קפריסין מסתבכת בגלל בסיסי הצבא הבריטי ואיראן תוקפת גם "חברים"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: סנטורים אמריקאים מבטיחים לפעול למען שחרור חטופות, קפריסין לוקחת צד ומקבלת ביקורת, איראן תוקפת גם מטרות "ידידותיות" ואיך יש קליטה בעזה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

עורך העיתון הנפוץ ביותר בחוף המערבי סולק בעקבות סיקור ישראל
WSJ | חדשות רעות לישראל: זה מספר פעילי חמאס שחוסלו עד כה  

1הבטחות אמריקאיות למשפחות החטופות

"מנהיגים אמריקאים נשבעו להילחם 'כמו לוחמים בקרב' כדי לשחרר כמה מבנות הערובה הישראליות הצעירות ביותר לאחר שנחשפו לכתבה של הדיילי מייל שסיפרה את סיפורן", נכתב בעיתון הלונדוני. דווח כי "הוריהן של הנערות המתבגרות שעדיין מוחזקות בעזה נסעו לקפיטול בוושינגטון הבירה, שם הם נתנו לפוליטיקאים עותקים מודפסים וממוסגרים של הסיפור. מוצגות בו תמונות מטלטלות של לירי אלבג (18), קרינה אריב (19), דניאלה גלבוע (19), ואגם ברגר (19), כשהן מדממות ועיניהן מלאות אימה". 

עוד נכתב כי ההורים התחננו בפני מנהיגי ארה"ב להכפיל את מאמציהם למקרה שהנערות נאנסו והן בהריון. "מנהיג הסנאט צ'אק שומר - אחד האנשים החזקים במדינה - שם את ידו על ליבו והבטיח לעשות כל שביכולתו. לאחר מכן אמר כי התמונות 'העלו לי דמעות בעיניים', והוסיף: 'אנחנו לא יכולים לנוח והמשפחות שנמצאות כאן רק מכירות לנו את זה עוד יותר'". צוין גם כי בן קרדין, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, אמר שיעלה את הכתבה בלשכתו, ונשבע להחזיר את הבנות. גם חברת בית הנבחרים הדמוקרטית קתרין קלארק הבטיחה להילחם למען חירותן של הבנות, וכך גם חברת הקונגרס יאן שקובסקי והסנאטורית קייטי בריט, שהובילו את ההצעה האמריקנית לגנות את חמאס ולתמוך בבני הערובה, דווח. 

מתוך הדיילי מייל, מאת אנדי ג'רינג. לקריאת הכתבה המלאה. 

2קפריסין מתמודדת עם ביקורת

"ממשלת קפריסין מתמודדת עם ביקורת גוברת על הבסיסים הצבאיים הבריטיים באי המשמשים את כוחות בריטניה וארה"ב לביצוע תקיפות אוויריות על המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן בתימן", דווח בגרדיאן. "הנשיא ניקוס כריסטודוולידס הואשם על ידי פעילים בהעלמת עין מהסיכונים שהמדינה המזרחית ביותר של האיחוד האירופי עלולה להתמודד אם המתקנים האסטרטגיים באי ימשיכו להיות פרוסים בפעולות צבאיות", נכתב. 

עוד צוין כי לגרדיאן נודע כי גם שגריר ארה"ב וגם הנציב העליון הבריטי תדרכו את נשיא קפריסין על פעולה צבאית קרובה בתימן לפני הסיבוב הראשון של התקיפות האוויריות בשבוע שעבר. "יש יותר ויותר מטוסי מלחמה שממריאים מדי יום", אמר ל"גרדיאן" טאסוס קוסטאס, פעיל שלום קפריסאי יווני בולט. "הסכנות של הפיכת קפריסין למטרה ברורות", אמר. 

מתוך הגרדיאן, מאת הלנה סמית. לקריאת הכתבה המלאה.

3איראן תוקפת גם מטרות 'ידידותיות'

"איראן תקפה מטרות בפקיסטן ה'ידידותית' ועוררה קרב חסר תקדים מעבר לגבול ההפכפך שלהן וזינוק חד במתח בקצה הרחוק של מלחמת ישראל-עזה", נכתב ב-BBC. "איראן הציגה את מלאי הטילים שלה ואת נכונותה להשתמש בו", צוטט ואלי נאסר, פרופ' לעניינים בינלאומיים ולימודי מזרח תיכון באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שבכל זאת מאמין כי "בינתיים איראן לא בדרך להסלמה". 

