בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט; הנאסד"ק ירד ב-1.6%

מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.6% • מניית צים זינקה • מניית אפל ירדה לאחר שבנק ברקליס הוריד את ההמלצה • טסלה דיווחה שמסירות המכוניות ברבעון הרביעי היו מעל התחזיות, אך פחות מ-BYD • הביטקוין נסחר מעל 45 אלף דולר • מחירי הנפט ירדו, ותשואות האג"ח הממשלתיות עלו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

 

 

23:03

יום המסחר הראשון לשנת 2024 ננעל בירידות. מדד הנאסד"ק ירד ב-1.6%. המדד נמשך למטה על ידי שבע מניות הטכנולוגיה הגדולות: מטא פלטפורמס (פייסבוק) , אלפאבית (גוגל) , אמזון , אנבידיה , מיקרוסופט , טסלה  ואפל מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.6%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.1%.

בשוק החוב נרשמו היצעים. התשואה על איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-8 נקודות בסיס ל-3.94% והתשואה של האיגרת הממשלתית לשנתיים עלתה ל-4.32%.

מחירי הנפט ירדו בכ-1.5%: מחיר הנפט האמריקאי ירד ל-70.5 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט ירד ל-76 דולר. 

21:55

נמשכת המגמה השלילית ביום המסחר הראשון לשנת 2024, וזאת בהובלת מדד הנאסד"ק שיורד ב-2.2%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.3% וה-S&P 500 משיל 1%. 

את מדד הנאסד"ק מושכות למטה בעיקר מניות השבבים. תעודת הסל SOXX שמכילה את מניות השבבים הגדולות יורדת ב-3.9%, בהובלת מניות ARM , AMD , אינטל  ואנבידיה 

גם יצרנית השבבים איי.אס.אם.אל הולדינג  ההולנדית יורדת לאחר שבבלומברג דווח שנשיא ארה"ב ביידן ביקש מהחברה להפסיק את משלוחי השבבים לסין. האיסור הזה עלול להוריד את ההכנסות של החברה עד כדי 50%.

מניות הקריפטו במגמה מעורבת. מיקרו-סטרטג'י  מזנקת ולעומתה מרתון דיגיטל הולדינגס  וקוינבייס  יורדות. כזכור הביטקוין נסחר בשיא של 21 חודשים כשברקע ההנחה הגוברת והולכת שהרשות לניירות ערך האמריקאית תאשר בימים הקרובים תעודות סל על מחירי הספוט של הביטקוין.

20:45

טאואר סמיקונדקטור מדווחת היום בעקבות רעידת האדמה בבמחוזות אישיקווה, ניאיגטה וטויאמה שביפן, שלמעט נזקים מזעריים, שני המפעלים שלה באזור לא נפגעו ולכן פעילות המפעלים נמשכה כרגיל. בחברה מוסרים שהעובדים המסורים שלה הבטיחו את רציפות הפעילות.

מניית  סיטי גרופ  עולה בעקבות תחזית אופטימית במיוחד של אנליסט הבנקאות בוולס פארגו מייק מאיו. האחרון צופה שמניית סיטי יותר מתכפיל את עצמה בשלוש השנים הקרובות. לדבריו, סיטי היא הבנק המומלץ שלו.

מניית ריביאן אוטומוטיבס  יורדת לאחר שדיווחה אמנם על עלייה במספר המכוניות שיצרה אך ירידה במספר המסירות ברבעון הרביעי לעומת הרבעון הקודם. החברה מסרה כ-14 אלף מכוניות מאוקטובר עד דצמבר, ירידה של 10% לעומת הרבעון המקביל של 2022.

בשוק הסחורות נרשם כעת שינוי מגמה במחירי הנפט שיורדים בכ-0.5%. הנפט האמריקאי נסחר ב-71 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-76.5 דולר לחבית.

19:29

בוול סטריט המגמה כעת מעורבת. מדד הנאסד"ק יורד ב-1.3% ומדד ה-S&P 500 יורד ב-0.5%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.2%.

BYD יצרנית המכוניות החשמליות הסינית דיווחה כי מכרה ברבעון שהסתיים ב-31 לדצמבר 525 אלף מכוניות חשמליות, טסלה  דיווחה היום על מכירות של 485 אלף מכוניות ברבעון.

בסיכום שנתי, עדיין המכירות של טסלה הן 1.8 מיליון מכוניות, BYD מכרה אמנם פחות, 1.57 מיליון מכוניות אך בין השתיים, הפער מצטמצם והולך. טסלה מכרה בכל השנה ב-230 אלף מכוניות יותר לעומת פער של 400 אלף מכוניות לטובתה בשנת 2022.

ברקשייר האת'ווי , חברת ההשקעות בבעלות וורן באפט מחזיקה בכ-8% ממניות BYD לאחר שהקטינה לפני כחודשיים את אחזקותיה בחברה.

