הצנחת מנהלים ומחסור בשקיפות: הסיבות להתפטרות המפתיעה של הדח"צית באדמה

במכתב חריף מעלה הדח"צית הפורשת באדמה דלית בראון טענות להתנהלות ההנהלה והשינויים בחברה • תגובת אדמה: מצרים שהחליטה להתפטר כשבועיים לפני תום כהונתה אחרי 9 שנים בתפקיד; החברה פעלה ופועלת על פי דין

דלית בראון / צילום: איל יצהר
דלית בראון / צילום: איל יצהר

דלית בראון, מי שכיהנה במשך קרוב ל-9 שנים כדירקטורית חיצונית בחברת האגרוכימיה אדמה (בעבר הרחוק: מכתשים אגן) התפטרה מתפקידה, כשבועיים לפני תום כהונתה, תוך העלאת סדרה של טענות על הכתב לגבי ההתנהלות בצמרת החברה.

תמורת חצי מיליארד שקל: מירילשווילי מציע לחברה בשליטתו לקנות מידיו קרקעות 
מסתמן: מצנח זהב של 14 מיליון שקל לאיציק אברכהן ואורי וטרמן בשופרסל 

אדמה מייצרת מוצרי הדברה לצומח, ונמכרה לפני למעלה מעשור לתאגיד כמצ'יינה, ומאז נמצאת בשליטה סינית. מניות החברה נסחרות בבורסה של שנזן ומגלמות לחברה שווי שוק של כ-2 מיליארד דולר נכון להיום. הקשר עם שוק ההון המקומי נותר דרך סדרת אג"ח (ב') של החברה בהיקף של כ-3 מיליארד שקל שנסחרת בבורסה הישראלית. לאג"ח (הצמודה) תשואה לפידיון של 3% והיא תיפרע עד שנת 2036. לכן אדמה עדיין משמשת גם כתאגיד מדווח גם בישראל, ופרסמה את מכתבה של בראון במערכת המאיה.

בראון טוענת: "אדמה מאבדת את עצמאותה"

בראון שלחה ביום ראשון השבוע מכתב התפטרות לחברי הדירקטוריון של אדמה, שמגיע מספר ימים לאחר שדמות ישראלית בכירה נוספת בקבוצה, חן ליכטנשטיין אשר שכיהן בעבר כמנכ"ל אדמה וקודם בהמשך לתפקיד סמנכ"ל הכספים של חברת האם סינג'נטה, החליט גם כן לסיים את תפקידו.

במכתבה מציינת בראון כי אדמה "מאבדת את עצמאותה", וכי בהינתן החוב המשמעותי שלה לדבריה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, "זה הכרחי שנשמור על הזכויות של כלל בעלי העניין (stakeholders), ולא רק בעלי רוב הזכויות".

בראון מוסיפה ומונה במכתבה שלוש סיבות עיקריות להתפטרותה. הראשונה נוגעת למינויו של המנכ"ל הנוכחי בחברה סטיב הוקינגס. לדבריה המינוי שלו שבוצע לפני פחות משנה הוביל ל"השלכות מרחיקות לכת". היא קובלת על פיטורי בכירים בהנהלה בעקבות השינוי, מה שמעלה לדעתה "שאלות רציניות לגבי הליכי קבלת ההחלטות".

עוד מציינת בראון כי מינוי יועצת משפטית לחברה שאיננה ישראלית, אשר הובאה מחברת סינג'נטה, ואינה מכירה את "החוק המקומי או את הרגולטורים" מעלה לדברי בראון "דגלים אדומים". לטענתה חוסר בשקיפות ובהתייעצות כחלק מההליך של מינוי היועמ"שית מטריד.

בנוסף קובלת בראון על מה שהיא מכנה "הצנחת מנהלים". לדבריה, מונו מנהלים חדשים באדמה מבלי שנערך הליך מקיף באופן שהוא "חסר תקדים" בחברה. "למעשה, החלפה של צוות שלם מבלי להדגיש את הכישורים הנדרשים, זה דבר שלא נשמע" מציינת בראון במכתבה. היא מוסיפה כי זו מחויבות הדירקטוריון לחברה לוודא שמועמדים ראויים "נבחרו על פי כישוריהם, ניסיונם ויכולתם להציג ביצועי טובים ממתחריהם, ולא את הקשרים שלהם עם סינג'נטה".

בתגובת מסרה אדמה כי "אנו מצרים על כך כי הדירקטורית החיצונית, הגברת דלית בראון, החליטה להתפטר במפתיע כשבועיים לפני תום כהונתה וזאת לאחר 9 שנים בתפקיד. אנו משוכנעים שהחברה פועלת ופעלה על פי דין, כפי שעשתה כל השנים. למרות זאת ועל פי המתבקש, דירקטוריון החברה מינה צוות בדיקה חיצוני על מנת לבדוק את הטענות ללא משוא פנים. יצוין כי על פניו, חברת אדמה רואה את נסיבות ההתפטרות כבלתי ראויות, בלתי מוצדקות וחסרות בסיס, בוודאי בשלב זה".