הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; מניית נובה קפצה בכ-6%, זפירוס צללה ב-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-1.3% • ה-S&P 500 נסחר בשיא כל הזמנים בסוף השבוע האחרון • עונת הדוחות בוול סטריט לסיכום שנת 2023 תימשך בשבוע הקרוב עם דוחות של חברות טכנולוגיה בולטות • מובילאיי צפויה לפרסם דוחות ובאופנהיימר מעריכים כי למרות אזהרת הרווח, צפויה התאוששות הדרגתית בעסקיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-1.3%. מדד ת"א ביומד צלל בכ-2.4% ות"א טכנולוגיה טיפס בכ-1%.

מחזור המסחר היה נמוך יחסית והסתכם בכ-586 מיליון שקלים.

חברת דנאל , ריכזה עניין לקראת סיום המסחר לאחר שמנכ"ל החברה, אילן ישראלי
הודיע על התפטרות מתפקידו.

בקרב מניות מדד ת"א 125, בלטו לחיוב מניות נובה , תמר פטרוליום , קמטק והפניקס .

מנגד, זפירוס , פרטנר , רבוע נדלן , סאמיט  וורידיס  ננעלו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 ננעלו בירידות של כ-0.3%. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.8%.

15:13

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.2%. מניות הביומד צוללות בכ-2% ומדד הבנקים יורד ב-1%. מנגד, מדד ת"א טכנולוגיה מטפס בכ-1%.

פלסאון תעשיות , העוסקת בייצור מוצרים טכניים מפלסטיק, דיווחה הבוקר על מכירת 
פעילות האמבט והמטבח של חברה נכדה שלה לחברת פלים, תמורת 33.33% ממניות חברת פלים. 

חברת כלל ביוטכנו , המשקיעה בחברות מדעי החיים, דיווח כי חברת Cardia-Pi, בה היא משקיעה, העניק למכשיר ה-TMShortCut שפיתחה החברה, המיועד למניעת
הסיכון לחסימת מוצא העורקים הכליליים בהליך של החלפת המסתם האאורטלי בלב באמצעות צינתור מעמד של "מכשיר פורץ דרך". על פי Cardia-Pi, הענקת מעמד של "מכשיר פורץ דרך" עשויה להאיץ את תהליכי בחינת הבקשה לאישור ה-ShortCut על ידי ה -FDA, ובהתאמה, לקצר את זמן הגעתו של המוצר לשוק. 

13:56

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס בשעה זו ומדד ת"א 90 יורד ב-1%.

בניגוד למגמה, מניית חברת גילת טלקום , מטפסת בכ-4%. זאת בהמשך לדיווח שהחברה פרסמה הבוקר כי "על פי אינדיקציות ראשונות שיש בידי החברה, טרם ביצוע ביקורת מלאה על רכיבי הדוחות הכספיים והשלמת תהליכי סגירת הדוחות הפנימיים, החברה מעריכה כי היא תסיים את שנת 2023 ברווח נקי של בין 0.5 ל-1 מיליון דולר ארה"ב".

גם מניית ספידווליו  נסחרת בעליות, לאחר שהחברה, העוסקת באספקת שירותי טכנולוגית מידע, דיווחה כי התקשרה עם בעלות המניות בחברת קלאודאקס, מתחום שירותי ענן ציבורי, בהסכם לרכישת מניות על פיו החברה תרכוש מבעלות המניות 54% מהונה המונפק והנפרע של החברה בתמורה לתשלום בסך כולל של 4.05 מיליון שקל. היקף הכנסות הצפוי של קלאודאקס בשנת 2023 עומד על 8-9 מיליוני שקלים והרווח הצפוי של קלאודאקס בשנת 2023 עומד על 1.3-1.4 מיליוני שקל. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של 0.2%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים מטפסת ב-5 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.31%.

12:50

חברת סאנפלאואר , העוסקת ביצור חשמל ע"י אנרגיה מתחדשת בישראל ובפולין, דיווחה הבוקר כי התקשרה במזכר הבנות לא מחייב, עם חברת להב  ולהב אנרגיה ירוקה (חברה פרטית בבעלות להב) לרכישת מלוא הון המניות של להב אנרגיה בתמורה להקצאת מניות החברה.

