ישראל במלחמה | סיקור שוטף

צה"ל חשף: הון העתק שהושקע לבניית המנהרות בעזה

ניו יורק טיימס: "חמאס וישראל בשיחות מתקדמות בתיווך קטארי על העברת תרופות חיוניות לחטופים" • נתניהו אחרי הדיון בהאג: "עולם הפוך, הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים" • דיווח: 8 הרוגים בתקיפת רכב באל-מנארה, שבדרום עזה • דרעי: "נישאר ברצועת עזה בכוחות גדולים במשך שנים"

לוחמי דובדבן במרחב חאן יונס, עזה / צילום: דובר צה''ל
לוחמי דובדבן במרחב חאן יונס, עזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

21:51 - בעזה מדווחים: האסיר הביטחוני לשעבר מוחמד אל-עדיני, ששוחרר בעסקת שליט - נהרג בתקיפת צה"ל בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה

21:17 - הבית הלבן: הטענות של דרום אפריקה "לא מבוססות", דובר ראש ממשלת בריטניה: "הקייס שלהם לא מוצדק, ומוטעה"

לאחר שדרום אפריקה שטחה את טענותיה בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג, מהבית הלבן נמסר הערב כי "טענותיה של דרום אפריקה כי ישראל מבצעת רצח עם - לא מבוססות". דוברו של ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק אמר כי "הקייס הדרום אפריקני לחלוטין לא מוצדק ומוטעה. בריטניה עומדת מאחורי זכותה של ישראל להגן על עצמה בכפוף לחוק הבין-לאומי".


20:18 - דיווח: חמאס וישראל בשיחות מתקדמות על העברת תרופות חיוניות לחטופים

ב"ניו יורק טיימס" מדווחים כי חמאס וישראל בשיחות מתקדמות בתיווך קטארי על הכנסת תרופות חיוניות לחטופים וכן לתושבי הרצועה. ע"פ הדיווח, הנושא עלה בשיחה בין רה"מ קטאר לנציגי משפחות החטופים שהתקיימה בדוחא, כך סיפר לעיתון דניאל ליפשיץ, שאביו נמצא בשבי חמאס. גורם אנונימי שמעורה בפרטים אישר את דבר הפגישה ואת תוכנה - סוג התרופות, כמות התרופות, ואיך להביא אותם לחטופים.

20:00 - צה"ל חשף: חמאס השקיע עשרות מיליוני דולרים לבניית מנהרות

אגף המודיעין בצה"ל חשף איך חמאס השקיע עשרות מיליוני דולרים בחפירת מנהרות ברצועת עזה. "מנהרות אלו הינן תשתיות תת-קרקעיות ארוכות ומסועפות, בהן ארגון הטרור חמאס עושה שימוש לשינוע אמצעי לחימה ומחבלים, לצד הסלקת כספי טרור וחומרי מודיעין רבים", נמסר מצה"ל.

בעקבות מידע שנמצא בשטח הרצועה על ידי הכוחות המתמרנים ומניתוח המנהרות שנחקרו עד כה הושקעו בבנייה למעלה מ-6000 טון בטון ו-1800 טון מתכת במאות קילומטרים של תשתיות תת קרקעיות, סכומים המוערכים בעשרות מיליוני דולרים", הוסיפו בצה"ל.

לפי צה"ל, את המשאבים היקרים הללו בחר להשקיע ארגון הטרור חמאס בבניית תשתית טרור שתשמש לפגיעה באזרחי ישראל ובכוחות צה"ל, תוך ניצול ציני של האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. כוחות צה"ל בהובלת חיל ההנדסה ויחידת יהל"ם פועלים בשטח רצועת עזה במטרה לאתר ולפגוע בתשתיות התת קרקע המרכזיות של חמאס ברצועה.

