בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות; בכירים בפדרל ריזרב: "הבנק המרכזי לא ימהר להוריד את הריבית"

הנאסד"ק ירד ב-0.2% • מניית הספאק ששואף להנפיק את הרשת החברתית של דונלד טראמפ זינקה ב-25% • פאגאיה זינקה ב-10% • מניית AMD טיפסה ב-7% ומניית בואינג ירדה ב-8% • ספיריט איירליינס התרסקה ב-50% בעקבות פסיקת שופט • רווחי גולדמן זאקס זינקו ב-50% ברבעון הרביעי • תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים עלתה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:03

המסחר בניו יורק ננעל הלילה בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.2%, הדאו ג'ונס ב-0.6% וה-S&P 500 ב-0.4%. 

בתוך כך, נשמעים קולות שמצננים את ההתלהבות של הורדות הריבית הצפויות. "ארה"ב נמצאת במרחק נגיעה מיעד האינפלציה, אבל אל לו לבנק המרכזי למהר ולהוריד את הריבית עד שזה ברור שהאינפלציה הנמוכה תהיה ברת קיימא", כך אמר היום חבר הפדרל ריזרב קריסטופר וולר.

ללא קשר לתזמון הורדת הריבית, וולר אמר שהם ימשיכו "בדרכם המתודית והזהירה", ירידות מהירות מידי בריבית עלולות לזעזע את הכלכלה ולגרום למיתון. "הפעילות העסקית ושוק העבודה הם במצב טוב והאינפלציה יורדת בהדרגה ל-2%, אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה כפי שנעשה בעבר", דבריו עומדים בניגוד לסברה הרווחת שהפד יחל בהורדות ריבית כבר במרץ הקרוב ועד סוף שהנה יוריד את הריבית ב-1.5%.

כמו וולר כך גם גיטה גופינה, בכירה בקרן במטבע הבינלאומית שאמרה היום: "השוק מצפה להורדות ריבית חדות ומהירות, אלה ציפיות מוגזמות ולא בשלות כי הקרב להורדת האינפלציה עדיין לא הסתיים"

רפינה, סמנכ"לית בקרן והאישה הראשונה בתפקיד הזה, נשאה דברים בפורום הכלכלי העולמי שנערך בימים אלה בדאבוס, "אפילו אחרי שעלויות ההלוואות עלו בחדות בשנתיים האחרונות, העבודה עדיין לא הושלמה כי שוק העבודה נותר חזק בכל העולם".

"השווקים מצפים מבנקים מרכזיים להוריד את הריביות באופן אגריסיבי - אני חושבת שזה קצת מוקדם מידי להסיק מסקנה כזאת", היא אמרה, "עלינו לצפות אמנם שהריביות ירדו השנה, אבל לפי הנתונים שאנחנו רואים עתה, אפשר לצפות שהורדת הריבית תתרחש בחצי השני של השנה".

22:01

הירידות בוול סטריט נחלשות מעט כעת. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.4%, הדאו ג'ונס ב-0.8% וה-S&P 500 ב-0.5%. 

שתי מניות השבבים, אנבידיה  ואדוונס מיקרו דיוויס  עולות. בשוק יש אופטימיות רבה לגבי הביקוש לשבבי אינטלינציה מלאכותית מה שהוביל אנליסטים לעדכן למעלה את מחירי המטרה של המניות האלו. 

שווי השוק של אנבידיה זינק ליותר מפי 3 בשנה שעברה והיא חברת השבבים בעלת שווי השוק ביותר בעולם, 1.4 טריליון דולר. 

מניית הספאק דיגיטל וורלד אקוויזישן  מזנקת ב-25%. הספאק שואף להנפיק את הרשת החברתית של דונלד טראמפ Truth Social, הנשיא לשעבר זכה בפער עצום באייווה, המדינה הראשונה להצביע בפריימריז.

