השנה נפתחה ברגל ימין: מה עשו קופות הגמל והפנסיה בינואר?

במיטב צופים כי ביצועי קופות הגמל והפנסיה בינואר יהיו עם תשואה חיובית ממוצעת של 0.2% • הירידות שנרשמו בוול סטריט אתמול פגעו בתשואות, אבל מי שהצמיד את קופת הגמל שלו למדד S&P 500 צפוי לרשום תשואה חיובית של כ-2%

הבנקים חוזרים להתחרות ביניהם על הלקוחות / צילום: Shutterstock, Lady_Luck
הבנקים חוזרים להתחרות ביניהם על הלקוחות / צילום: Shutterstock, Lady_Luck

אחרי שנה סוערת וקשה, שבה נראה היה שכל חודש הביא פורענות חדשה למדינה וכנגזרת מכך -גם לחוסכים לטווח הארוך, החלה שנת 2024 ברגל ימין ואולי ב"שקט מבורך". תחזית בית ההשקעות מיטב לביצועי קופות הגמל והפנסיה בינואר היא לתשואה חיובית ממוצעת של 0.2% בקופות הגמל.

בדיקת גלובס | הפרשה שחושפת את הסיכונים של חיסכון בקופות גמל בניהול אישי 
"לא מאמין שזה יקרה במרץ": החדשות הרעות של יו"ר הפד פאוול לשווקים 

העלייה המתונה בסיכומו של ינואר בענף הגמל, מגיעה למרות שאתמול (ד'), נרשמו ירידות חדות, שהצליחו לפגוע בביצועי החודש כולו. הנגיד פאוול נשא נאום שממנו השתמע שהפחתות הריבית עדיין לא קרובות ושהוא רוצה לוודא שנושא האינפלציה טופל היטב, לפני שיבצע צעדי הפחתה. במיטב ציינו הבוקר כי בעקבות הירידות שנרשמו בוול סטריט ברביעי, ושבסיכומן ירד מדד S&P 500 באותו היום ב-1.6%, נגרעו מהתשואות החיוביות שצפויות עדיין להציג קופות הגמל כ-0.4%.

הערכת מיטב היא, שטווח התשואות הנומינליות (ברוטו) של כלל קופות הגמל ינוע בין 0% ל-0.4% בסיכום החודש שחלף. באפיק המנייתי צפויה להירשם תשואה של 0.5%, מי שהצמיד את קופת הגמל שלו למדד S&P 500 צפוי לרשום תשואה חיובית ממוצעת של 1.9%.

מי שקופת הגמל שלו מושקעת באפיק המדדי צפוי ליהנות מתשואה של 0.3% בינואר, האפיק השקלי חזוי להיות מאוזן בתום החודש. באפיקי הפנסיה לבני עד 50 צפויה תשואה חיובית של 0.1%, ולבני 50 עד 60 - תשואה של 0.2%. באפיקי הפנסיה לבני 60+ מעריכים במיטב שתירשם תשואה של 0.2% בינואר.

במיטב מסכמים כי בחודש ינואר "נרשמו עליות שערים מתונות בשוקי המניות בחו"ל ובאיגרות החוב הקונצרניות בארץ, והן האחראיות לתשואה של הקופות". בסיכום החודש, עלה בארה"ב מדד הדאו ג'ונס, מוטה התעשייה הכבדה, בכ-1.2%, מדד ה-S&P500 ובו החברות הגדולות בכלכלה האמריקנית טיפס ב-1.6% ומדד הנאסד"ק, מוטה מניות הטכנולוגיה - עלה בשיעור של 1%.

גם באירופה נרשמה מגמה חיובית: מדד ה-DAX בבורסה הגרמנית בפרנקפורט עלה ב-0.9%, ה-CAC 40 הצרפתי עלה ב-1.5% וה-Eurostoxx 50 עלה ב-2.8%. יפן ממשיכה להפתיע בשנה החולפת, ובמיוחד בחודש ינואר שחלף - מדד הניקיי ביפן עלה בשיעור חד במיוחד של 8.4%.

מגמה מעורבת בשוק המקומי

כאן אצלנו בשוק המניות התל אביבי, נרשמה מגמה מעורבת. מדד ת"א 35 הכולל את החברות הגדולות בבורסה ברחוב אחוזת בית במונחי שווי שוק, ירד בסיכום החודש ב-1.8%. אחיו הגדול במספר המניות הנכללות בו - מדד ת"א 125 ירד ב-1.3%. אך מדד ת"א 90, שמרכיב יחד עם ת"א 35 - את המדד הקודם, עלה ב-0.4%, ואילו מדד יתר 60 נותר ללא שינוי.

באג"ח הקונצרניות המקומיות נרשמה מגמה חיובית. מדד התל בונד 20, שכולל את עשרים סדרות האג"ח הקונצרניות הגדולות בבורסה, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו בשיעורים של 0.1%, 0.3% ו-0.2% בהתאמה. איגרות החוב הלא מדורגות עלו בשיעור של 1.2%. מדד אג"ח קונצרניות כללי עלה ב-0.4%. מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-0.5%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב-0.7% ואיגרות החוב השקליות ירדו ב-0.4%. איגרות החוב עם ריבית משתנה עלו ב-0.1%.