מה עומד מאחורי מטח הטילים למרכז, ולמה המומחים מודאגים?

היום נשמעו לראשונה זה 3 שבועות אזעקות צבע אדום ברחבי גוש דן • בעיני מומחים, מטח כזה הרבה יותר מדאיג מ-40 הרקטות ששוגרו בבת-אחת לנתיבות לפני כשבועיים: "זה לא שמישהו לחץ על ההדק וברח, זה דורש יכולות פיקוד ושליטה" • ומה הקשר לדיווחים על התקדמות בעסקת החטופים?

ירי רקטות מעזה לכיוון ישראל / צילום: ap, Fatima Shbair
ירי רקטות מעזה לכיוון ישראל / צילום: ap, Fatima Shbair

היום (ב') נשמעו לראשונה זה 3 שבועות אזעקות צבע אדום ברחבי גוש דן. מטח הרקטות מעזה הפעיל אזעקות בעיר תל אביב עצמה לראשונה זה 39 ימים, והגיע גם לרחבי גוש דן והשפלה: בין השאר לראשון לציון, לבת ים, ללוד, לכפר חב"ד ולאור יהודה, והגיע במזרח עד כפר דניאל. 

ההשתתפות בטבח ועצירת המימון: מהו ארגון אונר"א ומה גילו התחקירים?
צה"ל יהפוך למכונת מלחמה? ההסכם הסודי שמסעיר את מערכת הביטחון 
נחשף המקור העיקרי של הנשק החמאסי, והוא לא שגרתי בכלל
מלחמת ישראל-חמאס: האם כבר רואים את הסוף?

"היה מגוון גדול של יישובים בכל מיני טווחים", אומרת הילה חדד-חמלניק מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה ושותפה בפיתוח של כיפת ברזל, "וכל האזעקות הופעלו בטווח זמן של עד שתי דקות. זה רומז שהיו כמה סוגי רקטות, מכמה משגרים בכמה נקודות שונות - שהופעלו בדיוק באותו הזמן על-ידי טיימרים" - וזה, לדבריה, "מעיד על מבצע מתוכנן, מה שאומר שעדיין יש לחמאס יכולות הפיקוד והשליטה לארגן מבצעים כאלה".

חדד-חמלניק לא פוסלת את האפשרות ש"הכול היה מנקודה אחת ברקטות משורשות במבצע מקומי. קשה לדעת, וזה דורש נתונים של הצבא. אבל סביר שהן נורו מכמה עמדות, בגלל הפיזור הרחב".

בעיניה, מטח כזה הרבה יותר מדאיג מ-40 הרקטות ששוגרו בבת-אחת לנתיבות לפני כשבועיים: "זה לא שמישהו לחץ על ההדק וברח, זה דורש יכולות פיקוד ושליטה. ואולי זו המטרה - להראות הן כלפי חוץ והן כלפי פנים שלחמאס עדיין יש יכולות כאלה". 

פן תודעתי בזירה הפנימית 

על-פי ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה לפוליטיקה הפלסטינית במכללה האקדמית עמק יזרעאל ואוניברסיטת חיפה, "ממה שקראתי, הירי לכיוון גוש דן בוצע מכיוון רפיח. זו נקודה שצריך לאמת, אבל אם זה נכון - צריך להגיד את האמת: רפיח לא זכתה לטיפול מלא של צה"ל, וחמאס משמרת שם יכולות פיקוד ושליטה".

זלקוביץ' מדגיש את הפן התודעתי של הירי מבחינת הזירה הפנימית של חמאס: "ברפיח יש 1.4 מיליון עקורים, וחמאס מצליח לשמר יכולות צבאיות ואזרחיות ברמה מוגבלת. הירי משם נועד לאותת לעקורים ברפיח שחמאס עדיין בשטח, וזה מסר חשוב, כי צה"ל עומד להשלים את ההשתלטות על בירת הטרור ח'אן יונס".

וכמובן, קשה להתעלם מהרקע: היום פורסם על עסקה הולכת ומתגבשת של עצירה זמנית של הלחימה בתמורה לשחרור חטופים, וייתכן כי הדבר קשור לכך. "יכול להיות שזה קשור לעסקה, כדי לחזק את העמדה של חמאס במשא-ומתן, וכדי להראות שהעסקה מגיעה ממקום של כוח ולא מחולשה", אומרת חדד-חמלניק.

עוד היא מציינת כי "במהלך סבבי הלחימה שהיו עד היום, הירי האחרון היה תמיד הכי רחוק שהם הצליחו, כדי להגדיר את קו הסיום. כל דבר מתחת לזה הרי ייחשב 'טפטופים'".  

"להפעיל שרירים לפני שמתקדמים בעסקה" 

גם זלקוביץ' מסכים ואומר כי "הירי מתלווה לעובדה שעל-פי הדיווחים, חמאס הסכימה להיכנס לשיחות על עסקת חטופים, מבלי למלא את התנאי המוקדם שהיא הציעה להביא לנסיגת צה"ל מרחבי הרצועה. לכן חייבים להפעיל שרירים לפני שמתקדמים בעסקה".

עם זאת, ראוי לציין - זה המטח הראשון לגוש דן זה 3 שבועות, כאשר הקודם התרחש ב-8 בינואר. המטח שלפניו התרחש שבוע קודם, לפני כן 10 ימים, ולפני כן - יומיים בלבד. המטח הנוכחי מגיע אחרי ההפסקה הארוכה ביותר במהלך המלחמה בירי לגוש דן, כולל הפסקת האש הרשמית לפני כחודשיים.

בעיני זלקוביץ', "20 רקטות בו-זמנית לכיוון גוש דן זה לא דבר של מה בכך מבחינת קבלת ההחלטות של חמאס, כי זה אחד הנכסים האסטרטגיים החשובים שלהם, והם מאוד מוגבלים בזה. לא ברור כמה יכולות ייצור עצמי עדיין יש להם, ובאיזה היקף. העברת המסר הזה מלמדת על מצוקה מצד חמאס, ובשל כך הם מנסים לצייר את עצמם כמי שעדיין שומרים על היכולות האסטרטגיות".