומק רצועת עזה טקס לזכר חבריהם שנפלו. הטקס נערך ברחבת המסדרים של המוצב "קטיבה", שבה מחבלי חמאס קיימו מסדרים וטקסים ומשם יצאו מחבלים לטבח ה-7.10. הלוחמים ערכו טקס לזכר 72 החללים של חטיבת גולני שנפלו מתחילת הלחימה.

15:15 - שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דורש לשנות את הרכב קבינט המלחמה, בעקבות האישור הישראלי להכנסת דלק לרצועת עזה. "ההחלטה על הכנסת דלק תמוהה ביותר. זו החלטה שיורקת בפרצופם של חיילי צה"ל, החטופים ובני משפחותיהם", כתב לראש הממשלה נתניהו. "לא אוכל להסכים עם הדרתי מקביעת מדיניות המלחמה". 

14:30 - אזעקות בשדרות ובעוטף עזה.

14:11 - דיווח בטורקיה: משפחות החטופים הישראלים פנו לארדואן במכתב שבו הן מבקשות ממנו לסייע בשחרור יקיריהם שנחטפו לעזה.

13:43 - שרי הממשלה בביקורת חריפה על ההחלטת להכניס סולר לעזה

שר האוצר סמוטריץ' ביקר בחריפות את ההחלטה: "טעות קשה ומנוגדת להחלטת הקבינט. זה משדר חולשה, להכניס חמצן לאויב". השר לביטחון לאומי בן גביר תקף: "שוב החלטות של מדיניות נסגרות בקבינט המלחמה שמוביל את ישראל לקונספציה שגויה. מדובר באצבע בעין ללוחמי צה"ל , למשפחות השכולות ומשפחות הנעדרים והחטופים. אדרוש מרה"מ להביא החלטות שקשורות במדיניות לקבינט מורחב".

השרה מירי רגב פנתה לראש המל"ל: "כנס מיידית את הקבינט המורחב. אין לקבינט המלחמה סמכות לאשר זאת". גם אלקין תקף: "קו אדום שנחצה פעם אחת ייחצה שוב ושוב. כניעה ללחץ והסכמה לכניסת דלק לרצועה ללא שום תמורה בשחרור חטופים זאת טעות קשה!". 

13:33 - ישראל החליטה להכניס שתי מיכליות סולר ביממה לעזה: "כדי למנוע מגפות"

גורם מדיני הסביר כי מדובר בהמלצה של צה"ל והשב"כ שאישר קבינט המלחמה פה אחד וכי הסולר יוכנס לרצועה לבקשת ארה"ב עבור צרכי האו"ם - ולתמיכה בתשתיות מים וביוב וכדי למנוע מגפות. הגורם הסביר כי "פעולה זו מאפשרת לישראל את המשך מרחב התמרון הבינלאומי הדרוש לחיסול החמאס. המיכליות יעברו דרך מעבר רפיח, באמצעות האו"ם, לאוכלוסייה האזרחית בדרום רצועת עזה ובלבד שלא יגיע לחמאס".

13:16 - התרעות הופעלו בערב אל-עראמשה ובאדמית שבגליל המערבי. מדובר בשיגורים מלבנון, לפחות 4 נפילות בשטחים פתוחים.

13:13 - נציגים של משפחות קורבנות הטבח ב-7 באוקטובר ייפגשו ב-15:00 עם קארים ח'אן, תובע בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, במטרה לקדם חקירה נגד חמאס בגין פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. המשפחות דורשות גם הוצאת צווי מעצר בין-לאומיים נגד בכירים בהנהגת חמאס. לאחרונה סייר ח'אן ברפיח וביקש לבקר גם ביישובי העוטף כדי לאסוף ראיות לחקירה עתידית, אך בישראל סירבו מחשש שזה יתפרש כמתן סמכות לחקירה דו-כיוונית.

13:00 - התרעות הופעלו באשקלון וביישובים כרמיה, נתיב העשרה, זיקים ומבקיעים. במועצה האזורית חוף אשקלון הודיעו כי זוהתה נפילה אחת בשטח פתוח בין שני יישובים. במד"א עדכנו כי לא התקבלו קריאות על נפגעים.