18:34

הבורסות באירופה נסגרו ביום המסחר הראשון של שנת 2024 במגמה מעורבת. מדד הדאקס הגרמני עלה ב-0.1%, מדדי הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי השילו כ-0.2%. 

בגרמניה בלטו במסחר מניות באייר , קומרצבנק  ודויטשה טלקום . בבריטניה  בלטו וודאפון גרופ  ואסטרה זנקה, ובצרפת סוסייטה ג'נרל , לוריאל  ובי.אן.פי פריבה .

18:02

מניית חברת הספנות הישראלית צים  מזנקת היום, וזאת על רקע הודעת חברת הספנות הצרפתית CMA CGM כי בעקבות מתקפות החות'ים היא מכפילה את מחירי התובלה בין אסיה והים התיכון החל מה-15 בינואר.

התעריף החדש צפוי לעמוד על כ-6,000 דולר למכולה, לעומת כ-3,000 דולר קודם לכן, כך על פי דיווח ברויטרס. בנוסף, גם מחירי המשלוחים למזרח הים התיכון, הים האדריאטי, הים השחור וסוריה התייקרו משמעותית. מארסק,  ענקית הספנות הדנית צפויה להחליט בקרוב האם לחזור לשוט בים האדום או ללכת בעקבות המתחרה Hapag-Lloyd ולהימנע מהמעבר שם.

17:00

כעת מחריפות הירידות בוול סטריט בהובלת מדד הנאסד"ק שיורד ב-1.65%, הדאו ג'ונס ב-0.1% וה-S&P 500 משיל 0.7%. 

בולטות במיוחד מניות הטכנולוגיה הגדולות: מיקרוסופט , אנבידיה , מטא פלטפורמס (פייסבוק)  ואלפאבית (גוגל) 

טסלה  דיווחה היום (לפי רויטרס) שמסירות המכוניות ברבעון הרביעי היו מעל לתחזיות האנליסטים. החברה מסרה מספר שיא של מכוניות ברבעון שהסתיים בדצמבר - 487.5 אלף מכוניות לעומת הצפי שעמד על 473 אלף מכוניות ובכך עמדה בתחזית השנתית שעמדה על 1.8 מיליון מכוניות. רוב המסירות, 461 אלף, היו מודל 3 ומודל Y ספורט.

מניית ריביאן אוטומוטיבס  יורדת לאחר שדיווחה אמנם על עלייה במספר המכוניות שיצרה אך ירידה במספר המסירות ברבעון הרביעי לעומת הרבעון הקודם. החברה מסרה כ-14 אלף מכוניות מאוקטובר עד דצמבר, ירידה של 10% לעומת הרבעון השלישי של 2023. 

16:31

יום המסחר הראשון של 2024 נפתח בירידות. הנאסד"ק יורד ב-0.5%, הדאו ג'ונס ב-0.4% וה-S&P 500 משיל 0.6%. 

15:50

מניית אפל  יורדת בטרום המסחר בעקבות צפי לירידה בביקוש לאייפון החדש שלה, מה שהביא את בנק ברקליס להוריד את ההמלצה על המניה. האנליסט טים לונג חתך את הדירוג של החברה ל"משקל חסר" ומחיר מטרה של 160 דולר, שהם 17% ירידה השנה (לפי בלומברג).

למרות שהצפי הוא לעמידה ביעדי המכירות ברבעון שיסתיים בדצמבר, אנליסטים שינו את ההערכות שלהם לגבי הרבעון שיסתיים במרץ 2024. ברקליס הורידה את הערכת ההכנסות מהאייפונים והאביזרים הלבישים, ולכן צופים בבנק ירידה בהכנסות וברווח למנייה ביחס להערכות קודמות.

15:12

מתחזקות הירידות באירופה: הדאקס והפוטסי יורדים ב-0.5%, כל אחד. הקאק הצרפתי משיל מערכו 0.7%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה אדומה.

במסחר המוקדם בוול סטריט מניות הטק טסלה , אנבידיה , מיקרוסופט  אמזון   ומטא  נסחרות בירידות שערים.

גם מניית אפל  צוללת במסחר המוקדם לאחר שבברקליס הורידו את המלצתם על המניה ל'תשואת חסר'.

13:52

שינוי במגמה בבורסות אירופה. לאחר שנסחרו במגמה חיובית בפתיחת המסחר, המדדים המרכזיים עברו להיסחר בירידות קלות. הדאקס יורד ב-0.1%, הקאק הצרפתי משיל מערכו 0.3% והפוטסי הבריטי נסחר בשיעור דומה.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש ב-0.7% מול הדולר. הליש"ט נחלש ב-0.5% מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מתחזק ב-0.7%.

12:19

המגמה החיובית בבורסות אירופה נמשכת אך החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות.

