השר הבריטי שפרש בגלל שתמיכתו בישראל מאיימת על חייו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: שר בריטי פרש מהפוליטיקה בשל איומים על חייו שקיבל כי תמך בישראל, ארה"ב הקפיאה רק 300 אלף דולר מהסיוע שהיא מעבירה לאונר"א, סערה פוליטית בצרפת סביב טקס זיכרון לנרצחים הצרפתים ב-7 באוקטובר • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

הבכירים שמזהירים: נתניהו מקשה על הניצחון במלחמה 
תרחיש האימים הימי: מה יקרה אם איראן תחליט להשתמש בנשק יום הדין 

1שר בריטי פרש בגלל שתמיכתו בישראל מאיימת על חייו

מייק פריר, תת-שר במשרד המשפטים הבריטי וחבר ותיק במפלגה השמרנית, הפתיע את המפלגה והציבור כשהודיע בראיון שהתפרסם היום (ה') בדיילי מייל, כי הוא יפרוש מהפוליטיקה בגלל האיומים על חייו, שנובעים מתמיכתו בישראל. הוא אומר כי קץ ב"איומים יומיומיים" על חייו בעשור האחרון מצד קיצונים איסלאמיסיטיים שנובעים מעמדתו הפרו-ישראלית, מהעובדה שהוא צריך ללבוש שכפ"ץ בכל אירוע ציבורי, וכי "אינו מוכן להעמיד את משפחתו כל פעם בחרדה המתגברת בכל פעם שהוא מופיע בציבור". בן זוגו אנג'לו, סיפר, "הפך לעצבני מאוד" בגלל האירועים.

פריר הוא נציג של שכונות גולדרס גרין ופינצ'לי בלונדון, שבהן יש קהילה יהודית גדולה. הוא סיפר לעיתון כי הרגע המכריע בהחלטתו שלא לרוץ בבחירות הקרובות (הצפויות להתקיים השנה) היה לפני כשנתיים, כאשר התחמק במזל בלבד ממחבל בשם עלי חרבי עלי שחיכה לו חמוש בסכין ליד משרדו. פריר נאלץ לשנות את פגישותיו באותו היום בשל הודעה פוליטית מצד ראש הממשלה. אותו טרוריסט רצח בדקירות חודש לאחר מכן את חבר הפרלמנט השמרני דייוויד אמס. "אני לא רוצה יותר לחשוב - 'האם אני הולך לשרוד את היום?'", אמר בראיון.

מאת ג'ייסון גרובס. מתוך הדיילי מייל. לקריאת הכתבה המלאה.

2בארה"ב מבהירים: הקפאנו בפועל רק 300 אלף דולר מתקציבי אונר"א

גורמים אמריקאים שדיברו עם הניו יורק טיימס הבהירו כי ההקפאה האמריקאית למימון אונר"א תקפה רק לסכום של כ-300 אלף דולר, בעוד תקציב של 121 מיליון דולר כבר עבר לארגון כמתוכנן. העיתון מדווח כי הגורמים אמרו את הדברים בתגובה לביקורת מצד האו"ם וארגוני זכויות אדם על הקפאת הכספים, אליה הצטרפו רוב המדינות הממנות את הסוכנות, והחשש לאי פעילותה ברצועת עזה ולהשלכות ההומניטריות של כך.

הקפאת כספי אונר"א: "באירופה לא יכולים לעצום יותר את העיניים" 

ארה"ב היא המממנת הגדולה ביותר של הסוכנות לפליטים פלסטינים, עם תקציב של יותר מ-200 מיליון דולר בשנה. "יותר מ-99% מהכספים שהקונגרס אישר לסוכנות כבר עברו", נכתב בדיווח. העיתון גם ציין כי ההקפאה היא "זמנית", בעוד אונר"א חוקרת האשמות למעורבות עובדים שלה בטרור ובהתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. גם בעבר הקפיאו מדינות תורמות את העברות הכספים לארגון לצורך בדיקות, אך חידשו אותה.

מאת מייקל קרואלי. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

3סערה פוליטית בצרפת סביב טקס זיכרון לנרצחי ה-7 באוקטובר

ביום רביעי הקרוב (7 בפברואר) יתקיים בצרפת טקס זיכרון לאומי במעמד נשיא צרפת ל-42 הנרצחים הצרפתים במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, והוא מעורר סערה פוליטית בימים אחרונים, לפי דיווח בעיתון הצרפתי Ouest France. לפי הדיווחים, מפלגת השמאל LFI, שסירבה להגדיר את חמאס כארגון טרור, וגינתה את "פשעי המלחמה" לכאורה של ישראל, מתכוונת לשלוח נציגים לטקס, שהבהירו כי הם מעוניינים להנציח את זכרם של "כל הקורבנות הצרפתים של המלחמה הנוכחית במזרח התיכון", כלומר גם של הצד הפלסטיני.

הטקס, עם זאת, מיועד להנציח את זכרם של 42 ישראלים בעלי אזרחות צרפתית שנרצחו על ידי חמאס במתקפה. קבוצה של משפחות שקרוביהן נרצחו שלחה מכתב לנשיא עמנואל מקרון, לפי הדיווח, בדרישה שימנע את השתתפות נציגי LFI בטקס, שנכון לעכשיו מתעקשים להשתתף בו.

מתוך Ouest France. לקריאת הכתבה המלאה.

4הפרלמנט הנורבגי צפוי לדחות הצעת חוק להטלת סנקציות חריפות על ישראל

היום (ה') יעלה להצבעה חוק שנוי במחלוקת מצד האופוזיציה הנורבגית, שקורא להטיל סנקציות חריפות על ישראל. החוק, שאותו הגישו המפלגה הקומוניסטית הנורבגית והמפלגה הסוציאליסטית, קורא להסיט את כל ההשקעות של קרן העושר הנורבגית מישראל (גם אם אין להן קשר לנעשה מעבר לקו הירוק), למנוע מכירת נשק לישראל ולהטיל חרם מדיני על ישראל.

ההצעה צפויה להידחות, לפי דיווח בעיתון הנורבגי דאגנס-אוויסן, אך היא משקפת את דעת הקהל האנטי-ישראלית במדינה על רקע המלחמה בעזה. "נורבגיה כבר נחשבת למבקרת חריפה של ישראל, כך שהחמרה נוספת לא תשיג מטרה נוספת", נכתב במאמר.

מתוך דאגנס-אוויסן. לקריאת הכתבה המלאה.