רוסיה שיגרה 110 טילים לאוקראינה; עשרות נהרגו ונפצעו במתקפה

אוקראינה הודיעה כי בגל התקיפות נהרגו 12 אנשים ו-76 נוספים נפצעו, כאשר בין היעדים היו בנייני מגורים, בית חולים ליולדות ותחנת מטרו • המתקפה הרוסית מגיעה לאחר שאוקראינה נחלה כמה הצלחות צבאיות בשבועות האחרונים

בניין בקייב שנפגע במתקפה הרוסית על אוקראינה / צילום: ap, Ukrainian Emergency Service
בניין בקייב שנפגע במתקפה הרוסית על אוקראינה / צילום: ap, Ukrainian Emergency Service

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, עדכן היום (ו') כי רוסיה תקפה את מדינתו עם 110 טילים, באחד המטחים המשמעותיים ביותר של השנה. הרשויות האוקראיניות עדכנו כי אזרחים נהרגו בקייב, בלביב, בדנייפרו, בחארקיב, באודסה ובזפורוז'יה.

מטילי פטריוט ועד אמא בת 40 והרובה העתיק שלה: מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה
המרוץ להתגונן בפני רחפנים מתרחש בשדה הקרב באוקראינה
גרמניה שוקלת גיוס חובה ושר הביטחון מפציר בה להיות "מוכנה למלחמה"

שר הפנים האוקראיני, איגור קלימנקו, עדכן כי בסך הכל נהרגו 12 אנשים ו-76 נוספים נפצעו. בבירה קייב, אדם אחד נהרג ו-21 נוספים נפצעו במתקפת טילים משולבת עם מל"טים, ככל הנראה מסוג "שאהד 136", מתוצרת איראן. בין היעדים שפגעו הרוסים היו בנייני מגורים ותחנת מטרו. הפגיעה התרחשה, אף שלפי הרשויות בקייב, יורטו כ-30 מטרות אוויריות. נזקים דומים נרשמו בלביב, שם נפגעו בנייני מגורים ומכון חינוכי. בד בבד, בדניפרו נפגעו מרכז קניות ובית חולים ליולדות. פגיעה משמעותית התרחשה בחרקיב, שנפגעה מ-20 תקיפות. בין השאר, היו פגיעות בבניינים ובמתקן רפואי. באודסה, נפגעו שני בנייני מגורים, ובזפורוז'יה - מגדל נפגע וטיל אחד פגע ישירות בבית.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ככל הנראה, אחד מהטילים ששוגרו מרוסיה חדר למרחב האווירי של פולין. לפי גנרל מצ'אי קליש, המפקד המבצעי של צבא פולין, בשעות הבוקר המוקדמות אותר "עצם אווירי לא מזוהה" שיצא מהמרחב האווירי של פולין לאוקראינה לאחר ששהה בו פחות משלוש דקות. "כל נתיב הטיסה שמעל שטח פולין היה במעקב"", אמר קליש.

המתקפה הרוסית התבצעה לאחר שצי הים השחור של רוסיה, שמוצב בחצי האי קרים, ספג פגיעות קשות. לפחות 20 כלים נפגעו ממתקפות אוקראיניות, כולל ספינות מלחמה צוללת, והשבוע גם נחתת. לפי דיווח בבלומברג, רצף הפגיעות האוקראיניות באמצעות מל"טים וטילים אילץ את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשנות מיקומי ספינות, בניסיון למנוע מהן להיות חשופות למתקפות אוקראיניות.

אוקראינה צברה כמה הצלחות בשבועות האחרונים

המתקפה האחרונה נגד הנחתת התווספה לכמה אירועים צבאיים מוצלחים מאוד מבחינת אוקראינה: לפני כשבוע, נודע כי מערך ההגנה האווירית של קייב הצליח בתוך יממה ליירט שלושה מטוסי סוחוי 34 רוסיים. בהתחשב במחיר ליחידה (כ-36 מיליון דולר), מדובר בנזק של כ-108 מיליון דולר למוסקבה.

לפני כשבועיים וחצי, קייב הודיעה כי הצליחה ליירט לא פחות מ־41 מל"טים מתוצרת איראן שמוסקבה השתמשה בהם במתקפה מרוכזת, מתוך 42 בסך הכל. המל"טים בהם השתמשה רוסיה למתקפה הם, ככל הנראה, החימוש המשוטט (מל"ט מתאבד) "שאהד 136", או בכינויו הרוסי "גראן 2".

קודם לכן, בתחילת החודש, שירותי הביטחון של אוקראינה (SBU) השביתו קו מסילות רכבת משמעותי במזרח הרחוק הרוסי, מסילת באיקל־אמור שרחוקה כ־6,000 ק"מ מאוקראינה. התקרית הראשונה התרחשה כשרכבת עברה במנהרה הארוכה ביותר בכל רוסיה (כ־15.3 ק"מ), "בסולוב סברומויסקיי" שברפובליקת בוריאטיה שגובלת במונגוליה, והתפוצצו ארבעה מטעני חבלה. יום לאחר מכן, התרחש פיצוץ ברכבת שנייה שעברה במסלול עוקף־מנרה. זה קרה כאשר עלתה על גשר צ'רטוב, שמכונה "גשר השטן" משום שהוא בגובה 35 מטרים. הרכבת הזו הובילה דלק מטוסים ולפי דיווחים, נגרמה דליפת דלקים על פני כ־150 מ"ר באזור.