19:30 - שר הביטחון בתצפית על ח'ירבת אח'זעאה: "אין צודקת מהמלחמה שאנו נלחמים"

שר הביטחון, יואב גלנט, קיים היום הערכת מצב במרחב הגבול ותצפית על השכונות המזרחיות של ח'אן יונס, והעיירה חירבת אחזעה, יחד עם מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן ומפקד אוגדת עזה, תת אלוף אבי רוזנפלד. ״אם מישהו שאל את עצמו: האם המלחמה נמשכת? כדאי שיגיע הנה ויראה מה כוחות צה"ל עושים. יש הרבה מאוד כוחות פנימה, מערבה מכאן, שפועלים בתוך חאן יונס בצורה מאוד מאוד מרשימה, מעל הקרקע ומתחת לקרקע״.

על רקע הדיון הראשון בתביעה נגד ישראל שנערך היום בהאג, הוסיף השר: "אין מלחמה צודקת יותר, אין מלחמה מוסרית יותר, אין צבא מוסרי יותר, שאחרי שפגעו, והרגו, ורצחו, ועינו את הילדים והנשים שלו - הוא עדיין מבחין כל יום בין אלה שמעורבים וצריך לחסל אותם, לבין אלה שאינם מעורבים שאנחנו מנגישים להם סיוע המוניטרי כדי להפריד בין מי שהוא אוכלוסייה אזרחית לבין מחבלים רוצחים שפלים שאנחנו נרדוף אותם עד האחרון שבהם".

19:10: צה"ל על הטענה להרג שני אזרחים בלבנון: "מה חיזבאללה מנסה להסתיר?"

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי תקף את ארגון הטרור הלבנוני, שטען מוקדם יותר ששני אזרחים לבנוניים נהרגו בתקיפת צה"ל בעיר חאנין שבדרום המדינה. "מה חיזבאללה מנסה להסתיר לגבי שני "האזרחים" שלטענתו נהרגו "במרפאה" בדרום לבנון? תחילה - פרסמו מודעות שלהם 'כשהידים בדרך לירושלים'. לאחר מכן - הן נמחקו ופורסמו מודעות ללא הלוגו של חיזבאללה. אז מה חיזבאללה מנסה להסתיר על זהות ההרוגים או על תפקיד ה'מרפאה'?"

19:00: יותר מ-60 אלף מנות דם הותרמו, 3,200 פצועים בקרבות טופלו: פעילות חיל הרפואה בתמרון בעזה

מתחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה, מלווים הרופאים והמטפלים של חיל הרפואה את הכוחות הלוחמים. בכל מסגרת לוחמת מדרג הפלוגה מתלווה מטפל בכיר (רופא/פרמדיק), על מנת לספק מענה רפואי מיידי לפצעים קרוב ככל הניתן לרגע פציעתם. נכון לשבוע האחרון, כ-410 מטפלים בכירים משתתפים בתמרון הקרקעי, ומתוכם כ-53 מטפלות בכירות (רופאות / פרמדיקיות) - כך חשף דובר צה"ל.

"עד כה, כ-3,200 חיילים פצועים טופלו על ידי כוחותינו, והתבצעו כ-1,700 פינויים רכובים וכ-430 פינויים מוסקים. זמן פינוי ממוצע עומד על כשעה ו-6 דקות. כ-100 מנות "דם מלא" ניתנו בשטח, כ-470 חוסמי עורקים הונחו וכ-100 פצועים קיבלו מנת פלזמה. כ-60,150 מנות דם הותרמו ע"י גדוד שירותי הדם", נכתב עוד.

18:33: לשכת רה"מ: "נציבת שב"ס הביעה את נכונותה לסיים את תפקידה"

לשכתו של ראש הממשלה נתניהו הוציאה הודעה שלפיה נציבת שב"ס, קטי פרי, הביעה את נכונותה לסיים את תפקידה. "לאור האתגרים הרבים העומדים בפני הארגון, ראש הממשלה ביקש לפעול על מנת לשמור על הארגון ולמען האינטרס הלאומי של המדינה. בנוסף ביקש ראש הממשלה מהנציבה להביא מנסיונה ולסייע לממלא המקום המועמד מטעם השר, בביצוע הליך חפיפה מקצועי וסדור", נכתב.