12:45 - אלפי משתתפים בצעדת משפחות החטופים מתקרבים לירושלים. הצעדה הגיעה למחלף שורש ותקיים הערב קבלת שבת לצד מיצג שולחן השבת הריק שממתין לחטופים.

12:40 - עדי, אימה של נועה מרציאנו, שגופתה אותרה ביממה האחרונה בעזה ספדה לה בלוויתה: "כמה שזה נשמע מוזר היום סוגרים מעגל - מצאנו נחמה את כאן איתנו. היית הרבה יותר צנועה - לא היית רוצה הלווייה גדולה כזו. את נחה עכשיו, אנחנו לא נעצור. את נותנת לנו תקווה וכוח, וזה הזמן לומר - תודה למשפחתי היקרה לחברים שלך ושלנו ולעם הנפלא הזה".

12:30 - תיעוד: חיילי הקרקע הכווינו, מחבלים עם טילי RPG חוסלו מהאוויר

במסגרת פעילותם צה"ל במרחב בית חאנון זיהו לוחמים עמדת תצפית שהקימו מחבלי חמאס, הלוחמים הכווינו אש מדויקת, חיסלו את המחבלים והביאו לסגירת מעגל מהירה על המחבלים והתצפית. בנוסף, בעזרת יכולות תצפית מתקדמות ושימוש ברחפנים, זוהו שלושה מחבלים חמושים בטילי RPG וקלצ'ניקוב באזור בית חאנון. כוחות האיסוף הכווינו תקיפה אווירית מדויקת והמחבלים חוסלו.

מפקד יחידה 636, סגן-אלוף ג': "מתחילת הפעילות הקרקעית ברצועת עזה מביאים לוחמי יחידות האיסוף הקרבי תמונת מודיעין משמעותית ומכרעת מעומק שטח האויב. בזכות אותה פעילות, אנו רושמים הישגים רבים באיתורם של מחבלים, תשתיות ואמל"ח המשמשים את החמאס וארגוני הטרור בעזה".

12:22: דיווח - הבית הלבן החליט לא לחשוף את מקורותיו בנוגע למפקדת חמאס בשיפא

מקור במודיעין האמריקני אמר לרויטרס כי הבית הלבן החליט שלא לחשוף את המקורות שלו בנוגע לקביעה כי בית החולים שיפא משמש כמרכז פיקוד ושליטה של חמאס מכיוון ש"אותם מקורות משמשים למעקב אחר מעמדם של החטופים"

12:15 - ר"מ הודו מודי: "מגנה בחריפות מות אזרחים במלחמה"

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי התייחס ללחימה ברצועת עזה, ואמר שהוא "מגנה בחריפות את מותם של אזרחים בעימות בין ישראל וחמאס".

11:41 - צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה וחוליית מחבלים בשטח לבנון

מטוסי קרב תקפו שורת מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו, תשתית טרור, מחסן אמצעי לחימה ומבנה צבאי. בנוסף, צה"ל תקף חוליית מחבלים שזוהתה בשטח לבנון במרחב ערב אל-עראמשה. כמו כן, זוהו כמה שיגורים לעבר המרחבים מלכיה ומנרה, צה"ל תוקף את מקורות הירי.

11:35 - דיווח: חוסל בכיר חמאס נוסף

דיווחים פלסטיניים: בכיר חמאס אחמד בחר, חבר הלשכה המדינית של הארגון, חוסל בתקיפה אווירית של צה"ל בעזה. בחר שימש בעבר כסגן יו"ר הפרלמנט הפלסטיני.

11:34 - צבע אדום בכיסופים.

10:59 - עדכון מניסיון הפיגוע סמוך לחברון: לוחמי צה"ל חיסלו שני מחבלים שירו לעברם, וגם החרימו את נשקם של המחבלים, מסוג קרלו.

10:55 - לפני זמן נורה טיל נ"ט לגזרת מלכיה בגליל העליון. צירי תנועה באזור נחסמו. במקביל, ירי פצמ"רים למוצב צבאי בגבול.

10:45 - המיליציות הפרו-איראניות הודיעו שתקפו את בסיס חריר של כוחות צבא ארה"ב בצפון עיראק.

