חברת תרופות מישראל עוברת לבעלות הודית בשווי של 1.6 מיליארד דולר

תרו, שבשיאה נסחרה בשווי של מעל 7 מיליארד דולר, תעבור לבעלות מלאה של סאן פארמה ההודית, ותימחק מהמסחר בניו יורק • מעסיקה בישראל כמחצית מ־1,500 עובדיה

מפעל תרו בחיפה / צילום: יח''צ
מפעל תרו בחיפה / צילום: יח''צ

חברת התרופות הישראלית הוותיקה תרו , שנסחרת בוול סטריט כבר מעל ארבעה עשורים, צפויה לעבור לבעלותה המלאה של סאן פארמה ההודית ולהימחק מהמסחר בבורסת ניו יורק. תרו דיווחה השבוע כי נחתם הסכם רשמי למיזוגה לתוך סאן, בעלת השליטה, שתרכוש את מניות הציבור. תרו מעסיקה כ־1,550 עובדים, מחציתם בישראל.

טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים: "יהיו לי מיליונים, אוכל לפרוש מוקדם"
הולמס פלייס מעניקה ליו"ר שלה ריצ'רד האנטר אופציות בשווי 2.5 מיליון שקל
קבוצת עזריאלי שוקלת להנפיק את חוות השרתים שלה לפי שווי של 12 מיליארד שקל 

סאן מחזיקה כיום ב־78.5% מהון המניות של תרו, והרכישה מתבצעת לפי שווי של מעל 1.6 מיליארד דולר לחברה הישראלית. ההצעה משקפת פרמיה צנועה על מחיר המניה, אך בתרו מציינים כי הפרמיה ביחס למחיר ביום שלפני הדיווח על כוונת סאן לרכוש את מניות הציבור, במאי שעבר, מגיעה ל־48%. סאן הציעה בתחילה מחיר של 38 דולר למניית תרו, אך העלתה את המחיר ל־43 דולר בחודש שעבר. ועדה מיוחדת שהקים דירקטוריון תרו לבחון את ההצעה המליצה פה אחד לקבל אותה.

קיימת מ־1950, פועלת עדיין בחיפה

מניית תרו כבר נסחרה במחירים גבוהים בהרבה, ובשיא בשנת 2015 היא הגיעה למחיר של מעל 150 דולר (מתואם לדיבידנדים שחולקו מאז), ששיקף לחברה הישראלית שווי שוק של 7.4 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מהשווי הנוכחי בעסקה. המיזוג כפוף לאישור בעלי המניות, ונדרש רוב מקרב בעלי המניות שאינם קשורים לסאן.

תרו, שפועלת בישראל מחיפה, הוקמה ב־1950 תחת השם תרו תעשייה רוקחית, ומטרתה הייתה ליצור שיתוף פעולה בין רוקחים מישראל וארה"ב ולספק מענה לצרכי האוכלוסייה המקומית. החברה מייצרת ומשווקת תרופות גנריות שנמכרות במרשם רופא או מעבר לדלפק, בתחומים כמו כאב, עור, מערכת העיכול ועוד. לאורך השנים התרחבה פעילות תרו גם למדינות אחרות. משנת 1982 היא נסחרה בוול סטריט ובסוף שנות ה־80 החלה לשווק מוצרים גם בארה"ב.

"ימונפו החוזקות והיכולות הגלובליות של שתי החברות"

סאן נסחרת בבורסה ההודית בשווי כ־38 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה בשנה החולפת ב־28%. סאן הפכה לבעלת השליטה בתרו ב־2010 לאחר מאבק שליטה ארוך, שהגיע להכרעת בית המשפט העליון בישראל. ב־2007 תרו נקלעה לבעיית נזילות וחתמה על הסכם למכירתה לסאן ב־230 מיליון דולר, ובמחיר של 7.75 דולר למניה. שנה לאחר חתימת ההסכם, ועל רקע שיפור בתוצאות החברה ועלייה במחיר המניה, תרו ביטלה את ההסכם.

סאן תבעה את תרו ורק בספטמבר 2010 קיבל בית המשפט העליון את עמדת סאן ואיפשר לה להגיש הצעת רכש רגילה (ולא מיוחדת), ובכך למעשה לקבל לידיה את מניות משפחת מייסדי תרו, לרבות המניות של היו"ר באותה עת, בארי לויט. כתוצאה מכך, השליטה עברה לידי סאן במחיר של 7.75 דולר למניה שהיה נמוך ממחיר המניה בבורסה.

במחצית השנה שהסתיימה בספטמבר 2023, הכנסות תרו צמחו ב־7% ל־307 מיליון דולר, והרווח הנקי שלה גדל ב־65% ל־18.6 מיליון דולר. החברה עברה מתזרים שלילי מפעילות לתזרים חיובי בגובה 55.3 מיליון דולר, ובסוף התקופה היו לה בקופה כ־1.3 מיליארד דולר, סכום שמהווה חלק נכבד משווי השוק שלה.

דיליפ שנגווי, מנכ"ל סאן, מסר כי לאחר המיזוג החברות ימנפו את החוזקות והיכולות הגלובליות שלהן על מנת לשרת טוב יותר את צרכי המטופלים ואנשי הרפואה. אודאי בלדוטה, מנכ"ל תרו, אמר כי תרו מחויבת לספק מוצרים איכותיים והמיזוג יאפשר לה להתחרות באופן אפקטיבי יותר בשווקים.