חשש לקראת הודעת מודי'ס הלילה: האם דירוג האשראי של ישראל יירד לראשונה בהיסטוריה?

הערכה בשווקים: סיכוי גבוה לפגיעה בסטטוס הדירוג של ישראל. השאלה היא בעיקר באיזו עוצמה • התסריט הגרוע ביותר: הדירוג יירד, וגם אופק הדירוג ייקבע על רמה שלילית, כלומר יכוון להורדת דירוג נוספת בעתיד • אם הסיכונים יתממשו, תהיה זו הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה הפיננסית של המדינה

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס בליטא / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis
מטה סוכנות הדירוג מודי'ס בליטא / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

דריכות מוגברת לקראת פרסום הודעת דירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי מודי'ס הלילה (שישי). בשווקים מעריכים שקיים סיכוי גבוה לפגיעה בסטטוס הדירוג של ישראל, והשאלה היא בעיקר באיזו עוצמה.

בתרחיש ה"אופטימי" יחסית, בהתחשב בהשלכות הכלכליות הכבדות של מלחמת חרבות ברזל, מודי'ס תסתפק בהפחתת אופק הדירוג העתידי מרמה של יציב לשלילי, לצד הותרת הדירוג הנוכחי בציון של A1 לפי סולם מודי'ס (מקביל לדירוג A+).

במקרה החמור יותר, החברה תוריד את דירוג האשראי עצמו של ישראל ל-A2 (מקביל ל-A). או בתסריט הגרוע מכל: הדירוג יירד וגם אופק הדירוג ייקבע על רמה שלילית, כלומר יכוון להורדת דירוג נוספת בעתיד.

אם מודי'ס יממשו את הסיכון ויורידו את הדירוג, זוהי תהיה הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה הפיננסית של המדינה. לאורך השנים, עם התפתחות הכלכלה הישראלית, הדירוג רק טיפס בהדרגה בקרב שלוש סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות הגדולות: מודי'ס, S&P ופיץ'.

הורדת הדירוג תחזיר את הקרדיט של ישראל 16 שנים אחורה

ב-2008 הייתה מודי'ס הראשונה שהעניקה לישראל את הדירוג הגבוה יחסית A1, שמאז ועד היום נותר ללא שינוי, חרף תנודות בתחזיות של הסוכנות. כלומר, הורדה אפשרית של הדירוג תחזיר את הקרדיט של ישראל 16 שנים אחורה. עוד לפני המלחמה, מודי'ס הנמיכה את תחזית הדירוג של ישראל בשנה שעברה, מחיובית ליציבה, על רקע המהפכה המשפטית של הממשלה.

ערב הודעת הדירוג של מודי'ס, הציון שמעניקה החברה למדינה מקביל לדירוג שלנו בפיץ' (A+) ונמוך בשלב אחד מהדירוג ב-S&P (AA+). החשש הוא שהכרעה שלילית מצד מודי'ס תשפיע גם על הסוכנויות המתחרות, בשל הפער שייפתח בין הדירוגים השונים.

בתחילת המלחמה, שלוש החברות הודיעו שהדירוג של ישראל בסיכון בשל האירועים הביטחוניים. מודי'ס ופיץ' הציבו את ישראל תחת "מעקב שלילי", שבסופו החלטה האם להוריד את הדירוג או לא. ההחלטה של פיץ' אמורה להתקבל בעוד כחודשיים. ב-S&P לעומת זאת, שכאמור מדרגת את ישראל גבוה משתי המתחרות, הלכו על מנגנון "רך" יותר, של הפחתת אופק הדירוג מיציב לשלילי.

דירוג האשראי משליך על הריבית שבה מגייסת ישראל חוב באג"ח ממשלתיות. תקציב המדינה החדש לשנת 2024 שאושר השבוע בכנסת בקריאה ראשונה בנוי סביב גירעון גבוה של 6.6% תוצר, כדי לממן את עלויות המלחמה שנאמדות סביב 200 מיליארד שקל ואת הפגיעה בהכנסות המדינה. את הגירעון העמוק נדרשים לממן באגף החשב הכללי באוצר בגיוסים נרחבים תחת סביבת ריביות גבוהה. עם זאת, התשואות בשווקים מתמחרות הורדת דירוג לישראל כבר כמה חודשים, כך שחלק מהאנליסטים סבורים שלא תהיה השפעה דרמטית במקרה של הורדת דירוג.