10:16 - ניסיון פיגוע סמוך לחברון, אין נפגעים

מחבל ירה לעבר כוחות הביטחון בצומת הזית, סמוך לכביש חוצה יהודה - ונוטרל. אין נפגעים בקרב הכוחות.

 09:56 - המשטרה עצרה חמישה חשודים בגין גניבה של ציוד הגברה בשווי 2 מיליון שקל מאיש המוסיקה בפסטיבל "נובה" מתן ליאור ז"ל שנרצח ברעים במתקפת הפתע של חמאס. 

09:27 - דיווחים פלסטיניים: חוסל פעיל החמאס חאלד אבו-הילאל, בתקיפה אווירית של צה"ל.

על פי גורמים מקומיים, אבו-הילאל חוסל בתקיפה על ביתו בשכונת שייח'-רדואן שבעזה. בעבר שימש כפעיל פת"ח שערק לחמאס וניסה למשוך עוד פעילים במסגרת תנועה בשם "פתח אל-יאסר". לבסוף שימש כמנהיג ארגון אחר בשם "אל-אחראר".

09:19 - דיווח באזרבייג'אן : כוחות הביטחון עצרו אדם חמוש באקדח שככל הנראה תכנן לבצע פיגוע בשגרירות ישראל בבירה באקו. על פי ההודעה שפורסמה, הוא עקב אחר בניין השגרירות במשך תקופה ממושכת.

09:01 - הושלמה ההצטיידות לחיזוק כיתות הכוננות בעוטף עזה.

מאות כלי נשק חדשים חולקו לעשרות כיתות כוננות בשדרות, בישובי עוטף עזה ופיתחת ניצנה ובמשרד הביטחון וצה"ל נערכים לחלוקת מאות נשקים נוספים וציוד מיגון אישי הכולל אפודים וקסדות.

מדובר בחלק מתוכנית לגיבוש מערך הגנה חדש בישובים סמוכי הגבול, שבמסגרתה יהיה עיבוי משמעותי של כיתות הכוננות והאמצעים שיועמדו לרשותן. מאות נשקים חדשים מדגם תואם M4 אמריקני, חולקו עד כה לעשרות כיתות כוננות במועצות האזוריות חוף אשקלון, שדות נגב, שער הנגב, אשכול, שדרות ורמת נגב. בהמשך גם יחולק מיגון אישי הכולל אפודים קרמיים וקסדות.

08:32 - מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה שורת מטרות ברצועה; אותרו רקטות עתירות משקל וכטב"מים במוצב של הג'יהאד האסלאמי בצפון הרצועה. 

לוחמי צה"ל מצוות הקרב של חטיבת ביסל"ח ויחידת יהל"ם, פשטו בהכוונת מודיעין על מוצב של מפקד מרחב הצפון בג'יהאד האסלאמי ובו משרדים של בכירים בארגון ומפעל לייצור אמל"ח אסטרטגי. במהלך פשיטה זו, איתרו הלוחמים רקטות עתירות משקל, כטב"מים ואמצעי לחימה נוספים - והשמידו את המוצב. לצפייה בתיעוד.

כוחות צוות קרב חטיבת גבעתי פעלו בשטח בית ספר שבו הסתתרו פעילי חמאס. במהלך הפעילויות חיסלו הכוחות את הפעילים ואיתרו אמצעי לחימה בשטח בית הספר. צוותי הקרב של חטיבת הנח"ל, חטיבת הצנחנים וחטיבה 460 פשטו על כמה יעדים ואיתרו אמצעים טכנולוגיים ואמצעי לחימה. בין היתר אותרו נשקים מסוג קלצ'ניקוב, מטענים, מטולים, ווסטים, RPG, משגרי נ"ט ועוד.

08:31 - צבע אדום בנירים שבעוטף עזה.

07:47 - אחרי כ-15 שעות ללא אזעקות: צבע אדום בכפר עזה ובסעד.

07:22 - גופתה של נועה מרציאנו ז"ל חולצה ממבנה סמוך לשיפא והובאה לישראל

גופתה של חללת צה"ל, רב"ט נועה מרציאנו ז"ל, ששירתה כבקרית איסוף יבשתי בגדוד 414 בחיל הגנת הגבולות ו נחטפה לרצועה ב-7 באוקטובר בידי חמאס , חולצה בידי כוח צה"ל מגדוד 603 מצוות קרב חטיבתי 7, ממבנה סמוך לבית החולים שיפא.