18:20: נתניהו אחרי הדיון בהאג: "עולם הפוך, הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים"

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיון הראשון שנערך היום בהאג בתביעה נגד ישראל. "היום שוב ראינו 'עולם הפוך' - מדינת ישראל מואשמת ברצח עם בשעה שהיא נלחמת ברצח עם. ישראל נלחמת נגד מחבלים רצחניים שביצעו פשעים איומים נגד האנושות: הם טבחו, הם אנסו, הם שרפו, הם ביתרו, הם ערפו, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, צעירות".

עוד הוסיף רה"מ: "ארגון טרור שביצע את הפשע הנורא ביותר נגד העם היהודי מאז השואה, ועכשיו יש מי שבא להגן עליו בשם השואה. איזו חוצפה. עולם הפוך. ודווקא צה״ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם, שעושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, הוא מואשם על ידי נציגי המפלצות ב״רצח עם״. הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים".

"איפה הייתה דרום אפריקה כשמיליוני בני אדם נרצחו ונעקרו מבתיהם בסוריה ובתימן, ועל ידי מי? על ידי השותפים של החמאס. עולם הפוך. איפה הייתם?" , הוא המשיך. מחר תטען ישראל בבית הדין במשך 3 שעות, ותשיב לדרום אפריקה.

18:15 - בעזה מדווחים: 8 הרוגים ופצועים בתקיפת רכב בשכונת אל מנארה, שבדרום הרצועה 

17:37: בעזה מדווחים: הרוגים ופצועים בתקיפת רכב בשכונת א-סלאם, מדרום לח'אן יונס.

17:22: שר החקלאות דורש מרה"מ ושר האוצר: "החריגו את החקלאות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב"

השר דיכטר שיגר מכתב לרה"מ נתניהו ולשר סמוטריץ, וביקש להחריג את ענף החקלאות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב 2024 שיובא לדיון בממשלה ביום ראשון. "בשל החשיבות הברורה והמוכחת של החקלאות והחקלאים לביטחון המדינה, כולל במלחמת עזה וההתשה בצפון )" חרבות ברזל"(. זאת לצד ההיבטים האסטרטגים שבשמירה על קרקעות המדינה ובדגש על הנגב המערבי, גבול הצפון, בקעת הירדן, רמת הגולן ולאורך קו התפר עם איו"ש ובאיו"ש".

לצד זאת, כתב השר כי "לצד דרישתי להחרגת המשרד, הנני מתחייב כי "נכנס מתחת לאלונקה" - נקצץ, נתייעל ונתכנס במסגרת המשרד הן בפעילות והן בתקנים, ובלבד שאלה לא יפגעו באופן ישיר בחקלאים ובכך נבטיח את ביטחון המזון של תושבי ישראל".

16:41: דיווח: מצרים פועלת לחידוש המגעים לעסקת חליפין בין ישראל לחמאס

בערוץ אל-ערביה הסעודי מדווחים כי מצרים פועלת אל מול המתווכים לחידוש המשא ומתן לעסקת חליפין בין ישראל לחמאס. במסגרתו, בכוונתה לנסח הסכם חדש עם שינויים ממשיים ולארגן פגישות בין הפלגים הפלסטינים, כדי לדון במנגנוני המו"מ.

16:20 - נפילות בקריית שמונה, אין נפגעים בגוף

מספר רקטות שירה חיזבאללה נפלו בקריית שמונה וגרמו נזק למבנים, אך ללא נפגעים בגוף. הירי מגיע לאחר שבלבנון דווח על אזרחים שהרגו לכאורה בתקיפה מוקדם יותר (עובדי ארגון אזרחי שקשור לחיזבאללה).

מדובר צה"ל נמסר כי זוהו 10 שיגורים שחצו לישראל, 3 מהם יורטו. צה"ל תקף את מקורות הירי בתגובה. בנוסף, צה"ל תקף מוקדם יותר היום שורת מטרות חיזבאללה בשטח לבנון באמצעות מטוסי קרב של חיל האוויר וירי ארטילרי. בין המטרות שהותקפו: מבנים צבאיים, עמדה צבאית ותשתיות טרור של הארגון. בנוסף צה"ל תקף בירי ארטילרי מספר מרחבים בשטח לבנון.

