איך דירוג האשראי משפיע על הכיס שלנו

סוכנויות הדירוג בוחנות הורדה של דירוג האשראי של ישראל • מתשואות הפנסיה ועד לתקציב המדינה: כך ההחלטה תשפיע עלינו • שאלת היום, מדור חדש 

איך דירוג האשראי משפיע על הכיס שלנו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
איך דירוג האשראי משפיע על הכיס שלנו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשבועות האחרונים הודיעו שלוש חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם - מודי'ס, S&P ופיץ' - כי הן בוחנות הורדת דירוג למדינת ישראל. כיצד משפיע דירוג האשראי הלאומי על כל משק בית? שאלנו את דודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק לאומי.

שאלת היום | באילו ענפים מומלץ להשקיע בעת משבר? 
שאלת היום | אילו אפיקים מומלצים למשקיעים "שונאי סיכון"
שאלת היום | איך תשפיע המלחמה על מחיר הדלק? 

"השפעות הדירוג מתחלקות למאקרו ומיקרו", אומר רזניק, "ברמת המאקרו, דירוג האשראי של ישראל משפיע ביומיום על הריביות שבהן הממשלה מגייסת חוב בעולם. ברגע שדירוג האשראי מועמד לירידה או יורד, זה גורם לעלייה של הריבית שממשלת ישראל משלמת על החובות שהיא נוטלת. מן הסתם, זה משפיע על תקציב המדינה, כי ברגע שאתה צריך להפנות יותר כסף לתשלום הריביות, אתה מפנה פחות כסף למקומות אחרים".

הנפקת אגרות חוב ממשלתיות היא הדרך המרכזית של המדינה לממן את חובותיה. גובה הריבית שהאוצר משלם משמעותי ביתר שאת בתקופה הנוכחית, בה הממשלה נדרשת להוציא סכומים גבוהים שלא תיכננה מראש בענייני המלחמה. וברגע שהחוב של ישראל מתייקר, כל אחד מהאזרחים מרגיש את זה בכיס.

"לכולנו יש קרן פנסיה, השתלמות, ולפעמים גם קרנות נאמנות. כאשר מחיר החוב של ישראל עולה, זה אומר שהמחיר של איגרת החוב יורד, כי יש קשר ההפוך בין תשואה למחיר. לכן, אם נבדוק למשל את ביצועי קרן ההשתלמות שלנו לחודש אוקטובר, ככל הנראה נבחין בירידה. בין אם ירידה מתונה או חדה, כל אחד לפי המסלול שהוא בחר, כמעט בכל מסלול ישנה השקעה באגרות חוב ממשלתיות. כך זה בעצם משפיע ישירות על האחזקות שיורדות", מסביר רזניק.

למרות החשיבות הגבוהה בשמירה על דירוג האשראי, בטווח המיידי, המשקיעים לא ממתינים להחלטות של הסוכנויות כשהם מזהים חוסר ודאות. "השוק מתמחר עוד קודם את הסיכונים בישראל", אומר רזניק, "יכול להיות שבהפוך על הפוך, אם נראה עכשיו הורדת דירוג בפועל - כבר לא בטוח עד כמה זה ישפיע. השוק עובד הרבה יותר מהר מכל סוכנויות הדירוג".

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם