הקפאות המשכנתה קפצו ב-40% לרמה הגבוהה ביותר מאז הקורונה

לפי נתוני בנק ישראל, בחודש שעבר הוקפאו משכנתאות בהיקף של 37.15 מיליארד שקל - עלייה של כ-38% לעומת המשכנתאות המוקפאות בחודש ספטמבר השנה, והרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2020

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock

היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר (אוקטובר 2023) היה אומנם הנמוך ביותר מאז חגי תשרי של 2019, ומספר ההלוואות שניתנו לרוכשי דירות היה מהנמוכים שנרשמו מאז המחאה החברתית של 2011, אך נראה כי החדשות שהביאה המלחמה לשוק המשכנתאות הן הקפאת המשכנתאות, שהגיעה בחודש שעבר לשיא מאז תום הקורונה - כך עולה מנתוני בנק ישראל. 

"היצע מטורף": איך שינתה המלחמה את שוק השכירות בתל אביב?
בגלל המלחמה: שוק המשכנתאות באוקטובר בשפל של 4 שנים
בדיקת גלובס | הבנק מציע להקפיא את המשכנתה בגלל המצב? זה יכול לעלות לכם ביוקר

כאמור, ההתפתחות החשובה ביותר בתחום המשכנתאות בישראל מגיעה מתחום ההקפאות. בחודש שעבר הוקפאו משכנתאות בהיקף של 37.15 מיליארד שקל - עלייה של כ-38% לעומת המשכנתאות המוקפאות בחודש ספטמבר השנה, והרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2020, שבו כזכור המשק היה תחת משבר הקורונה.

מאז שפרצה המלחמה פרסם בנק ישראל מתווה הקלות, הכולל מתן אפשרות להקפאה של משכנתאות והלוואות, בתנאים משופרים לתושבי עוטף עזה וגבול לבנון, וללא הקלות מיוחדות לכלל משקי הבית. הבנקים הציעו מתווים משופרים, ונראה כי אכן הציבור עט על האפשרות, ומשכנתאות בגובה של כ-10.3 מיליארד שקל הוקפאו בחודש אוקטובר. לפי מצב האירועים, לא מן הנמנע כי גם בחודש הנוכחי מספר המשכנתאות המוקפאות יגדל, וזאת לנוכח כניסת אזור הצפון למעגל המתיחות. 

שוק בדעיכה

אומנם הנתונים הנמוכים באוקטובר הושפעו גם מחג סוכות שחל בשבעת הימים הראשונים שלו, ואולם כששוק הנדל"ן פורח, מקובל שהשבועות שלאחר חגי תשרי מתאפיינים בהיקפי משכנתאות גבוהים. ואולם כיום השוק אינו בצמיחה, אלא להפך - בדעיכה. ואילו המלחמה תורמת בצורה רבה לירידות נוספות בשוק. התוצאה: משכנתאות בהיקף של 4.8 מיליארד שקל שנלקחה בחודש שעבר הן הנמוכות ביותר בארבע השנים האחרונות.

מי שמובילים את גובה המשכנתאות שנלקחו הם רוכשי דירות במסגרת הדיור המסובסד (מחיר למשתכן, מחיר מטרה ומחיר מופחת), שהמשכנתה הממוצעת שלקחו בחודש שעבר הגיעה ל-1.14 מיליון שקל. מאז אוקטובר שנה שעברה, למעט בחודש אחד, המשכנתה הממוצעת שלוקח ציבור זה חוצה את רף המיליון שקל.

המשקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 1.02 מיליון שקל, ואילו רוכשי הדירות בשוק החופשי שאינם משקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 908 אלף שקל, ירידה משמעותית לעומת השיא שרשמו ביולי שנה שעברה, שבו לקחו משכנתה ממוצעת של 1.08 מיליון שקל.