15:50: אזעקה הופעלה בקריית שמונה

15:08: האזעקה במטולה: טיל נ"ט שוגר לעבר המושבה, ללא נפגעים בגוף

14:41: כוחות הצי של משמרות המהפכה האיראניים: "תפסנו מכלית נפט אמריקנית במפרץ עומאן"

14:23: תם הדיון בהאג

הדיון נגד ישראל בהאג הגיע לסיומו אחרי שדרום אפריקה ביקשה להוציא צו מיידי לעצירת המלחמה בעזה. משרד החוץ האשים: "מופע צביעות מהגדולים בהיסטוריה". מחר (שישי) תציג ישראל את טענותיה.

13:54: אזעקה הופעלה בגליל העליון בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

12:47: נזק מבפנים? התביעה בהאג הציגה התבטאויות של פוליטיקאים בישראל וסרטוני חיילים שמחים על ההרס בעזה

התובעים בהאג הציגו את ציטוטיהם של נבחרי הציבור בישראל על מחיקת עזה ו"הפצצתה באטום". עוד הוקרנו סרטונים של חיילים השמחים על ההרס בעזה. בדיון צוטט משה סעדה שאמר שאפילו חבריו בפרקליטות אומרים שצריך להשמיד את כל עזה. 

12:30: בג"ץ מחק את העתירה להוצאת נתניהו לנבצרות. הסיבה: הקפאת המהפכה המשפטית מאז המלחמה

בג"ץ מחק את העתיקה לפיה נתניהו לא יוכל לכהן כראש ממשלה: "רשמנו לפנינו את הצהרת ראש הממשלה בתגובתו המקדמית שלפיה הוא 'ממלא אחר הסדר ניגוד העניינים'. בנסיבות אלו, דומה כי העתירה בראש זה מיצתה את עצמה". 

 12:20: חיזבאללה קיבל אחריות לירי נ"ט לעבר מטולה 

 זו קבלת אחריות הראשונה של ארגון הטרור להיום. צה"ל השיב אש לעבר מקור הירי. 

11:50: הרשעה בגין מעשה טרור: הסתנן מרפיח, שלף סכין מטבח - וניסה לדקור למוות רכז ביטחון

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע את עמאד צופי בניסיון רצח כמעשה טרור, לאחר שהסתנן מרפיח לישראל, חמוש בשני סכיני מטבח, וניסה לגרום למותו של רכז הביטחון של מושב אבשלום. רבש"צ היישוב אבשלום שאל את הנאשם למעשיו, תוך שהוא מבקש ממנו להיכנס לרכב. בתגובה, צופי שלף סכין וניסה לדקור את הרבש"צ בראשו ובמקומות נוספים. הרבש"צ נאבק בצופי והצליח לדחוף אותו מחוץ לרכב. שני חיילי צה"ל שנסעו בג'יפ בכיוון הנגדי הבחינו במתרחש ונטרלו אותו.

11:24: דרום אפריקה מאשימה את ישראל באפרטהייד וברצח עם

בפתיחת הדיון הנציג הדרום אפריקני מאשים את ישראל באפרטהייד ובמעשים שמבטאים רצח עם. לטענתו, "רצח העם לא מגיע מחלל ריק" ובא לידי ביטוי בשורה של מעשים שביצעה ישראל נגד הפלסטינים. באותה נשימה, דרום אפריקה הבהירה שהיא מגנה את פעולות חמאס ואת לקיחת בני הערובה ב-7 באוקטובר.

11:03: החל הדיון נגד ישראל בבית הדין הבין-לאומי בהאג

במהלך הדיון דרום אפריקה תציג את טענותיה נגד ישראל ומחר תינתן לישראל הזכות להשיב. עוד לפני הדיון החלו שורה של מחאות ברחובות האג ומיצגים למען החטופים. חלקו הראשון של הדיון צפוי לארוך כ-3 שעות. לכל העדכונים - דקה אחר דקה לחצו כאן

10:55: אחרי 17 שעות של שקט בגבול הצפון: זוהה שיגור מלבנון

ככל הנראה מדובר בטיל נ"ט שנורה לעבר מטולה ונפל בשטח פתוח. צה"ל משיבים אש לעבר מקור הירי.

