באיחור של יותר משבועיים: תקציב 2024 הוגש לאישור הכנסת

התקציב הוגש הערב על־ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לאחר שהתעכב בשל לחצים מצד המפלגות החרדיות • תקציב המדינה המעודכן יעמוד על 582 מיליארד שקל - גידול של כ-70 מיליארד שקל במסגרת ההוצאה - כאשר 55 מיליארד מהם יתווספו לתקציב הביטחון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הממשלה הניחה היום (ב') אחר הצהריים את תקציב המדינה החדש לשנת 2024 על שולחן הכנסת, בדרך לאישורו בשלוש קריאות. את התקציב הגיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באיחור של יותר משבועיים, תוך הפרה של חוק יסוד משק המדינה.

סמוטריץ' קיבל אישור משפטי: אלה הכספים הקואליציוניים שייכנסו לתקציב
נחתם ההסכם: עד 8 ימי היעדרות מהעבודה לבני זוג של מילואימניקים

התקציב התעכב בשל לחצים של המפלגות החרדיות. הדרישה הראשונה שלהן הייתה להטמיע כספים קואליציוניים המיועדים לישיבות ולכוללים בתוך סעיפי התקציב הרגיל. השנייה הייתה להחריג את תקציבי מוסדות החינוך החרדי מהקיצוץ הרוחבי בשיעור של 5%, שחל על כל תקציבי משרדי הממשלה.

תקציב המדינה המעודכן יעמוד על 582 מיליארד שקל - גידול של כ-70 מיליארד שקל במסגרת ההוצאה. הגירעון החזוי יעמוד על רמה גבוהה של 6.6%. התקציב המעודכן יעמוד, בסימן המלחמה, עם תוספת של 55 מיליארד שקל לתקציב הביטחון מקופת האוצר, ועוד 31 מיליארד שקל שאמורים להגיע במסגרת חבילת הסיוע מארצות הברית.

לאחר העברת התקציב לכנסת, המליאה צפויה להתכנס ביום רביעי כדי לאשר את הצעת התקציב בקריאה ראשונה. בשלב הבא, יגיע התקציב לוועדות הכנסת, ובעיקר לוועדת הכספים, כדי לעבור עבודת הכנה לקריאה שנייה ושלישית. גורמים באוצר מביעים ספק האם יספיקו לאשר את התקציב סופית עד המועד הסופי שקבוע בחוק - ה-19 בפברואר. אם לא יעבור התקציב עד אז, ייכנס לתוקף קיצוץ רוחבי ענק של 67 מיליארד שקל בתקציב המדינה, עד שיאושר התקציב החדש.