רואי חשבון | בדיקת גלובס

בלי בונוסים ועם קיצוצי שכר: השוק התהפך על המתמחים בראיית חשבון

הצורך בפחות עובדים במלחמה והעובדה שהחודש הסתיימו מסלולי לימוד כפולים של חשבונאות, הובילו לעודף מתמחים בשוק • משרדים מקצצים בשכר ולא נותנים בונוסים: "כשיש מחסור אז רודפים אחריך, אבל עכשיו לא משנה כמה אתה טוב - מונעים ממך בונוסים והעלאות"

בחינות להסמכת רואי חשבון בירושלים / צילום: ליאור מזרחי
בחינות להסמכת רואי חשבון בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

"אין הערכה של מתמחה כעובד טוב או לא טוב, ושל איכות העבודה, אלא של מוצר שיש הרבה או מעט ממנו. כשיש מחסור, אז כל עובד משמעותי, רודפים אחריך ונותנים לך צ'ופרים וכל מיני פיתויים; וכשיש עודף, אז לא משנה כמה אתה טוב, ואפילו מונעים ממך בונוסים והעלאות שכר שהיו אמורות להיות" - כך מגדירה ג', שסיימה לאחרונה את התמחותה בראיית חשבון באחד ממשרדי ה"ביג 4", את התחושות שאופפות בחודשים האחרונים אותה ואת חבריה המתמחים ואת רואי החשבון הצעירים.

שוק מצומצם ושמרני: בוגרי MBA בארה"ב לא מצליחים למצוא עבודה
למה 30 מנכ"לים בחברות ציבוריות החליטו שכדאי לחתוך מהתפקיד "דווקא עכשיו"?

התחושות הללו נובעות משינוי מהותי שמתרחש בימים אלה בשוק ראיית החשבון: מעבר משוק של מתמחים לשוק של מעסיקים. אם בעבר פירמות ראיית החשבון התמודדו עם חוסר במתמחים ונלחמו על כל מתמחה - כיום התחושה היא שהשוק מוצף מתמחים, והמעסיקים יכולים לחזור ולברור את המתמחים שלהם.

לפני כשלוש שנים התחוללה בשוק ראיית החשבון מהפכה בכל הנוגע לשכר ולתנאי המתמחים. חמש הפירמות הגדולות בארץ ביצעו העלאות שכר רוחביות למתמחים ולרואי החשבון הצעירים. זאת, בעקבות פרסומים בגלובס על המחסור במתמחים בראיית חשבון, בין היתר על רקע השכר ההתחלתי הנמוך המשולם להם. היעדר ההיצע נולד על רקע ירידה במספר בוגרי לימודי החשבונאות בחמש השנים שקדמו לכך.

 

שני מחזורים בבת-אחת

איך התהפך השוק על המתמחים בראיית חשבון? העודף נובע בין היתר מהעובדה שבינואר האחרון יצאו לשוק בוגרי לימודי חשבונאות משני מסלולי לימוד כפולים: בוגרים של תוכנית הלימודים הישנה, שסיימו ארבע שנות לימוד, ובוגרים של תוכנית הלימודים החדשה, לאחר הרפורמה בלימודי חשבונאות, שסיימו שלוש שנות לימודים.

"שני מחזורים סיימו יחד, וזה יצר היצע מתמחים מוגבר נקודתית", מסביר רו"ח ועו"ד אלי אור, דיקן בית הספר לחשבונאות, המסלול האקדמי המכללה למינהל, מוסד הלימודים שמספק מדי שנה את כמות בוגרי החשבונאות הגדולה ביותר לשוק.

"ההיצע המוגבר כרגע זו טעות אופטית. אם אני מוציא 200 מתמחים בשנה לשוק, אז עכשיו אני מוציא 350 מתמחים באותו מועד. ההשפעה על השוק היא מהותית, כי אני הספק הכי גדול של בוגרים בתקופה של תחילת השנה".

16 מוסדות לימוד מלמדים כיום מסלול חשבונאות. הבוגרים מסיימים את לימודיהם בשני מועדים, בקיץ ובחורף, שבהם גם נערכות בחינות ההסמכה. האביב הוא המועד שממנו יוצאים רוב הבוגרים, כ-800-1,000 בשנה, ובמועד החורף ככלל נבחנים סטודנטים שנכשלו בבחינות וניגשים שוב, וכן חלק מבוגרי המכללה למינהל ואוניברסיטת רייכמן שסיימו לימודים וניגשים לראשונה (כ-150-200 סטודנטים). כפל המחזורים שסיים לימודים כעת הכפיל את מספר הבוגרים במועד "החלש" יותר.

נכון לינואר 2024 יש כ-350 בוגרים ממוסדות הלימוד שהיו אמורים לגשת למבחני חורף 2023, שנדחו בעקבות מלחמת חרבות ברזל. זאת, לעומת כ-160 סטודנטים בלבד שניגשו בחורף 2022. על-פי ההערכות, 900-1,000 סטודנטים ייבחנו במועד קיץ 2024, כך שהשנה יכולה להסתיים עם כ-1,350 בוגרים, לעומת כ-1,200 אשתקד.

עם זאת, בעקבות המלחמה, הבוגרים שסיימו לאחרונה את לימודיהם לא ניגשו עדיין לבחינות ההסמכה למקצוע ואינם יכולים להשתלב בהתמחות. בעקבות המצב, המבחנים נדחו מינואר לפברואר-מרץ, כך שההתמחות של הבוגרים הללו תחל במאי במקרה הטוב.