 10:28: אחרי יותר מ-17 שעות ללא ירי - צבע אדום בעוטף עזה 

אזעקות נשמעו בכיסופים

10:00  דובר צה"ל מפרסם תיעוד מתוך מנהרה בח'אן יונס שבה שהו חטופים ישראלים 

אחרי שחשף אמש בהצהרתו כי אותרה מנהרה שבה הוחזקו חטופים ישראלים, דובר צה"ל מפרסם הבוקר תיעוד מתוך אותה המנהרה. לפי צה"ל, מדובר במנהרה שממוקמת בלב מרחב אזרחי בח'אן יונס ולפי ההערכות הושקעו בבנייתה מיליוני שקלים. את המנהרה איתרו צוות הקרב של עוצבת הקומנדו, לוחמי יהל"ם ויחידה מיוחדת.

עד כה נחשפו מעל 300 פירי מנהרות והושמדו או הוצאו משימוש מעל 100 מנהרות ברצועה. המנהרות הללו מושמדות באמצעות יכולות טכנולוגיות ויכולות מבצעיות מתקדמות.

מנהרה בה הוחזקו החטופים / צילום: דובר צה''ל
 מנהרה בה הוחזקו החטופים / צילום: דובר צה''ל

מנהרה בה הוחזקו חטופים / צילום: דובר צה''ל
 מנהרה בה הוחזקו חטופים / צילום: דובר צה''ל

09:08 - קבוצת אנשים פשטה על ספינה במפרץ עומאן

מרכז הסחר הימי הבריטי (UKMTO) עדכן כי קבוצה של אנשים אלמונים פשטה על ספינה במפרץ עומאן, וכי ניתק עימה הקשר. על פי דיווחים, אנשים בלתי מורשים עלו על הסיפון של הספינה, במיקום שבו נטען כי הותקפה ספינה ממזרח לעומאן.

08:35 - דיווח: חשש בארה"ב ממתקפות חיזבאללה על יעדים אמריקניים במזרח התיכון ובארה"ב

בפוליטיקו דווח על חשש הולך וגובר במודיעין האמריקני מפני מתקפות של חיזבאללה על יעדים אמריקניים במזרח התיכון ובארה"ב. ארבעה גורמים רשמיים הביעו את החשש לפגיעה בכוחות צבא ארה"ב באזור, לפגיעה באזרחים ודיפלומטים אמריקנים ברחבי העולם, ואפילו חשש לפעולות טרור ישירות בתוך ארה"ב עצמה. על פי ההערכה, לחיזבאללה יש יכולת גדולה יותר להוציא לפועל מתקפות טרור מאשר דאעש.

08:27 - המשטרה והשב"כ סיכלו פיגועי טרור של דאעש בירושלים

היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים ושירות הביטחון הכללי, סיכלו פיגועי טרור שתכננו שני מחבלים תומכי ארגון הטרור המדינה האיסלאמית (דאעש) במזרח ירושלים. המחבלים תכננו להכין מטענים ואמצעי חבלה שיכוונו כלפי כוחות הביטחון, אולם המשטרה והשב"כ חשפו את כוונותיהם ועצרו אותם בטרם מימוש תוכניותיהם, נמסר.

לאחר חקירה שנמשכה בשבועות האחרונים, בהכוונת השב"כ, לפני כחודש עצרו בלשי ימ"ר מחוז ירושלים יחד עם לוחמי מג"ב ירושלים, חשוד בן 23 תושב ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים. החשוד נחקר, ומעצרו הוארך בבימ"ש מעת לעת, מסרה המשטרה, והוסיפה כי ב-25.12.23 נעצר גם חברו, חשוד נוסף בן 21 תושב ג'בל מוכבר והועבר לחקירה.

