בית הדין בהאג: ההחלטה בעתירה נגד ישראל תימסר ביום שישי

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע כי ימסור ביום שישי הקרוב את החלטתו בבקשה לעצור את הלחימה בעזה • ההחלטה צפויה להיות מנומקת ולכלול את עמדותיהם השונות של 17 השופטים, בהם השופט מטעם ישראל, פרופ' אהרן ברק

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: ap, Patrick Post
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: ap, Patrick Post

בית הדין הבינלאומי בצדק בהאג הודיע היום (ד') כי יפרסם את ההחלטה בעתירה נגד ישראל ביום שישי בשעה 14:00 בשידור חי.

בית הדין הזמין את הצדדים לשמוע את ההחלטה שתינתן באולם בית הדין בהאג באופן פומבי. ההחלטה צפויה להיות מנומקת ולכלול את עמדותיהם השונות של 17 השופטים, בהם השופט מטעם ישראל, פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר.

באיזה בית דין מתנהל ההליך נגד ישראל, למי התייחס נתניהו ומתי? ברשת מבולבלים
גרמניה מתייצבת לצד ישראל בהאג: אין בסיס להאשמות, נדרוש הבהרות מבית הדין
שלב הטיעונים בהאג הסתיים: אלה האפשרויות העומדות בפני בית הדין הבינלאומי
נשארנו לבד: למה כמעט אף מדינה אירופית לא תומכת בגלוי בישראל בדיון בהאג?
מה באמת רצתה דרום אפריקה | פרשנות

הדיון בהאג התקיים ב-11-12 בינואר, ובסיומו אמרה נשיאת בית הדין כי ההחלטה תתקבל בהקדם האפשרי. 

טענות לפשעי מלחמה ורצח עם 

דרום אפריקה טוענת כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה ורצח עם ברצועת עזה. כחלק מהראיות לכוונותיה של ישראל, ייחדה דרום אפריקה פרק העוסק בהתבטאויות של בכירים ישראליים בנוגע לפעילות הצבאית, מהם משתמעת, לפי הטענה, כוונה להתנקם ולפגוע בעזה ובתושביה. דרום אפריקה ביקשה מבית הדין להוציא בדחיפות צו ביניים לישראל שיורה לה להפסיק את הפעולות הצבאיות ברצועה, ולפעול נגד ההתבטאויות. 

ישראל טוענת מנגד כי קיימת לה זכות להגנה עצמית נוכח אירועי ה-7 באוקטובר והאזרחים החטופים. בנוסף, נטען כי פעולותיה של ישראל מוכיחות כי אין לה כוונה לבצע רצח עם.

נציגי ישראל סקרו את האמצעים שנוקטת המדינה כדי להימנע מפגיעה בלא מעורבים, בהם אזהרת תושבי עזה בעלונים, שיחות טלפון והודעות ברשתות החברתיות, פתיחת מסדרונות הומניטריים והכנסת מזון ודלק. עוד נטען כי השימוש שעושה חמאס באזרחי עזה כמגן אנושי ופעילותם מבתי חולים, סתי ספר ומוקדים אזרחיים מביאה לפגיעה בלא מעורבים.

באשר לאמירות הגורמים, נטען כי לא מדובר במדיניות של ישראל. דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו צוטטו, לפיהם ישראל נלחמת רק בחמאס ולא באזרחי עזה.