הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; הבנקים ירדו ב-2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% ומדד ת"א 90 השיל מערכו 0.6% • מניות הביומד, בהובלת אופקו עלו ב-3% • הדולר כבר מעל 3.73 שקלים • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "ככל שהפיחות בשקל יימשך, ייתכן שהבנק המרכזי יצטרך לשוב למכור מט"ח החודש"

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר
בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:35

הירידות בבורסת ת"א התמתנו לקראת סיום המסחר. ת"א 35 ירד ב-0.4% ות"א 90 ב-0.3%.

מדד הבנקים השיל 2%, בלטו לשלילה מניות דיסקונט  ומזרחי טפחות .

מדד הביומד לעומת זאת זינק ב-3% בהובלת אופקו הלת'  וקומפיוגן .

בשוק אגרות החוב נרשמה תנועה מועטה כשאיגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה בנקודת בסיס אחת ל-4.12% ואיגרת החוב לשנתיים נסחרה ללא שינוי וב-3.78%. מדדי התל בונד נסחרו אף הם ללא שינוי. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל. 

16:43

דלק  לפי הודעתה תבצע פדיון מוקדם של אגרות החוב מסדרה לה’. תמורת הפדיון המוקדם תשלם החברה למחזיקי האג"ח 537 מיליון שקל שכולל את יתרת קרן אגרות החוב, ריבית ופיצוי.

החברה שולטת בניו-מד אנרג'י,עוסקת בחיפושי נפט וגז בחו"ל, מחזיקה בדלק ישראל נכסים ושולטת בחברת מהדרין תממן את העסקה מהנפקת אג"ח פרטית שביצעה החברה לפני כמה ימים. ההנפקה היא הרחבת סדרת האג"ח לח'.

15:20

מגמה אדומה בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 1%. מניות הקלינטק צוללת בכ-2%. מנגד, מדד הביומד מטפס ב-1.7%.

חברת גילת , העוסקת בפיתוח תחנות לווין זעירות לתקשורת הודיעה לפני זמן קצר כי כוח שיטור לאומי בחר בחברה לפרויקט רב-שנתי בהיקף כולל של כ-3 מיליון דולר. מדובר בפלטפורמת ה-SkyEdge של החברה המורכבת מרשת בעלת ביצועים גבוהים, משפחת לוויני VSAT למשימות ייעודיות, ומערכת מתקדמת לניהול רשת. 

בשוק המט"ח, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.73 שקלים והאירו עומד על 4.08 שקלים.

14:28

הבורסה בת"א נסחרת לפי שעה בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.8%. מניות הבנייה והקלינטק צוללת בכ-1.5%.

בקרב מניות ת"א 125 זפירוס , אפריקה מגורים , ורידיס  ותדיראן גרופ  נסחרות במגמה שלילית.

מנגד, אופקו הלת' , מגדלי תיכון , נאייקס  ונקסט ויז'ן  נסחרות בעליות שערים.

בשוק המט"ח, השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים. שער הדולר שקל עומד על 3.71 ושער האירו שקל עומד על 4.06.

12:56

מתחזקות הירידות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 1.1%.

לאור הצלחת השותפות הראשונה, מדווחת הבוקר פתאל נכסים (אירופה), כי השלימה בהצלחה גיוס לשותפות נוספת לרכישת מלונות באירופה. במיזם שינוהל ע"י פתאל , נכנסו לשותפות בפעם השנייה החברות מנורה, פתאל אירופה והראל. חברת הפניקס משקיעה לראשונה בשותפות. הסכום יהווה את ההון העצמי לרכישות בתי מלון באירופה בהיקף כולל של עד כ-700 מיליון אירו ולתקופה של עד 3 שנים. למעשה, הרשת שכ- 80% מפעילותה באירופה, תמשיך להרחיב את נוכחותה בה.

השלב הראשון בהקמת השותפות השנייה הינו בהיקף של כ- 250 מיליון אירו. עוד ציינו מטעם החברה, כי מתקיימים מו"מ עם גופים נוספים להשקעה של כ- 150 מיליון אירו נוספים, אשר עתידים להבשיל בחודשים הקרובים. ג יא ורדי ויניב אמזלג שניהלו את השותפות הראשונה ינהלו גם את השותפות השנייה.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים לפי שעה בירידות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בשעה זו בירידות של 0.2%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.14%.

11:32

מדדי המניות המרכזיים בת"א נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1%.