"מהחקירה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים ובשב"כ, עולה כי שני המחבלים התומכים באידיאולוגיית המדינה האיסלאמית צרכו באמצעות רשת האינטרנט והטלגרם תכנים רבים של הארגון ובהם גם תכני זוועה, סרטוני הרג מזירות לחימת הארגון בחו"ל ועוד", ציינו המשטרה והשב"כ. "בהשפעת תכני הארגון שאותם צרכו, תכננו השניים לבצע פיגועי טרור נגד שוטרים ולוחמי מג"ב. חוקרי המשטרה והשב"כ חשפו את כוונותיהם להכנת מטעני חבלה שיכוונו כנגד כוחות הביטחון באזור מזרח ירושלים".

"בטרם מעצרם, השניים החלו בהכנות לביצוע פיגועי הטרור ובלמידה על אופן הכנת המטענים ואמצעי החבלה שעימם תכננו לבצע את הפיגועים. שוטרי מחוז ירושלים והשב"כ, חשפו וסיכלו את כוונותיהם בטרם התממשו. בנוסף, בחיפוש שערכו החוקרים במכשיר הטלפון הנייד של אחד המחבלים, נמצא חומר פדופיליה שאותו צרך, ובשל כך נפתח נגדו תיק חקירה נוסף", נמסר. "עם סיום החקירה בשב"כ ובימ"ר ירושלים, התגבשה תשתית ראייתית נגד שני המחבלים והוגשה נגדם הצהרת תובע. מעצרם הוארך מעת לעת, בבימ"ש השלום בירושלים, וצפוי נגדם כתב אישום".

"במחוז ירושלים של המשטרה ובשב"כ ציינו כי בשנה החולפת סוכלו עשרות פיגועים וכוונות לפיגועים באזור ירושלים, במגוון מתווים, הן בזכות פעילות במישור המודיעיני והחקירתי והן בזכות ערנות, מקצועיות ותגובה מהירה של שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב הפועלים בגזרות השונות", צוין. "משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי ימשיכו לפעול עם כל כוחות הביטחון לסיכול טרור ולמעצר מחבלים, במטרה להגן על אזרחי מדינת ישראל".

08:08 - דובר צה"ל: לוחמי גולני זיהו חוליית מחבלים חמושים שלאחר מעקב אווירי חוסלה

דובר צה"ל הודיע הבוקר בלחימה במרחב אל-מע'אזי ובח'אן יונס, לוחמי גולני זיהו חוליית שלושה מחבלים חמושים, ולאחר מעקב אווירי - חיסלו אותה. "במעקב אחר החוליה באמצעות כלי טיס, זוהו המחבלים יוצאים מפיר מנהרה, ואז הם חוסלו בתקיפה על ידי כלי טיס של חיל האוויר", מסר דובר צה"ל.

עוד הודיעו כי בדובר צה"ל כי בהכוונה מודיעינית, לוחמי החטיבה איתרו במהלך הפעילות במרחב אמצעי לחימה רבים בתוך בית משפחה של מחבל. "במסגרת פעילות נוספת במרחב אל-מע'אזי, לוחמי חטיבת יפתח (11) זיהו שמונה מחבלים נעים לכיוון בית ספר המשמש לפעילות טרור וחיסלו אותם באמצעות ירי צלפים", ציינו.

"בח'אן יונס, מכלול האש של צוות קרב חטיבת גבעתי זיהה שלושה מחבלים יוצאים ממבנה שאותרו בו אמצעי לחימה, ובשיתוף פעולה עם הלוחמים הכווין המכלול כלי טיס של חיל האוויר שתקף את המחבלים, והם חוסלו". גם מכלול האש של עוצבת הקומנדו זיהה כמה מחבלים. שניים מהמחבלים הניחו מטען על הקרקע, ובהכוונת כלי טיס הם חוסלו, ושני מחבלים נוספים שנכנסו למבנה ואחד מהם עלה על גג לתצפת על כוחות צה"ל, חוסלו באמצעות מטוס קרב.

