שירות חדש של רשם הירושה: קבלת התראה אם מישהו מנסה לגנוב לך את הירושה

החוק קובע כי אדם שמגיש בקשה לצו קיום צוואה אמור ליידע את כל היורשים על־פי דין - אך בפועל, אין פיקוח על כך, ולא יוצא דופן לראות אנשים שמנצלים זאת לרעה • שירות מקוון חדש באתר האינטרנט של רשם הירושה מאפשר להירשם לשירות התראות שיסייע בהתמודדות עם התופעה

אם מישהו מנסה לגנוב את הירושה... / איור: Shutterstock
אם מישהו מנסה לגנוב את הירושה... / איור: Shutterstock

הכותבת היא עו"ד, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

משה היה המום ונסער ממותה הפתאומי של אימו, ובמשך שנת האבל לא היה מסוגל לבקר אפילו בדירתה, ולעבור על חפציה. כאשר פנה לרשם לענייני ירושה בתום השנה, כדי להגיש בקשה לצו ירושה, גילה לתדהמתו שבינתיים, מאחורי גבו, פנה לרשם אדם שהציג את עצמו כבן זוגה של אימו, וביקש צו קיום לצוואה, שהאם ערכה לכאורה לפני מותה. מאחר שמשה לא ידע על הגשת הבקשה, הוא לא הגיש התנגדות לבקשה בזמן הקצוב לכך, הצו לקיום הצוואה ניתן, ובן הזוג המתחזה כבר ניגש לגורמים המתאימים, ומשך כספים.

אין מדובר במקרה יוצא דופן, אלא בתופעה נפוצה. אדם שמגיש בקשה לצו קיום צוואה, אמור על־פי חוק ליידע על דבר הגשת הבקשה את כל היורשים על־פי דין - כלומר, קרובי המשפחה שזכאים לרשת אם אין צוואה - אולם, בפועל אין פיקוח על כך. מספיק שמגיש הבקשה מסמן "וי" במשבצת בטופס, בה הוא מתבקש לאשר שהוא יידע את היורשים הפוטנציאליים, כדי שהבקשה תתקבל להגשה.

הבעיה לא מוגבלת רק להוצאת צווי קיום צוואה, אלא נוגעת גם להוצאת צווי ירושה, בהם המבקש לא מצהיר אמת על זהות היורשים על־פי דין. כך, למשל, בשנת 1990, פנתה בתו של המנוח ר' לרשם לענייני ירושה בנצרת, והגישה בקשה לצו ירושה, במסגרתה הצהירה שהיא בתו היחידה של המנוח. בצו, שניתן בהעדר התנגדות, היא עשתה שימוש לצורך מכירת שני נכסי מקרקעין שהיו שייכים למנוח. שבע שנים מאוחר יותר, התברר שלמנוח היו למעשה חמישה ילדים, שחלקם בעיזבון נגזל מהם, מאחר שלא ידעו על ההליכים שהתנהלו בעניין עיזבון אביהם המנוח, ופסק דין המתקן את הצו ניתן רק כעת.

ביטול צו ירושה שניתן דורש ניהול הליך משפטי מורכב

אדם שגילה באיחור על קיומו של צו קיום צוואה או צו ירושה, שהוצאו ללא ידיעתו, יכול לפנות לבית המשפט ולבקש את ביטול הצו שניתן. אולם, הוא ידרש לנהל הליך משפטי יקר ולא פשוט. נטל ההוכחה הוא עליו, לשכנע את בית המשפט בקיומה של עובדה או טענה חדשה, שיש בה כדי להביא לביטול הצו שניתן, וכן שהוא לא ידע ולא יכול היה לדעת עליה או לפעול בגינה לפני הוצאת הצו.

עד לפני חודש, מידע על הגשת בקשות לצווי ירושה או צווי קיום צוואה היה מפורסם בעיתון היומי ברשימה ארוכה ובאותיות זעירות. מנגנון זה בוטל כעת, מאחר שברור שאין בו תועלת מעשית, ומדובר בנטל כלכלי מיותר על היורשים, שנדרשו לממן פרסום זה באמצעות תשלום אגרה, כך שנותר רק פרסום ברשומות המדינה. המנגנון החלופי לקבל מידע הוא כניסה לאתר הרשם לענייני ירושה באופן יזום: תחת הסעיף "רשימת בקשות" יש להקיש את תעודת הזהות של המנוח, וכך לקבל מידע אודות בקשות שהוגשו בנושא עיזבונו. הבעיה היא, כמובן, שצריך להיכנס ולבדוק את המצב כל כמה ימים, מאחר שהמועד להגשת התנגדות הוא בתוך 14 יום ממועד הפרסום.

השבוע, הפיק הרשם לענייני ירושה שירות מקוון חדש באתר האינטרנט שלו, במסגרתו ניתן להירשם לשירות התראות, שיזהירו את הנרשם כאשר מישהו מגיש בקשה לצו קיום צוואה או צו ירושה בנוגע לעזבונו של אדם קרוב אליו. כל שנדרש מהיורש הפוטנציאלי הוא להכניס את הפרטים האישיים ואת מספר תעודת הזהות של האדם אשר הוא מעוניין לדעת אודות בקשות הנוגעות אליו, אם וכאשר יוגשו. אין צורך לפרט את הקרבה של הנרשם אל האדם אשר בנוגע אליו הוא מעוניין לקבל התראות, והוא יכול גם להיות עדיין בחיים, אולם תוקף השירות הוא לחצי שנה בכל פעם.