"יש מלחמות בתוך מלחמות בכל פינה של הסכסוך הזה", צוטטה שרת החוץ הפקיסטנית לשעבר, הינה רבני חאר. "השבוע האחרון הווה תזכורת, אם היה צורך בכזו, לחוסר הניבוי והסכנה הנוכחת ברגע זה של מלחמת ישראל-עזה שמתרחבת ומחריפה", אמרה. רובין רייט, מחברם של מספר ספרים על איראן וחוקר מובהק במרכז הבינלאומי לחוקרים של וודרו וילסון, צוטט באומרו כי "טהרן השיגה את מה שהפנטגון מכנה 'התאמת יתר' צבאית - רמת יכולת שבה למדינה יש נשק שמקשה מאוד על בדיקה או תבוסה". 

מתוך ה- BBC , מאת ליס דוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

4הדרך היחידה לעבור בשלום זעזועים גאופוליטיים

"בעוד ספינות מסתובבות בים התיכון או בים הערבי ושוקלות את צעדיהן, אחרות עוקפות את המצר לחלוטין", נכתב בפורן פוליסי. "יש בדיוק דרך אחת עבור עולם מוכה זעזועים גאופוליטיים ומשברים בלתי צפויים לנקוט בפעולה קולקטיבית משמעותית למען האינטרס הציבורי העולמי - והוא לבנות עוד מסלולים להיצע כדי לענות על הביקוש", נכתב, וצוין כי "הפתרון לזעזועים באספקה ​​הוא יותר שרשראות אספקה. יותר חגורות, יותר כבישים. סין היא המדינה היחידה שידעה זאת - ופעלה כך - במשך שנים". עוד צוין כי "מנקודת מבט פונקציונלית, יוזמת החגורה והדרך של סין (ה-BRI) מייצג את מה שכל המדינות צריכות לעשות באינטרס הלאומי שלהן: לבנות מסלולים רבים ככל האפשר להיצע כדי לענות על הביקוש, הן כהגנה מפני שיבושים בלתי צפויים, אך גם כדי להגביר את הקישוריות וההשפעה של האדם". 

עוד נכתב כי "בין אם פגיעותם של מעברי ים מרכזיים נחשפת על ידי הטרור החות'ים בים האדום, מצור התבואה של רוסיה על הים השחור, או סכסוך פוטנציאלי בים סין הדרומי ליד מיצר מלאקה, אין סיבה מדוע האזורים הגדולים ביותר של הכלכלה העולמית - צפון אמריקה, אירופה ואסיה - צריכים להיות בני ערובה לאירועים ספורדיים ובלתי נשלטים כאלה". 

מתוך פורן פוליסי, מאת פרג קאנה. לקריאת הכתבה המלאה. 

5איך בעזה יש אינטרנט?

"בעוד רצועת עזה נכנסת לשבוע השני של הפסקת טלפון ואינטרנט כמעט מוחלטת, חלק מהאנשים במובלעת שסועת המלחמה משתמשים בטכנולוגיה פחות מוכרת - כרטיסי eSIM - בתור אחיזה אחרונה במגע עם העולם החיצון", נכתב ב-NBC. "רוב הסמארטפונים החדשים מאפשרים למשתמשים לטעון כרטיס SIM אלקטרוני ולא פיזי, שניהם מעניקים למשתמשים גישה לרשתות אלחוטיות. חלק מהפלסטינים פנו לתוכניות שירותים טלפוניים שסופקו כתרומות ורשומים במדינות אחרות כדי להתחבר לרשת ממגדלי סלולר ישראלים או מצריים, כדי להגיע לאנשים מחוץ לאזור", נכתב. 

"חלק מהרשתות הישראליות מגיעות לתוך עזה", צוטט סוהיל נסאר, צלם בעזה שמשתמש באינסטגרם כדי לתעד את המלחמה, שדיבר עם NBC באמצעות WhatsApp. "אין לנו רשת מקומית זמינה כרגע. אז או שאנחנו קונים את ה-eSIM או שאנשים ברחבי העולם אוספים עבורנו eSIM ושולחים אותם דרך WhatsApp ודרך מיילים", אמר. צוין כי "רבים מה-eSIM נתרמים על ידי פעילים שאוספים אותם מתורמים ברחבי העולם. מירנה אל הלבאווי, סופרת מצרית בת 31 שמנהלת פרויקט בשם Connecting Gaza, אמרה שהיא הפיצה יותר מ-100 אלף eSIM מאז תחילת המלחמה". 

מתוך NBC, מאת קווין קולייר, רימה אבדלקר. לקריאת הכתבה המלאה.