גנץ לא יפיל את הממשלה וינסה להיאבק בתקציב בחקיקה בכנסת

מסתמן שהמחנה הממלכתי לא יפילו את הממשלה על התקציב - כי הם הצטרפו לממשלה קודם כל למען תמיכה במאמץ המלחמתי - אך מצד שני, הם ינסו להיאבק עליו בהמשך בכנסת ולגייס אליהם "ליכודניקים אמיצים"

השר בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
השר בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ישיבת הממשלה שמתוכננת הערב (ב') בשעה 18:30 צפויה לאשר את השינויים בתקציב 2023 בעקבות המלחמה. ההצבעה על השינוי מגיעה על רקע מאבק בין המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ, שהצטרף לממשלה עקב המלחמה, לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 

גנץ דרש לקצץ עוד בכספים הקואליציוניים. נתניהו מסרב 
האם 70% מהכספים הקואליציוניים באמת קוצצו? בדקנו

גורם בסביבת גנץ אמר לקראת הדיון היום על התקציב כי "בזמן שמאות אלפים במילואים (במדים או בחברה האזרחית), ענפים שלמים נסגרים, רבים יוצאים לחל"ת, והגירעון גדל - צריך להראות דוגמה אישית. העלאה של 500 מיליון שקל בתקציב הישיבות, הקצאה של מעל 400 מיליון שקל למשרד למשימות לאומיות שייעודם אינו ברור והעלאת שכר המורים באופק חדש שלא על בסיס מערכת החינוך בסכום של 40% במקום 14% שעליהם הסכמנו - הם אצבע בעין לציבור".

אך נראה כי למרות הזעם, וההבטחה שנאמרה כבר אתמול להצביע נגד התקציב, גנץ לא יפיל את הממשלה וינסה להיאבק בתקציב בחקיקה בכנסת. שינוי התקציב ידרוש שלוש קריאות בכנסת, ומסתמן שהמחנה הממלכתי לא יפילו את הממשלה על התקציב - כי הם הצטרפו לממשלה קודם כל למען תמיכה במאמץ המלחמתי. אך מצד שני, הם ינסו להיאבק עליו בהמשך בכנסת ולגייס אליהם "ליכודניקים אמיצים".

במוקד המחלוקת - כספים קואליציוניים המיועדים בעיקר לעמותות של החינוך החרדי ולהתנחלויות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציע לקצץ 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים של 2023, אגף התקציבים באוצר הציע מצידו לקצץ 2.5 מיליארד שקל מתקציבי 2023. סמוטריץ' נמנע עד כה מלהתייחס לכספים הקואליציוניים בתקציב 2024.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לגנץ ובפועל דחה את בקשתו - מה שעשוי להוביל את הממשלה במתכונת הנוכחית למבוי סתום.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: ״נביא לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקל לחודש וחצי, שעונה על צורכי המלחמה״. ביחס לכספים הקואליציוניים אמר נתניהו: ״כבר נעשה קיצוץ של למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים, 1.6 מיליארד שקל, ומה שנותר נועד לצרכים אזרחיים כמו משכורות של מורים, ולא לשום שימוש פוליטי. הוויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב״.

אחוז מכלל התקציב הוא סכום משמעותי, ובפועל מדובר על כ-900 מיליון שקל. בעוד שסמוטריץ' מעוניין בקיצוץ של 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים לשנת 2023, גנץ מעוניין בקיצוץ נרחב בהרבה של 2.5 מיליארד שקל. 

"לא דוגמה אישית" 

גורם בסביבת גנץ אומר כי "גנץ הוא הראשון שתומך בחינוך ראוי לחרדים כולל ההעלאה שסוכמה, בתקצוב מרכיבי ביטחון ביהודה ושומרון בנוסף ליישובי הספר ובמקומות נוספים. זה לא מה שמובא היום לממשלה, ובעיקר - זו לא דוגמה אישית מול מיליונים שפרנסתם נפגעת, שפונו מבתיהם, ומול האתגר הכלכלי והחברתי העצום שבפנינו".

הגורם הוסיף כי "יש להדגיש - מתוך למעלה מ-10 מיליארד שקל כספים קואליציוניים לשנה הקרובה, ההסטה שהציע שר האוצר עומדת על מיליארד שקל בלבד נכון לעת הזו, ולא 70%".

המאבק מתנהל על הפער בין קיצוץ מיליארד שקל על פי המסמך שהגיש האוצר (ו-1.6 מיליארד לטענת שר האוצר סמוטריץ') לבין 2.5 מיליארד שקל שגנץ מעוניין לקצץ בתקציב 2023.

לדברי הגורם, "עדיין לא מאוחר לעצור ולעשות את הדבר הנכון. יש לכולנו אחריות לאומית".