הוא עזב את צ'ק פוינט בטריקת דלק, היום החברה שלו שווה פי 5 ממנה

שנתיים אחרי שפאלו אלטו צורפה למדד נאסד"ק 100, החברה נסחרת לפי שווי של 94.4 מיליארד דולר - יותר מפי 5 ביחס לשווי צ'ק פוינט • למרות הזינוק במניה שלה, פאלו אלטו מרוויחה פחות מהמתחרה

ניר צוק וגיל שויד / צילום: תמר מצפי
ניר צוק וגיל שויד / צילום: תמר מצפי

סיכום השנה של הישראליות בוול סטריט מגלה כי חברת אבטחת הסייבר הגדולה ביותר בוול סטריט במונחי שווי שוק היא פאלו אלטו נטוורקס . היא אמנם לא רשומה כישראלית באופן רשמי, אך הוקמה על ידי הישראלי ניר צוק (שכיום מכהן בה בתפקיד מנהל הטכנולוגיה הראשי, CTO) ולאורך השנים ביצעה לא מעט רכישות בישראל, כך שהיא מעסיקה בארץ עובדים רבים, אם כי מטה החברה ממוקם בסנטה קלרה, קליפורניה. הרכישה האחרונה שביצעה פאלו אלטו בישראל היא של חברת הסייבר טאלון, שנרכשה בחודש שעבר תמורת 625 מיליון דולר.

10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר
אחרי שצנחה ב-30%: האם מניה זו תהפוך לאחת האטרקטיביות השנה?  

פאלו אלטו המציגה צמיחה מהירה נסחרת כיום לפי שווי של 94.4 מיליארד דולר - יותר מפי 5 ביחס לשווי צ'ק פוינט , החברה שבה עבד ניר צוק בעבר והוא מקפיד להקניט מאז.

מחיר מניית פאלו אלטו יותר מהוכפל השנה וזינק ב־116%. לאחרונה עקפה המניה את רף ה-300 דולר ונכון להיום היא נסחרת במחיר נמוך בכ-4% מהשיא אליו הגיעה בשבועות האחרונים. בחמש השנים האחרונות המניה עלתה כמעט פי 4, ובשנה שעברה החברה עשתה מהלך של ספליט שפיצל כל מניה לשלוש מניות.

מניית צ'ק פוינט עלתה מתחילת השנה ב-21.8% והיא נסחרת היום בשיא, המשקף לה שווי של 18 מיליארד דולר.

צ'ק פוינט מובילה ברווח

פאלו אלטו צורפה לפני שנתיים למדד נאסד"ק 100, הכולל את 100 החברות הגדולות שנסחרות בנאסד"ק למעט חברות פיננסיים (צירופה למדד התרחש במקביל ליציאת צ'ק פוינט ממנו). במקביל, כחברה אמריקאית, היא גם חלק ממדד S&P 500 הכולל את 500 החברות הגדולות הנסחרות בארה"ב. מתחילת 2023, ביצועי המניה גבוהים משמעותית מעליית שני המדדים - מדד נאסד"ק 100 עלה ב-54.3% ומדד S&P 500 עלה ב-24.4%.

אבל למרות הזינוק במניה, פאלו אלטו מרוויחה פחות מהמתחרה צ'ק פוינט. ברבעון הפיסקאלי הראשון של שנת הכספים 2024 (הרבעון שהסתיים באוקטובר 2023) פאלו אלטו הציגה צמיחה של 20.1% בהכנסות לכ-1.88 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלה זינק מ-20 מיליון דולר ל-194 מיליון דולר. לשם השוואה, צ'ק פוינט הציגה ברבעון האחרון (השלישי של 2023) הכנסות של 596 מיליון דולר, צמיחה של 3.2%, אך הרווח הנקי עמד על 205 מיליון דולר. כלומר, צ'ק פוינט רווחית יותר לפי כללי החשבונאות המקובלים, אך צומחת בשיעור צנוע יותר והכנסותיה נמוכות יותר.

עזב בטריקת דלת את צ'ק פוינט

בשנת 2013, עוד כאשר היה יזם אלמוני יחסית בנוף הישראלי, התפרסם ניר צוק בעיקר בזכות פרובוקציה: חברת פאלו אלטו נטוורקס, אותה הקים, יזמה קמפיין שיווקי שהתמצה בשלט פרסומת בנתיבי איילון אחד ויחיד מול המתחרה הגדולה שלה, צ'ק פוינט, עם הכיתוב: "זה עתה עברתם את צ'ק פוינט. גם אנחנו - הוכתרנו שוב כחומת אש ארגונית מובילה".

הצידוק לקמפיין היה אפרורי לכאורה - זמן קצר לפני הקמפיין נכללה פאלו אלטו נטוורקס בדוח של חברת הייעוץ גרטנר - אבל מאחוריו הסתתרו מניעים נוספים. ניר צוק עזב בטריקת דלת את צ'ק פוינט 14 שנים קודם לכן, הקים בארה"ב את פאלו אלטו נטוורקס כמתחרה בתחום אבטחת הרשתות הארגוניות, ולמישהו בחברה האמריקאית היה חשוב למקם את השלט דווקא מול חלונות משרדו של גיל שויד ואלפי עובדיו, ואף לשלם על תקופה ארוכה פי כמה מהמקובל כדי להפוך את ההתרסה לממושכת יותר. צוק הכחיש בעבר כל קשר לשלט - ככל הנראה הייתה זו הפתעה שהכין לו סמנכ"ל השיווק דאז, רנה בונבאני, אבל בזיכרון הקולקטיבי נצרב היזם הישראלי כאחד המתריסים הגדולים בענף הטכנולוגיה.

זו, כמובן, לא הייתה הפרובוקציה הראשונה כלפי חברת אבטחת המידע מתל אביב. שנים קודם לכן, כאשר צוק היה שותף להקמת חברה נוספת בתחום אבטחת הרשתות הוא נהג להתנייד ברחבי עמק הסיליקון עם ב.מ.וו עם לוחית הרישוי עליה נכתב CHKPKLR - "צ'ק פוינט קילר". זו הייתה מתנה שקנתה לו חברת ההייטק נט סקרין, מי שרכשה את הסטארט־אפ הראשון שהקים אחרי צ'ק פוינט, וואן סקיור.