איך תדעו מה גובה המענק לו אתם זכאים

המסלולים, התוכניות והמרחק מגבול עזה: מתווה הפיצויים לעסקים שהעמידה הממשלה כולל בתוכו פרטים רבים • מומחית מס עושה סדר בתחשיבים • שאלת היום, מדור חדש

המענק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
המענק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחד מאתגרי מלחמת "חרבות הברזל" הוא שימור אורך הנשימה הכלכלי של העסקים הקטנים ובינוניים בישראל אשר מהווים מנוע הצמיחה של המשק הישראלי. במסגרת זו, העמידה המדינה לרשות העסקים אפשרות לפיצוי כספי בגין נזקי המלחמה, במגוון מסלולים המציעים סכומים שונים בתחשיבים שונים.

שאלת היום | איך ניתן להשפיע על דירוג האשראי האישי שלי
שאלת היום | אילו הזדמנויות נוצרו בשל ביצועי החסר בשוק המקומי

איך אפשר לדעת איזה מענק אני צפוי לקבל מהמדינה? שאלנו את יועצת מס דנה זטלאוי־כהן, סגנית נשיא לשכת יועצי המס.

"הבחירה במסלול הנכון לעסק מושפעת ממספר מאפיינים", אומרת זטלאוי־כהן: "היכן ממוקם העסק? מה היקף הפגיעה בהכנסות? תחום העיסוק? יש לציין כי הזכאים לפיצוי לפי יותר ממתווה אחד, רשאים לבחור את המסלול הכדאי להם וחשוב לבצע בדיקה מקדימה לפני הגשת התביעה שאותה ניתן לבצע באמצעות המערכת הייעודית שנפתחה באתר רשות המסים".

מסלולי הפיצוי השונים

מסלול ההמשכיות העסקית הכללי מתאים לכלל העסקים ברחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא בין 12 אלף שקל ל־400 מיליון שקל, ונפגע מחזור ההכנסות שלהם בגובה של מעל 25% למדווח באופן חד־חודשי או 12.5% למדווח באופן דו־חודשי. במסגרת מסלול זה ניתן למצוא חלוקה לשני סוגי עסקים בהקיפי המחזורים שלהם: עד 300 אלף שקל בשנה ומ־300 אלף שקל בשנה.

זטלאוי־כהן מסבירה כי קיימת זכאות לפיצויים מוגדלים על הפסדים שנוצרו לעסקים הממוקמים באזורים הסמוכים ללחימה, או מעסיקים שהם או עובדיהם מתגוררים באזורים אלה. המתווה הנוכחי קובע את הטווח הזה בין 7־40 ק"מ מהגדר עם עזה.

"בעלי עסקים שעסקם נמצא ב'אזור המיוחד', על פי הישובים המפורסמים ברשומות, וכמוהם גם מעסיקים שהם או עובדיהם מתגוררים או עובדים ביישוב שנמצא באזור המיוחד, עשויים להיות זכאים לפיצוי מוגדל בשל הפסד או מניעת רווח שנגרם להם עקב מלחמת חרבות ברזל. במתווה זה נוכל למצוא שלושה מסלולים: שכר, מחזורים וחקלאות", מתארת זטלאוי־כהן.

יועצת המס מפרטת לגבי המסלולים השונים:

● שכר: למסלול זה זכאים עצמאים ובעלי עסקים שנעדרו בעצמם מהעבודה, עסקים באזור המיוחד או מעסיקים של עובדים המתגוררים באזור מיוחד. או לחלופין, מתגוררים ביישובים מפונים ונעדרו מעבודתם, גם אם העסק עצמו לא נמצא באזור המיוחד ולא נמצא ביישוב שהתפנה. בכל המקרים הנ"ל יש לעמוד בתנאי הזכאות שנקבעו. גובה הפיצוי במסלול זה הוא סכום קצוב של 520 שקל ליום עבודה מלא.

● מחזורים: למסלול זה יהיה זכאי בעל עסק שממוקם באזור המיוחד וחווה ירידה במחזורים בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הפיצוי יבוסס על השוואת מחזורי העסקאות בין שתי תקופות מקבילות ולעניין זה אוקטובר 2023 לעומת התקופה המקבילה ב־2022 בניכוי ההוצאות שנחסכו בתקופה בה העסק לא פעל, עד תקרת פיצוי של 2.5 מיליון שקל.

● חקלאות: למסלול זה זכאים חקלאים אשר יש בבעלותם גידולים שניזוקו באזור המיוחד שהוגד. עבור חקלאים בטווח של עד 20 ק"מ מגבול רצועת עזה. עבור חקלאים בטווח של 20 - 40 ק"מ מגבול רצועת עזה נקבע מסלול המבוסס על אובדן תפוקה לעובד בחודש אוקטובר 2023 לפי מכפלה של 12,844 שקל, כפול מספר העובדים שהועסקו באזור המיוחד. במסלול זה קיימת תקרה של 3 מיליון שקל למפוצה.

"הפיצויים מיועדים הם עבור נזק שנגרם בתקופה שבין 07.10 - ל־31.10. נכון לכרגע. סביר שתקופה זו תוארך והתנאי לתשלום הפיצויים בכל שלושת המסלולים הוא תשלום שכר לעובדים שנעדרו מעבודתם עקב המצב הביטחוני".

"פיצוי ללא תקרה והגבלת בזמן"

מעבר לכל אלו, קיים מתווה הפיצויים המורחב ביותר, לעסקים בעוטף ובגבול הצפון. זהו מנגנון קבוע בחוק, שקיים עוד לפני המלחמה.

זטלאוי־כהן מסבירה כי המסלול האדום מבוסס על חוק מס רכוש וקרן פיצויים, "ויאפשר לעסקים ביישובי ספר בדרום הארץ: 0-7 ק"מ מגבול עזה לרבות אשקלון ומבקיעים ובצפון הארץ: 0-9 ק"מ מהגבול ובהתאם לתוספות שפורסמו לתקנות לקבל פיצוי מלא בגין אובדן הכנסה ועל נזקים כלכליים ישירים והעקיפים לרבות הפסד או מניעת רווח שנגרמו להם כתוצאה מנזקי מלחמה, וזאת ללא תקרה וללא הגבלה בזמן". לדבריה, "מאחר ולמסלול זה לא קיימות נוסחאות לחישוב הנזק, יש חשיבות גדולה לבחינה מדוקדקת של אובדן הרווח בהווה ובעתיד".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם