"ללא התקשורת המערבית, זוועות שבעה באוקטובר כנראה לא היו קורות מלכתחילה"

הפובליציסט היהודי־אמריקאי בן שפירו עובר מאז מתקפת חמאס מאוניברסיטה לאוניברסיטה, ממוקד אנטי-ישראלי אחד לאחר, כדי לקדם את ההסברה לטובת ישראל. העבודה הקדחתנית שמה אותו על הכוונת של קיצוניים אנטישמיים, ודחקה הצידה אמירות שנויות במחלוקת שהוא פיזר בקריירה שלו • בראיון מיוחד לגלובס הוא אומר: "התקשורת מעלה את הטענות שכל מה שקורה מוצדק כי ישראל מדכאת את הפלסטינים. בלעדיה קבוצות הטרור יהיו פחות מסוכנות"

בן שפירו / צילום: ap, Leah Hogsten
בן שפירו / צילום: ap, Leah Hogsten

"הקהל הכי קשה שהיה לי, היה כשנשאתי נאום באוקספורד באנגליה. היו שם המון אנשים, ללא אבטחה למעט אנשי האבטחה שלי, וגם הם סברו שהיו שם אנשים אלימים שרצו לפעול. אפשר היה להרגיש את זה באוויר", מספר הפובליציסט היהודי־אמריקאי בן שפירו בראיון מיוחד לגלובס. לדבריו, גם הצורה בה העמידו את החדר הייתה חריגה. הוא עמד בגבו לחלק מהקהל ומאוד קרוב לאלה שאיתגרו בשאלות וקראו באופן גלוי להשמדת ישראל. "אמרתי לעצמי שאני חייב לשמור על העשתונות, וזה מאוד קשה כשאנשים פולטים עלייך אנטישמיות סטייל היטלר בקנה מידה כזה. זה כמו להילחם בהידרה, על כל שקר שהפלתי, שניים יכולים לתפוס את מקומו מיד".

 ● ציר ההתנגדות: המדינות שמנסות לכפות על האיחוד האירופי קריאה להפסקת אש בעזה
לאחר שפוטר, היזם האנטי ישראלי שהכעיס את ההייטק הישראלי מאיים בתביעה
בלעדי | הפגישה הסודית של מאסק בישראל שהולידה עסקה עם חברת סייבר מקומית

שפירו (39) הוא דמות בולטת של הסברה פרו־ישראלית בעולם, ומאז מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ביתר שאת. הוא מנגיש למיליוני עוקביו ברשתות החברתיות את הצד הישראלי של המלחמה, ולא מפחד להביע את דעותיו בשכל חריף ובידע רחב. שפירו מזהה כי "הרבה מהמסכות הוסרו מתחילת המלחמה. הרבה אנשים שבאמת שונאים את ישראל ואת היהודים התגלו ככאלה. הרבה יהודים ליברלים הבינו פתאום, 'אנשים שחשבתי שהם חברים שלי בעצם שונאים אותי ומוכנים לזרוק אותי מתחת לאוטובוס בהזדמנות הראשונה שתיקרה". רבים התעוררו מחלום".

לדבריו, זה מה שקרה גם במוסדות האקדמיים הגדולים בארה"ב. "כשנשיאות האוניברסיטאות העידו בפני הקונגרס, הן בעצם הבהירו שאפשר לפלוט את השטויות הכי אנטישמיות בקמפוסים שלהן בלי חשש רציני מעונש, תגמול או סנקציה, בעוד ששימוש בשפה דומה בערך נגד כל קבוצת מיעוט אחרת יהיה עילה להשעיה מיידית או הרחקה". הטרגדיה בעיניו היא שהעולם הגיב באימה לאירועי 7 באוקטובר, אבל כבר באותו היום "המהלך נגד ישראל החל. התגלה שכל הערכים החשובים לא נכונים כשזה נוגע ליהודים. לדוגמה תנועת MeToo חלה על כולן חוץ מנשים יהודיות שנאנסו בפסטיבל נובה, והאיסור על חטיפת אזרחים חל על כולם למעט ילדים שנגררים מקיבוץ בארי לתוך עזה".

ממה הופתעת?
"אני אדם ציני פוליטית, ועדיין הייתי בהלם ממספר האנשים שמוכנים להנהן לזוועות של חמאס רק כדי לכונן מחדש נרטיב של שוויון ערך מוסרי בין הצדדים. זה ממש מכוער, במיוחד כשבצד אחד של הסכסוך יש טרוריסטים גלויים שמבצעים כמה מהפרות זכויות האדם הקשות ביותר בהיסטוריה המודרנית", קובע שפירו.

"ישראל תהיה חייבת לפרסם את הסרטון"

שפירו, יליד לוס אנג'לס, השלים בהצטיינות תארי משפטים ומדעי המדינה מהרווארד ואוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, בהתאמה, נשוי ואב לארבעה ילדים. הוא לא צפה בסרטון הזוועות של דובר צה"ל, כי חש שהוא לא קהל היעד, אלא הסתפק בסרטוני תיעוד רבים שקיבל מגורמים רשמיים בישראל. ברור לו שזה רק עניין של זמן. "בשלב מסוים ישראל תהיה חייבת לפרסם את הסרטון הזה בפומבי. אנשים צריכים לדעת בדיוק מה החמאס עושה, הסוג הגרוע ביותר של זוועות שאפשר לדמיין".

בן שפירו
אישי: בן 39, נשוי ואב ל־4. מתגורר בפלורידה
מקצוע: פובליציסט, עיתונאי וסופר בעל תואר במשפטים מהרווארד ובמדעי המדינה מאוניברסיטת קליפורניה, שניהם בהצטיינות
עוד משהו: מנגן על כינור

שפירו מבין שהוא לא יצליח לשכנע את הקיצוניים, ומבין שקהל היעד הם "האנשים באמצע. אלה שלא יודעים כלום וניזונים משקרים. המטרה של הצד האנטי־ישראלי הוא לא להגן באופן רשמי על חמאס, אלא לקרוע את ישראל כדי שהיא לא תוכל להגן על עצמה מפניו".

המאבק שלו מול גורמים אנטי־ישראליים או אנטי־יהודיים מחריף. הוא מתמודד שוב ושוב עם הרעיון שישראל לא פועלת באיפוק, ונבלמת רק בזכות ארה"ב, ש"מונעים ממנה לפעול בהיקף מלא, כאילו ישראל לא יכולה לשלוט בעצמה, וכאילו היא נוקמת. זאת כשהאמת היא שצה"ל הוא הצבא הקפדני ביותר עלי האדמות בכל מה שקשור בהגנה על חיי האזרחים. בכנות, יותר חיילים ישראלים מתים בגלל הצעדים שישראל נוקטת כדי להגן על אזרחים בעזה".

טענה שהוא שומע הרבה היא שהאוכלוסייה העזתית מנותקת לחלוטין מחמאס. "אין ספק שלישראל יש חובה לנסות להפריד בין טרוריסטים לבין אזרחים, אבל להעמיד פנים שאזרחי עזה הם קבוצה של מתונים מערביים זה פשוט מטורף ולא מגובה בשום ראיה. אם היו בחירות כיום בגדה המערבית, יש סיכוי מאוד טוב שחמאס היו מנצחים את הרשות הפלסטינית". הוא נתקל בנרטיבים קשים, כמו שחמאס הוא בעצם קבוצה רציונלית של אנשים. לכך הוא עונה: "חמאס לא חושבים כמוכם. אתם לא הייתם פועלים כמותם - לא הייתם שורפים תינוק חי בעריסה שלו, ולא הייתם אונסים את האימא מול האבא".

שפירו בעימות באוקספורד. אנשי האבטחה סברו שהיו שם אנשים אלימים שרצו לפעול'' / צילום: יוטיוב
 שפירו בעימות באוקספורד. אנשי האבטחה סברו שהיו שם אנשים אלימים שרצו לפעול'' / צילום: יוטיוב

לדבריו, יש "קואליציה הצטלבותית", קבוצות מיעוט מדוכאות בנושאי מגדר, מעמד ונטייה מינית, והם משלבים כוחות נגד מערכות דיכוי גדולות יותר, הפריבילגיה הלבנה, וכך יוצרים מערכת דיכוי מורכבת. לטענתו, כל החומר היה קיים מראש. "זה לא משנה שהקהילה הלהט"בית תהיה בסיכון רב אם חמאס ישתלטו, אלו קבוצות שמתאגדות יחד נגד המדכא הקולוניאלי".

איך לדעתך מתפקדת ההסברה הישראלית?
"ישראל פועלה הרבה יותר טוב בתפקיד ההסברה מכפי שהיא פעלה היסטורית. היו לי שיחות עם שלושת ראשי הממשלה האחרונים בזמן כהונתם. לכל אחד מהם אמרתי שההסברה הישראלית נוראית ומבוצעת לא נכון". לדבריו, ישראל עושה הסברה בארה"ב בעזרת נשים יפות בחופי תל אביב. הבעיה היא, שבמרחק כמה קילומטרים בלוס אנג'לס יש "חוף יפיפה בסנטה מוניקה וגם שם יש נשים יפות".

הוא מוסיף: "הסיבה היחידה שהצד האנטי־ישראלי זכה לאמינות רבה היא כי אף פעם הוא לא מציג טענות חיוביות למה מדינה פלסטינית תהיה טובה, או למה האוכלוסייה הפלסטינית המתונה תעשה את העולם טוב יותר אם ייתנו לה כוח. כל הטענות שלהם הן שישראל מדינת אפרטהייד והיא רעה. והעובדה שישראל מעולם לא גילתה את זה, זאת אחת הטרגדיות הגדולות של מאמץ ההסברה הישראלי".

יתרה מכך, לדבריו, העובדה שבהסכמי אוסלו ישראל החליטה "שהיא נותנת לגיטימציה לקבוצת טרור, זה מה שהפך אותה לסוכנת יחסי הציבור של קבוצת טרור. על ישראל להראות איך היא נלחמת באנשים ששונאים את המערב, להראות שהאנשים שהיא נלחמת בהם תומכי טרור". לפי שפירו, המדינות שתומכות בנו בעולם הבינו זאת. "הקרב על ישראל הוא לא באמת קרב על ישראל. זה לא שהם שונאים את המערב כי הם שונאים את ישראל. הם שונאים את ישראל כי הם שונאים המערב. גרמניה ושאר המדינות אינן קרובות לסכסוך. אם ישראל תחוסל, זה לא שהסכסוך ייעלם. גבולות הסכסוך פשוט יזוזו - אליהם".

"הם לא רק נגד ישראל, הם שונאים את המערב"

בשנת 2015 הקים שפירו את אתר החדשות והמדיה The Daily Wire, שמטרתו לקדם ערכים ומדיניות שמרנית בארה"ב. שפירו היה העורך הראשי, כעת הוא עורך אמריטוס. היום הוא מנחה תוכנית שמרנית קבועה בשם The Ben Shapiro Show. הביקורת שלו על התקשורת הבינלאומית היא קשה: "התקשורת היא זבל חם, הם באמת איומים ונוראיים, ולא רק בנושאי הסכסוך. צריך להיות ברורים - ללא התקשורת המערבית, זוועות 7 באוקטובר כנראה לא היו קורות מלכתחילה".

הוא מסביר: "כל הבסיס לטרור בעידן המודרני הוא לשכנע את התקשורת שמוטב שהמערב יתנתק מהאזורים הללו וישאיר את בעלי בריתו להירקב כדי להימנע מטרור. הדרך לעשות זאת היא לגרום לתקשורת לטעון שזו אשמת המערב שהדברים האלו קורים. כך התקשורת מעלה את הטענות שישראל מפרה זכויות אדם והיא מדינת אפרטהייד, כביכול כל מה שקורה שם מוצדק כי ישראל מדכאת את הפלסטינים. אוסמה בן לאדן עשה את זה בשנות ה-90. חלק מגופי התקשורת מודעים לזה, חלקם לא, אבל בלי העזרה של התקשורת, קבוצות הטרור האלה יהיו פחות מסוכנות".

המצב בארה"ב מדאיג. ראינו את הטרנד בטיקטוק של צעירים אמריקאים שמצטטים את מכתבו של אוסמה בן לאדן, שאמרו שזה פתח את עיניהם.
"הצעירים הללו לא רק נגד מדינת ישראל, הם גם לא ממש אוהבים את אמריקה. הם שונאים את המערב, והוכשרו להאמין שהמערב הוא נצלן קולוניאליסטי ושכל ההיררכיות של כוח בארה"ב אינן מבוססות על כישרון אלא על עליונות לבנה, גזענות, סקסיזם וקנאות, ואת אלה יש להרוס. החטא הגדול של ישראל לטענתם הוא שהיא הפכה למדינת מצליחה".

אתה דואג לעתיד ארה"ב? הרי יבוא יום והדור הזה יגדל וימלא תפקידים פעילים.
"אני מודאג עמוקות מהמצב הזה. בסופו של דבר, הפתרון היחיד יהיה לשים סוף לסובלנות כלפי הפרספקטיבה הזו. אני לא מתכוון לאלימות, אלא שנפסיק להיות נחמדים כשאנחנו מעמידים פנים שזו פרספקטיבה לגיטימית שצריך לכבד".

לדבריו, "ישראל יצאה מרצועת עזה, נתנה לפלסטינים גישה למים ולחשמל ומאפשרת סיוע במיליארדי דולרים, ועדיין בעזה לא בנו כלום. האם זו אשמתם? התשובה צריכה להיות כן, אם יש לכם שליטה על הכלכלה ברצועת עזה והשתמשתם בכל הכסף לבנות מנהרות טרור - נאשים אתכם בזה. אי אפשר להיות סובלניים להחלטות טיפשיות או לקבל את הרעיון שפלסטינים עניים כי הם מדוכאים".

צוותי הסושיאל של שפירו פעילים במיוחד וגורפים מיליוני צפיות על תכנים שונים. "הבעיה ברשתות החברתיות היא שאם אתה משתף פעולה עם השונאים אתה נותן להם ולטענות לגיטימציה. מצד שני, אם אתה לא עונה, השקרים מתפרסמים. זה מלכוד קשה". לדבריו, "אם צריך לבחור בין רשת חברתית שמגבילה מאוד כמו יוטיוב, ואומרת מה מותר ומה לא, מול סביבה פחות מגבילה, אעדיף את זו שפחות מגבילה, גם אם זה יבוא יחד עם דיסאינפורמציה שצריך להקדיש זמן להילחם בה".

אבל לכל רשת חברתית יש אחריות, ושפירו לא חוסך ביקורת מזו הסינית: "טיקטוק מגייסת באופן פעיל את האלגוריתם שלה לטובת חמאס. זה די ברור מהחומר שנהפך ויראלי בטיקטוק, זה אלוגריתם מתוחכם להפליא. ברור שהסינים משחקים איתו כדי לקדם את בעלי בריתם, כמו קיצוני איראן או חמאס. המפלגה הקומיניסטית בסין מושכת בחוטים, היא החליטה להשפיל את ישראל כי היא בעלת הברית של ארה"ב, האויב".

בטוויטר, שמאז שנרכשה על ידי אילון מאסק חוטפת ביקורת על השתוללות האנטישמיות בה, שפירו יותר מצליח להעביר מסרים: "אני מצליח להפיץ את ה תוכן שלי בטוויטר בהצלחה רבה, יומיים אחרי הטבח זו הייתה הפלטפורמה היחידה שבה יכולתי להראות מהזוועות שהיו, בעוד שפלטפורמות אחרות הגבילו אותי". עם זאת, הוא אומר: "טוויטר מגיבה טוב כשפונים אליהם להסרת תכנים, אבל אני לא בטוח מה אפשר לעשות כדי לבלום תכנים שנהפכו ויראליים. אני לא בטוח שישנה שיטה חסינת תקלות להסרת התוכן הרע תוך שמירה על התוכן הטוב". לדבריו, הוא מעדיף שגם ישראל וגם חמאס יוכלו להציג את הדברים הנוראיים שקורים, כי "כל מי שהוא עם חצי מוח יכול להבין שישראל לא מנסה להרוג ילדים בעזה, אבל חמאס שרף תינוקות חיים בעריסותיהם".

