הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; מדד הביומד נפל ב-1.5%

ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 טיפס ב-0.7% • מדד הבנקים נחלש ב-0.6% • האירו נסחר מתחת ל-4 שקלים • בהראל מעריכים: הריבית בגוש האירו תרד בעוד כארבעה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:30

המחסר בבורסת ת"א ננעל במגמה מעורבת. ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 טיפס ב-0.7%. מדד הבנקים נחלש ב-0.6%, מדד נפט וגז איבד 0.2% ומדד הביומד נפל ב-1.5%. ת"א נדל"ן עלה ב-0.4% ות"א בנייה הוסיף 0.7%. 

מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו השבוע בכ- 1.6% ובכ-4.2%  (בהתאמה) והם נמוכים
בכ-1.6% ובכ-0.7% בלבד (בהתאמה) מהרמה בה היו ערב פרוץ המלחמה.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל.

המניות שבלטו בעליות הן תדיראן גרופ , אל על , דור אלון , ישראייר גרופ , מיטרוניקס , בית שמש , לוינשטין הנדסה , דלתא גליל , גב ים , צמח המרמן , אקויטל , אלקטריאון , נכסים ובנין , נטו מלינדה , בונוס ביוגרופ  ואנרג'יקס 

בירידות בלטו: פורסייט , גילת טלקום , בריינסוויי , אפיטומי מדיקל , מלם תים , קמטק  וסלע נדל"ן .

בשוק החוב נרשמה היום מגמה מעורבת כאשר איגרות החוב הממשלתיות הארוכות עלו ואילו אג"ח החברות ירדו. מדד תל גוב שקלי 10+, שכלולות בו איגרות החוב לטווחים של 10 שנים ומעלה, הוביל עם עלייה של כמעט 0.5%. מדד תל גוב שקלי עלה ב-0.1% ותל גוב צמודות נותר יציב. בשוק הקונצרני, מדד תל בונד 20 ירד ב-0.2% ומדד תל בונד שקלי ירד ב-0.1%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל לשנה עלתה מעט ל-4.1% ומנגד התשואה ל-10 שנים ירדה ל-4.035%. התשואה ל-30 שנה ירדה ל-4.57%.

16:05

ירידות בבורסה: ת"א 35 מאבד 0.8% ות"א 90 יורד ב-0.2%. מדד הבנקים נחלש בכ-1%, ת"א בנייה ונדל"ן מאבדים 0.1%, ת"א נפט וגז יורד ב-0.7% ות"א ביומד מאבד 0.9%.

גילת טלקום  בולטת בירידות במסחר. גם קמטק  ופריורטק  יורדות במחזורים גדולים. בעליות בולטות ישראייר גרופ , תדיראן גרופ , ישרוטל , אל על  ואלקטריאון .

האירו מתחזק מעט ונסחר כעת ברמה של 3.989 שקלים, הדולר נחלש ונסחר ברמה של 3.699 שקלים. 

15:01

חברת חנן מור  ממשיכה לרכז עניין לאחר שדווח לפני זמן קצר כי גופים מוסדיים מקבוצת הביטוח הראל, הודיעו לה על דרישה לפירעון מיידי של חוב שהעמידו לה, כחלק ממסגרת אשראי, בסכום כולל שמוערך בכ-484 מיליון שקל. החוב נועד להקמת פרויקט "דירה להשכיר" ברמת אפעל בשותפות בין שני הצדדים.

בנק הפועלים  השלים היום (ה') גיוס מוצלח של אג"ח COCO (כתבי התחייבות נדחים המירים) בהיקף של כ-385 מיליון ש"ח. ההנפקה זכתה לביקושים גבוהים בשוק בהיקף של כ-1.3 מיליארד ש"ח מתוכם גייס הבנק כ-385 מיליון ש"ח בריבית של 3.71% ל-11 שנה, עם אפשרות לפירעון מוקדם ע"י הבנק אחרי 6 שנים.

14:16

מתחזקות הירידות בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.4%.

לאחר שבחודש שעבר מכר בנק ישראל כ-8.2 מיליארד דולר מיתרות המט"ח שברשותו, היום (ה') מפרסם בנק ישראל שבחודש נובמבר מכר 300 מיליון דולר נוספים בלבד. כך, לאחר חודשיים של לחימה מכר בנק ישראל סך הכל כ-8.5 מיליארד דולר בכדי לאזן את שוק המט"ח. בסך הכל נותרו בידי בנק ישראל כ-198 מיליארד דולר, לאחר ששערוך יתרות המטבע הוביל למעשה לגידול בכמות היתרות.

בשוק המט"ח המקומי, נכון לשעה זו האירו נחלש מול השקל ונסחר סביב 3.984 שקלים. גם הדולר נחלש מול המטבע המקומי ונסחר סביב רמה של 3.70 שקלים.

13:23

חברת התעופה ישראייר גרופ , פרסמה לפני זמן קצר התייחסות להשפעת מלחמת חרבות ברזל על פעילות החברה. בהודעת החברה הודגש כי ישראייר הצליחה לשמר את תזרים המזומנים שלה באותה הרמה שהוא היה בה טרם פרוץ המלחמה, זאת בין היתר, באמצעות הקטנה של כ- 25% מהיקף ההוצאות החודשיות הקבועות שלה והקטנה של אורך הסבב הממוצע לטיסה מ - 5.9 שעות בתקופה המקבילה אשתקד, לכ- 4.6 שעות כיום, דבר המאפשר חסכון משמעותי בעלויות התפעול בכל טיסה.

בנוסף, בישראייר ציינו כי החברה ביצעה התאמה אופטימלית של לוח הטיסות למצב הנוכחי והביאה לכך שתוכנית הטיסות ברבעון הנוכחי גבוהה בכ- 20% מהרבעון המקביל אשתקד, על אף הירידה באורך הסבב והעובדה שכ- 35% מטייסי החברה מגויסים למלחמה. כמו כן, החברה השלימה את הסבתו של אחד ממטוסיה למטוס מטען,
פתחה את קו הטיסות שלה לקישינב, והתאימה את תוכנית התחזוקה השנתית למצב הנוכחי, על מנת להבטיח כי בעת החזרה לשגרה, תוכל לפעול בכוח מלא.

להערכת החברה, סדרת הפעולות שבוצעו, תאפשר לה להתמודד היטב עם המשבר, בעוצמתו הנוכחית, ובהתאם לכך, נכון למועד זה, היקף הביקושים למוצרי החברה בחודש דצמבר הינו כפול מהערכותיה המוקדמות. 

13:05

חברת ישרוטל  מרכזת עניין לאחר שדווח כי חתמה על הסכם לרכישת 50% בחמישה נכסים מלונאיים. המלונות צפויים לכלול 625 חדרים, שטחי הסעדה ומסחר. עוד דווח כי בעבור רכישת הזכויות בחברות הנכס, צפויה החברה לשלם סך כולל של כ- 32 מיליוני אירו (כ- 126 מיליון שקלים).

12:12

ירידות בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%. 

בולטות לשלילה מניות קבוצת אקרשטיין , קמטק , פתאל החזקות , אלקטרה נדלן  וקרסו מוטורס .

מנגד, אקויטל , איירפורט סיטי , אנרג'יקס , מליסרון  ומניבים ריט  נסחרות במגמה חיובית.

11:04

ירידות קלות במדדים המרכזיים בבורסה. ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מניות הגז והנפט משיל מערכן כ-1%. במקביל מדד הבנקים יורד בכ-0.8%. מנגד, מדד ת"א ביטוח עולה בכ-0.5%.

חברת פורסייט  העוסקת במחקר ופיתוח של מערכות ראיה ממוחשבת לרכב ומערכות למניעת תאונות דרכים דיווחה הבוקר על הפסקת מסחר מלאה במניית החברה עד להשלמת הליך PRICING בארה"ב. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים לפי שעה בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בעליות קלות.

10:34

חברת אנרג'יאן  מרכזת עניין במסחר לאחר שעדכנה היום (ה') כי נכנסה כשותפה בפעילות של חברת Chariot Energy במרוקו, הכוללת פיתוח בארות בשדה גז טבעי ימי, בהיקף מוערך של 18 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), ואף בחינת קיומם של 11 BCM נוספים.

"זהו הסכם בעל חשיבות מכרעת עבור נכס אנרגיה אסטרטגי של מרוקו", מסרה שרת האנרגיה המרוקאית, ד"ר ליילה בן-עלי. "אנו מקדמים בברכה את הצטרפותה של אנרג'יאן לזכיונות הללו. ההשקעה הזו תתרום רבות למוניטזיציה של נכסי הגז שלנו ולקידום אסטרטגיית האנרגיה השאפתנית שלנו".