12:06

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו 0.5%. 

מניית חנן מור  מטפסת בכ-4% לאחר שדיווחה באופן רשמי על מכירת זכויותיה במתחם המגורים והמסחר ברמת גן. הקרקע המדוברת נמכרה לעמרם אברהם תמורת 178 מיליון שקל, גבוה מהשווי שלה בספרי קבוצת חנן מור (165 מיליון שקל). יש לציין שהשווי בספרים של אותה הקרקע ברמת גן הופחת לפי השווי של העסקה האחרונה שניסתה החברה לבצע בחודשים האחרונים, טרם כניסתה לעיכוב הליכים. בספרים בוצעה הפחתה של הקרקע לגובה העסקה שנחתמה ולא אושרה לבסוף.

11:07

עליות השערים בת"א מתמתנות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 יורד ב-0.1%.

חברת דוראל אנרגיה , העוסקת בהקמת מערכות אנרגיה מתחדשת בישראל ובארה"ב, דיווחה היום (א') על השלמת מזכר הבנות עם בנק דני למימון בסך כ-30 מיליון יורו להקמת הפרויקט הסולארי Urup בדנמרק, שישתרע על כאלף דונם, ויהיה בעל הספק של כ-60 מגה-וואט ( DC ). לפי מזכר ההבנות, הבנק יעמיד את המימון לתאגיד הפרויקט, שמוחזק במלואו על ידי דוראל, באמצעות שלוש הלוואות. סך המימון לפרויקט נאמד בכ-30 מיליון יורו, כאשר עלות הקמתו מוערכת בכ-44 מיליון יורו.

10:26

עליות השערים בתל אביב נמשכות. מדד ת"א 35 מטפס בשעה זו ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.3%. 

מדד ת"א טכנולוגיה מוביל את עליות השערים וקופץ בכ-1.3%. בין מניות המדד בולטת לחיוב אברא  שקופצת בכ-7%, לאחר שהחברה, המתמחה בפתרונות טכנולוגיים בתחומי מערכות המידע, דיווחה כי קרן הפרייבט אקוויטי VBF מקבוצת ווליו בייס הודיעה היום על השקעה של כ-40 מיליון שקל בחברה.

10:06

שבוע המסחר בת"א נפתח במגמה ירוקה. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.8% ות"א 90 עולה ב-0.6%. 

בולטות לחיוב מניות נובה , אודיוקודס , קמטק , ישראל קנדה  ולפידות קפיטל .

מנגד, אופקו הלת' , זפירוס , ישרס , מלם תים  ודנאל  נסחרות בירידות.

חברת אנרג'ין , הפועלת בתחום השבחת צמחים, בעלי חיים, ומזון באמצעות בינה מלאכותית, דיווחה הבוקר על הקמת חברה בת בשם 'סופרי', הפועלת בתחום פיתוח וייצור זני פירות וירקות המתייבשים באופן עצמאי על הצמח ומסחורם בארץ ובעולם.

08:13

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסה המקומית ננעל בעליות שערים חדות. מדדי ת"א 35 ו-90 עלו ב-1.9% וב-2.1% בהתאמה. מדד הבנייה הוביל את העליות בבורסה עם עלייה של מעל 3%.

בין המניות הנסחרות בבורסה, מניית מרחביה אחזקות  בלטה בעלייה בשיעור דו-ספרתי, לאחר שהחברה, שמתמקדת בהשקעות בתחום הביומד ומנוהלת על-ידי אלי ארד, דיווחה על גיוס של חברת פורטפוליו שלה. מניית מידאס השקעות  בנדל"ן בלטה מהכיוון השני בירידה דו-ספרתית.

חברת אנרג'יאן  ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי הפקת הגז ממאגר כריש "לא מושפעת מהמצב הגיאופוליטי", כלומר לא נפגעה מהמלחמה. חברת הגז ממשיכה לדבוק בתחזיותיה להגעה בעתיד הקרוב להכנסות של 2.5 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 1.75 מיליארד דולר. להערכת החברה היא תייצר בשנת 2024 בין 155 ל-175 אלף חביות שווה ערך נפט ליום (לעומת כ-150 אלף בשנה האחרונה), וזאת "בהתאם לתחזית צריכת הגז בישראל".