05:15 - יו"ר ארגון הבריאות העולמי קורא לישראל לאפשר גישה הומניטרית לצפון הרצועה

ד"ר טדרוס גברייסוס, יושב ראש ארגון הבריאות העולמי, קרא לישראל לאשר בקשות של ארגונו ושל קבוצות אחרות המבקשות לספק סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה. "יש לנו את האספקה, את הצוותים ואת התוכניות. מה שאין לנו זה גישה", אמר. לדבריו, ארגון הבריאות העולמי נאלץ לבטל משימות מתוכננות לעזה מכיוון שישראל לא תבטיח מעבר בטוח לאנשיו.

 04:03 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו בכמה מוקדים באיו"ש 

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל מבצעים פשיטות נרחבות ברחבי יהודה ושומרון - בין היתר באזורי שכם, ג'נין, רמאללה, חברון וקלקיליה.

03:10 - קולומביה הביעה תמיכה בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל

המדינה הדרום-אמריקנית תמכה בדרישה מבית הדין הבין-לאומי לצדק לחקור את ישראל, בטענה שהיא מבצעת "רצח עם" בעזה. "התביעה של דרום אפריקה היא צעד אמיץ בכיוון הנכון", נכתב בהודעה לעיתונות מטעם משרד החוץ הקולומביאני, שאף פורסמה בטוויטר של נשיא המדינה גוסטבו פטרו. עוד נכתב בהודעה: "כפי שטען נשיא הרפובליקה גוסטבו פטרו אוררגו מאז תחילתו של שלב עקוב מדם זה של הסכסוך בפלסטין, ברור מאוד שהפעולות והצעדים שננקטו על ידי ממשלת ישראל מהווים מעשי רצח עם".

01:30 - בכיר החות'ים, מוחמד עלי אל-חות'י, הגיב להחלטת האו"ם הדורשת להפסיק את ההתקפות בים האדום ואמר שהיא "משחק פוליטי". עוד הוסיף כי ארצות הברית היא זו שמפרה את החוק הבין-לאומי

01:18 - דיווחים זרים: גרמניה התחייבה להעביר 15 מיליון אירו ללבנון עבור חיזוק כוחותיה המזויינים

אנאלנה בארבוק, שרת החוץ של גרמניה, הודיעה על ההתחייבות במהלך ביקורה בביירות, ואמרה שהכסף נועד לסייע בחיזוק אבטחת הגבול. לדבריה, צבא לבנון חייב להיות מסוגל להפעיל "שליטה יעילה" על האזור בכדי "להתמודד עם מיליציות חמושות וארגוני טרור".

ביקורה של בארבוק, היה האחרון בסדרת ביקורים של דיפלומטים מערביים בביירות - שמטרתם לעודד איפוק ולדון בפתרונות מדיניים. בארבוק שוחחה עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי ואמרה שהסלמה של הסכסוך "תהווה קטסטרופה לשתי המדינות".

00:38 - מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את ההחלטה הדורשת מהחות'ים בתימן להפסיק לאלתר את ההתקפות על משלוחי הסחר

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה לפני זמן קצר על החלטה שניסחו ארה"ב ויפן - הדורשת מהמורדים החות'ים, הנתמכים בידי איראן, לעצור את התקפותיהם על ספינות מסחריות בים האדום. ההחלטה עברה עם 11 קולות בעד, אפס התנגדויות וארבע נמנעות - רוסיה, סין, אלג'יריה ומוזמביק. לפני אישור ההחלטה, מועצת הביטחון דחתה כמה הצעות לתיקונה מצדה של רוסיה, שכאמור נמנעה בהצבעה.

ברברה וודוורד, שגרירת בריטניה באו"ם, בירכה על העברת ההחלטה. "בריטניה מגנה בחריפות את ההתקפות הלא חוקיות והבלתי מוצדקות בים האדום של החמושים החות'ים", הצהירה. "אנחנו משתמשים בכל האמצעים הדיפלומטיים האפשריים כדי להרתיע את ההתקפות האלה".

