משכנתה | בלעדי

השיא ההיסטורי והנסיעה שבוטלה: איזה בנק מוביל בתחום המשכנתאות?

מזרחי טפחות שמוביל את התחום הגדיל את הנתח שלו עוד יותר ולאומי חצה לראשונה רף של 30% • בלאומי תיכננו לקחת את העובדים לחו"ל אך עצרו בצל המלחמה • הפועלים ודיסקונט נפגעו

מזרחי־טפחות ולאומי שולטים בשני שלישים משוק המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מזרחי־טפחות ולאומי שולטים בשני שלישים משוק המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שני הבנקים בעלי נפח הפעילות הגדול ביותר בשוק המשכנתאות בשנים האחרונות, בנק מזרחי טפחות ובנק לאומי, כבר השתלטו על כשני שלישים מנתח השוק - כך עולה מנתונים ראשוניים בענף שהגיעו לידי גלובס.

ניתוח | מחירי הדירות יורדים, אז איך יכול להיות שהמדד של הלמ"ס דווקא עלה 
ראיון | לאחר שמכר נכסים ואת המטוס הפרטי, חיים כצמן יוצא מהמשבר: "זה לא היה נעים אבל לרגע לא הייתי לחוץ" 

בימים האחרונים חוגג בנק לאומי ציון דרך משמעותי עבורו - חציית רף ה־30% מנתח השוק בשלושת החודשים האחרונים, קרי בין נובמבר 2023 לינואר 2024. הבנק, שבעבר תפס גם 40% מנתח השוק, ירד במשך השנים עד לשפל של 14% בלבד. בשנים האחרונות, בעקבות מהלכים שנקט, החל לאומי להגדיל את הנתח שלו שוב, ובין 2020 ל־2023 הוא נע בין 20% ל־26%. בשלושת החודשים האחרונים, כאמור, חצה הבנק את רף ה־30%, לראשונה זה שנים.

לגלובס נודע עוד כי בעקבות הנתונים החליט הבנק - עוד לפני שפרצה המלחמה - להוציא לנופש חגיגי ומיוחד את אנשי חטיבת המשכנתאות, כבונוס על הישגיהם. מדובר בחופשה לכמה ימים בבאטומי, גיאורגיה, שתתנהל בכמה סבבים לאורך מרץ ותחילת אפריל. עם זאת, בשל המלחמה וביקורת שנשמעה מצד העובדים, החופשה נדחתה "למועד לא ידוע", כך על פי גורמים בשוק.

המובילות בשוק

הנתונים שהגיעו לידי גלובס, אשר מציגים תמונה ראשונית של מצב התחום בחודשים האחרונים - בדגש על הרבעון האחרון של 2023 - מעידים על כך שהבנק המחזיק בבכורה בשוק המשכנתאות בשנים האחרונות, מזרחי טפחות, הגדיל את הנתח שלו עוד יותר מזה שהיה. כך, בסוף הרבעון השלישי לשנת 2023 עמד הנתח של הבנק על 34.2%, ואילו הנתונים של החודשים האחרונים מצביעים על כך שנתח השוק שלו גדל ליותר מ־35%. המסקנה הברורה היא כי שני הבנקים, מזרחי טפחות ולאומי, החזיקו בחודשים האחרונים בנתח של כשני שלישים משוק המשכנתאות כולו.

עדי ניניו, מנכ"ל חברת ייעוץ המשכנתאות אלדר משכנתאות, מאשר כי הנתונים מוכרים להם היטב: "אנחנו יודעים שמזרחי טפחות במגמת עלייה מתמדת, ושהמגמה בבנק לאומי היא כלפי מעלה - כחלק מההחלטה של הבנק לעשות מהלכים ששינו את התפיסה שלו לגבי השוק, וכחלק מהרצון שלו להוביל את השוק הזה. זה בעיקר מראה על תחרות משמעותית בין שני בנקים שהבינו כי למרות שהשוק כרגע בצניחה חופשית, חשוב לשמור על הנתח הקיים וכמובן, כשהשוק יתאושש, להיות בפרונט ולהוביל אותו".

 

גורמים בתחום מצביעים על שתי מגמות שהובילו להגדלת נתח השוק של הלאומי: האחת - הכנסת השירותים הדיגיטליים לתחום המשכנתאות, אשר מאפשרים לבצע את כל הליך החיתום (התהליך המאפשר את לקיחת המשכנתה) מרחוק, מבלי להגיע לסניף הבנק. המגמה השנייה - תמחור "אטרקטיבי והוגן", ובמילים אחרות, נמוך יחסית, שאותו נוקט הבנק ביחס לכל הקהלים שאותם הוא משרת.

ניניו מציין כי שני הבנקים, לאומי ומזרחי טפחות, נמצאים במעין "מירוץ חימוש" בכל הנוגע לשירותי הדיגיטל בתחום המשכנתאות, וכי זה מה שהוביל אותם לשליטה בשוק. "הראשונים לצאת במהפכה הדיגיטלית היו מזרחי טפחות", הוא מספר, "ולאומי הבינו את המגמה ועשו קפיצה מאוד גדולה בתחום. השירות והנוחות חשובים מאוד מול הלקוחות, בטח בתקופה שבה כל בנק מנסה להשיג כל לקוח אפשרי. זה בא לידי ביטוי בנתח השוק".

יש לציין כי בסוף הרבעון השלישי של 2023 נתח השוק של לאומי עמד על 26.5%, כך שבמהלך שלושת החודשים האחרונים הוא צמח בכמעט 4%. בתוספת גדילת נתח השוק של מזרחי טפחות, שעמד על 34.2% בסוף הרבעון השלישי של השנה שעברה, מדובר על תוספת של כשישה אחוזים, ואולי אף יותר, לשני הבנקים בעת האחרונה.

המפסידות הגדולות

על חשבון מי מגיעה הצמיחה של לאומי ומזרחי טפחות? גורמים בשוק מעריכים כי עיקר הגידול הוא על חשבון בנק הפועלים. פועלים החזיק עד לא מזמן בנתח שוק של כ־20%, אך בסוף הרבעון השלישי של 2023 חלקו עמד על 18.8% בלבד.

"ממה שאנחנו מבינים ורואים, הצמיחה של בנק לאומי באה בעיקר על חשבון פועלים ודיסקונט", אומר ניניו, "אך מרבית הנגיסה היא מפועלים. מעט מזה הגיע גם מהבנק הבינלאומי, אבל בשיעור זניח. אצלם הפגיעה לא כל כך משמעותית.

"להערכתי גם פועלים יעשה שינוי מסוים, בסופו של דבר. יכול להיות שהם מכינים כבר עכשיו 'יציאה למתפרצת', ממש כמו שעשו בלאומי - ויכול להיות שהם פשוט לא קראו נכון את השוק. כך או כך, בעולם הזה הרבה יותר קל לקפוץ מ־19% ל־25% נתח שוק, לדוגמה, מאשר לשמור על נתח שוק של 30% ויותר לאורך זמן".