ההנפקה של הרשת החברתית נדחתה לא פעם ומניית דיגיטל וורלד אשר נסחרת בשווי שוק של 3.2 מיליארד דולר, נתמכת, כך לפי הוול סטריט ז'ורנל, על ידי תומכי טראמפ.

בשוק החוב תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה ב-10 נקודות בסיס, עליה משמעותית יחסית, ל-4.3%. 

בשוק הסחורות הנפט נסחר בשינויים קטנים. הנפט האמריקאי נסחר כעת ב-72.3 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-78 דולר. 

20:58

המסחר בוול סטריט מוסיף ומתנהל כעת בירידות שערים. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.6%, הדאו ג'ונס ב-1% וה-S&P 500 ב-0.7%.

מניית ספיריט איירליינס מתרסקת ב-50% ומאבדת 800 מיליון דולר משוויה לאחר ששופט פדרלי חסם את רכישתה על ידי ג'ט בלו איירווייס . במשרד המשפטים קבעו שהרכישה תסיר חברת לואו קוסט שמיטיבה עם הטסים ולוחצת את מחירי הטיסה למטה.

הרכישה, תאפשר לג'ט בלו, כך אומר בית המשפט,  להעלות מחירים עד כדי 30%. ג'ט בלו, היא חברת הטיסות השישית בגודלה בארה"ב, ספיריט במקום אחד אחריה.

ג'ט בלו מצידה, טענה שהרכישה תמצב אותה טוב יותר מול המתחרות הגדולות בשוק, והמיזוג יהפוך אותה לחברה החמישית בגודלה בארה"ב.

20:00

שתי המניות הגדולות בוול סטריט נסחרות כעת במגמה שלילית אם כי מיקרוסופט מגדילה את הפער שלה מאפל  לכ-80 מיליארד דולר. 

ביום שישי האחרון, עקפה מיקרוסופט את אפל בפעם הראשונה מאז נובמבר 2021 (מחיר סגירה). אפשר לייחס את השינוי בהובלה לדברים שקשורים יותר באפל מאשר במיקרוסופט. 

אפל מציעה הנחות משמעותיות בסין, כולל על האייפונים האחרונים שלה, כמו כן דיווחה החברה שהיא מסירה את חיישן החמצן בדם מהשעונים החכמים שלה כדי לא להפר פטנט. 

מיקרוסופט לעומתה דיווחה שתוכנת האינטליגנציה המלאכותית שלה זמינה ואף סגרה על עסקה של 10 שנים עם וודאפון לאספקת שירותי AI לענן. 

18:31

הבורסות באירופה ננעלו בירידות שערים. הדאקס הגרמני ירד ב-0.4%, הקאק הצרפתי ב-0.3% והפוטסי הבריטי ב-0.5%. 

המניות שבלטו במסחר הן אדידס , קומרצבנק , ג'יי.די ספורטס פאשן , הוגו בוס  ואטוס 

בואינג  מוסיפה ויורדת היום לאחר שחברת הטיסות הסינית Southern Airlines דיווחה שהיא עומדת להגביר את הפיקוח על מטוס הבואינג 737 מאקס שאמורה בואינג לספק לחברה החודש, הפיקוח ההדוק עלול להוביל לדחייה, כך לפי הוול סטריט ז'ורנל. מניית בואינג צללה ב-22% מתחילת השנה.

17:07

המסחר בניו יורק מתנהל כעת בירידות שערים. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.5% והמדדים דאו ג'ונס ו-S&P 500 יורדים כעת ב-0.3%.

מניית טסלה  עוברת לעליות לאחר שנסחרה בירידה של 2% בטרום המסחר, וזאת בעקבות הכרזתו של אלון מאסק, מנכ"ל החברה על כך שהוא מעוניין לפתח מוצרי AI ורובוטיקה מחוץ לחברה אם יקבל זכות של 25% מההצבעה על כך. למאסק יש כעת 13% ממניות טסלה לאחר שמכר חלק ממניותיו כדי לממן את רכישת X (לשעבר טוויטר).