לאחר הליך זיהוי שבוצע על ידי גורמי רפואה ורבנות צבאיים, הודיעו אמש נציגי צה"ל למשפחתה של מרציאנו ז"ל, על כך שגופתה חולצה והוחזרה לשטח מדינת ישראל. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה.

אתמול הגיעה צעדת משפחות החטופים והחטופות לבית משפחת מרציאנו במודיעין. אימה של נועה, עדי, נשאה דברים ל"משפחתה החדשה" ואמרה בכאב: "הייתי אמורה להיות חלק מהצעדה אבל חסכו לי כמה קילומטרים. נועה ילדה של אור ואהבה עם עיניים טובות שמספרות סיפור של נתינה, של חיוך שלא נגמר. המאבק על נועה והחזרה שלה לא נגמר. אין לי קבר. אמרו לי שאני יושבת שבעה ואפילו לא עשיתי הלוויה שראויה לה".

06:56 - מבצע גדול בג'נין: חמישה מבוקשים חוסלו, שמונה נעצרו.

חמישה מחבלים חוסלו הלילה במבצע גדול של חטיבת כפיר, בדגש על מחנה הפליטים ג'נין. בנוסף לחמישה שחוסלו, שמונה מבוקשים נוספים נעצרו ונתפסו הרבה מאוד אמצעי לחימה ששימשו אותם. במהלך המבצע, ניסו חלק מהמבוקשים להימלט לתוך בית החולים של ג'נין באמבולנסים, כמו שאנחנו רואים שקורה בעזה. כוחות צה"ל, שכללו כוחות מחטיבת כפיר ומסתעבי מג"ב, הצליחו לתפוס גם שם חלק מהמבוקשים. לכוחותינו אין נפגעים.

06:44 - כוחות צה"ל מיפו את בית המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים אתמול

כוחות צה"ל מיפו במהלך הלילה בחברון את בתי המחבלים שביצעו את פיגוע הירי במחסום המנהרות שבכניסה לירושלים. הפיגוע בוצע אתמול, ובו נהרג לוחם ונפצעו אנשים נוספים.

05:32 - דיווחים בג'נין: שני פלסטינים נהרגו בחילופי אש עם צה"ל

כלי תקשורת וגולשים פלסטינים דיווחו כי כוחות צה"ל פעלו הלילה בג'נין. במהלך הפעילות במקום, התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לבין מחבלים פלסטינים. לדברי הפלסטינים, שלושה פלסטינים נהרגו בתקיפת מל'ט.

02:48 - נתניהו ל-CBS: "ישראל 'לא מצליחה' למזער את הפגיעה באזרחים בעזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בריאיון לרשת CBS האמריקנית כי ישראל עושה כל שביכולתה כדי לחלץ אזרחים מכלל סכנה בזמן שהיא נלחמת בחמאס ברצועת עזה, כולל פיזור כרוזי אזהרה, אך ניסיונותיה למזער נפגעים 'לא צלחו'. הוא נשאל אם הרג אלפי פלסטינים בעזה יתדלק דור חדש של שנאה, ואמר כי "כל הרג של אזרחים הוא טרגדיה".

ראש הממשלה הדגיש כי "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להוציא את האזרחים מכלל סכנה, בעוד חמאס עושה הכל כדי להשאיר אותם בסכנה". לדבריו, "אנחנו שולחים עלונים, מתקשרים אליהם בטלפונים הסלולריים שלהם, ואומרים: 'עזבו'. ורבים אכן עזבו". נתניהו הוסיף כי "ננסה לסיים את העבודה הזאת עם מינימום נפגעים אזרחיים. זה מה שאנחנו מנסים לעשות, אבל לצערי אנחנו לא מצליחים".

02:43 - צבא סוריה: ישראל תקפה באזור דמשק

צבא סוריה הודיע כי כוחות ההגנה האווירית יירטו טילים ישראליים שנורו מאזור רמת הגולן לכיוון הבירה דמשק. לפי הודעת הצבא הסורי, רוב הטילים יורטו אך חלקם גרמו לנזק. מצה"ל לא נמסרה תגובה. ב-8 בנובמבר הודיעה סוריה כי ישראל ביצעה תקיפה אווירית נגד אתרים צבאיים בדרום המדינה.

