איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים

התנודתיות בשער הדולר־שקל, עלויות התובלה המזנקות והמלאים המצטברים מאיימים שוק להקפיץ את המחירים • בענף הרכב אפילו לא יודעים עדיין להעריך עד כמה • שאלת היום, מדור חדש 

איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים / צילום: Shutterstock
איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים / צילום: Shutterstock

ענף הרכב הישראלי עבר הרבה טלטלות בשנים האחרונות. בתחילה היכה בו משבר הקורונה והסגרים ששיתקו את המכירות במשך כמעט חצי שנה. לאחר מכן הגיע "משבר השבבים", ששיבש את התעשייה וגרם למחסור מתמשך באספקת כלי רכב לישראל ולכל העולם. בין לבין נרשמו התייקרויות חדות של חומרי גלם לייצור רכב בשל המלחמה באוקראינה; הישראלים החלו לעבור בקצב מהיר לרכב חשמלי והיצרניות הסיניות תפסו תאוצה; והאינפלציה נסקה ועמה גם עלויות המימון לרכב.

שאלת היום | באילו ענפים מומלץ להשקיע בעת משבר? 
שאלת היום | אילו אפיקים מומלצים למשקיעים "שונאי סיכון"
שאלת היום | איך תשפיע המלחמה על מחיר הדלק? 

המשברים יצרו מגמת שוק יציבה ועקבית: עלייה של מחירי הרכב החדש. אם ב־2019 המחיר הממוצע לעסקת רכישת רכב חדש בישראל נע סביב כ־160 אלף שקל, ב־2022, שהתאפיינה בעודפי ביקוש לרכב ובהמתנה והמחיר הממוצע לעסקת רכישה טיפס לרף היסטורי של כ־200 אלף שקל.

המחיר הממוצע מתבסס על מחירי המחירון הרשמיים ללא הנחות מוסדיות, מבצעים וכו', אם כי בפועל גם ההנחות ללקוחות מאד הצטמצמו ב־2022 כך שמחירי המחירון התקרבו לאלו האמיתיים. חשוב לציין, שתופעה דומה התרחשה גם בשווקי רכב נוספים בעולם ובארצות הברית, למשל, המחיר הממוצע לעסקה עדיין גבוה כיום בלמעלה מ־25% מהממוצע ב־2019.

ב־2023 נראה היה ששוק הרכב המקומי מגיע ליציבות. אבל אז הגיעה המלחמה ושוב נפתח הכל מחדש. השוק "נכנס לבונקר", שערי המטבע זינקו וצנחו, עלויות התובלה האמירו והמלאים הצטברו. כל זה עתיד להשפיע על מחירי הרכב החדש בישראל בחודשים הקרובים, אבל גם אנשי המקצוע הוותיקים והמנוסים מתקשים להמר מה תהיה ההשפעה הכוללת. במיוחד לנוכח העובדה שההיקף האזורי של העימות עדיין לא ידוע.

הבעיה המרכזית: התנודתיות במט"ח

אחד המנהלים הבכירים בענף, שנמצא כרגע בעין ההוריקן, הוא דני שביט, מנכ"ל לובינסקי. הקבוצה היא אחת הקבוצות המבוזרות ביותר בענף יבוא הרכב והיא מייבאת לישראל מותגי רכב וכלים דו־גלגליים של יצרנים אסטרטגים מסין (MG של SAIC), מאירופה ומארה"ב וחשופה למט"ח, ללוגיסטיקה שמשתרעת על שלוש יבשות ולשינויים בשוק הרכב והליסינג המקומי.

שאלנו את דני שביט האם הייתה עד כה השפעה על המחירים של כלי הרכב, שכבר נמצאים במלאי והאם צפויה השפעה נוספת ככל שהמצב יתמשך. לדברי שביט, "ההשפעה המרכזית כרגע היא של שערי המטבע, שבהם נרכשים כלי הרכב. אלה החלו בתנודתיות שלהם כבר בתחילת השנה וכמובן עברו זעזועים נוספים מתחילת המלחמה". לדברי דני שביט נצטרך להמתין לסוף חודש נובמבר, לכל הפחות, כדי להבין את ההשפעה על שערי המטבע.

דני שביט אומר, שליצרני הרכב בחו"ל יש יכולת ורצון לנטרל חלק מההתייקרות הבלתי נמנעת והם מגלים הבנה לסיטואציה בישראל. "היצרנים מבינים שהם צריכים לתמוך וחלקם אף תומכים מאוד, התמיכה שלהם מפצה חלקית על עליית שערי המטבע, אבל עדיין לא מאפשרת לשפר תמחור מול הלקוחות".

מי שנמצא כרגע בחוסר ודאות בולט לגבי מחירי הרכב החדש הם לקוחות שהזמינו רכב לאספקה בחודשים הקרובים וכבר שילמו מקדמה של אלפי שקלים - אך הרכב שלהם טרם שוחרר מהמכס. בהם גם עשרות אלפי כלי רכב של חברות ליסינג. עלות הליסינג החודשית נגזרת ממחירי המחירון של כלי הרכב בתחילת כל שנה. לפיכך, גם מי שמקבל רכב צמוד מהמעביד עדיין לא יודע כמה יידרש לשלם עבורו. דני שביט אומר ש"כל עוד הרכב שהוזמן אכן יימסר ללקוח ב־2023 ניתן להבטיח את מחירו. בכל הנוגע למסירות בשנת 2024 עדיין אי אפשר להתחייב למחיר סופי".

צפי לעיכובים במועדי האספקה

ביחס לדגמים שאמורים היו להיות מסופקים בשנה הבאה, אבל עוד לא יוצרו או שולחו לישראל, שביט מספק צפי לביטולים או דחיות של משלוחים, וכתוצאה גם לעיכובים במועדי אספקה ובהשקה בישראל. "בשל העלאת עלויות שילוח ועיכוב של אוניות, יש כרגע עיכובים במועדי השקה של דגמים חדשים, שעלולים להידחות לרבעון הראשון ב־2024 ואולי אף מעבר לכך".

איך מאזנים בין הצורך להעלות מחירים לבין הביקוש היורד בזמן המלחמה? האם ייתכנו מבצעי הנחות בדגמים מסוימים לצד העלאת מחירים באחרים? שביט אומר כי, "זה מה שקורה בפועל. יש הטבות משמעותיות על דגמים שקיימים במלאי וכבר שוחררו ממכס או שולמו ליצרנים השונים עם דגש על כלי רכב חשמליים שנמצאים במלאי ואמורים לספוג עליית מיסי קנייה בתחילת 2024". ואם המחירים היו צריכים לגלם כיום את מלוא ההתייקרות האובייקטיבית מתחילת המלחמה? בכמה הם היו אמורים לעלות? "לפחות ב־10%" אומר שביט.

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם