הדיווח על שכירי חרב שעברו להילחם עבור צה"ל והאינטרס הרוסי

מחקר חדש מגלה כי מספר ההתבטאויות הרוסיות ברשתות החברתיות בנוגע למלחמה בעזה זינק • מומחית למזרח התיכון ולרוסיה מסבירה את המהלך של מוסקבה והקשר למלחמה באוקראינה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Metzel
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Metzel

אחרי שאירחה את בכירי חמאס וגינתה בחריפות יוצאת דופן את המלחמה הישראלית בעזה, רוסיה כעת "מגבירה הילוך" ברשתות החברתיות, בניסיון לנצל את העימות הנוכחי לצרכיה באוקראינה; כך עולה מניתוח פעילות רוסית ברשתות החברתיות ומראיונות עם מומחים. הניסיון העיקרי כעת, אומרת קסניה סבטלובה, חברת כנסת לשעבר וכיום עמיתת מחקר בכירה במכון Atlantic Council בוושינגטון, הוא ללבות דיון ציבורי שיזרע פילוג בתוך מדינות אירופה ולקדם תיאוריות קונספירציה.

רוסיה עברה לייצר כמויות אדירות של נשק. מה תעשה אוקראינה?
ארה"ב לוחצת על ישראל לשנות את תוכניותיה בעזה. מה היא דורשת?

הפעילות ברשתות החברתיות המיוחסת לחשבונות תעמולה רוסית, למשל, זינקה פי יותר משלושה בחודשיים שעברו מאז מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, לפי בדיקה של מכון מחקר אמריקאי אחר, Alliance for Securing Democracy, שנעשתה יחד עם קרן מרשל הגרמנית. "המשבר במזרח התיכון כעת עומד ראשון בסדר היום בהתבטאויות ובפוסטים של דיפלומטים רוסיים, ערוצי תקשורת בחסות הקרמלין ותומכי פוטין במערב", נכתב.

המכון האמריקאי בדק את ההתבטאויות בערוצי מדיה חברתית הקשורים לקרמלין, ומצא כי הם זינקו בשבעת השבועות שאחרי פרוץ המלחמה: מ-14,000 פוסטים בתקופה המקבילה לפני כן ל-44,000 פוסטים כעת. ניתוח טקסטואלי של התוכן העלה כי הרוסים מתמקדים בנושאים כמו "חמאס" ו"מזרח תיכון", בניגוד להתמקדות באוקראינה לפני כן. בין התכנים המופצים גם כאלה של ערוצי ואתרי תקשורת בחסות רוסית, כמו RT וספוטניק.

"רואים את זה בהחלט ברשתות החברתיות ובערוצים הרשמיים של הקרמלין", אומרת סבטלובה, "הרוסים מנסים להתמקד הרבה יותר מאשר בעבר במזרח התיכון ובמלחמה בין ישראל לחמאס. מבחינתם, זו נקודת מחלוקת נוספת במערב שניתן לנצל אותה כדי לזרוע דיסאינפורמציה ובלבול, לפלג את המערכת הפוליטית ולייצר חוסר שקט בציבור. באופן כללי, מאז תחילת המלחמה, יש הרבה יותר דיסאינפורמציה שנראית ממקורות רוסיים".

גם בנאט"ו שמים לב לזה. "הרוסים משתמשים במה שהם יכולים כדי להפיץ תעמולה אנטי־מערבית", אמר לאתר "פוליטיקו" בכיר במרכז נגד איומים היברידיים, גוף חדש שהוקם כדי להילחם ב"פייק ניוז" תוצרת רוסיה, ובניסיונות של מוסקבה לערער את המצב במדינות החברות בברית באמצעות השפעה על בחירות ודעת הקהל.

"הרוסים זורעים ספק ובלבול איפה שהם יכולים, מימין ומשמאל"

סבטלובה מתארת כי בימים אלו יש הרבה תיאוריות קונספירציה המקודמות על־ידי הצד הרוסי, במיוחד כאלה הקושרות בין הנעשה באוקראינה לנעשה בישראל. "למשל, ישנם דיווחים המתרוצצים ממקורות לא ידועים, לפיהם 'נשק מתקדם' שסופק על ידי ברית נאט"ו לצבא האוקראיני נמצא בידי מחבלי חמאס, כך שהברית הצבאית - שהיא אויבת של רוסיה - למעשה מואשמת בחימוש ארגון הטרור". סיפור זה, היא אומרת, לא התחיל ונגמר ברשתות החברתיות, "אלא הגיע הרבה יותר למעלה". "אפילו השגריר הישראלי באוקראינה נשאל על כך, כך שלא מדובר במשהו שולי", ציינה.

