יזמי ההייטק שהקימו קרן הון סיכון חירום לסטארט-אפים צעירים

היזמים הוותיקים גייסו שורה של מתנדבים מבכירי הענף לטובת מיזמים שנפגעו מהמלחמה, כאשר כ-75% מהמשקיעים הם מחו"ל • עד כה פנו לקרן - שאינה גובה דמי ניהול - מעל 600 חברות

מייסדי Iron Nation: אילן טבת, גיל פרידלנדר, ג'ייסון וולף, אירה פרידמן וחן לינצ'בסקי / צילום: יואב לביא
מייסדי Iron Nation: אילן טבת, גיל פרידלנדר, ג'ייסון וולף, אירה פרידמן וחן לינצ'בסקי / צילום: יואב לביא

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

האם סטארט-אפים צעירים ומבטיחים יצליחו להתקיים ולצמוח במהלך המלחמה, וגם אחריה? כדי לנסות ולהבטיח שהתשובה תהיה חיובית עבור כמה שיותר מהם הקימו היזמים הוותיקים חן לינצ'בסקי, ג'ייסון וולף וגיל פרידלנדר את Iron Nation - קרן חירום להשקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים. 

ישראל מתגייסת | יהודים, מוסלמים ושגרירים באירוע תמיכה בענף הזית הישראלי
ישראל מתגייסת | מציינים חודשיים לפרוץ המלחמה: אלפים יצאו להתנדב ברחבי הארץ
ישראל מתגייסת | המתנדבים שמתקינים מצלמות רכב אזרחיות על טנקים
ישראל מתגייסת | דואגים ליום שאחרי: המיזם שמקדם עסקים קטנים בעוטף

היוזמה נתמכת על ידי נבחרת יוצאת דופן של מתנדבים מבכירי עולם ההון סיכון, ובהם חמי פרס מקרן פיטנגו, צ'רלי פדרמן מקרן SilverTech, דני כהן מקרן ויולה, משה ליכטמן מקרן IGP, אהרון אפלבאום מקרן MizMaa וכלנית ולפר מקרן Elah, שהצטרפו לוועדת ההשקעות של הקרן.

"יזמים וצוותי ניהול רבים של סטארט-אפים גויסו מתחילת המלחמה. מצד שני, יש חברות מעולות שהיו באמצע סבבי גיוס שהוקפאו. המצב הזה פוגע בעיקר בחברות צעירות שאין להן אופק הישרדותי ארוך", מסביר פרידלנדר.

"בנוסף, חברות רבות חיכו לאחרי החגים בשביל לסגור את סבבי הגיוס, והמלחמה תפסה את כולם עם המכנסיים למטה. רמת הסיכון של המשק הישראלי עלתה, והתפיסה של קרנות זרות שמסתכלות באופן כלכלי טהור היא או לצאת מישראל או להקפיא תהליכים ולתת לדברים להתבהר. לכן, הרעיון היה להקים קרן הון סיכון חירום, שתגייס כסף ממשקיעים ותשקיע בחברות שנפגעו באופן ישיר מהמלחמה".

לדברי פרידלנדר, בקרן מחפשים סטארט-אפים בעלי זכות קיום, וההשקעה נעשית במודל של Safe. "אנחנו משקיעים בין חצי מיליון ל-1.5 מיליון דולר, בלי לדבר על הערכת שווי. אנחנו גם לא רוצים לנצל את המצב, ולהוריד הערכת שווי. אנחנו נקבע את זה בסיבוב הבא של אותן חברות, ובתמורה נקבל 20% הנחה על הערך שלהן אז".

פרידלנדר סבור שהקרן איננה רק לטובת החברות, אלא מהווה גם הזדמנות למשקיעים. "אין הרבה קרנות הון סיכון ללא דמי ניהול, אצלנו 100% מהרווחים הולכים בחזרה למשקיעים. כמו כן, אספנו את מיטב האנשים מתעשיית ההון סיכון מהארץ ומארה"ב, והם אלו שאחראים על ביצוע בדיקות נאותות". נקודה נוספת היא שרשות החדשנות עושה מאצ'ינג לכל תרומה בקרן, כלומר כל תרומה מכפילה את עצמה.

עד כה פנו אל הקרן 625 חברות, והתוכנית היא להשקיע בכ-30 מהן - תוך שבועות בודדים יוכרזו החברות הראשונות. "אנחנו בשיחות גם עם מוסדיים ישראליים במחשבה שאולי הם יצטרפו למהלך", מציין פרידלנדר.