חברת בזק  עדכנה הבוקר כי ערכה אמש (ב') הנפקה מוצלחת של שתי סדרות אג"ח, ובסך הכל גייסה כ-860 מיליון שקל, המהווים את עיקר צרכי הגיוס של החברה ל-2024. כ- 510 מיליון שקל גויסו באמצעות אג"ח סדרה 11 (שקלית בריבית קבועה, בעלת מח"מ 4.1 שנים) בתשואה 4.64% ומרווח של 88 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלתי מקביל. בנוסף, כ-350 מיליון שקל באג"ח סדרה 13 (שקלית בריבית קבועה, מח"מ 8.5) בתשואה 5.30% ומרווח 112 נקודות בסיס.

גם חברת קרסו נדל"ן  עדכנה כי השלימה אמש את השלב המוסדי בהרחבת אג"ח סדרה א'.במכרז המוסדי התקבלו ביקושים גבוהים פי 3 מהסכום אותו ביקשה החברה לגייס. בשל כך, בחרה החברה להגדיל את סכום הגיוס לכ-300 מיליון ₪. אג"ח סדרה א' (שקליות לא צמודות), בעלות מח"מ של 3.5 שנים, מדורגות 'ilA' 'ע"י חברת הדירוג מעלות.

10:31

שינוי מגמה בבורסת ת"א. לאחר שיום המסחר נפתח במגמה ירוקה, מדדי המניות המרכזיים נסחרים לפי שעה בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו 0.6%.

מניית חברה מיה דיינמיקס  מזנקת בחדות לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לכלי תחבורה חשמליים זעירים, דיווחה לפני זמן קצר על חתימת הסכם הפצה בלעדי בארה"ב למכירת כלים מסדרת ה-Mia Four ומוצרים נלווים בארה"ב ובקנדה. במסגרת ההסכם, התחייבה חברת ההפצה, Quadsolo, להזמנה מיידית ראשונית של 1,000 כלים בסך של כ-3 מיליון דולר שישווקו בצפון אמריקה. תקופת הסכם ההפצה הינה ל-5 שנים בהתאם לעמידה באבני דרך מסחריות במסגרת הסכם זה וכן להמשך התקשרות לתקופות של 5 שנים נוספות.

10:05

מגמה חיובית בפתיחת הבורסה. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.2% ות"א 90 מטפס בכ-0.3%. מדד ת"א ביומד בולט לחיוב ומטפס ב-1.4% בעקבות מניות אופקו הלת'  וקומפיוג'ן  שמזנקות בחדות.

לצד אופקו הלת', בולטת לחיוב מניית מגדלי הים התיכון  שדיווחה הבוקר על הקמת מיזם משותף עם חברת כלל . עוד בולטות לחיוב במדד ת"א 125: נייס , פתאל , קרסו מוטורס  ומיטרוניקס .

מנגד, נפטא , אקויטל , קמטק  ופלסאון תעשיות  נסחרות במגמה שלילית.

09:23

מגדלי הים התיכון, העוסקת בייזום והפעלה של בתי דיור מוגן. מדווחת הבוקר (ג') כי חתמה על הסכם להקמת מיזם המשותף בתחום בתי דיור מוגן עם גופים מקבוצת כלל ביטוח.

היקף ההשקעה הכולל במיזם המשותף יעמוד על סך של 500 מיליון ש"ח. מתוכם כ-300 מיליון ש"ח השקעה של כלל ו-200 מיליון ש"ח השקעה של מגדלי הים התיכון. במקביל צוין כי מגדלי הים התיכון תחזיק ב- 51% בזכויות ובהון השותפויות וכלל תחזיק בכ-49% לצד זאת החברה מדגישה כי מנגנון חלוקת הרווחים יבוסס על ביצועים ותשואות בפועל, אשר על פיו תוכל החברה להיות זכאית לחלוקות מהשותפות ביחס של 60% למגדלי הים התיכון ו-40% לכלל.

08:18

בשוק המט"ח המקומי, המסחר נפתח עם התחזקות השקל מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.5% מול השקל ועומד על 3.7 שקלים. האירו נחלש ב-0.4% ועומד על 4.05 שקלים.

07:47

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה תל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ב') המסחר בבורסה המקומית התנהל בתנודתיות. עד שעות הצהריים המדדים המרכזיים נסחרו במגמה אדומה, אך לקראת סיום המסחר המדדים עברו למגמה מעורבת: מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ומדד ת"א 90 ירד ב-0.7%. 

