מטה משפחות החטופים יגיש תלונה נגד ראשי חמאס לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

המטה צפוי להגיש לבית הדין הודעות שנגבו ממשפחות החטופים, ראיות פורנזיות, צילומי וידאו של האירועים • המטרה הראשונית היא להוציא צווי מעצר נגד בכירי חמאס והעמדתם לדין

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA
תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

מטה משפחות החטופים יגישו ביום רביעי הקרוב תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) נגד ראשי החמאס על אירועי ה-7 באוקטובר. עד כה הגישו שתי משפחות תלונות לבית הדין אך הפעם מדובר בתלונת ענק עליה עובדים במטה חודשים רבים יחד עם מרכז ראול ולנברג לזכויות אדם. מדובר ביוזמה פרטית של המטה כאשר המדינה לא מכירה בסמכותו של בית הדין.

התלונה שתוגש מתייחסת לעבירות השמדת עם, פשעים נגד האנושות, ופשעי מלחמה. אלו כוללים עבירות של רצח, חטיפה, אלימות מינית, התעללות. המטרה הראשונית היא להוציא צווי מעצר נגד בכירי חמאס והעמדתם לדין.

המטה צפוי להגיש הודעות שנגבו ממשפחות החטופים, ראיות פורנזיות, צילומי וידאו של האירועים.

כמאה נציגי משפחות החטופים יגיעו להאג כדי להגיש את התביעה באופן אישי. ובשבועות הקרובים יטוסו להאג חטופים ששוחררו מהשבי וקרובי משפחה של חטופים לצורך מתן עדות.

ממטה משפחות החטופים נמסר כי "המטרות קצרות הטווח של הגשת התלונה כוללות הוצאת צווי מעצר נגד מנהיגי חמאס. צעד זה צפוי להפעיל לחץ משמעותי לשחרור שאר החטופים ולשמש כמנגנון להבאת צדק לקורבנות ולמשפחותיהם". 

בנוסף נמסר כי "התלונה היא תוצר של עבודה מאתגרת שבוצעה בראשות מחלקת המשפט הבינלאומי של המטה ובהובלת ד''ר שלי אביב ייני שלטובת הגשת התביעה שיתפה פעולה עם עו"ד יובל ששון ממשרד עורכי הדין מיתר שהקצו עשרות עורכי דין לטובת הטיפול בתלונה, מרכז ראול ולנברג לזכויות אדם שנרתמו ורתמו צוות רחב וכן משרד סאליבן אנד קרומוול". 

בראיון לגלובס בחודש שעבר, סיפר עו"ד יובל ששון, שותף במשרד עוה"ד מיתר, ואחראי על הפעילות המשפטית הבינלאומית מטעם מטה משפחות החטופים על העבודה, "צוות של המשרד נפגש עם משפחות חטופים ואוסף את הסיפורים שלהם לצורך ההגשה. אם התובע יפנה הוא לא יקבל את החומר מהמשטרה, בגלל העמדה של המדינה. לכן אנחנו פועלים באופן עצמאי. המטרה היא להגיע למסה קריטית שתשכנע את בית הדין להוציא צווי מעצר ולהעמיד לדין".

ה-ICC מנהל הליכים נגד אנשים להבדיל מבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) המנהל תביעות מדינות ובו מתנהלת התביעה של דרום אפריקה נגד ישראל. ה-ICC הוקם בעקבות לקחי השואה, על מנת להעמיד לדין פושעי מלחמה מכוח אמנת רומא ב־2002. ישראל חתמה על האמנה אבל לא אישררה אותה, ובכך נמנעה מלהצטרף כחברה. הסיבה שחזרה בה היה הכללת סעיף המתייחס להתנחלויות כאל פשע מלחמה, מחשש שסמכות השיפוט תופעל נגדה. לכן ישראל לא מכירה בסמכות בית הדין.

בדצמבר הגיע התובע הראשי של בית הדין כרים חאן לביקור היסטורי בישראל להתרשם מקרוב בזוועות ה-7 באוקטובר. הביקור נערך על ידי מטה החטופים. בתום הביקור הודיע חאן: "הייתי עד לסצנות של אכזריות מתוכננת. ההתקפות נגד אזרחים ישראלים חפים מפשע ב־7 באוקטובר מייצגות כמה מהפשעים הבינלאומיים החמורים ביותר, המזעזעים את מצפון האנושות, פשעים שה־ICC הוקם כדי לטפל בהם". הוא הוסיף כי יהיה מוכן לעבוד עם משפחות הקורבנות כחלק מהעבודה השוטפת "כדי למצות את הדין עם האחראים" וקרא לשחרור מיידי של החטופים.

בראיון לגלובס בינואר, אמר עו"ד ששון כי בית הדין נועד למקרים בהם אף אחד לא ידון, ולכן הוא בדיוק הכתובת. "את פושעי חמאס הרשות הפלסטינית, קטר ויתר המדינות הערביות לא יעמידו לדין. ישראל לא תפעל משפטית נגד בכירי חמאס. כדי להילחם בצורה אפקטיבית צריך לתפוס כספים וללכת על הבכירים. בית הדין הבינלאומי לא מתעסקים בחיילים למטה. לכן יש חשיבות שהוא יתעסק בבכירי חמאס. גם בנירנברג לא התעסקו בחיילים, אלא בצמרת האס אס".