00:29 - דיווחים פלסטיניים: מחבלת ששוחררה בעסקת שליט נהרגה במהלך תקיפה על ביתה

בעזה מדווחים: האסירה המשוחררת ופאא' אל-בס נהרגה בתקיפת ביתה ברצועת עזה. המחבלת, פעילת גדודי חללי אל-אקצא (הזרוע הצבאית של הפת"ח) - ניסתה לבצע פיגוע התאבדות במעבר ארז ב-2005 ונעצרה. היא שוחררה בעסקת שליט בשנת 2011.

23:30 - נתניהו, ערב הדיון בהאג: "לא נכבוש את עזה לצמיתות ולא נעקור אוכלוסייה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב סרטון, שבו הבהיר באנגלית: "לישראל אין כוונה לכבוש לצמיתות את עזה או לעקור את האוכלוסייה האזרחית שלה. ישראל נלחמת בארגון הטרור חמאס ולא באוכלוסייה הפלסטינית. אנו עושים זאת תוך ציות מלא לחוק הבין-לאומי".

המסר של ראש הממשלה מגיע ערב לפני שבית הדין לצדק בהאג יתכנס לדון בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל, בטענה ל"רצח עם". הפרטים המלאים על הדיון

22:50 - דיווח בבריטניה: ח'אמנאי מעורב אישית בהחלטה להטלת המצור של החות'ים במצר באב אל-מנדב

הטלגרף הבריטי ציטט מקורות באיראן, שטוענים כי המנהיג העליון עלי ח'אמנאי היה מעורב באופן אישי בהחלטה להטלת המצור של החות'ים על תנועת כלי השיט במצר באב אל-מנדב. על פי הדיווח, באיראן רואים במצור את אחת הטקטיקות היעילות ביותר לפגיעה בישראל במסגרת המלחמה.

בתוך כך, הולכות ומתחזקות ההערכות כי צפויה בזמן הקרוב תקיפה יזומה של ארה"ב ובריטניה נגד מטרות של החות'ים בתימן - במיוחד אחרי התקיפה הגדולה אתמול.

21:00 - צה"ל פרסם מסמך שמוכיח: ה"עיתונאים" שחוסלו בעזה - פעילי טרור

דובר צה"ל הוכיח כי "שני המחוסלים, שנטען כי היו עיתונאים, היו פעילים בארגוני הטרור ברצועה שלקחו חלק בקידום פעולות טרור נגד כוחות צה"ל. טרם התקיפה, השניים הפעילו רחפנים באופן שיצר איום ממשי על כוחותינו, שהכווינו כלי טיס של חיל האוויר לתקיפת המחבלים שהיו אחראים על הפעלת הרחפנים".

לדברי דובר צה"ל, מצטפא ת'ריא שימש כמחבל חמאס בחטיבת העיר עזה. מסמך שאותר בידי כוחות צה"ל בשטח הרצועה במהלך הלחימה מראה מבנה ארגוני של כלל הפעילים בגדוד אלקאדסיה של הארגון, שבו צוין שמו של מצטפא לצד תפקידו בארגון - סגן מפקד חוליה.

"חמזה ואאל חמדאן אל דחדוח היה מחבל בג'יהאד האיסלאמי וביצע פעולות טרור נגד מדינת ישראל", הוסיף דובר צה"ל. "במסמכים שאותרו בידי הכוחות, הופיע דחדוח ברשימה של פעילים מתחום ההנדסה האלקטרונית של ארגון הטרור הרצחני. עוד מופיע במסמכים כי בעבר שימש דחדוח כסגן מפקד מחלקה בגדוד זייתון בארגון ובזמן האחרון היה אחראי גזרה ביחידה הרקטית".

20:42 - דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי: "איתרנו בח'אן יונס מנהרה שבה הוחזקו חטופים בתנאים קשים מתחת לאדמה"

20:05 - הרמטכ"ל על אסון חומרי הנפץ בעזה: "מחויבים ללמוד, עושים פעולות שמעולם לא עשינו"

הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב במרכז רצועת עזה יחד עם מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן ומפקדים נוספים. "הלחימה הזו היא לחימה במרחב מאוד מסובך, יש בו תת-קרקע, יש בו על קרקע, יש בו אויב שנערך הרבה מאוד זמן להגנה בצורה סדורה", כך אמר ללוחמים.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12