10:07

יום המסחר בת"א נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.2%. 

בולטות לחיוב מניות הכשרת הישוב , אשטרום קבוצה , פרשקובסקי  ואיירפורט סיטי .

מנגד, בולטות לשלילה קמטק , פתאל החזקות , פריון נטוורק  וסקופ .

בשוק המט"ח המקומי, האירו יורד לשפל של חצי שנה מול השקל ונסחר סביב 3.9893 שקלים. גם הדולר נחלש מול המטבע הישראלי ונסחר סביב 3.70 שקלים.

08:29

יום המסחר בשוק המט"ח נפתח במגמה מעורבת. השקל נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.70 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי ב-0.2% ונסחר סביב 3.992 שקלים.

08:05

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בירידות שערים קלות. אמש (ד'), המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ירד בכ-0.2%. מדד הבנקים השיל מערכו 0.4%.

חברת קמהדע , המפתחת ומשווקת תרופות מבוססות פלסמת-דם ריכזה עניין אמש (ד') לאחר שפרסמה כי חתמה על הסכם התקשרות עם חברת הפצה בארה"ב, לשיווק התרופה לטיפול בכלבת. ההסכם כולל הכנסה של 180 מיליון דולר במהלך ארבע השנים הראשונות שלו. מניית החברה זינקה בכ-15%. ההסכם יכנס לתוקף ב-2024, ויהיה תקף למשך שמונה שנים. זו אחת החברות היחידות בתחום הביומד שרשמו עליות השנה, בין היתר, בזכות השקעה שנייה שביצעה קרן פימי בחברה, בהיקף של 60 מיליון דולר.

לאן תגיע ריבית בנק ישראל בשנת 2024? גבוה בהרבה ממה ששוק ההון חושב 

בוול סטריט, מדדי המניות המרכזיים ננעלו אמש בירידות שערים: הדאו ג'ונס ירד ב-0.2%, ה-S&P 500 ירד ב-0.4% והנאסד"ק השיל מערכו כ-0.6%. 

שוק המניות האמריקאי הפך להיות כל כך ריכוזי סביב קומץ מניות, עד שהדיבור על "שוק שורי" נושא פחות משמעות מבעבר. ללא אפל, מיקרוסופט, אלפאבית (גוגל), אמזון, אנבידיה, טסלה ומטא פלטפורמס (פייסבוק) (חברות הטכנולוגיה הצומחות במהירות שזכו לכינוי שבע המופלאות), ה-S&P500 היה עולה רק ב-8% השנה, ולא ב-19%. ואכן, מניות אלו עלו ביום שלישי אפילו כאשר שוק המניות הרחב התערער.

נכון לעכשיו, השקעה במדד ה-S&P500 פירושה השקעת 30% מההון בשבע מניות בלבד. היסטורית, שבע הגדולות היוו 21% מהמדד, אם לוקחים את הממוצע השנתי בעשור האחרון.

האם השוק מתהפך לאחרונה? מניות זולות, או מניות ערך, זינקו במהלך השבוע האחרון בוול סטריט, בעוד ששבע המופלאות דשדשו. אבל אם תסתכלו אחורה לסוף אוקטובר, אז החל הראלי הנוכחי, הרי שמניות הערך ראו עלייה בינונית. אם מהפך מניות גדול נמצא באופק, השוק לא מספק רמזים חזקים לכך.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. קמטק  בולטת עם פער שלילי של כ-3.1% ומנגד קמהדע  עם פער חיובי של 2.8%.

הבוקר, החוזים העתידיים נסחרים בירידות שערים.

דצמבר התחיל ברגל שמאל בוול סטריט. מה אפשר ללמוד מההיסטוריה לגבי ההמשך? 

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה שלילית. הניקיי יורד ב-1.7%, ההנג סנג משיל מערכו 1.1%, בורסת שנחאי מאבדת מערכה 0.1% ומדד הקוספי יורד ב-0.2%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, תשואת אגרות החוב הממשלתיות נסחרו ביום ד' במגמה מעורבת, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה ועמדה על 4%. בכך היא סיכמה ירידה בתשואה של 50 נקודות בסיס מאז תחילת נובמבר. התשואה לשנתיים ירדה גם היא ונסחרה ברמה של 3.75%. 