במהלך ימי המלחמה, נורו משטח סוריה כמה מטחים של פצצות מרגמה ורקטות לעבר יישובי דרום רמת הגולן. הטלוויזיה הממלכתית בסוריה דיווחה מוקדם יותר כי "ההגנה האווירית הסורית התעמתה עם 'מטרות אויב' בסביבת דמשק". לפי הדיווח, יורטו כמה טילים ששוגרו מאזור רמת הגולן לכיוון הבירה.

01:07 - בלינקן שוחח עם גנץ על סיוע הומניטרי בעזה ושחרור חטופים

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם השר בני גנץ ודן עמו במאמצים להגביר ולהאיץ את מעבר הסיוע ההומניטרי לעזה. לפי הודעת מחלקת המדינה, השניים דנו במאמצים למנוע את התרחבות הסכסוך ולהבטיח את שחרור החטופים. בלינקן הדגיש גם את הצורך הדחוף בצעדים להורדת המתיחות בגדה המערבית ולעצירת העלייה ברמות האלימות מצד מתנחלים.

00:13 - בלינקן שוחח עם שר החוץ המצרי על הגדלת הסיוע לעזה

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם מקבילו המצרי סאמח שוקרי על המאמצים להגדיל את הסיוע ההומניטרי שניתן לפלסטינים - כך הודיעה מחלקת המדינה. בלינקן חזר על החשיבות של צעדים קונקרטיים למזעור הפגיעה באזרחים פלסטינים בעזה. בשעות הלילה נכנסו 144 משאיות של ציוד הומניטרי לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. המשאיות כוללות מזון, מים, ציוד רפואי וציוד נוסף.

23:02 - סמוטריץ' נגד קבינט המלחמה: "סינוואר עוד מנהל מו"מ, אנחנו לא בכיוון"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף הערב את התנהלות קבינט המלחמה, בשעה שהוא התכנס לדיון על עסקה לשחרור החטופים המוחזקים ברצועת עזה. בזמן הדיון שנערך עם בכירי מערכת הביטחון, כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ברשתות החברתיות כי "אנחנו לא בכיוון. צריך להבהיר במעשים שרק אנחנו קובעים את התנאים".

"העובדה שאחרי 41 יום סינוואר עוד מסוגל לנהל מו"מ ולקבוע את תנאי שחרור החטופים אומרת שאנחנו לא בכיוון", פתח שר האוצר סמוטריץ'. "הגיע הזמן שקבינט המלחמה יתחיל לשדר עוצמה, ינתק מגע ויבהיר במעשים לנאצי הזה ולפטרון הקטארי שלו שמכאן והלאה רק אנחנו קובעים את התנאים, ובעיקר שמנוי וגמור איתנו להשמיד אותו ואת הארגון שלו טוטאלית".

עם זאת, בשעות הערב נשמע סמוטריץ' קרוב הרבה יותר לעמדת הקבינט שאותה תקף בלילה. בריאיון לקרן מרציאנו במהדורה המוקדמת, אמר שר האוצר כי "יגיע הרגע, והשבועיים האחרונים מוכיחים את זה, אנחנו רואים את ההתקדמות גם בציר של שחרור החטופים וזה ביחס ישיר ללחץ שצה"ל מפעיל. אנחנו צריכים להמשיך בעניין הזה".

הוא אישר בריאיון כי הוא נוקט באותה גישה של שר הביטחון יואב גלנט, שאומרת להמשיך ללחוץ על הנהגת חמאס כדי לשחרר את כל החטופים. "אני חושב שזה הדבר הנכון", אמר סמוטריץ'. "אנחנו מחויבים להחזרת החטופים ונעשה כל מאמץ כדי שזה יקרה, אבל אנחנו חייבים גם להשמיד את חמאס, לשמור על כוחותינו, על המומנטום ורוח הלחימה ועל הלגיטימציה של הלחימה". בסקר מנדטים ששודר בחדשות 12 לאחר הריאיון קיבלה מפלגת הציונות הדתית ארבעה מנדטים בלבד.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12