למרות הגירעון הצפוי ב־2024: הממשלה האריכה את ביטול המס על כלים חד־פעמיים

הממשלה החליטה על הארכת ביטול המס על הכלים החד־פעמיים גם בתקציב המדינה של 2024, על אף שהדבר יביא לאובדן של 360 מיליון שקל מקופת המדינה, שצפויה להיכנס לגירעון כבד במהלך השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות הגירעון הכבד הצפוי במהלך שנת התקציב של 2024, בממשלה ממשיכים להימנע ממסים שיכולים להקל על נטל הגירעון. בישיבת הממשלה היום (א') הוחלט להאריך את ביטול המס על כלים חד־פעמיים גם בתקציב המדינה של שנת 2024.

"בדלת האחורית": סמוטריץ' מעביר 650 מיליון שקל לחינוך החרדי וההתיישבותי
בשל המלחמה: שר האוצר העניק ארכה לפטור מהעלאת המס על כלי רכב חשמליים

המס על כלים חד־פעמיים בוטל כבר בתחילת 2023, בהוראת שעה שכאמור הוארכה היום. בדברי ההסבר להארכת ביטול המס, דווקא מובאים נקודות לטובת החלתו. במשרד האוצר הדגישו כי ביטול המס יביא לאובדן של 360 מיליון שקל מקופת המדינה (קופה שצפויה להיכנס לגירעון כבד במהלך שנה זו).

עוד בדברי ההסבר של אגף התקציבים במשרד האוצר, הובהר כי צריכת הכלים החד־פעמיים בישראל גבוהה פי חמישה לעומת הצריכה באיחוד האירופי. באוצר הדגישו כי בעשרת החודשים הראשונים בהם החוק חל, צריכת הכלים החד-הפעמיים ירדה ב-38%. 

נזק לסביבה

מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק את הנושא עבור הכנסת הקודמת. המחקר שביצעו הראה כי מוצרי פלסטיק חד-פעמיים גורמים נזק ניכר מאוד לסביבה: "מוצרים אלה נרכשים בכמויות גדולות, והם מגדילים את כמויות הפסולת, שכן הם מושלכים לאחר שימוש אחד". בנוסף, המחקר הציג כי פלסטיק גורם לנזקים חמורים לסביבה לאורך זמן, שכן "הוא מתכלה באיטיות רבה מאוד וממשיך להתקיים גם שנים רבות אחרי שהפך לפסולת".

מנתונים אלה עולה כי למס יש יתרון כפול: גם בצמצום הצריכה בכלים החד־פעמיים, הפוגעים במשק הישראלי ובאזרח הפרטי - וגם יכולים להביא לעלייה (גם אם קטנה יחסית) במסים להם משוועת המדינה לאחר הירידה החדה בהכנסות ממסים בשנה האחרונה.  

"הכול פוליטי" 

החלטת הממשלה עוררה זעם מצד חברי הקואליציה של מפלגת המחנה הממלכתי. השרה יפעת שאשא־ביטון אמרה בתגובה להארכת ביטול המס כי "קראתי את מה שצירפתם בדברי ההסבר של האוצר, הכול מסביר למה אסור לבטל את המס, אבל אני לא שואלת איפה ההיגיון, כי הבנתי כבר שהכול פוליטי. כתוב בדברי ההסבר שזה בהסכמים הקואליציוניים, אבל אם אתם כל־כך מתעקשים, לפחות תעשו את זה חכם, על החד"פ המתכלה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב לה: "את לא מבינה מה המשמעות של שטיפת כלים ל-10-12 ילדים. מטוס עם 300 נציגים שנוסעים לוועידת האקלים עושה זיהום אוויר של שנה שלמה לעומת הכלים החד־פעמיים".