מאקרו אירופה: מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בגרמניה עלה ל-43.3 נקודות בחודש דצמבר. הצפי המוקדם עמד על 43.1 נקודות. בגוש האירו, מדד מנהלי הרכש עלה ל-44.4 נקודות (צפי: 44.2 נקודות).

בבריטניה, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד ל-46.2 נקודות בדצמבר.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט קופצים בכ-2.5%. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 78.9 ומחירה של חבית מסוג WTI טיפס ל-73.4 דולרים. 

11:13

מחיר הביטקוין מזנק בכ-8% לרמה של 45,750 דולר ונסחר ברמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022. הסיבה המרכזית לזינוק במחיר היא ההערכות בשוק כי הרשות לניירות ערך בארה"ב (ה-SEC) תאשר לבלקרוק להנפיק תעודת הסל המבוססת על ביטקוין.

10:41

בורסות אירופה נסחרות במגמה חיובית. הדאקס הגרמני מטפס ב-1%, הפוטסי הבריטי עולה ב-0.3% והקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.7%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות מטפסות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מזנקת ב-8 נקודות בסיס ועומדת על 3.93%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה ב-6 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.31%.

מאקרו אוסטרליה: הבנק המרכזי הותיר את הריבית על רמה של 4.35% בהתאם לתחזיות המוקדמות.

08:11

באסיה, הבוקר המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. ההנג סנג צולל ב-1.5%, בורסת שנגחאי מאבדת 0.2% מערכה ומדד הקוספי עולה ב-0.6%. ביפן לא מתקיים מסחר לרגל חופשה במשק.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

במרבית בורסות העולם לא התקיים מסחר ביום שני, לרגל ראש השנה האזרחית.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות רשמו בשישי תנודות קלות, כשבסיומו עמדה התשואה באיגרת ל-10 שנים על 3.86%, ירידה של 23% מאז השיא שעמד על 5.02% באוקטובר. 

ביטקוין, נאסד"ק ומדד ת"א נפט וגז: השקעות שהניבו תשואה חלומית בשנה החולפת 

הבוקר (ג'), תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת בשעה זו סביב רמה של 3.91%.

בשוק הסחורות, חבית נפט ברנט נסחרה בשישי בכ-77 דולר, ירידה קלה במסחר היומי, וכך גם מחירה של חבית מסוג WTI שנסחרה ב-71.3 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן כתב בסקירתו השבועית שמחירי הנפט התייצבו ולאחר מכן ירדו במתינות. "נראה שההתייצבות במחירים התרחשה לנוכח הגדלת הנוכחות הצבאית שבראשות ארה"ב, במטרה לפעול כנגד האיומים על אוניות השטות בים האדום".

בפמן מציין עוד כי "ארגון האנרגיה, צופה שמחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט יעלה בכ-6 דולרים לחבית למחיר ממוצע של 84 דולר לחבית במחצית הראשונה של 2024, זאת על רקע יישום החלטת הפחתת הייצור על ידי +OPEC. בהמשך 2024 צפויה ירידה של המחירים, זאת על רקע צפי להגמשת המגבלות של OPEC+ ולצד חולשת ביקושים לנפט גולמי".

הבוקר (ג'), מחירי הנפט מזנקים בכ-1.5%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בשעה זו על 78.4 דולרים.

בגזרת המאקרו, בעולם, למרות שבוע המסחר המקוצר, יתפרסמו מספר נתונים חשובים. הבוקר (ג') פורסם בסין מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור שעלה לרמה של 50.8 נקודות, הצפי המוקדם עמד על 50.4 נקודות.

בארה"ב, יתפרסמו בהמשך השבוע נתוני התעסוקה, מספר המשרות הפתוחות, דוח התעסוקה במגזר הפרטי של ADP, בהמשך יתפרסמו דרישות שבועיות ראשוניות לדמי אבטלה. בשישי יתפרסם הנתון החשוב ביותר - מספר המועסקים החדשים לדצמבר.

ברביעי יתפרסמו פרוטוקולי הדיונים של ועדת השווקים הפתוחים של הפדרל ריזרב בארה"ב שקדמו להחלטת הריבית האחרונה. בגוש האירו יתפרסם בשישי מדד המחירים לצרכן לדצמבר. הצפי הוא ל-3.5% בחישוב שנתי לעומת 3.6% שנמדד בנובמבר.

כלכלני בנק הפועלים מתייחסים בסקירתם לסביבת המאקרו בארה"ב: "צפויה האטה ניכרת בקצב הצמיחה ב-2024. הריבית הגבוהה כבר הביאה להאטה בצריכה הפרטית, מגמה שצפויה להתעצם בשנה הקרובה. בישיבת הפד האחרונה תחזיות הצמיחה עודכנו כלפי מטה והם מניחים צמיחה של 1.4% ברבעון הרביעי של 2024 לעומת מקבילו ב-2023".