הקמפיין של טראמפ בסכנה: מדינה שנייה פסלה את הנשיא לשעבר מהתמודדות

הממונה על הבחירות במדינת מיין הודיע כי בשל חלקו במהומות הקפיטול בינואר 2021, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לא כשיר להתמודד בבחירות לנשיאות • המשמעות: שמו של טראמפ לא יוכל להופיע בקלפיות במיין בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית • צוותו של טראמפ הודיע שיערער לבית המשפט במיין • מוקדם יותר, נפסל טראמפ מהתמודדות גם בקולורדו

דונלד טראמפ / צילום: ap, Charlie Neibergall
דונלד טראמפ / צילום: ap, Charlie Neibergall

אחרי קולורדו - גם במיין פסלו את טראמפ מלהתמודד בבחירות לנשיאות: הממונה על הבחירות במדינת מיין הודיע הלילה (בין חמישי לשישי) כי נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, לא כשיר להתמודד בבחירות לנשיאות שיערכו ב-2024. ההחלטה התקבלה בשל מעורבותו של טראמפ במהומות הקפיטול בינואר 2021, לאחר הבחירות לנשיאות שבהן גבר עליו הנשיא המכהן ג'ו ביידן. צוותו של טראמפ הודיע שבכוונתו לערער לבית המשפט במיין.

העולם הולך לבחירות, פרויקט מיוחד | מחצית מהאנושות תלך לבחירות ב-2024, כך זה יעבוד
יואב קרני, פרשנות | הנחת העבודה של ישראל: ביידן החליט "לא להסתבך" במלחמות המזרח התיכון

משמעות ההחלטה היא שהנשיא לשעבר לא יוכל להתמודד בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית במדינת מיין, ושמו לא יוכל לעמוד לבחירה בקלפיות במדינה. בכך הצטרפה מיין למדינת קולורדו, שבית המשפט העליון שלה פסק בשבוע שעבר כי טראמפ לא יוכל להתמודד.

בית המשפט בקולורדו הפעיל תיקון בחוקה הנוגע ל"איסור המרדה", ומתוקף התיקון קבע כי טראמפ לא יוכל להתמודד בבחירות. הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית שמועמד לנשיאות נפסל בעקבות הפעלת סעיף זה. צוות הקמפיין של טראמפ הודיע שבכוונתו לערער לבית המשפט העליון של ארה"ב. הבחירות המקדימות צפויות להיערך ב-Super Tuesday, ב-5 במרץ.

ב-6 בינואר 2021, לאחר הפסדו של הנשיא המכהן טראמפ בבחירות, פרצו המונים למשכן הקונגרס האמריקני במחאה על תוצאות הבחירות לנשיאות. לפני ההסתערות נאם טראמפ בפני תומכיו, והצהיר כי אין בכוונתו לוותר על הנשיאות. הוא אף כינה את הנשיא הנבחר ביידן "נשיא לא לגיטימי".

טראמפ עמד בעקבות זאת למשפט הדחה, אך לבסוף לא הושג הרוב הדרוש להרשעה בסנאט. ועדת חקירה שהוקמה בבית הנבחרים המליצה להגיש נגד טראמפ כתב אישום בגין המרדה ותמיכה במרד.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12