הפיצוי לעסקים: אתר רשות המסים להגשת בקשות עלה לאוויר

המערכת המקוונת שהייתה אמורה להיות פתוחה במהלך היום, עלתה לאוויר באיחור דקות ספורות לפני השעה 21:00 • תכלול הגשה של הירידה במחזור בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ובהתאם לה יחושב גובה הפיצוי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

44 יום מתחילת המלחמה, רשות המסים פתחה את המערכת להגשת תביעות לפיצוי על נזקים עקיפים עקב מלחמת חרבות ברזל. רשות המסים לא עדכנו מראש מתי בדיוק המערכת תעלה לאוויר אלא רק את התאריך, ה-19 לנובמבר. במהלך רוב היום היא לא הייתה זמינה, אך כמה דקות לפני השעה 21:00, שעות ספורות לפני סוף היום המובטח, רשות המסים העלו לאוויר את המערכת. המערכת זמינה כעת באתר רשות המסים, וניתן לגשת אליה בעזרת שם המשתמש ברשות המסים ותעודת הזהות.

לכניסה למערכת לחצו כאן

מי שכבר רשום לרשות המסים יכול להיכנס יחסית בקלות, ומי שלא - צריך לעבור תהליך רישום הכולל מספר רב של פרטים מזהים ואימות נפרד למספר הטלפון ולאימייל. לאחר מכן, נדרש להזין את מספרי מע"מ ומס הכנסה וחשבון הבנק. בהנחה שחשבון הבנק עוד לא הוזן, רשות המסים עוד צריכה לקבל אימות מהבנק - ועל פי ההודעה באתר הדבר אורך יומיים נוספים. את תביעת הפיצויים ניתן להגיש עד התאריך 30 לנובמבר 2023.

בדיקת גלובס | כך תגישו בקשה לסיוע מהמדינה, וכמה תקבלו?
בגלל החלטה מ-2006: הטיל הכי פשוט של חמאס מגיע יותר רחוק מטווח הפיצויים

בסביבת שר האוצר סמוטריץ' אומרים שהמערכת אמורה להיות פשוטה למדי, ותפעל דרך מערכת מע"מ של רשות המסים. היא תכלול הגשה של הירידה במחזור בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ובהתאם לה יחושב גובה הפיצוי. מרגע שהמערכת תיפתח, יהיה לעסקים 90 יום להגיש את הבקשה לרשות המסים. עוד לא ברור מתי הכסף יגיע בפועל.

כך נראית תוכנית הפיצוי לעסקים

כפי שפרסמנו בגלובס, על-פי המתווה שאושר, קרן הפיצויים של מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא בין 12 אלף ל-400 מיליון שקל, כאשר קיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד-חודשי, או 12.5% לדיווח דו-חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק, עד סוף חודש אוגוסט 2023.

לעסקים שמדווחים על בסיס מזומן ועיקר הכנסותיהם מתשלום שוטף +30, תינתן האפשרות לקבל פיצוי על סמך דיווחיהם לחודשים נובמבר או דצמבר 2023.

עוד על-פי המתווה, עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 עד 300 אלף שקל יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע, בהתאם לרמת הפגיעה בעסק, כאשר לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו-4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל).

 

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 שקל עד 400 מיליון שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7-22 אחוז, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, בהתאם לנוסחה המצורפת. כמו כן, לעסקים אלה נקבע מענק מינימום בגובה המענק לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל.

הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 100-300 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300-400 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.