"אנחנו לא חשובים"

ג', שהחלה את התמחותה זמן מה לאחר העלאות השכר האחרונות שאפיינו את הענף, מספרת כי היחס אל המתמחים ואל רואי החשבון הצעירים בפירמה שבה היא עובדת השתנה מקצה לקצה. "הפירמות נלחמו עליי, אבל עכשיו יש פתאום גל של מתמחים שאמורים להגיע, ומרגישים את זה בשיחות שכר וביחס. אין מקום להתמקח על שכר ועל תנאים".

גם ד', מתמחה באחת הפירמות הגדולות, מתארת תחושות דומות. "אני מקבלת את אותו שכר שקיבלתי בתחילת ההתמחות. נכנסתי בתקופת עליות השכר של המתמחים, והיו אמורות להיות עליות נוספות, אבל עכשיו התחושה היא שאנחנו כבר לא כאלה חשובים לפירמה, ואפשר להחליף אותנו".

רו"ח אושר אמסלם, מנהל המטה של חטיבת הכספים באל על - מי שנלחם בעבר לטובת השכר והתנאים של המתמחים בראיית חשבון ורואי החשבון הצעירים, ומנהל (יחד עם יובל עבדי) את "פורום המתמחים - רואי חשבון" בפייסבוק - מספר כי "רואים בזמן האחרון תופעה מטרידה של משרדים שמתחילים שוב להוריד את השכר של המתמחים ורואי החשבון הצעירים, בגלל שיש אשליית עודף היצע של מועמדים. חלק מהמשרדים חוזרים לחוזים פרסונליים עם מצטיינים, ואת השאר משאירים ללא העלאות שכר במקרה הטוב, ועם הפחתות שכר במקרה הרע, כי הכוח עבר למשרדים.

"אנחנו מקבלים הרבה תלונות על ירידות של 400-500 שקל בשכר. זה נראה מעט, אבל באחוזים זה המון. אנשים מבחוץ רואים את זה ואומרים שהשוק מוצף, ושהשכר לא משתלם, אז למה להיכנס אליו".

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר ושותפה מנהלת בשטרק את שטרק, מסבירה כי חלק נוסף בפאזל הוא כניסתן לשוק של רואות חשבון חרדיות, שלמדו במסלול לימודים ייחודי שנפתח בעקבות הרפורמה בלימודי ראיית חשבון.

רו''ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף
 רו''ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף

"המחזור הראשון של בית יעקב, שזה בנות שסיימו בהצטיינות את הלימודים והבחינות, הגדיל מאוד את ההיצע. הן מככבות בשוק, והיום זה כנראה אחד המוסדות הגדולים מבין מוסדות הלימוד שמוציא בוגרים בחשבונאות, אז יש לנו גידול איכותי בהיצע, שהשגנו בעזרת הרפורמה ובעזרת השינוי של החרדיות".

עם זאת, לדברי רו"ח שטרק, ההיצע הזה לא מגיע לכלל משרדי רואי החשבון במשק. "בהתמחות הרוב הגדול של הסטודנטים הולכים למשרדים הגדולים, והמשרדים הגדולים אומרים 'יש לנו מספיק, ואנחנו יכולים לבחור'. אבל לבינוניים לצערי אין מתמחים. יש איזה הלך-רוח כזה שבעיניי הוא שגוי, שצריך להתמחות במשרד גדול ולא בינוני. המשרדים הבינוניים עדיין סובלים בהחלט ממחסור".

"ממש דופקים על דלתנו"

בכיר בענף מסביר את הסיטואציה מהצד של המעסיקים: "המחזור וחצי של הבוגרים היה אמור להגיע בינואר ולהיות איתנו בביקורת השנתית, אבל דחו להם את מבחני ההסמכה למרץ-אפריל, אז הם יגיעו אלינו רק באזור מאי. הם כבר לא יסייעו לנו בדוחות הרלוונטיים, שלטובתם אנחנו צריכים את המתמחים בדרך-כלל, אז אנחנו פחות לחוצים עליהם. התחושה היא באמת שיש לנו אוכלוסייה יותר רחבה לבחור ממנה להתמחות, היצע יותר גדול. ממש דופקים על דלתנו כל הסטודנטים הללו".

עו"ד ורו"ח אלי אור מזהיר מפני השאננות של משרדי רואי החשבון. "בשנה הבאה יהיו פחות מתמחים מהשנה הנוכחית, אז המשרדים ייתקעו שוב. יש הרגשה שיש שופינג של מתמחים היום, אבל אין למשרדים סיבה להתחיל לחגוג, כי הבעיה מהעבר לא נפתרה".

ואולם לא כולם בטוחים שהבעיה של שוק המתמחים בראיית חשבון קשורה למספרים ולכמויות של מתמחים. לדברי רו"ח שלומי שוב, ראש החוג לחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, הבעיה היא ב"איכות" הבוגרים.

"צריך להיזהר מהסתכלות על המספרים האבסולוטיים",  אומר רו"ח שוב. "הבעיה היותר דרמטית בהסתכלות כלל-ארצית היא הירידה באיכות. בהערכה גסה שלי, משהו כמו 15% בלבד מהסטודנטים שלומדים חשבונאות היום בארץ מתאימים לדרישות המודרניות של התחום, עם המורכבות העסקית והטכנולוגית ההולכת וגדלה".

עו"ד ורו"ח אור לא מסכים. "להפך - הרפורמה שכל-כך פחדנו ממנה עשתה טוב למקצוע ראיית החשבון, כי הבוגרים של הרפורמה שהחזיקו מעמד ולא נשרו, כי הלימודים יותר קשים, הם הרבה יותר טובים מרואי החשבון שהעמדנו קודם. המחזור החדש הוא הרבה יותר מוכשר והרבה יותר טכנולוגי, וזה הפך להיות מקצוע אחר מהבחינה הזאת".