השומר החדש ו־SparkIL משיקים קרן חירום חדשה להלוואות לחקלאים

הקרן תציע הלוואות של 100 אלף שקל ללא ריבית בפריסה לחמש שנים, ומיועדת בעיקר לחקלאי העוטף והצפון • יואל זילברמן, מנכ"ל השומר החדש: "עצמאות המזון של ישראל היא קריטית"

יואל זילברמן / צילום: איל יצהר
יואל זילברמן / צילום: איל יצהר

בעקבות המשבר שאליו נקלעה החקלאות הישראלית מאז פרוץ המלחמה, החליטו עמותת עוגן, הסוכנות היהודית והשומר החדש על מהלך משותף: הלוואות לחקלאים קטנים, בהיקף של עד 100 אלף שקל לעסק.

החמ"ל שמרכז תרומות ציוד ביותר מ-100 מיליון דולר
תערוכת האמנות שתוקדש להתמודדות עם טראומות בעקבות המלחמה
הקשר בין המפונים מהצפון ליישובים הדרוזים והצ'רקסים

המהלך מתבצע באמצעות קרן חירום שהשיקו השומר החדש ו־SparkIL (בהובלת המנכ"לית נעמה אור), ומתבססת על תרומות מיהודי התפוצות. עיקר המאמץ מופנה לחקלאי העוטף והצפון.

"הם ספגו מכה מאוד קשה - יש מחסור עצום בידיים עבודות, מצב התזרים בעייתי, חלקם לא הספיקו לקטוף פירות וירקות - ורובם המוחלט לא קיבלו שום פיצוי עד עכשיו", אומר יואל זילברמן, מייסד השומר החדש.

"לכן, יצאנו במהלך של הלוואות ללא ריבית, שמתפרסות על פני חמש שנים. יש כמה קריטריונים כדי לקבל הלוואה, כמו מחזור שנתי של עד 2 מיליון שקל והוכחת הפסדים בעקבות המלחמה".

הארגון מסייע לחקלאים בשורה של צעדים נוספים. "יש לנו צוות שעוזר לחקלאים למלא את הבקשה לפיצוי, כי הרבה מהם לא יודעים איך להגיש", מספר זילברמן. "אנחנו גם מסייעים בידיים עובדות - עברו דרכנו 150 אלף מתנדבים בארבעת חודשי המלחמה.

"כיוון נוסף של עזרה הוא חיבור ישיר למשקיעים. זה קורה בעיקר בחקלאות טכנולוגית אבל גם בקלאסית, למשל באזור רמת הגולן וניצנה. המטרה שלנו היא להרחיב דרמטית את תחום הפיתוחים הטכנולוגיים.

"אמנם זו לא חברת הייטק שרואים בה את ההחזר על ההשקעה תוך שלוש־חמש שנים, פה מדובר בשש־שמונה שנים, אבל אלה תשתיות ל־25 שנה קדימה, המשמעות היא לטווח הרחוק".

"ללמוד מקטר"

ארגון השומר החדש מאגד כ־2,500 משקים, כרבע מכלל המשקים בישראל. הוא כולל רשת בתי ספר, תנועת נוער, חברת ההשמה "אנשי האדמה", גרעין נחל התיישבותי, תיירות חקלאית ועוד.

זילברמן מספר כי הוא עצמו עומד לנטוע כרם יין לראשונה "ממש על הגדר עם סוריה, 100 מטר ממנה. אני לא מפחד, להפך. זה בדיוק הזמן. ישראל עומדת בפני תקופה שעלול להיות בה מחסור אמיתי ביכולת לייצר מזון. בניית תשתית חקלאית תבטיח עצמאות מזון, וזה קריטי. כיום אנחנו תלויים במדינות כמו רוסיה וטורקיה, שמצב היחסים שלנו איתן לוט בערפל.

"מספיק לראות את שינוי האסטרטגיה של קטר ב־2017. אחרי שהמדינות הסוניות המתונות הטילו עליה אמברגו, קטר התחילה לעסוק בחקלאות - והיום מעל 70% מתצרוכת המזון שלה מיוצרת במדינה. גם אנחנו צריכים לעשות את זה פה. אם החקלאים יפשטו רגל, אנחנו נאבד נכסים. זה בידיים שלנו למנוע את זה".


מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

דיסקונט ועמותת נותנים תקווה

קבוצת הבנאות דיסקונט הקימה חמ"ל חדש שמטרתו לספק מענה מיידי לצרכים הדחופים של חיילי צה"ל שנפצעו במהלך הלחימה, ונמצאים במחלקת השיקום בבית החולים שיבא תל השומר.

במסגרת החמ"ל, הפועל באמצעות עמותת "נותנים תקווה", מסופק מענה לבקשות דחופות שאינן בתחום הטיפול של צה"ל או משרד הביטחון, מרכישת ציוד חיוני ועד לסיוע כלכלי. השירות מוצע ללקוחות כל הבנקים.
אתר החמ"ל: www.notnim-tikva.org.il

קניון TLV

במטרה להקל על תחושות הלחץ שחווים ישראלים רבים בימים אלה, קניון TLV יוצא ביוזמה חדשה של שיעורי פילאטיס מזרן בשילוב אלמנטים מעולם היוגה לקהל הרחב - ללא עלות.

ליטל אביב מדריכת פילאטיס / צילום: יח''צ
 ליטל אביב מדריכת פילאטיס / צילום: יח''צ

השיעורים יתקיימו בימי שלישי, ויימשכו 50 דקות. התרגול ישלב מגוון של אלמנטים מעולם הפילאטיס, היוגה, מוביליטי ועוד. התרגול נחשב מאתגר, אך מתאים לכלל האוכלוסייה. הפעילות תתקיים בקומת המסחר העליונה בקניון, ברחבת קרליבך.

לפרטים נוספים: www.facebook.com/tlvfashionmall/

עיריית כפר סבא

עיריית כפר סבא יצאה ביוזמה עירונית, שבמסגרתה מבושלות ארוחות חמות למשפחות המילואימנקים/יות. היוזמה מתקיימת בשיתוף פעולה עם ילדי שבט רכ"ס של תנועת הצופים, כשהמטרה ה יא לספק ארוחות צהריים לילדי המשפחות.

נכון להיום, מאות ממשפחות העיר הצטרפו למיזם, המופעל באמצעות מתנדבים ובהובלת מינהל קהילה וחברה, מדי יום שלישי. המיזם כולל מעבר לבישול גם ייעוץ תזונתי אישי למשפחה.

לפרטים נוספים: www.kfar-saba.muni.il/

ההסתדרות

ההסתדרות יוצאת במיזם "מגויסים למענכם", שקורא למאות אלפי משרתי ומשרתות מילואים לקבל מעטפת סיוע מטעם הארגון.

המיזם כולל ייעוץ משפטי בנוגע לזכויות המילואימניקים, סיוע בחיפוש עבודה (כולל חודש מנוי VIP חינם באתר אולג'ובס), עזרה בייצוג סטודנטים מול מוסדות אקדמיים, מעטפת סיוע מטעם נעמת לנשות המילואימניקים, ואף פעילויות העשרה וכרטיסים מוזלים למופעים ברשת Friends. גם מי שאינו חבר בארגון יוכל ליהנות מהטבות.

לייעוץ משפטי מעורכי דין במוקד של ההסתדרות: 2383* או בווטסאפ 054-8678673

אנו

אגודת הידידים של "אנו - מוזיאון העם היהודי" ודוקאביב מקיימים ערב התרמה משותף לטובת תמיכה במשפחות המפונים וביוצרים ישראלים בעקבות המלחמה. במסגרת הערב ייערך סיור במיצג "7 באוקטובר" בלובי המוזיאון, ולאחר מכן יוקרן הסרט "השיבה מהפלנטה האחרת", וכן תתקיים שיחה עם הבמאי אסף לפיד.

האירוע יתקיים ביום ראשון, 4.2, בשעה 19:00, במוזיאון אנו באוניברסיטת תל אביב