"אני בטוח שניתן להפוך את טסלה למובילת AI ורובוטיקה גם ללא שליטה של 25% בהצבעה, אבל רק אם לא אתקל בהתנגדויות", צייץ מאסק בחשבון ה-X שלו. 

בואינג  מחדשת את מסירת מטוסי ה-737 מקס לאחר העיקובים שנבעו מהתאונה שהתרחשה לפני כשבועיים.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים. המדדים המובילים נאסד"ק, דאו  ג'ונס וה-S&P 500 משילים בפתיחה כ-0.2%.

בקנדה, מדד המחירים לצרכן עלה כצפוי בחישוב שנתי ל-3.4%, וזאת לעומת 3.1% שנרשם בנובמבר. בדצמבר חלה ירידה במדד ב-0.3% לעומת עלייה של 0.1% בנובמבר.

15:20

עונת הדוחות לרבעון האחרון של שנת 2023 תופסת תאוצה.

לפני זמן קצר בנק מורגן סטנלי  פרסם תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של שנת 2023. הבנק דיווח על רווח נקי של 85 סנט למניה מתחת לצפי שעמד על-1.01 דולר למניה כאאר הבנק נפגע משני חיובים מצד הרגולטור בארה"ב. בשורה העליונה הבנק עקף את התחזיות כשדיווח על הכנסות של 12.9 מיליארד דולר, מעל הצפי ל-12.75 מיליארד דולר. מדובר בדוחות ראשונים תחת המנכ"ל החדש טד פיק. לדברי הבנק: "אנחנו מתחילם את 2024 עם אסטרטגיה עסקית ברורה ועקבית ומתמקדים בהשגת היעדים הפיננסים ארוכי הטווח שלנו".

בנק גולדמן זאקס  מדווח על תוצאות טובות עם רווח למניה של 5.48 דולר למניה מעל צפי האנליסטים שעמד על 3.51 דולר למניה. בשורה העליונה הבנק דיווח על הכנסות של 11.32 מיליארד דולר, מל הצפי שעמד על 10.8 מיליארד דולר. התוצאות של בנק השקעות מושפעות מהתוצאות בוול סטריט יותר מאשר אצל הבנקים האחרים. כך, התוצאות זינקו בעקבות העליות בשווקים, למרות העלייה בהפרשות להפסדי אשראי והוצאות מימון.

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה ב-6 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה ב-7 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.2%.

14:18

המסחר בבורסות אירופה מתנהל לפי שעה במגמה שלילית. הדאקס יורד ב-0.5%, הקאק יורד ב-0.4% והפוטסי משיל מערכו 0.3%.

מניית חברת אוקאדו  עולה בכ-5% לאחר שחברת משלוחי המכולת הודיעה על צמיחה של 10.9% בהכנסות ברבעון, עם עלייה של 4.8% בנפחים ומכירות שיא של חג המולד. לצד זאת, החברה דיווחה כי היא חזרה להרוויח בשנת 2023 כולה. 

מנגד, מניית חברת האופנה הגרמנית הוגו בוס  יורדת ב-13%, לאחר שתוצאותיה הכספיות לרבעון החמיצו את התחזיות המוקדמות. החברה הציגה בשורת הרווח גידול של 17% בהשוואה לרבעון המקביל ל-121 מיליון יורו (131.7 מיליון דולר), נמוך מהתחזית המוקדמות שעמדו על 129 מיליון יורו. 

12:58

נמשכת המגמה השלילית בבורסות אירופה. גם החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה דומה.

במסחר המוקדם בוול סטריט, מניות טסלה , אנבידיה , אפל  מטא   ואמזון  נסחרות במגמה שלילית. מנגד, מיקרוסופט  נסחרת בעליות קלות.

10:44

מאקרו אירופה: שיעור האבטלה בבריטניה נותר ללא שינוי בחודש נובמבר ועמד על 4.2%. הצפי המוקדם עמד על 4.3%. 

