הסערה בים האדום: כך מרוויחה סין מהחרם על ישראל

החלטת חברת הספנות הממשלתית הסינית קוסקו להפסיק לשוט לישראל יצרה מצב ייחודי לבייג'ינג • היקף ספינות המכולות הסיניות בים האדום זינק מאחר שהן מהוות את מרבית הספינות שיכולות לשוט ללא חשש מתקיפות החות'ים

אונייה של חברת COSCO / צילום: Shutterstock
אונייה של חברת COSCO / צילום: Shutterstock

חשיפת גלובס אודות החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו לפני כשבועיים להפסיק לפקוד את מדינת ישראל הכתה גלים ברחבי העולם, וכעת מתגלים הנתונים שמספרים על התועלות הסיניות מהמהלך.

קפריסין מסתבכת בגלל בסיסי הצבא הבריטי ואיראן תוקפת גם "חברים"
"מתווה 90 הימים לעזה": WSJ חושף את היוזמה החדשה של ארה"ב וקטר

לפי נתוני Lloyd's List, החלטת ענקיות הספנות בהובלת מארסק להימנע משימוש בים האדום החל מ־17 בדצמבר, הביא לצניחה במספר ספינות המכולות שחוצות בנתיב מיותר מ־100 בשבוע לפחות מ־36. משמעות הדילוג על הנתיב שבו עוברים כ־12% מהסחר העולמי היא תוספת של שבועיים עד שלושה שבועות בעקבות העיקוף דרך כף התקווה הטובה.

המרוויחות הגדולות מצניחת מספר ספינות המכולות הזו הן חברות קטנות שמכריזות במשיב המיקום שלהן כי "אין קשר לישראל" כפי שהמורדים החות'ים דורשים, או כאלו שנמצאות בבעלות סינית ששיעורן מכלל החוצות את הים האדום מזנק. 

זינוק בהיקף המכולות הסיניות

החלטת חברת הספנות הסינית קוסקו, שנחשבת לחברה הרביעית בגודלה בעולם, להפסיק לשוט לישראל, הביאה לזינוק בשיעור ספינות המכולות הסיניות מתוך כלל אלו שעדיין חוצות את הים האדום.

מאז החלטת קוסקו, התפתחה מגמה בה ממצב שבו בין התאריכים 31-18 בדצמבר, היוו ספינות המכולות הסיניות פחות מ־15% מכלל החוצות את הים האדום, הן זינקו לכ־24% בשבוע שהסתיים ב־7 בינואר ואף לכ־28% בשבוע שהסתיים ב־15 בינואר. המטרה של קוסקו, או ליתר דיוק של ממשלת סין, בלעדיה ענקית הספנות לא הייתה מרשה לעצמה להכריז על דילוג על ישראל, הייתה להתיישר עם דרישותיהם של החות'ים כי ספינות יכריזו שאין להם קשר עם ישראל. בשורה התחתונה, היה ברור עוד קודם לכן כי החות'ים, שפועלים ההכוונה איראנית, לא יעזו לפגוע בספינות סיניות.

במקרה של בייג'ינג, ניתן להגיד כי כל חברה בין־לאומית היא גם ממשלתית, ועל כן היא לא נוקטת בצעדים - ללא הוראה מהשלטון. אי לכך, בין אם ספינה שייכת לקוסקו, לחברה שקשורה לקוסקו או אפילו לא קשורה בכלל, המדיניות הכוללת של מיקום הכנסות והגברת התלות בסין מגיעה מבייג'ינג. בניגוד לסינים, הסיבה שבגינה ענקיות הספנות שאינן קוסקו מסרבות להתיישר לדרישת החות'ים כי יכריזו "אין קשר לישראל", היא שהן מבינות כי אם הן תתיישרנה היום עם דרישות החות'ים בשל מלחמת חרבות ברזל, כל מדינה שמעורבת ששולטת בנתיב סחר משמעותי יכולה לנקוט באותה מדיניות.

הנתונים הללו מצביעים מעל ומעבר לכל ספק כי מעבר למנופי הלחץ שרוצים בבייג'ינג להפעיל על ישראל, הם מעוניינים גם בתועלת הכלכלית שנובעת מכך שהתלות בספינות הסיניות זינקה עבור יבואנים מהמזרח לאירופה שמעוניינים בשרשראות אספקה קצרות. בה בעת, הנתיב הקצר באופן משמעותי דרך הים האדום ולא דרך כף התקווה הטובה מבטיח זמינות רבה יותר של ספינות קוסקו ביחס למתחרותיה בשוק.