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר בירידות שערים. התשואה ל-10 שנים עולה ב-5 נקודות בסיס ונסחרת ברמה של 4.17%, התשואה לשנתיים עולה ב-3 נקודות בסיס ועומדת על 4.63%. המשקיעים ממתינים לדוח התעסוקה הרשמי של ארה"ב שצפוי להתפרסם מחר (ו').

ממשחק ניחושים מול הפד ועד לטרנדים: מלכודות ההשקעה שנחשפו ב-2023 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר נסחר ביציבות יחסית אל מול השקל לאורך השבוע. זאת, גם לאחר החזרה לתמרון הקרקעי ברצועת עזה. עם זאת, אמש (ד') השקל התחזק לעומת הדולר והאירו. מול הדולר, השקל הגיע לרמה של 3.7 שקלים. האירו נחלש בחדות אל מול השקל, ופוחת לשער של פחות מ-4 שקלים, וצנח לשפל של ארבעה חודשים.

שער האירו אינו קשור באופן ישיר לשקל, שווי המטבע נקבע באמצעות שער האירו לעומת הדולר ואחר כך שער הדולר לעומת השקל, כך שהשינוי נובע משני שערים שונים - גם התחזקות הדולר אל מול האירו, וגם התחזקות השקל אל מול הדולר. 

האירו צולל לשפל של ארבעה חודשים מול השקל. מדוע זה קורה? 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט רשמו אמש (ד') שפל של 11 חודשים במהלך יום המסחר. הבוקר (ה') מחירי הנפט עולים קלות. מחירה של חבית נפט גולמי עולה ב-0.4% ועומד על 69.3 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט עולה בשיעור דומה ונסחר סביב 74.6 דולרים.

4. מאקרו

אמש (ד') בארה"ב, פורסם אינדיקטור נוסף שאותת על התקררות שוק העבודה האמריקאי: לפי מדד התעסוקה של חברת ADP, בחודש שעבר נוספו 103 אלף עובדים חדשים, לעומת 106 אלף עובדים באוקטובר וצפי ל-128 אלף עובדים חדשים בנובמבר. ביום ג' דיווח משרד העבודה האמריקאי כי המשרות פנויות ירדו ל-8.73 מיליון באוקטובר, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. ביום שישי הקרוב יפורסמו נתוני האבטלה הרשמיים. 

מחר (ו') צפוי להתפרסם דוח התעסוקה הרשמי של ארה"ב לחודש נובמבר. במידה ותירשם האטה נוספת בתוספת המשרות לשוק האמריקאי, הדבר צפוי לתת רוח גבית לפד להוריד את הריבית בארה"ב.

הבוקר (ה') בסין, פורסמו נתוני הסחר לחודש נובמבר. הייצוא ירד ב-0.6% בקצב שנתי לעומת צפי של 3.3% הייצוא עלה ב-0.5% בקצב שנתי לעומת צפי לירידה של 1.1%.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה, התמ"ג לרבעון השלישי בגוש האירו והמכירות הסיטונאיות בארה"ב.

5. תחזית

עפר קליין, ראש חטיבת המחקר בהראל אומר בסקירתו כי "נתוני שוק העבודה בארה"ב השבוע, לצד נתוני האינפלציה בשבוע הבא, ככל הנראה לא ישנו את הציפיות שלנו שגם ברביעי הבא (13 בדצמבר) הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי, כאשר הפוקוס של הישיבה יהיה על התחזיות המעודכנות של הבנק לאינפלציה, שהייתה בפועל נמוכה יותר בהשוואה לתחזית הקודמת".

עוד בגזרת המאקרו העולמית, קליין מוסיף כי "האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לרדת בעקביות, ועל פי האומדן הראשוני היא ירדה יותר מהצפי ל-4.2 אחוזים בנובמבר, הרמה הנמוכה ביותר מאז אמצע 2011".

קליין מסביר ש"רצף הנתונים הללו תרמו להערכות בשווקים שהורדת הריבית בגוש האירו תחל כבר בעוד כארבעה חודשים. אנו מטילים ספק בהסתברות להורדת ריבית כה מוקדמת, במיוחד כשאינפלציית הליבה עדיין גבוהה, התנודתיות הצפויה במחירי האנרגיה בחורף ואי-הוודאות לגבי העלאות השכר של ארגוני העובדים ביבשת בתחילת 2024". בהראל מצפים להורדת ריבית באירופה במהלך 2024, אך מאוחר יותר מהצפי הנוכחי בשווקים.