"זה התחיל כיוזמה לוקאלית, אבל ההייטק הישראלי מאוד גלובלי. מבחינת פילוח המשקיעים הנוכחי, 50% הם מצפון אמריקה, 25% מישראל וה-25% הנותרים מתחלקים בין אוסטרליה, דרום אמריקה ואירופה".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בנטוב אליפסיס

החברה, שמתמחה בעיצוב וייצור תצוגות קרטון, ייצרה מיטות שטח מסוג BedBox עשויות קרטון, שמתאימות למשטחים כמו אבנים או טרשים ולתנאי גשם ובוץ. למיטות כיסוי מיוחד ששומר על בידוד ומגן עליהן.

החברה תרמה כ-1,500 מיטות, וכעת היא יוצאת בקמפיין מימון למיטות נוספות, לאור בקשות שהתקבלו עבור כ-26 אלף חיילים. עלות מיטה היא 100 שקל, מחיר עלות ללא רווח לחברה, שמגלם בתוכו גם את המע"מ ו הוצאות ההובלה.

בנטוב אליפסיס-bedbox / צילום: ארכיון פרטי
 בנטוב אליפסיס-bedbox / צילום: ארכיון פרטי

ליצירת קשר לתרומות: 074-7060206

עמותת בוגרי 8200

תוכנית עמותת בוגרי 8200 לעסקים קטנים מציעה תוכנית סיוע לעסקים קטנים, בשיתוף עם בנק הפועלים. מטרת היוזמה לסייע ל-270 עסקים הנמצאים בקשיים, בעיקר עסקי העוטף, המתמודדים עם ירידה של יותר מ-50% בפעילות העסקית.

התוכנית מספקת עזרה ראשונה בחינם לאותם עסקים, בעזרת כ-150 מנטורים בנושאים כמו אתגרים פיננסיים, שיווק ומשפט. בשלב הראשון כוללת התוכנית 7 צוותים מקצועיים בהתמחויות פיננסיות שונות, ובשלב השני 6 צוותים שמתמחים בהתאמה עסקית למצב החדש.

למידע על התוכנית: https://www.smallbiz.8200.org.il/first-aid

שיבא BEYOND

בית החולים הווירטואלי מפעיל שירות חירום לאומי לתמיכה וטיפול נפשי, במסגרתו ניתן לקבל עד 12 מפגשים למבוגרים וילדים נפגעי חרדה מכל הארץ, על ידי מטפלים מומחים מהמרכז הרפואי שיבא. הטיפולים ניתנים ללא עלות באופן מקוון או פנים מול פנים, באופן אישי, קבוצתי, זוגי או משפחתי.

לפניות: 03-5309661

Morphisec

חברת הסייבר הישראלית מורפיסק, המפתחת פתרונות לאבטחת נקודות קצה ושרתי ענן, מציעה שימוש חינמי וללא התחייבות במוצר שלה המיועד להגנה נגד כופרות ואיומים בנקודות קצה, זאת במשך כל תקופת הלחימה בישראל. המוצר קל להתקנה, עם דרישות משאבים מזעריות, ומרחיב את יכולות ההגנה של פתרונות האבטחה הקיימים בארגונים.

לפניות לחברה: https://www.morphisec.com/contact-us

BITES

הסטארט-אפ הישראלי, שמאפשר העברת תהליכי הכשרה מהירים באמצעות סט כלים המותאם לעולם החדש ולבני דור ה-Z, מציע את שירותיו ללא עלות לטובת החקלאים. טל נגלר אלמוג, ממייסדות החברה, פנתה לראשי מערך החקלאות של "אחים לנשק" ו"השומר החדש", והעמידה לרשותם את הכלים הטכנולוגים של בייטס.

באמצעות טכנולוגית החברה ניתן ליצור סרטוני הדרכה צרים וממוקדים, בשפה המתאימה לאינסטגרם ולטיקטוק. הסרטונים מיוצרים במהירות, וניתן להפיצם בו זמנית לקבוצה ייעודית רחבה של אנשים, ובמקרה זה למאות מתנדבים שהחקלאים צריכים להכשיר בן לילה לקטיף מלפפונים, פלפלים או עגבניות, או לעבודת קיטום והדלייה.

מלבד החיסכון בצורך בהסבר אישי ופרטני לכל מתנדב, הכלי מסייע להתמודד עם תחלופה גבוהה שמאפיינת את מערך המתנדבים, ודורש הכשרות רבות לאותה עבודה.

לפרטים נוספים: Info@mybites.io