6 מיליארד שקל מתוך תוכנית הסיוע למילואימניקים לא נכללים בתקציב?

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תהה איפה הכסף. בסוף הצלחנו למצוא אותו • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד, יש עתיד (פוסט ברשת איקס, 7.2.24) / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד, יש עתיד (פוסט ברשת איקס, 7.2.24) / צילום: כדיה לוי

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בעקבות המלחמה, הכריזה הממשלה בדצמבר על תוכנית סיוע למילואימניקים בשם "מגויסים למילואים", בהיקף של 9 מיליארד שקל. לפני כשבועיים הובא התקציב המתוקן לשנת 2024 לקריאה ראשונה בכנסת, ובמסגרת הזאת הייתה אמורה להיכלל גם אותה תוכנית מתוקשרת. אלא שלפי ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, זה לא ממש קרה. "היום נצביע על תקציב המדינה לשנת 2024", הוא כתב ברשת איקס, "בניגוד לכל ההבטחות ולכל שלטי החוצות בתקציב הזה אין כסף לתוכנית לסיוע למילואימניקים. 6 מיליארד שקל מהתוכנית הזו לא מתוקצבים, ולפיכך הם לא יקרו". האם זה נכון? 

המשרוקית | האם מצרים הודיעה מפורשות שתפתח באש על עזתים שינסו לחצות לסיני?

ראשית, קצת על התוכנית. זו כוללת לפי הפרסומים שלל צעדי סיוע לאנשי המילואים, כמו תגמולים ומענקים, סיוע לעצמאים ולמעסיקים, מעטפת משפחתית וכלכלית ומעטפת משלימה. ב־14 בינואר התוכנית אף הובאה לאישור הממשלה, וזו קיבלה את את החלטה 1295 ("הוקרה, סיוע ותגמול לחיילי מילואים המשרתים במלחמת 'חרבות ברזל'") שקבעה כי בתקציב 2024 יוקצה לתוכנית הזאת אותו סכום שכבר הזכרנו - 9 מיליארד שקל.

מדוע טען לפיד כי התוכנית תוקצבה רק באופן חלקי? זה אולי מתבסס על מה שנעשה קודם לאישור התקציב. למעשה, כבר ב־7 בינואר הקצתה הממשלה 1.5 מיליארד שקל לתוכנית במסגרת "פעימה ראשונה" (החלטה 1226). בהמשך התפרסמו דיווחים בתקשורת על כך שבנוסף לאותם 1.5 מיליארד שקל, באוצר הקצו רק עוד 3.5 מיליארד שקל לתוכנית, כך שהיקפה יעמוד על 5 מיליארד שקל, ולא על 9 מיליארד. כלומר, בדומה לטענת לפיד.

אולם מאז, כאמור, כבר הונח על שולחן הכנסת התקציב לקריאה ראשונה. זה הרי היה הרקע לדברי לפיד. האם שם ניתן למצוא את כל הסכום שהובטח? את השאלה הזאת הפנינו למשרד האוצר ושם השיבו לנו כי "התוכנית תוקצבה במלואה". כשביקשנו הפניה לסעיף התקציבי המדויק, נאמר לנו כי עיקר התקציב לתוכנית נכלל במסגרת תוכנית תקציבית מספר 151101 שעניינה "הוצאות ביטחוניות". אלא שכלל ההוצאות הללו מתוקצבות בסכום עתק של 76 מיליארד שקל.

בהקשר זה, צריך להבין כי בהצעת התקציב עצמה מופיע פירוט רק עד רמת ה"תוכנית התקציבית" (שבמקרה שלנו נקראת, כאמור, "הוצאות ביטחוניות"), כשהפירוט המלא לגבי האופן שבו יוקצו אותם כספים מופיע רק בתקנות התקציביות - ואלה טרם פורסמו. ובכל זאת, פנינו גם למשרד הביטחון כדי לנסות לקבל פירוט לגבי הסכום הספציפי שמיועד לתוכנית הסיוע. משם נמסר לנו כי הנתח של משרד הביטחון מתוך התוכנית עומד על כ־8 מיליארד שקל, ואלה יוקצו באמצעות תקנה מספר 15110122 (שנכללת בתוכנית התקציבית שהזכרנו). עוד נמסר בתגובה הרשמית כי שאר התקציב, כמיליארד שקל, יתוקצב דרך משרד השיכון, משרד הכלכלה ומשרד האוצר.