"הצלקות של 7 באוקטובר יעלמו עבור שאר העולם"

לאורך שני העשורים שבהם הוא מתבטא בכל במה, הוא גם חתום על התבטאויות שנויות במחלוקת ובעלות טעם לפגם. הוא התנגד להפלות, לנישואים חד־מיניים, הכחיש התחממות גלובלית ועוד. בשל אותן התבטאויות, התמיכה של שפירו בישראל הייתה מושג ללעג וביקורת ברחבי העולם. בטיקטוק אף פורסמו עוד ועוד סרטונים עם הטענה: "אם בן שפירו תומך בצד שלכם, אולי זה אומר שאתם בצד הלא נכון". לסרטונים מהסוג הזה היו תגובות נגד, כמו על תמיכת איראן, סין ורוסיה בחמאס. "לא צריכים להסכים איתי על כל מה שאני אומר כדי להאמין לדבריי בנושא נקודתי", הוא אומר. בעיניו, "אנחנו חייבים בעולם מאוד מוזר, שבו אם אתה מחליט לאמץ עמדה, אתה חייב לאמץ מכלול של דברים, מעין שילוב מוזר כזה. אני לא מאמין בזה. אני מאמין שיש אנשים בצד הישראלי שחולקים עליי בנושא הפלות או נישואים חד־מיניים, וזו זכותם. הניסיון לאסור הסכמה איתי לגבי ישראל כי אני מתבטא על נישואים חד־מיניים, הוא רק ניסיון להכפיש אותי כקול".

זו לא רק הדעה, זו בעיקר הצורה שהתבטאת.
"אלו ציוצים שחזרו לחיים אחרי 12-13 שנה. אני הפרשן היחיד שאני מכיר שפרסם רשימה של דברים שאני מתחרט שאמרתי והאמירות המטופשות שלי אי פעם. הרשימה עדיין זמינה באתר שלי, The Daily Wire. אני בטוח שכתבתי הרבה דברים שאני לא מסכים איתם עכשיו או לא אוהב איך שביטאתי אותם. ברור שזה יקרה במהלך קריירה שבה אני מדבר כל יום".

הפעילות ההסברתית של שפירו הביאה אותו למצב שעליו לשים את משפחתו תחת אבטחה כבדה. "הקונפליקט בתודעה של הרבה אנשים, וזה מסוכן לאנשים כמוני שמדברים על זה בצורה בולטת. עברתי מאבטחה מאומצת לאבטחה ממש־ממש מאומצת. המשפחה שלי כיום תחת אבטחה 24/7 וכך זה יישאר עד סוף ימי חיינו. ברגע שאתה על הרדאר של כמה מהאנשים הגרועים בעולם, אתה לא יורד ממנו".

שפירו חושש ממה שיקרה בהמשך: "ככל שהקונפליקט יימשך, וזה עומד להיות סכסוך ארוך טווח, ההסברה תהיה בבעיה. כרגע זה הזמן הכי קל להיות פרו־ישראלי, ישראל בדיוק נפגעה בפיגועי הטרור הקשים ביותר מאז 11 ספטמבר בראיית המערב. מה יקרה בעוד שלושה חודשים, כשישראל עדיין תעשה פעולות בעזה או שהחזית בצפון תיפתח? בעלי הברית יהיו לצד ישראל? הצלקות של 7 באוקטובר יתפוגגו עבור שאר העולם, אבל הן לא הולכות להיעלם עבור ישראל לעולם. הזיכרונות קצרים בפוליטיקה העולמית".

לדבריו, לא רק הסברה ניצבת על הפרק. "ישראל צריכה להיות ממוקדת פנימית בצמיחה כלכלית ובבנייה צבאית. שום מדינה לא יכולה להישען על מדינות אחרות למען הביטחון שלה. הכלכלה הושבתה במשך חודשיים בשלב זה, ואם ישראל רוצה לשמור על מקומה בעולם, במיוחד במזרח התיכון, שבו כוח גולמי חשוב יותר מכל, ישראל תצטרך להגביר את כוחה הגולמי. ברמה המעשית, ישראל תצטרך לבטל את הרגולציה בחלק גדול מהכלכלה שלה, להפוך את ההשקעה בישראל להרבה יותר קלה".

זה מה שמנחה את בן שפירו במאבק הקשה שלו נגד שונאי ישראל. "ביקשו מהבת שלי בת ה־9 בבית הספר לכתוב מה ההורים שלה עושים. היא כתבה שאמא שלה עושה צדקה, ועל אבא שלה כתבה: 'הוא נלחם על מה שטוב'. בעזרת השם, אני מקווה שזה מה שקורה עכשיו".