בקרב המדדים הענפיים, מדדי הנדל"ן - ת"א מניב חו"ל, ת"א בנייה ות"א נדל"ן נסחרו בירידות שערים שנעו בין 1% ל-1.5%. מנגד, מדד ת"א טכנולוגיה טיפס וננעל בעליות של כ-1.1% בעקבות הזינוק במניית אימאג'סט  שדיווחה על חתימת הסכם עם לקוח חדש. 

את מחזור המסחר הגבוה ביותר הובילה מניית לאומי  אמש ואת העליות במדד ת"א 125 הובילה מניית תדיראן גרופ .

חברת ריטיילורס  ריכזה עניין לאחר שדיווחה על סגירה הדרגתית של פעילות המותג שלה 'דרים ספורט' הכוללת 11 חנויות ואתר סחר מקוון המתופעל על ידי טרמינל איקס אונליין. עוד נמסר מטעם החברה כי היא מייעדת חלק מחנויות המותג למותגים אחרים של החברה ויתר החנויות יועברו לצדדים שלישיים או למותגים מקבוצת פוקס ויזל (בעלת השליטה בחברה). בנוסף עדכנה החברה כי להערכתה, צפוי להירשם הפסד בגין סגירת הפעילות של דרים ספורט בסך של כ-9-11 מיליון ש"ח. 

מניית טבע  השלימה זינוק של 50% בחצי השנה האחרונה וחזרה להיות החברה הגדולה בבורסת ת"א, כשבשנת 2023 כולה היא סיפקה תשואה חיובית של 14.5% ובשנת 2021 סיפקה תשואה דומה. אבל הסיבה המרכזית לחזרה של החברה למקום הראשון היא בעיקרה החולשה של המתחרות: נייס , שכבר נסחרה בשלהי ימי בועת ההייטק של 2021 לפי שווי של כ-62 מיליארד שקל, ומאז איבדה 27% משווייה; ובנק לאומי , שנסחר לפני שנה וחצי בלבד לפי שווי של 56 מיליארד שקל, ומאז איבד 22%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות קלות.

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי מטפס ב-1.2% ונסחר בשיא של 33 שנים, ההנג סנג עולה ב-0.5%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.1% ומדד הקוספי משיל מערכו 0.2%.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה חיובית. מדד הנאסד"ק זינק בכ-2.2%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.6% וה-S&P 500 עלה ב-1.4%. 

אנליסטים מהמרים נגדה: האם אפל בדרך לאבד את התואר "החברה הגדולה בעולם" 

מניית אנבידיה  קפצה בכ-6.5% ונסחרה בשיא כל הזמנים אמש (ב') לאחר שענקית השבבים הכריזה על שלושה שבבים חדשים שצפויים להיטמע במחשבי PC או מחשבים ניידים בבית ובמשרד ודרכם ניתן להשתמש בכלי AI. 

מדובר על שלושה כרטיסי מסך חדשים: RTX 4060 Super, RTX 4070 Ti Super ו-RTX 4080 Super - שמחירה נע בין 599 ל-999 דולר. לכרטיסים אלו יש "ליבות טנזור" נוספות שנועדו להריץ יישומי בינה מלאכותית על מחשבים ניידים. במקביל, אנבידיה צפויה לספק גם כרטיסים גרפיים במחשבים ניידים של חברות כמו Acer, Dell ולנובו.

שווי השוק של אנבידיה עמד אמש (ב') על 1.27 טריליון דולר. בשנה האחרונה ענקית השבבים זינקה בכ-235% ומשקיעים רבים תוהים אם למניה יש עוד לאן לעלות. למרות שמכפיל הרווח הצפוי לשנה הבאה של החברה עומד על 25 לעומת מכפיל רווח של סקטור השבבים כולו שעומד על 23, הצמיחה המהירה של אנבידיה הן בהכנסות והן ברווחים צפויים להוריד את המכפיל. על פי ההערכות, הכנסות סקטור השבבים צפוית לצמוח ב-13% בעוד שההכנסות של אנבידיה צפויות לצמוח ב-57% בשנה הבאה.

חברות הספנות הגיעו להסכמים עם המורדים החות'ים בתימן במטרה למנוע תקיפות. כך דיווח אמש (ב') אתר ShippingWatch, שיושב בקופנהאגן מפי כמה מקורות במזרח התיכון. הדיווח התפרסם כיממה לאחר חשיפת גלובס אודות החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו להימנע מהגעה לנמלי ישראל. ייתכן כי היא אחת מבין אותן חברות.

