"המלך של האג"ח" טוען: זו ההשקעה הכי משתלמת בשוק החוב האמריקאי

שוק החוב האמריקאי ידע לא מעט טלטלות בשנה החולפת לאור הצעדים המוניטריים שרשם הפד • לאחר שהתשואות ארוכות הטווח ירדו בסוף 2023, בשבועות האחרונים הן שבו לטפס • ביל גרוס, שידוע כ"מלך איגרות החוב" בארה"ב, טוען כי התשואה על אג"ח ארה"ב מוערכת יתר על המידה וממליץ על אלטרנטיבה אחרת בשוק החוב האמריקאי

ביל גרוס / צילום: Reuters, Lucy Nicholson
ביל גרוס / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

ביל גרוס, מייסד חברת Pacific Investment Management Co שנחשב ל"מלך איגרות החוב" בארה"ב, טוען שתשואות האג"ח בארה"ב ל-10 שנים מוערכת יתר על המידה (4%) וכי השוק מתמחר הפחתות ריבית מהירות מדי בהשוואה לפד.

"להתרגל להרוויח פחות כסף": הצוואה של צ'רלי מאנגר לחסידי השקעות הערך 
הנפילה של החברה הגדולה בעולם: רק לפני חודש האנליסטים צפו גדולות לאפל. ואז הגיעו הצרות 

במקביל הוא מציין כי הוא מעדיף להתרחק מהשקעה באגרות החוב הממשלתיות ארוכות הטווח (הלא צמודות) ומעדיף להתמקד באגרות חוב צמודות אינפלציה ל-10 שנים (TIPS) שמניבות כיום תשואה של 1.8%. 

לגרוס יש היסטוריה של הצלחות בשוק האג"ח כאשר רק בסוף שנת 2023 גרף מיליונים לאחר שחזה כי הפדרל ריזרב יפנה לכיוון הורדות ריבית ב-2024. במקביל, הוא הזהיר באוגוסט האחרון מפני זינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות, בארה"ב רגע לפני שאלו שברו שיאים של 16 שנים. הצלחתו המתמשכת בשוק החוב האמריקאי ואזהרתו האחרונה לגבי הערכת יתר של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עשויות לשמש כאינדיקטור משמעותי למשקיעים. 

שנה תנודתית בשוק החוב האמריקאי

שוק החוב בארה"ב ידע לא מעט טלטלות בשנה החולפת. צעדי הריסון המוניטארי האגרסיבי שנקטו חברי הפד בסוף 2022 שלחו את תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב לשיאים שלא נראו שנים רבות. עם זאת, לקראת סוף 2023 המגמה השתנתה, לאחר שחברי הפד החלו לאותת על סיום מתווה העלאות הריבית בארה"ב עם התכנסות האינפלציה לאזורי יעד יציבות המחירים של הבנק המרכזי.

השוק כמובן הגיב בחיוב לאיתותי הפד ורשם שינוי חד בציפיות לריבית ארה"ב כאשר התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים, שהגיעה לשיא של 16 שנים באוקטובר האחרון ועמדה על כ-5%, צללה לרמה של 3.85% תוך חודשיים.

עם זאת, בשבועות האחרונים שוב נרשם שינוי מגמה בשוק החוב האמריקאי ותשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב חזרו לטפס (התשואה ל-10 שנים עומדת על 4%), לאחר שהפד החל לשלוח מסרים ניציים וצינן את התלהבות המשקיעים. 

בבנק הפועלים הסבירו השבוע כי "על רקע נתוני שוק העבודה החזקים יחסית בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות שבו לעלות". עוד ציינו כי "הציפיות להורדת ריבית הפד, כפי שהן עולות מהחוזים משוק ההון, התמתנו מעט בשבוע האחרון. הציפיות להורדת ריבית ראשונה בחודש מרץ פחתו בשבוע האחרון, וההסתברות לכך ירדה לכ-70%. בשוק מעריכים שב-2024 ירשמו לפחות 5 הורדות ריבית עד לרמה שבין 4.00%-4.25% בסוף השנה". 

בנוסף, התייחסו לפרוטוקול הפד והסבירו כי גם הוא מיתן את הציפיות להורדת ריבית בארה"ב: "בכירי הפד אומנם הסכימו שהריבית הגיעה לשיא וצפויה לרדת בשנת 2024 (ירידה של 75 נקודות בסיס לפי ממוצע חברי הפד), אבל מהפרוטוקול עולה, שבישיבה האחרונה לא נערך דיון לגבי מועד הורדת הריבית הראשונה, ושמספר משתתפים אף ביקשו להותיר את האפשרות להעלאה נוספת במידת הצורך. מהפרוטוקול עולה שהחלטות הפד יוסיפו להיות תלויות בנתונים, ובייחוד נתוני האינפלציה ושוק העבודה, וייתכן שאלה יחייבו את הותרת הריבית ברמתה הנוכחית לזמן ארוך יותר ממה שצופים השווקים".