ההטבה ב־65 מיליון דולר למנכ"לים: עלייה חדה בשימוש במטוסים פרטיים של החברות

ההוצאות של החברות על הפינוק הזה טיפסו ב־50% מאז הימים שלפני מגפת הקורונה

אילוסטרציה: טלי בודנובסקי, צילומים: (AP (Marcio Jose Sanchez, רויטרס (AMIR COHE),  shutterstock
אילוסטרציה: טלי בודנובסקי, צילומים: (AP (Marcio Jose Sanchez, רויטרס (AMIR COHE), shutterstock

אחת ההטבות הראוותניות ביותר של מנכ"לים בחברות בחו"ל חזרה בסערה מאז פרוץ מגפת הקורונה - נסיעות אישיות במטוס המנהלים של החברה. חברות במדד S&P 500 הוציאו 65 מיליון דולר על טיסות בכירים במטוסים פרטיים ב-2022, עלייה של כ-50% מהרמה שקדמה למגפה, לפי ניתוח שערך הוול סטריט ג'ורנל. ישנם סימנים שגם בשנה שעברה נמשכה המגמה.

3 השאלות הגדולות שיעסיקו את המשקיעים בוול סטריט השנה 
מנהלי ההשקעות שהובילו את תשואות הגמל השנה חושפים את הסודות וממליצים איפה להשקיע 

בסך הכול, מספר החברות הגדולות המספקות את ההטבה הזו עלה בכ-14% מאז 2019, ל-216 ב-2022, על פי נתוני חברת המידע Equilar. מספר המנהלים שקיבלו טיסות בחינם גדל ב-25% כמעט ל-427.

רוב החברות מדווחות על שכר בכירים ועל הטבות בחודשי האביב. כך התברר שמטא הוציאה 6.6 מיליון דולר ב-2022 על טיסות אישיות למנכ"ל מארק צוקרברג, וסגניתו דאז שריל סנדברג - עלייה של כ-55% לעומת 2019. חברת הקזינו Las Vegas Sands הוציאה 3.2 מיליון דולר על טיסות לארבעה מנהלים, יותר מכפליים ההוצאה השנתית שלה על כך בכל שנה מאז 2015.

סמל סטטוס לצד אילוצים ביטחוניים

מטוסים פרטיים של חברות היו במשך זמן רב סמל להצלחה תאגידית. לרוב, חברות טוענות שטיסה במטוסי החברה בטוחה ויעילה יותר. חלק מהחברות הבכירות בארה"ב - הוסיפו את ההטבה הזו או הרחיבו אותה ב-2020 או 2021, כשציינו כסיבה לכך חששות בריאותיים ובטיחותיים. רוב הגידול בהוצאה נרשם אצל חברות שכבר שילמו על טיסות פרטיות ב-2019.

חברת פאלו אלטו החלה לסבסד טיסות פרטיות למנכ"ל ניקש ארורה ב-2022, והוציאה על כך כ-650 אלף דולר. השימוש עלה ל-1.8 מיליון דולר בשנה האחרונה, בנוסף ל-286 אלף דולר לכיסוי מס, כך לפי דוחות חברת אבטחת הסייבר מאוקטובר.

בגילוייה לרשות ני"ע צוין כי דירקטוריון החברה דורש שארורה יטוס במטוס פרטי, בעקבות דוח ייעוץ ביטחוני. "יש חשש בטיחותי לגבי ארורה ואיום ממשי מצד גורמים עם מוכנות ועם המשאבים הדרושים לבצע מתקפה נגדו", נכתב בדוח.

דוגמה נוספת ניתן ללמוד מתאגיד המזון והשתייה פפסיקו, שם הוציאו כ-776 אלף דולר על טיסות פרטיות לחמישה מנהלים בכירים ב-2022, כפול ממה ששילמה על ההטבה הזו ב-2019. שני שלישים מההוצאה שימשו לסבסוד טיסות של המנכ"ל רמון לגוארטה, שנזקק למטוס החברה לטיסות אישיות מסיבות של יעילות וביטחון. בריאיון באביב האחרון, אמר לגוארטה שלעתים הוא מסיים נסיעות עסקים לאירופה בביקור אצל אימו הגרה בברצלונה. דובר החברה מסר: "המטוס מאפשר למנהלים להגיע למפעלים מרוחקים".

דירקטורים להוטים לרצות את המנכ"לים

חברות מחוייבות לדווח על הוצאות על טיסות שאינן יכולות לסווג כקשורות לעסקים, כולל נסיעות לפגישות דירקטוריון בחברות אחרות או נסיעות למגורים הנמצאים רחוק מהמשרדים. חלקן נותנות למנכ"לים סכום קבוע לטיסות פרטיות בשעות או בדולרים, ודורשות החזר על כל חריגה מכך.