במקביל, היא מספרת על דיווח טרי מהשבוע האחרון, מהצד הרוסי, לפיו 'שכירי חרב' שנלחמו באוקראינה נגד הצבא הרוסי "ארזו את החפצים ועברו להילחם בעבור הצבא הישראלי בעזה". "זה לא משנה שבמקרה אחד הסיפור מאשים את נאט"ו בסיוע לחמאס ובמקרה השני מאשים את אוקראינה בסיוע לישראל, הרוסים מנסים לזרוע ספק ובלבול איפה שהם יכולים, מימין ומשמאל", היא אומרת.

לדבריה, "רוסיה מרוויחה מאוד מהמלחמה הזו, למרות שהיא לא לגמרי מעורבת בה, משום שהפוקוס הגלובלי עובר בעצם מאירופה ומאוקראינה למזרח התיכון. כל זה משתלם מאוד לרוסים וכעת הם נחושים ללבות את האש, דבר שהם מתמחים בו. רוסיה תמיד יודעת לנצל אירועים עם פוטנציאל נפיץ, כמו משאלי עם או בחירות, או כעת המלחמה. מטרתה היא אחת - לזרוע זרעים של שנאה ועוינות והקצנה. הפעילות הזו מצדם ידועה ומוכרת - כך היה בבחירות בארה"ב, בבחירות בצרפת, ואפילו לפני הבחירות האחרונות בישראל. המלחמה הנוכחית היא הזדמנות מבחינתם למצוא נושא חדש".

"יש סימנים שהציבור הרוסי מאבד סבלנות למלחמה נגד אוקראינה"

אחת הסיבות העיקריות לשביעות הרצון הרוסית ממצב העניינים בתקשורת היא העובדה שהמצב בתוך המדינה אינו טוב. "הם נמצאים בדשדוש מאוד כבד באוקראינה. ויש סימנים שהציבור הרוסי מאבד סבלנות למלחמה. יש ברוסיה הרבה דברים שלא לגמרי מדווחים בתקשורת העולמית, ופתאום כולנו פחות עסוקים ברוסיה, ותשומת הלב עברה למוקד אחר", אומרת סבטלובה.

בעוד ברשתות הדגש הוא זריעת בלבול והפצת ידיעות כוזבות שישרתו גם את השמאל הרדיקלי וגם את הימין הרדיקלי, ברמה הפוליטית, נראה כי הקרמלין "בחר צד" בעימות הנוכחי. הביקור של ראשי חמאס במוסקבה כמה ימים אחרי תחילת המלחמה היה מסר ברור לעולם ושינוי כיוון לעומת העבר. כך גם ההתבטאויות נגד "רצח עם" שישראל מבצעת בעזה ותמיכה בצד הפלשתיני.

הרוסים גם ששים להראות את התוצאות של המדיניות הזו: ישנם דיווחים כי חמאס צפוי לשחרר חטופים בעלי אזרחות רוסית כ"מחווה לפוטין". בנוסף, בשבועות האחרונים, עזתים בעלי דרכון רוסי ומשפחותיהם, מתקבלים ברוסיה, שמשכנת אותם ברפובליקות המוסלמיות של המדינה. "הם מפיצים את התמונות לכל העולם, כדי להראות שרוסיה מטפלת היטב בפלשתינים, לעומת כל היתר", אומרת סבטלובה.

חלק מאותה פעילות לליבוי האש כולל גם חשדות לעידוד אנטישמיות באירופה. זוג ממוצא מולדובי שנעצר בפריז חשוד כי היה זה שריסס מגני־דוד על בתים ברחבי בירת צרפת, בניסיון להגביר את המתח בסוגייה. "הצרפתים בודקים את הקשר למוסקבה, פשוט כי הם יודעים מניסיון עבר כי זו דרך פעולה אפשרית שלה", אומרת סבטלובה.