"רמבו": המאגיסט הוותיק בצה"ל חזר לח'אן יונס

"התגייסתי עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי לאותה המחלקה", מספר יוסי אלמליח בן ה־60 שמשרת במילואים כמאגיסט הוותיק בצה"ל. "כל החבר'ה הוותיקים שהיו איתי פרשו מזמן, ואני ממשיך להילחם" • כשהחבר'ה הצעירים שלצדו בעזה מתייאשים, הוא עושה להם שיחות מוטיבציה: "אני מורעל" • פרויקט מיוחד

יוסי אלמליח / צילום: באדיבות דובר צה''ל
יוסי אלמליח / צילום: באדיבות דובר צה''ל

אודות הפרויקט

הם שחררו את ירושלים במלחמת ששת הימים, שירתו עם רמטכ"לים שכבר לא בצה"ל, ומזמן עברו את גיל המילואים, אבל ברגע שהחלה המלחמה הם עזבו הכול, נפרדו מהנכדים ויצאו להילחם לצד בני הדור הצעיר ולהרעיל אותם במורשת קרב. גלובס מביא את סיפורם של ארבעה חיילים ותיקים במיוחד

בין החיילים הצעירים בח'אן יונס התרוצץ בחודשים האחרונים לוחם בן 60 עם מאג על הגב. הוא ישן איתם בבוץ ובקור, התקלח עם בקבוקי מים בלילות, אכל מנות קרב, סרק עם הכוחות את הרחובות הממולכדים וחיסל מחבלים. ככל שעבר הזמן הוא קיבל את הכינויים "אגדה" ו"רמבו".

סיפורם של ארבעה חיילים ותיקים במיוחד, שמסרבים להוריד את המדים 
מתווכים בעסקה בין לקוח בחו"ל ללקוח בארץ? לא תיהנו ממע"מ אפס 

יוסי אלמליח (60)

אישי: גרוש + 3 ילדים ונכד אחד, בזוגיות, גר במושב זנוח
באזרחות: ראש מדור מערכות שינוע ברשות שדות התעופה
במילואים: רס"ב, מאגיסט חוד בגדוד 28 בחטיבה 55 של הצנחנים

"לא פספסתי יום מילואים אחד בחיים שלי", אומר רס"ב יוסי אלמליח, שהתגייס ב־1982 לצה"ל כמאגיסט (נושא המאג - מקלע כבד ששוקל עם התחמושת יותר מ־12 ק"ג), ומאז לחם בכל המלחמות והמבצעים בגדוד 28 של חטיבה 55 של הצנחנים. "התגייסתי עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי לאותה המחלקה. כל החבר'ה הוותיקים שהיו איתי פרשו מזמן, ובכל שנה החבר'ה שאני משרת לצדם הולכים ונעשים צעירים יותר. עברתי עשרות מ"פים ועשרות מג"דים ואני ממשיך להילחם".

יוסי אלמליח / צילום: באדיבות דובר צה''ל
 יוסי אלמליח / צילום: באדיבות דובר צה''ל

למעשה, אלמליח הוא המאגיסט הוותיק בצה"ל. המ"מ שלו, אגב, חגג לאחרונה 30. "לפעמים הוא אומר 'לא נעים לי לומר לך מה לעשות', אבל אני לוחם כמו כולם. יש לי יתרון כי אני מנוסה יותר, נלחמתי במלחמות, ראיתי פצועים והרוגים ואני רוצה להעניק לפלוגה מהעוצמה הנפשית והפיזית שלי".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מבחינה פיזית אתה מסתדר?
"אני מתאמן קבוע בחדר כושר, רץ, שומר על הגוף ויש לי אנרגיות. החבר'ה בפלוגה כל הזמן אומרים לי שיש לי גוף של בן 30".

גם כוכבי, שנותר חברו הטוב מאז שירותם הצבאי המשותף, מסכים עם החבר'ה בפלוגה. כשאלמליח חגג לאחרונה 60, הוא קיבל ברכת מזל טוב מרגשת מהרמטכ"ל לשעבר, שכתב: "הגיל האמיתי שלך זה מקסימום 30. העובדה שכל השנים אתה ממשיך בשירות מילואים מלא, תובעני, שכולל את כל המשימות, היא תופעת טבע".

"רק עוד מלחמה אחת"

ב-7 באוקטובר, בשעות הבוקר המוקדמות, הרבה לפני שקיבל את הזימון הרשמי, אלמליח כבר לבש את המדים ויצא לכיוון הבסיס. "הגעתי בין הראשונים. לא תיארתי לעצמי שנהיה בסיטואציה הזאת, אבל כל הזמן הרגשתי שתהיה עוד מלחמה. כשחברים שאלו אותי 'אתה לא רוצה לפרוש מהמילואים?' כל הזמן עניתי 'עוד מלחמה אחת'. בעבר נלחמנו בתנזים של פת"ח והיום זה חמאס וחיזבאללה. השמות מתחלפים אבל האויבים תמיד פה".

שלושה שבועות לאחר הגיוס נכנס אלמליח לעזה עם הפלוגה שלו, שם לחם יותר מחודשיים. "אנשים בבית לא מבינים איזו עבודה מדהימה חיילי צה"ל עושים. יש שיתוף פעולה מדהים בין כל החילות בשטח - שריון, חיל רגלים, חיל האוויר. כולם מדברים ועובדים יחד. כאחד שלחם בלא מעט מלחמות אני יכול לומר גם שהיום יש לנו כלים הרבה יותר משוכללים".

בשעה שהוא לחם בח'אן יונס קיבל אלמליח בשורה משמחת - נולד לו נכד ראשון. "זה היה מרגש, עשו לי מסיבה בעזה", הוא מספר. "מבחינתי אני אחד מהחבר'ה. הם השתגעו בכל פעם כשראו אותי מתקלח עם בקבוקי מים בקור באחת עשרה בלילה, אבל זה חלק מהלחימה".

לא כולם עושים את זה בגיל 60.
"אני אעשה את זה כל עוד הצבא צריך אותי. בעזה חלק מהצעירים היו מקטרים לי על שנמאס להם והם מתים לפרוש. לי לא נמאס".

מעבר לזה, ביחסים שלו עם החיילים יש גם פן אבהי. "אני מבוגר בעשרות שנים מהחיילים שלוחמים לצדי. לפני שיצאנו לפעולות הייתי עושה להם שיחות ואומר להם: אנחנו הולכים 15 חבר'ה וחוזרים 15 חבר'ה. אין פה פצועים, אין הרוגים ואין חטופים.

"זה מיד נותן להם אוויר. בכל פעם שראינו מסוק עולה מעלינו ידענו שהיו תקריות קשות והמורל של הצעירים היה יורד, אז היה חשוב לי להעלות להם אותו. הסברתי להם שזו לחימה ואנחנו כאן כדי להגן על המדינה ולשמור על עצמנו. אסור לחשוב על הבית או מה עלול לקרות, רק להיות ממוקד במשימה ולחשוב איך עושים אותה בצורה הטובה ביותר".

נדמה שתחת ההגדרה "מורעל" במילון מופיעה תמונה של אלמליח, והוא נושא את התואר בגאווה. "אני לגמרי מורעל. אני אוהב את המדינה ואת הצבא ותמיד אהיה מוכן להסתער ראשון".