במקביל, מדד המחירים לצרכן בגרמניה עלה בדצמבר ב-0.1% בקצב חודשי. בקצב שנתי, האינפלציה נותרה ללא שינוי, על קצב של 3.7%.

10:27

המסחר בבורסות אירופה מתנהל לפי שעה בירידות שערים. הדאקס יורד ב-0.8%, הפוטסי משיל מערכו 0.5% והקאק הצרפתי יורד ב-0.7%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה בירידות.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש קלות מול הדולר. הליש"ט נחלש ב-0.5% מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מתחזק ב-0.3%.

08:18

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית. הניקיי יורד ב-0.7%, ההנג סנג צולל ב-2%, בורסת שנגחאי משילה מערכה 0.7% וממד הקוספי יורד ב-1%. 

בארה"ב לא התקיים מסחר ביום שני לרגל יום מרטין לותר קינג.

ענקיות הטכנולוגיה שוחות במזומנים, אז למה הן מפטרות? 

הבוקר, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות קלות.

חברת אובר טכנולוג'יס  מרכזת עניין לאחר שהחליטה לסגור את שירות משלוחי האלכוהול 'דריזלי', אותו רכשה לפני שלוש שנים תמורת 1.1 מיליארד דולר. מטעם החברה נמסר כי: "לאחר שלוש שנים של פעילות עצמאית של דריזלי בתוך משפחת אובר, החלטנו לסגור את העסק ולהתמקד באסטרטגיית הליבה של Uber Eats שלנו ולעזור לצרכנים לקבל כמעט כל דבר - ממזון למצרכים ועד אלכוהול - הכל באפליקציה אחת".

בשוק החוב האמריקאי, הבוקר (ג'), תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.2%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בשני בירידה של כ-1%. מחיר הנפט האמריקאי נסחר ב-72.1 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט ב-77.7 דולר לחבית, וזאת למרות האירועים הגיאופוליטיים שהתרחשו בסוף השבוע האחרון.

האירוע המרכזי היה הפעולה האפשרית של סין כנגד תוצאות הבחירות בטייוואן שבה נבחרה המפלגה הדמוקרטית שדורשת להגביר את עצמאותה. המועמד שתומך בהתרחקות מבייג'ינג, זכה בנשיאות האי. הבחירה עלולה לצנן עוד יותר את היחסים בין טייפה לבייג'ינג, שכבר הוציאה מצדה איום מרומז.

הבוקר, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 78.2 דולרים.

בעולם יתפרסמו היום (ג') מדד המחירים בגרמניה ובקנדה ונתוני האבטלה בבריטניה. ביום רביעי יתפרסם התוצר המקומי הגולמי בסין, האינפלציה בבריטניה ונתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב, בהמשך השבוע יתפרסמו נתוני האבטלה באוסטרליה, המכירות הקמעונאיות בבריטניה, ובארה"ב מדד המחירים לצרכן של אוניברסיטת מישיגן.

מעל 1,500 מנכ"לים מעריכים: מצב הכלכלה העולמית ישתפר ב-2024 

זבז'ינסקי ממיטב טוען בסקירתו שהנתונים הכלכליים בארה"ב לא מרמזים שהפדרל ריזרב (פד) צריך להוריד ריבית בקרוב. "האינפלציה שם ממשיכה לרדת, אך לא מהר מדי באופן שיגרום לבנק המרכזי להזדרז עם הורדות הריבית. קצב האינפלציה השנתי היה בדצמבר גבוה מהתחזיות, כולל הליבה.

"מלבד העלייה בקצב השנתי של מחירי האנרגיה, ניכרת עצירה בירידה של קצב אינפלציית המוצרים והשירותים ללא שירותי הדיור, מה גם ששיעור העסקים הקטנים שמעלה מחירים לא ירד מהסקר שהיה בחודש יולי, ונותר ברמה כפולה בהשוואה לזו שהייתה לפני המגפה".

זבז'ינסקי צופה שגם ה-ECB לא ימהר להוריד את הריבית, ושהסיכוי לעליית הריבית ביפן ירד מאוד.