בשורה התחתונה: דבריו של לפיד לא נכונים. לפי התגובות הרשמיות של משרד האוצר ומשרד הביטחון, התוכנית, בהיקף של 9 מיליארד שקל, תוקצבה במלואה בתקציב שהונח על שולחן הכנסת. כ־8 מיליארד שקל מתוכה נכללים בתקציב משרד הביטחון, ועוד כמיליארד שקל בתקציבי משרדים שונים.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר לפיד
מפלגה: יש עתיד
מקום פרסום: איקס
ציטוט: "בניגוד לכל ההבטחות ולכל שלטי החוצות, בתקציב הזה אין כסף לתוכנית לסיוע למילואימניקים".
תאריך: 7.2.24
ציון: לא נכון

כאשר לפני כשבועיים הובאה הצעת התקציב ל-2024 (או בשמה המדויק: הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024) להצבעה בכנסת בקריאה ראשונה, פרסם ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד פרסום ברשת איקס: "היום נכנס למליאת הכנסת ונצביע על תקציב המדינה לשנת 2024", אמר לפיד, "בניגוד לכל ההבטחות ולכל שלטי החוצות בתקציב הזה אין כסף לתוכנית לסיוע למילואימניקים. 6 מיליארד שקל מהתוכנית הזו לא מתוקצבים, ולפיכך הם לא יקרו". בדקנו האם אכן תוכנית הסיוע לאנשי המילואים לא מתוקצבת בהצעת התקציב הנוכחית.

בסוף דצמבר 2023, שר האוצר ושר הביטחון השיקו את תוכנית "מגויסים למילואים" - מעטפת לאומית למשרתי ומשרתות המילואים ומשפחותיהם בהיקף שנתי של 9 מיליארד שקלים. התוכנית כוללת שלל צעדי סיוע לאנשי המילואים, כמו תגמולים ומענקים, סיוע לעצמאים ולמעסיקים, מעטפת משפחתית וכלכלית ומעטפת משלימה. ב-14 בינואר, התקבלה החלטת ממשלה מספר 1295 ("הוקרה, סיוע ותגמול לחיילי מילואים המשרתים במלחמת 'חרבות ברזל'") שקבעה כי בתקציב 2024 ייעודו לתוכנית 9 מיליארד שקלים.

ב-7 בינואר 2024, קיבלה הממשלה החלטה על הקצאת כספים לתוכנית במסגרת פעימה ראשונה - שהסתמכה ב-1.5 מיליארד שקלים (החלטת ממשלה מספר 1226). כלומר, נותר להקצות עוד כספים בסך 7.5 מיליארד שקלים. ימים ספורים לאחר החלטה זו, דווח בתקשורת כי על פי טיוטת הצעדים התקציביים ל-2024, הממשלה ייעדה תקציב בסך 3.5 מיליארד שקלים בלבד - ומכאן הדיווחים על עוד 4 מיליארד שקלים שנדרשים כדי להגיע ל-9 מיליארד שהובטחו.

ואולם, מאז הובאה לכנסת הצעת חוק התקציב הנוסף לשנת הכספים 2024. הפרסום של לפיד מתייחס להצבעה בקריאה ראשונה שהתקיימה באותו יום - בה ההצעה אכן אושרה. האם גם כאן תוכנית הסיוע למילואים לא מתוקצבת או מתוקצבת באופן חלקי? פנינו למשרד האוצר - ושם השיבו לנו כי "התוכנית תוקצבה במלואה". כששאלנו את משרד האוצר היכן היא מתוקצבת, השיבו לנו כי עיקר התקציב נכלל במסגרת תוכנית תקציבית מספר 151101 שעניינה "הוצאות ביטחוניתו". ה"הוצאות הביטחוניות" מתוקצבת בסך הכל בכ-76 מיליארד שקלים.

בהצעת התקציב יש פירוט רק עד רמת ה"תוכניות התקציביות", כך שלא ניתן למצוא שם את הפירוט המלא לגבי התקנות שבאמצעותן יוקצה התקציב, אולם במשרד הביטחון ציינו בפנינו כי מתוך 9 מיליארד שקלים שמוקצים לתוכנית, הנתח של משרד הביטחון שעומד על כ-8 מיליארד, יוקצה באמצעות תקנה מספר 15110122 (שנכללת בתוך התוכנית התקציבית מספר 151101 שעניינה "הוצאות ביטחוניות"). לפי משרד הביטחון, שאר התקציב, כמיליארד שקלים, יתוקצב במשרדי הממשלה השונים: משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה ומשרד האוצר (החשב הכללי). במשרד הביטחון מדגישים שהתקציבים הללו אכן נכנסו להצעת התקציב המעודכן ל-2024. כלומר, בסך הכל 9 מיליארד שקלים, כפי שהובטח.

בנוסף, במשרד הביטחון מציינים כי "עד לאישור חוק התקציב, כחלק מההחלטה לתת באופן מיידי מעטפת תומכת למשרתי המילואים, תוקצבו במסגרת קרן הסיוע הטבות ומענקים מידיים, מענקי משפחה וסיוע בתחומים שונים בהיקף של 2.65 מיליארד שקלים. זאת, על ידי הסטות בתוך תקציב המדינה ועל אף שטרם אושר תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024".

מטעמו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד לא נמסרה תגובה.

לסיכום: בניגוד לדברי לפיד, הן על פי משרד האוצר והן על פי משרד הביטחון, תוכנית הסיוע לאנשי המילואים - בסך 9 מיליארד שקלים - תוקצבה במלואה: כשכ-8 מיליארד שקלים מתוכה מתוקצבים בתוך תקציב משרד הביטחון ועוד כמיליארד שקלים מגיעים ממשרדי ממשלה שונים. לכן דבריו של לפיד לא נכונים.