בדרך כלל, לסכומים שצוינו יש השפעה פיננסית זניחה על רוב התאגידים הגדולים, אפילו כשהחשבונות על טיסות חורגים ממיליון דולר בשנה. מבקרי התופעה אומרים שהטיסות החופשיות מראות שדירקטורים יותר מדי להוטים לרצות את המנכ"לים. "הרוב הגדול של חברות S&P 500 לא מציעות את ההטבה הזו", אמרה רוזאנה לנדיס וויבר, אנליסטית שכר בכירים ב-As You Sow, עמותה הפועלת עבור בעלי מניות שמפיקה מדי שנה רשימות של מנכ"לים שלדעתה קיבלו שכר גבוה מדי.

השימוש במטוס פרטי יכול לעורר ביקורת רגולטורית. ביוני האחרון, חברת כלי העבודה סטנלי בלאק אנד דקר יישבה טענות של רשות ני"ע (SEC) על כך שכשלה לדווח על 1.3 מיליון דולר בהטבות לארבעה סמנכ"לים ודירקטור, כשרוב הוצאה מופנת לטיסות פרטיות. ב-2020, חברת הילטון העולמית יישבה טענות של ה-SEC על כך שלא דיווחה על 1.7 מיליון דולר בהטבות במשך ארבע שנים, בין היתר על ידי תת-דיווח של הטיסות הפרטיות של המנכ"ל כריסטופר נאסטה. בתוך כך, הילטון חוייבה לשלם קנס בגובה 600 אלף דולר, בעוד בבלאק אנד דקר, יצאו ללא נזק.

הזינוק בטיסות הבכירים לאחר הקורונה

חלקם של המנהלים הבכירים, מתוך סך הטיסות הפרטיות לאחר הקורונה צמח במהירות. ההוצאה של תאגידים על ההטבה הזו עלתה ב-52%, על פי בדיקת הג'ורנל.

מנגד, עליית מחירי הדלק ב-2202 תרמה לעלייה בהוצאה, וישנה אינדיקציה מועטת בנוגע להאטה ביחס לשנה שעברה. מתוך 15 חברות ב-S&P 500 שדיווחו על ההטבה הזו בשנים הפיסקליות שנגמרו במחצית השנייה של 2023, 10 אמרו שהגדילו את ההוצאה, כולל שלוש שלא דיווחו על ההטבה הזו כלל שנה קודם לכן, על פי דיווחיהן לרשות ניירות ערך.

16 חברות שהחלו לשלם על טיסות ישירות בזמן המגפה הפסיקו מאז. עוד 31 המשיכו להוציא כסף לתוך 2022, כשההוצאה החציונית עמדה על 124 אלף דולר.

ב-2020, השנה הראשונה המלאה של ג'ולי סוויט כמנכ"לית חברת הייעוץ העסקי אקסנצ'ר, החברה הוציאה 200 אלף דולר על הטיסות הפרטיות שלה, ואז הכפילה את הסכום שנה אחר כך. אקסנצ'ר העלתה את התקרה ל-600 אלף דולר בשנה שנגמרה ב-31 באוגוסט, כך הודיעה החברה בגילוי ל-SEC מדצמבר. בדיווחיה, כתבה אקסנצ'ר שהיא מעודדת את סוויט להשתמש במטוס העסקי לטיסות פרטיות בעקבות אילוצים ביטחוניים.

מטא, למשל, הוציאה כמעט 11 מיליון דולר על הטיסות הפרטיות של צוקרברג וסנדברג מ-2015 עד 2019 כולל, ו-13.3 מיליון דולר נוספים בשלוש השנים אחר כך. הנסיעות שמטא מממנת עבור המנכ"ל כוללות טיסות במטוס השייך לו, שמטא מחכירה עבור עסקיה, והיא שילמה על כך ב-2022 523 אלף דולר. דוברים של מטא וסנדברג סירבו להגיב מעבר לגילויים של החברה ל-SEC.

מנכ"לים היו חלק הארי של ההוצאה על טיסות פרטיות, והיוו מחצית מהמנהלים שקיבלו את ההטבה ב-2022 ושני שליש מכלל ההוצאה, על פי נתוני Equilar.

בחלק מהחברות, מנהלים בדרגים אחרים מהווים חלק גדול יותר מהעלות. ארבעה סמנכ"לים של חברת הרכבת Norfolk Southern היו אחראים למעט יותר מחצי מ-370 אלף דולר שהוציאה החברה על טיסות פרטיות ב-2022. המנכ"ל אלן שו היה אחראי לכל שאר ההוצאה. לפי נהלי החברה הגלויים, לשו מותר לטוס 60 שעות בטיסות אישיות במטוס החברה לפני שהוא צריך להחזיר כסף ל-Norfolk Southern.