החטופים יקבלו פיצוי בגובה שכרם - רטרואקטיבית מאז החטיפה

תשלום "חלף שכר" יתקבל בנוסף לפיצויים שמקבלות משפחות החטופים • בניגוד לפיצוי המשפחות, התשלום לא יהיה בגובה אחיד, וייקבע לפי משכורות החטופים • בהודעת הביטוח הלאומי, שיעבירו את הכספים, נכתב כי המטרה לסייע "בתשלום ההוצאות השוטפות להם התחייבו בטרם האסון"

משפחות החטופים בדרך לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: אייל רדושיצקי
משפחות החטופים בדרך לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: אייל רדושיצקי

המתווה שיפצה את משפחות החטופים בגובה כל שכרם יקיריהם פורסם היום להערות הציבור. על פי המתווה, משפחות החטופים יקבלו פיצוי בשם החטופים בגובה השכר אותו היו מקבלים, וזאת בדיעבד החל מה-7 באוקטובר בו נחטפו לעזה.

פיטורי עיתונאי דני בישראל הפכו לפרשה שמסעירה את דנמרק השבוע
הבנק העולמי מזהיר: הרשות הפלסטינית בדרך לקריסה

תשלומים אלו יגיעו למשפחות החטופים בנוסף לסיוע שהן מקבלות מהמדינה. לפי מתווה הסיוע למשפחות זוג הורים של חטוף מקבלים 8,767 שקל בחודש, ובן או בת זוג של חטוף עם 4 ילדים מקבל 17,434 בחודש. בנוסף, משפחות החטופים מקבלות 90 אלף שקל כל אחת למען קידום המאמצים לשחרורם.

ב-4 בפברואר, הממשלה אישרה תשלום "חלף שכר" לחטופים, שישולם רטרואקטיבית החל מה-7 באוקטובר, וזאת כצעד נוסף בסיוע ובמענה הניתן למשפחות. על פי ההודעה שפורסמה אז "החל מה-7 באוקטובר מתמודדות משפחות החטופים עם קשיים רבים, בינהם סוגיות כלכליות רבות. ההחלטה שהתקבלה היום נועדה בין היתר, לתת מענה להוצאותיהם השוטפות של החטופים. לאחר עבודת מטה בין משרדית מקיפה בה לקחו חלק משרד ראש הממשלה; מנהלת החטופים, הנעדרים והשבים; משרד העבודה; הביטוח הלאומי; משרד המשפטים ומשרד האוצר, אושרה היום החלטה ממשלתית לפיה חטוף יקבל תשלום "חלף שכר" על פי חישוב שכרו הקודם".

בממשלה החליטו שלא לפצות את המשפחות בגובה אחיד על יקיריהם, כפי שנקבע בפיצוי למשפחות. במתווה זה, החטוף יקבל לחשבונו האישי סכום זהה לשכרו טרם נחטף לעזה, כאשר סכום התגמול המינימלי שווה לסכום הניתן בתקופת טיפול רפואי לנפגע איבה (7,180 שקל בחודש).

היום פורסם המתווה להערות הציבור, ולאחר מכן יעבור לאישור הממשלה. על פי הביטוח הלאומי "תשלום זה נועד לסייע במקום השכר השוטף שהחטופים היו מקבלים ממקום עבודתם - ולעזור בתשלום ההוצאות השוטפות להם התחייבו בטרם האסון כגון: שכר דירה, משכנתא, הלוואות וכיוב'". התשלום יועבר על ידי הביטוח הלאומי, ועבור החטופים הזרים - על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.

ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, אמרה עם אישור ההחלטה בממשלה: "כל אדם הוא עולם ומלואו. ולכל חטוף היו חיים שלמים ומלאים בארץ לפני האסון הנורא של השבעה באוקטובר. ההורדות והחובות ממשיכים להתקיים בעוד הם נמצאים הרחק מאיתנו. אנו בביטוח הלאומי ממשיכים ללוות את המשפחות ובכלל זה גם לסייע בחקיקה וביישומה כדי לתת עזרה נוספת לאור המציאות הקשה שנכפתה על כולנו".