"חוזים באירוע בינלאומי, אני צובט את עצמי": 20 שנה הוא במילואים, לזה הוא לא ציפה

תא"ל במיל' שלמה כהן משרת במשמרות של 18 שעות ברצף בבור של חיל הים • העובדה שהוא בן 67 לא מפריעה לו • כמי שעשה כל כך הרבה תפקידים בצה"ל - בהם מפקד ספינת טילים ומפקד זירת ים סוף - הוא יודע שיש לו יתרון, אבל זה לא מובן לו מאליו: "כדי להישאר חד אני פותר חידונים בזמני החופשי" • פרויקט מיוחד

שלמה כהן / צילום: באדיבות דוברות חיל הים
שלמה כהן / צילום: באדיבות דוברות חיל הים

אודות הפרויקט

הם שחררו את ירושלים במלחמת ששת הימים, שירתו עם רמטכ"לים שכבר לא בצה"ל, ומזמן עברו את גיל המילואים, אבל ברגע שהחלה המלחמה הם עזבו הכול, נפרדו מהנכדים ויצאו להילחם לצד בני הדור הצעיר ולהרעיל אותם במורשת קרב. גלובס מביא את סיפורם של ארבעה חיילים ותיקים במיוחד

"מעולם לא הפסקתי לעשות מילואים. כבר 20 שנה אני עושה יותר מ־50 יום מילואים בשנה, ואני אמשיך לעשות את זה כל עוד צריכים אותי", אומר שלמה (מומו) כהן. הוא התגייס לצה"ל בנובמבר 1974, ובין תפקידיו לאורך השנים היה מפקד ספינת טילים, מפקד זירת ים סוף, מפקד בה"ד חיל הים ועוד.

שלמה כהן (67)

אישי: נשוי + 1, גר בחיפה
באזרחות: יועץ ימי לתעשיות הביטחוניות, יו"ר איל"ן בחיפה והצפון בהתנדבות ובוחן במבחני רישוי לסקיפרים במשרד התחבורה
במילואים: תא"ל, מנהל לחימה של חיל הים בבור בצפון הארץ

כהן חגג ממש לאחרונה 67, אבל זה לא מונע ממנו למלא תפקיד בכיר ומהותי במילואים עד היום, כמנהל לחימה של חיל הים בבור בצפון הארץ, עם תא"ל נועם פייג, לשעבר סגן מפקד חיל הים, ותא"ל דניאל מעוז, מי שהיה מפקד זירת אשדוד בחיל הים ומפקד שייטת הסטי"לים. "אנחנו יושבים בחדר הפיקוד ומנהלים את חיל הים על פי מדיניות המפקד. אנחנו מפעילים את הסטי"לים, הצוללות, הדבורות ומוודאים שכולם פועלים ועובדים. היתרון שלנו הוא שאנחנו עושים את התפקיד כבר 20 שנה. נוסף על כך, שלושתנו יועצים בכירים בתעשיות הביטחוניות, כך שאת כל מערכות הלחימה אנחנו מכירים היטב".

מתחילת המלחמה משרת כהן במשמרות - 18 שעות בעבודה, 18 שעות בבית. "אני חייב להיות חד, כי אם לא, אני אפספס דברים משמעותיים. חברים אומרים לי שבמקום למלא תשבצים ולשחק משחקי זיכרון נגד דמנציה, כמו שהם עושים, אני יושב במשמרות במוצב".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מלבד זאת, הוא מנסה לשמור על עצמו צעיר כשהוא מבלה עם החיילים שלצדו. "ברגעים שבהם אין פעילות אנחנו פותרים חידונים ומדברים. כשחגגתי את יום הולדתי בנובמבר כאן הם עשו לי הפתעה, הכינו עוגה ועשו מצגת".

דמיינת שתהיה בסיטואציה כזאת בגיל 67?
"אני צובט את עצמי בכל יום. אני מסתכל על התמונה הימית שאני מחזיק ממפרץ עדן ועד גיברלטר ושואל את עצמי איך הגענו למצב שבו החות'ים מאיימים עלינו. זו לא בעיה של ישראל ובטח לא של חיל הים. אנחנו חוזים באירוע בינלאומי, אבל הוא משפיע עלינו".

גם לאחר עשורים בחיל הים כהן מתרגש מהחיילים. "הדור הצעיר מדהים. כיף לראות את איכות כוח האדם, הטכנולוגיה והנחישות. הם התקווה שלי למדינה. הם כמו הילדים שלי. יש לי במשמרת קצינה שעומדת להתחתן, אז היא מתייעצת איתי. אנחנו, הוותיקים, משמשים להם אוזן קשבת".