עם זאת, ענקית הספנות מארסק כבר הבהירה רשמית כי אין בכוונתה להיכנס להסכם "מעבר בטוח" בים האדום. גם הענקית הגרמנית הפג לויד הכחישה מעורבות בהסכם עם החות'ים. בה בעת, בהמשך לחשיפת גלובס, פנו ShippingWatch לתגובות מקוסקו, וכן מ־CMA CGM ולא קיבלה תגובה.

בהמשך לדיווחים, מניית צים צללה בכ-6%. גם מניית מארסק ירדה בכ-6% ומניית הפג לויד השילה כ-11% מערכה. 

מובילאיי מול צים: איזו מניה יותר אטרקטיבית להשקעה? 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות של 0.2% ביום ב'. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בשיעור דומה. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה ב-8 נקודות בסיס ונקבעה על תשואה של 4.11%. 

בשוק החוב האמריקאי הבוקר תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות בעליות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 4.01%.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, כתב בסקירתו השבועית כי "עליית התשואות לאחרונה, כמו גם הירידה קודם לכן, מגלמת שינוי בציפיות לריבית הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי בארה"ב). השווקים ממתנים את התחזיות להורדה מואצת שלה, אך הן עדיין רחוקות מתחזית הפד".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע המסחר בשוק המט"ח נפתח אמש (ב') בסערה, כאשר הדולר התחזק מול השקל בכ-1.4% לשער של 3.70 שקלים. בכך משלים הדולר התחזקות של כמעט 3% מתחילת חודש ינואר. עם זאת מתחילת אוקטובר, ערב פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נחלש המטבע האמריקאי מול השקל (עמד אז על 3.83 שקלים).

גם מול האירו השקל פוחת בכ-2% בתחילת השבוע הנוכחי. מתחילת ינואר התחזק האירו אל מול השקל ב-2% ושערו עמד ביום ב' 4.05 שקלים.

אל תצפו שהריבית תחזור לאפס ותיזהרו מהבורסה בתל אביב: התחזית של מנהלי ההשקעות הגדולים בישראל 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מונה את הסיבות להיחלשות השקל ומציין בין היתר כי "בנק ישראל לא מכר כלל מט"ח מהיתרות שבידיו בדצמבר, וגם בנובמבר היו מכירותיו מדודות. אך ככל שהפיחות בשקל יימשך, ייתכן שהבנק יצטרך לשוב למכור מט"ח החודש".

מחירי הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות לאחר שאמש (ב') נסחרו בירידות של יותר מ-4%, לאחר שסעודיה הורידה את מחיריה עבור הלקוחות באסיה. הנפט האמריקאי WTI נסחר ב-70.5 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-76 דולר לחבית.

4. מאקרו

הבוקר (ג') פורסמו נתוני האינפלציה ביפן. בקצב שנתי מדד המחירים לצרכן עמד בחודש דצמבר על 2.7% בהתאם לחודש הקודם.

בהמשך היום, צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה ושיעור האבטלה בגוש האירו לחודש נובמבר. ביום חמישי צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב כאשר על פי התחזיות המוקדמות, מדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר צפוי לעלות ל-3.2% בקצב שנתי.

5. תחזית

לפי אלכס זבז'ינסקי, בנק ישראל צפוי להוריד ריבית מהר יותר מהתחזית שלו עצמו. "הבנק הותיר את התחזית לריבית בעוד שנה ללא שינוי, ברמה של 3.75%-4.0%. המשמעות היא האטה בקצב החזוי של הורדות הריבית ב-12 החודשים הבאים, מ-3-4 הורדות שחזו בנובמבר ל-2-3 הורדות בהודעה האחרונה".

לדברי זבז'ינסקי, "מפתיע שקצב הורדות הריבית החזוי התמתן למרות שבנק ישראל למעשה הוריד את תחזית הצמיחה לתמ"ג העסקי, העלה את התחזית לאבטלה ולא שינה תחזיתו לאינפלציה.

"בסופו של דבר, השיקול העיקרי בהחלטות בנק ישראל הוא סיכון האינפלציה. כל עוד המדיניות הפיסקאלית לא גורמת לעלייה באינפלציה, הריבית אמורה לרדת. לכן, להערכתנו, בנק ישראל ימשיך להוריד ריבית, ורמתה תגיע בתחזית שלנו בעוד שנה לכ-3.25%-3.5%".