חברת חלבוני החלב הישראלית שהפכה לשלישית בעולם שמקבלת אישור FDA

האישור מאפשר לאימג'נדיירי להתחיל למכור את מוצריה באופן רשמי בשוק האמריקאי  • החברה, שגייסה עד היום כ-30 מיליון דולר, מצטרפת למתחרה רימילק, שקבלה אישור דומה לפני כשנה וחצי

איל אפרגן ותמיר טולר. אימג'נדיירי מקבלת כעת את אישור ה-FDA / צילום: איל יצהר
איל אפרגן ותמיר טולר. אימג'נדיירי מקבלת כעת את אישור ה-FDA / צילום: איל יצהר

חברת הפודטק הישראלית אימג'נדיירי, שמפתחת חלבוני חלב, היא השלישית בעולם בתחום זה שמקבלת את אישור ה-FDA. קבלת האישור מאפשרת לחברה להתחיל למכור את מוצריה באופן רשמי בשוק האמריקאי. 

שתי החברות לפיתוח חלבוני חלב שכבר קיבלו את אישור ה-FDA הן פרפקט דיי האמריקאית, ורימילק הישראלית, שקיבלה אישור ביוני 2022.

ניתוח | חברת הסייבר ששילשה את כמות המשרות: דפוסי הצמיחה של ההייטק הישראלי נחשפים
חברת הסייבר אורקה סקיורטי מפטרת 15% מהעובדים
ההשקעות צנחו כפול מארה"ב: כך נראתה שנת המשבר הגדולה של ההייטק הישראלי

אימג'נדיירי הוקמה בשנת 2020, ע"י ד"ר איל אפרגן המשמש כמנכ"ל החברה, יחד עם ד"ר אריה אבו ופרופ' תמיר טולר, ובתמיכת חממת הפודטק של שטראוס The Kitchen. החברה מתמחה בפיתוח חלבוני חלב ללא שימוש בבעלי חיים. החלבונים שמייצרת החברה משמשים ליצירת מגוון מוצרים, בין היתר גבינה, יוגורט וגלידה.

מאז הקמתה ועד היום, גייסה כ-30 מיליון דולר ובין המשקיעות בה נמנות אנטרי קפיטל, טארגט גלובאל, MoreVC וענקית המזון העולמית דנונה. 

אימג'נדיירי עובדת במודל B2B, כלומר הם מוכרים את התוצר שלהם ישירות לעסקים אחרים. אפרגן מסביר כי "המוצר הסופי שלנו זאת בעצם אבקת חלבון, שאותה אנחנו מוכרים למחלבות מסביב לעולם, מעבירים להן את האבקה ועוזרים להן לפתח יחדיו את המוצר בו הן מעוניינות. כבר היום אנחנו בתהליכים מתקדמים עם חברות גלובאליות ואני מאמין כי בשנה הקרובה יהיו מוצרים עם החלבונים שלנו על המדפים".

"כשאחד מהצוות נקרא למילואים, השאר מצליחים לחפות עליו"

לחברה כ-35 עובדים, רובם המוחלט בישראל, ולדברי אפרגן, השפעת המלחמה לא פסחה גם על אימג'נדיירי. למרות שהחברה ממוקמת במקום בטוח יחסית, בחיפה, ישנם עובדים במילואים כמו גם הורים לחיילים. "כולם היו נתונים תחת ההלם הראשוני", אמר. אבל הוסיף כי "אני חושב שהעבודה עזרה לקבל קצת נורמליות. החברה שלנו בנויה ככה שאנחנו מקימים צוותים שהם מאוד חזקים, ככה שכשיש צוות חזק- כשאחד מהצוות נקרא למילואים, השאר מצליחים לחפות עליו".

לדברי החברה, חלבוני החלב שפיתחה עוזרים לייצר מוצרים הזהים בטעמם לחלבוני חלב פרה בטעם, במרקם ובפונקציונליות. בנוסף, בבחינת הערכים התוזנתיים יש לחלבונים הללו יתרון, זאת משום העובדה שאין בהם אלמנטים לא בריאים שקיימים במוצרי חלב פרה כמו למשל כולסטרול, לקטוז והורמונים.

את חלבוני החלב מייצרת החברה בתהליכי תסיסה מדייקת (Precision Fermentation). "אנחנו משתמשים בפטרייה קורית, פטריה שמייצרים איתה מאות שנים, למשל קוג'י ורוטב מיסו, היא מאוד נפוצה באסיה ובעיקר ביפן. כאמור, בעזרת הפטרייה אנחנו מייצרים את חלבוני החלב ואז מפרידים אותם ממנה", מסביר אפרגן.

לטענת אימג'נדיירי, מלבד היתרונות התזונתיים לפרט, בתהליך ובשיטת הייצור ישנם גם יתרונות סביבתיים. לדברי אפרגן, שיטת הייצור בה משתמשת החברה הינה ידידותית לסביבה, זאת משום שהיא מצמצמת את פליטת גזי החממה, כמו גם צימצום ניצול הקרקע, לצד צמצום השימוש במים.