הכלכלנים מעריכים - מתי בנק ישראל צפוי להתחיל להוריד ריבית?

בנק ישראל הותיר את הריבית ברמה של 4.75% זו הפעם הרביעית ברציפות, ובשוק מעריכים כי הבנק ממתין לתקציב 2024 לפני שיערוך שינוי במדיניות המוניטרית • רונן מנחם ממזרחי טפחות מעריך כי: "הריבית לא בהכרח תרד כבר בתחילת השנה הבאה, אך בנק ישראל החל להכין את הרקע לכך"

מתי תתחיל הריבית לרדת? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מתי תתחיל הריבית לרדת? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להותיר את הריבית במשק בפעם הרביעית ברציפות על רמה של 4.75%. החלטה זו עמדה בהתאם לתחזיות בשווקים, שהעריכו שבנק ישראל יכול לחכות עם הורדת הריבית לתחילת השנה הבאה. עם ההחלטה, פרסם בנק ישראל תחזית מאקרו-כלכלית מעודכנת, שהורידה את הצמיחה והעלתה את הגירעון בעקבות המלחמה.

דרור מרמור, פרשנות | אסטרטגיה של "תחזיקו אותי": ההבדל בין הממשלה לבנק ישראל

מה חושבים הכלכלנים על החלטת הבנק ומה צפוי בהמשך?

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, אומר שבנק ישראל "המשיך להתיישר עם המסר של שוק האג"ח והוא כי הפחתות הריבית ממש מעבר לפינה. כפי שהערכנו מראש, בבנק ישראל לא מתרגשים מהייסוף החד של השקל במהלך השבועות האחרונים וממשיכים לראות את הסיכון בשוק המט"ח כגבוה".

בית אור מוסיף כי "שוק האג"ח מגלם הפחתות ריבית משמעותיות במהלך 12 החודשים הקרובים, ויהיו לא מעט שיאמרו בצדק כי אם הריבית הגלומה בשוקי האג"ח כבר ירדה, משקי הבית בישראל כבר צריכים להתחיל ולהרגיש את ההקלה. עם זאת, זה ממש לא המצב". אבל, בית אור מציין שיש לשים לב לכך שרוב ההלוואות במשק הן בריביות פריים, בין אם רכיב הפריים במשכנתה הקיימת, בין אם הלוואה לכל מטרה מהבנק, הלוואות רכב או כרטיסי אשראי. בכל האפיקים הללו, משקי הבית בישראל יתחילו להרגיש באמת את ההקלה רק כאשר הריבית בפועל תרד.

אפשר כבר לחשוב על הורדת הריבית?

למרות הצפי להורדת הריבית על ידי הכלכלנים השונים כבר בתחילת השנה, תחזיות בנק ישראל המעודכנות מאותתות שאולי הירידה עדיין לא קרובה. כעת, חלק מהאנליסטים מעריכים שהבנק מחכה לראות את תגובת המשק לצעדי הממשלה והשפעות המלחמה.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסר לאחר החלטת הריבית כי "בניגוד להודעה הקודמת, שעדיין שמה דגש על נושא פיחות היתר של השקל וחתירה להורדת האינפלציה, הפעם ניתנה התייחסות דומה גם לצורך לסייע לפעילות הכלכלית". מנחם מסביר כי ייסוף השקל מאז ההודעה הקודמת סייע לנגיד לשים דגש על הפעילות הכלכלית במקום השקל, וכך גם הנחתו כעת כי הלחימה תימשך גם אל תוך 2024 (גם אם בעצימות פוחתת) ולא תתרכז לרבע האחרון של 2023.

מנחם מעריך כי "הריבית לא בהכרח תרד כבר בתחילת השנה הבאה, אך בנק ישראל החל להכין את הרקע לכך. המדיניות תוסיף להיות תלוית נתונים. גם התחזית המעודכנת של הבנק נתונה לאי ודאות ניכרת ולא מן הנמנע כי כל עוד המלחמה נמשכת, תדירות התחזיות תהייה גבוהה מהרגיל. יש לציין כי כבר בחודש ינואר 2024 מתוכננת תחזית חדשה. להערכתנו, בנק ישראל יבקש לראות כיצד מתפתח תקציב 2024 לפני שינקוט הקלה מוניטרית של ממש. גורם סיכון זה יעמוד במקום גבוה בסדר היום בחודשים הבאים".

בית אור מפסגות מוסיף כי "למרות התחזקותו של השקל וההתייצבות היחסית בשווקים הפיננסים, הסיכונים ממשיכים להיות מאוד גבוהים, שכן השקל והשווקים נמצאים במרחק מהלך אחד במלחמה מלחזור אחורה". במובן הזה, הערכתו היא כי הסיכון במשק הישראל עדיין לא ממש ירד, והתנודתיות מאוד גבוהה, במיוחד בשקל - שמיוסף בימים אלו ביחס לערכו הכלכלי.

"איננו בטוחים שהפחתת ריבית בשלב זה תהיה בעלת אפקט מקסימלי על משקי הבית וזאת לאור השינויים בהרגלי הצריכה בתקופה זו עקב המלחמה. להערכתנו, בנק ישראל ימשיך לתת דגש על המט"ח ותמיכה במערכת הבנקאות כל עוד אנו בשלבי הלחימה העצימה".

בית אור מסכם כי רק כאשר נתחיל לראות התייצבות יותר משמעותית ואופק יותר ברור לאן הולכים, בנק ישראל יתחיל בהפחתות הריבית.