הפייקים שמנסים להטיל על ישראל אחריות לאירועי ה־7 באוקטובר

הניסיון לנקות את חמאס מאחריות לטבח 7 באוקטובר צובר תאוצה. הנה שתי דוגמאות • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי ברשת איקס, 9.11.23
פוסט ויראלי ברשת איקס, 9.11.23

נדמה שככל שמתרחקים מאירועי ה־7 באוקטובר גוברים הניסיונות בעולם לטשטש את מה שאירע בהם, להפחית מחומרתם, או אף להטיל על ישראל את האחריות לחלק משמעותי מתוכם. בדרך כלל הניסיונות הללו הם חלק מהקרב על התודעה סביב מה שמתרחש כעת ברצועה. אם הזוועות של 7 באוקטובר לא היו, או שהיקפן היה קטן יחסית, הרי שגם לישראל יש לגיטימציה פחותה לפעול באופן אגרסיבי ברצועת עזה. למשימה הזאת נרתמים חשבונות בעלי פופולריות עוצמה ברשתות החברתית, וכך מידע שגוי באשר למה שאירע באותו יום זוכה להדהוד ולתפוצה נרחבת. הנה שתי דוגמאות בולטות.

המשרוקית | הפייקים שהופצו בעולם סביב הפעילות של צה"ל בביה"ח שיפא
המשרוקית | פייק גרעיני: חמאס לא איים לירות על דימונה בתגובה לדברי עמיחי אליהו

על מי ירה המסוק? זאת כנראה טענת הפייק הנפוצה ביותר סביב מה שאירע ב־7 באוקטובר. סרטון של דובר צה"ל שמתעד הפצצות מתא הטייס של מסוק אפאצ'י מופץ כאילו הוא מכיל הוכחה לכך שכוחות צה"ל ירו על החוגגים בפסטיבל נובה. חשבון ברשת איקס (לשעבר טוויטר) בשם "syrian girl", לו כ־300 אלף עוקבים, העלה פוסט שבו נכתב כך: "ברייקינג: ישראל מודה שמסוקי אפאצ'י ירו באזרחיה שלה שנמלטו מפסטיבל המוזיקה". הציוץ הזה, שכולל את הסרטון שהזכרנו, הגיע לכמעט 30 מיליון צפיות. ממנו נמשך שרשור ארוך ורהוט שמלא כולו ב"הוכחות" לכך שישראל הרגה את אזרחיה שלה באותו יום. את אותו סרטון, בליווי טענות דומות, העלו גם מגיש הרדיו האמריקאי ומכחיש הקורונה סטו פיטרס, מפיץ הפייק הידוע לשמצה של ג'קסון הינקל ועוד. מה רואים בו?

כאמור, מדובר בסרטון שהועלה לרשתות החברתיות על ידי דובר צה"ל עצמו ב־9 באוקטובר, כשהמלל שמלווה אותו הוא "מטוסי חיל האוויר מבצעים… תקיפות נרחבות לאורכה ולרוחבה של רצועת עזה וממיטים הרס וחורבן על מחבלי חמאס". לקראת סופו ניתן לראות את אותו חלק ששיתפו מפיצי הפייק. אז על מה מתבססת הטענה שמה שרואים בווידאו שהעלה צה"ל מיוזמתו לרשתות הוא דווקא ירי על משתתפי הפסטיבל? לא ברור. שורה של אתרי בדיקת עובדות בעולם בחנו את הטענות והגיעו למסקנה שלא זה מה שנראה בסרטון. אבל יש גם הוכחה ניצחת יותר. רבים מהאתרים שערכו את הבדיקות (כולם, בדומה למשרוקית, חברים ברשת ה־IFCN), מפנים לחשבון בשם GeoConfirmed שערך ניתוח גיאוגרפי שחושף היכן צולם הקטע. המסקנה שאליה הם הגיעו היא כי ירי המסוק בוצע בצפון רצועת עזה ובסמוך לגדר הגבול. הפסטיבל, שנערך בין קיבוץ בארי לרעים, נמצא כ־6 ק"מ דרום מזרחית משם.

מי שרף את המכוניות? בהמשך השרשור שהזכרנו, מובאת "הוכחה" נוספת לירי של מסוקי האפאצ'י. סרטון שמראה עשרות מכוניות שרופות מאותו פסטיבל, שמלווה בטענה שלפיה "ירי לא יכול לגרום לכזה נזק, אבל מסוקי אפאצ'י כן". באתר בדיקת עובדות יווני בשם Ellinika Hoaxes התייחסו גם לכך וציינו כי המכוניות בסרטון הן אינן בהכרח מאירוע הפסטיבל, אלא מדובר בנקודה שבה רוכזו מכוניות מכלל אירוע אותו היום לצורך חקירה פורזנית. בנוסף, כמובן שמחבלי חמאס היו מציודים בהרבה יותר מנשק קל, ונשאו גם רימונים, מטולי RPG, טילי נ"ט ועוד. אנחנו יכולים להוסיף כי על פי עדויות בתקשורת הישראלית, בחלק מהמקרים המחבלים שרפו במכוון מכוניות שבהן הסתתרו ניצולים מהמסיבה. כך, למשל, רק לאחרונה דווח על זיהוי חלקי גופות של נעדרים מהמסיבה, שהסתתרו מתחת לאמבולנס שהוצת על ידי מחבלי חמאס.

תחקיר: אוריה בר־מאיר