לסיכום שנת 2023 החברה מדווחת על הכנסות של 1.42 מיליארד דולר ורווח תפעולי לפני מס של 925 מיליון דולר. התוצאות מראות על הכפלת ההכנסות והרווח התפעולי וזאת לאחר כניסתו של מאגר כריש לפעילות. בחברה מעדכנים גם על קבלת אישור ממשרד האנרגיה לשלב הראשון בפיתוח שדה הגז הטבי 'קטלן' וכי החברה צפויה לקבל החלטה סופית "בעתיד הקרוב".

למרות המגמה החיובית ביום חמישי, בשבוע שעבר רשם מדד ת"א 35 ירידות בכל אחד מימי המסחר הקודמים וסיים את השבוע החולף עם ירידה של כ-1.2%. לשם השוואה, מדד S&P 500 האמריקאי עלה בתקופת זו ב-1.2%. מתחילת השנה, מדד ת"א 35 השיל מערכו 1.4% בעוד ת"א 90 עלה ב-0.1%. מדד ת"א בנקים 5 בולט לשלילה עם ירידה של 5.2% מתחילת 2024.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות שערים חדות ביום שישי האחרון. מדד הנאסד"ק זינק ב-1.7% והדאו ג'ונס טיפס ב-1.1%. מדד ה-S&P 500 עלה ב-1.2% ונסחר בשיא כל הזמנים כשהגיע לרמה של 4,839. בסיכום שבועי, מדד ה-S&P500 עלה ב-1.2%, מדד הנאסד"ק עלה ב-2.3% ומדד הדאו-ג'ונס עלה ב-0.7%.

טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים: "יהיו לי מיליונים, אוכל לפרוש מוקדם" 

גם "שבע המופלאות" של וול סטריט רשמו עליות שערים ביום שישי האחרון. טסלה טיפסה ב-0.1%, אפל  עלתה בכ-1.6%, מיקרוסופט  ואמזון  הוסיפו לערכן 1.2% כל אחת,  מטא   ואלפאבית  קפצו בכ-2%. הכוכבת הראשית של סוף השבוע האחרון הייתה אנבידיה  שזינקה ב-4% בתום המסחר בוול סטריט. מתחילת השנה, ענקית השבבים הספיקה לטפס בכ-23%.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אופקו הלת' בולטת עם פער שלילי של כ-4% ומנגד נובה עם פער חיובי של 4.5%. 

חברת תרופות מישראל עוברת לבעלות הודית בשווי של 1.6 מיליארד דולר 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, נרשמה מגמה מעורבת ביום ה'. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-2 נקודות בסיס ל-4.23% ותשואת האיגרת לשנתיים ירדה ל-3.81%. באגרות החוב הקונצרניות נרשמו ביקושים, מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 הוסיפו 0.2%. איגרות החוב מסדרה י"ג של חברת הנדל"ן חנן מור , שמנוהלת על-ידי דודו זבידה, בלטו בירידה חדה. החברה דיווחה לבורסה על הסכם למכירת זכויותיה בפרויקט בחיפה תמורת 175 מיליון שקל, בכפוף לאישור בית המשפט. הפרויקט נמכר בהפסד ביחס לשוויו בספרי החברה.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ביום שישי. תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים ירדה קלות ל-4.13%. התשואה על אג"ח ארה"ב לשנתיים עלתה לרמה של 4.38%.

בסקירה של פעילים ניהול תיקי לקוחות נכתב השבוע כי תופעה בולטת מתחילת השנה היא העלייה בתשואות אג"ח ממשלתיות, כשבמקרה של ארה"ב, התשואה ל-10 שנים עלתה מ-3.87% בתחילת השנה ל-4.13% בסוף השבוע האחרון.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי האחרון התחזק השקל ביחס למטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.6% ל-3.74 שקל והאירו ב-0.5% ל-4.07 שקל.

בסקירה של פעילים נכתב כי מתחילת השנה השקל פוחת מול הדולר וכי זהו אחד הגורמים המאתגרים מבחינת שמירה על ההישג של חזרת האינפלציה לתחום היעד. זאת, לאחר שב-2023 נרשם פיחות יחסית מתון של 3% מול הדולר.

מחירי הנפט ירדו קלות ביום שישי. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 78.6 דולרים. בסיכום שבועי, מחירי הנפט נסחרו בעליות על רקע המתיחות במזרח התיכון כאשר המשקיעים עוקבים מקרוב אחר התקפות החות'ים בים האדום שעלולות להוביל להפרעה באספקה. 

בבנק לאומי ציינו השבוע את עליית מחירי הגז הטבעי בארה"ב, שהייתה החדה ביותר מיולי 2022 על רקע גל קור עז, ומנגד ירידה מתונה במחיר באירופה. הצפי קדימה הוא למחיר ספוט (חוזה עתידי) ממוצע של 2.7 דולר לגז טבעי ב-2024, לעומת 2.54 דולר ב-2023.

4. מאקרו

בשבוע הקרוב יפרסם הבנק המרכזי של יפן את החלטת הריבית שלו וכן יפרסם תחזית רבעונית על תנאי הכלכלה והאינפלציה. גם בגוש האירו ובקנדה צפויה החלטת ריבית בשבוע הקרוב. נתוני מאקרו בולטים שיפורסמו בשבוע הקרוב כוללים גם את מדד המחירים לצרכן בניו זילנד, המאזן המסחרי ביפן, מדדי מחירים ליצרן במדינות שונות ובהן ארה"ב, וכן יפורסמו בארה"ב נתוני התמ"ג לרבעון האחרון של שנת 2023, יחד עם מדד המחירים של הצריכה הפרטית (PCE) לחודש דצמבר.

בישראל תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני סחר החוץ לפי ארצות לשנת 2023, את הייצור התעשייתי של ענפי התעשייה, הכרייה והחציבה, וכן את ייצור השירותים לחודש נובמבר 2023.

עונת הדוחות לסיכום שנת 2023 נמשכת בוול סטריט, ומספר רב של חברות יפרסמו דוחות כספיים בשבוע הקרוב. בין המדווחות הבולטות: חברות הטכנולוגיה מיקרוסופט, אינטל ו-IBM, חברת המדיה נטפליקס ויצרנית הרכב החשמלי טסלה. גם מובילאיי הישראלית, המפתחת טכנולוגיה לרכב, תפרסם דוחות ביום חמישי לאחר שלפני שבועיים פרסמה אזהרת רווח חמורה, שהובילה לירידה של כ-27% במניה מאז (רובה ביום אחד).

5. תחזית

חברות הצמיחה הישראליות שנסחרות בוול סטריט אמורות להיות אפיק השקעה מנצח, כך מעריכים בבנק ההשקעות אופנהיימר. "אירועי ה-7 באוקטובר השפיעו קשות על אזרחי ישראל והעולם, וגם חברות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בארה"ב לא נותרו חסינות", הם כותבים, ומזכירים את הסיוע של חברות אלה במבצעי התנדבות, וכן בפיתוחים חדשניים שעוד עתידים לעצב את מנועי הצמיחה הבאים עבור ההייטק הישראלי, לדבריהם.

באופנהיימר סבורים שהמשקיעים כהרגלם מסתכלים קדימה, וכך כמו לאחר מלחמות בעבר, חזרו לחפש הזדמנויות השקעה אטרקטיביות. להערכתם, מגמת העלייה ארוכת הטווח בשוק צפויה להימשך.

ברשימת המניות הישראליות המומלצות שלהם הם משאירים את מובילאיי, למרות אזהרת הרווח, וצופים התאוששות הדרגתית בעסקיה; ומוסיפים את ספקית פתרונות התוכנה ג'יי.פרוג וספקית הפתרונות למגזר ביטחון הפנים סלברייט - המציגות לדבריהם צמיחה דו-ספרתית גבוהה, שיפור עקבי ברווחיות ומאזן חזק. אמדוקס ואינמוד יוצאות מרשימת המומלצות למרות התמחור הנמוך של מניותיהן, בשל מפגיעה בביצועיהן השנה.