משה ליאון רשם ניצחון סוחף בירושלים, אבל יש כוכבית

ראש העיר המכהן של ירושלים, משה ליאון, זכה לניצחון סוחף עם 81.5% מקולות הבוחרים, ובכך גבר בקלות על המועמד יוסי חביליו, שהשיג 18.5% בלבד • אך על נצחונו המוחץ של ליאון בבחירות לראשות מאפילות תוצאות מאכזבות מבחינתו למועצת העיר, לאחר שהצליח להכניס שני חברי מועצה בלבד

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

ראש העיר המכהן של ירושלים, משה ליאון, זכה לניצחון סוחף עם 81.5% מקולות הבוחרים, ובכך גבר בקלות על המועמד יוסי חביליו, שהשיג 18.5% מהקולות בלבד.

"עוד חמש שנים אנחנו הולכים להמשיך להפוך את העיר, לבנות עשרות אלפי יחידות דיור. ירושלים מסמלת אחדות, כולם ביחד. חרדי במועצה פחות או יותר - זה לא משנה. זו עיר מעורבת, העיר הכי טובה בעולם. אני צריך לדאוג לכולם", אמר ליאון לתומכיו. 

ראשי הערים החדשים ואיפה הולכים לסיבוב שני: המהפכים בבחירות המקומיות
49% בלבד הלכו לבחור: מה מגלה שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות

מועצת העיר ירושלים אכן זכתה להישג חרדי משמעותי, כאשר דגל התורה עלו מ-17% לכמעט 19% מקולות הבוחרים, ש"ס מ-14% ל-18.5%, ואגודת ישראל שמרו על ההישג עם 10% מהקולות. "התעוררות", שזכו ל-18% מהקולות בשל התמודדות עופר ברקוביץ' בראשם לראשות העיר, ירדו ל-10.5% בלבד, כאשר את רוב הקולות החילונים בעיר השיגה המפלגה המאוחדת בראשות יוסי חביליו של יש עתיד, העבודה ומרצ - עם 11.5% מהקולות. 

מפלגת "נעם", שניהלה קמפיין נרחב שזכה לתהודה נרחבת, זכתה ל-2.7% מהקולות בלבד, מה שכנראה משאיר אותם מחוץ למועצה. את רוב קולות הימין הקיצוני בירושלים גרף חבר המועצה הוותיק אריה קינג, ששמר על כוחו עם כ-5% מקולות הבוחרים, מה שכנראה יזכה אותו בשני חברי מועצה. 

תוצאות מאכזבות לליאון במועצת העיר 

אלה הבחירות השלישיות שמשה ליאון מתמודד בהן. ב-2013 הוא הפסיד לראש העיר המכהן דאז ניר ברקת, וב-2018 ניצח רק בקושי את המועמד מטעם "התעוררות" ניר ברקוביץ', במערכת בחירות סוערת שבסופה התמודד ראש בראש בסיבוב השני - וניצח עם 50.8% בלבד מקולות הבוחרים, בעוד ברקוביץ' גורף את 49.2% הנותרים. הפעם הניצחון של ליאון על חביליו היה ברור ומוחץ, תחת הקמפיין "היחיד שדואג לכולם", שנוסח כקונטרה לקמפיינים המגזריים שהיו נפוצים בבחירות בירושלים.

אך על נצחונו המוחץ של ליאון בבחירות לראשות העירייה מאפילות תוצאות מאכזבות מבחינתו למועצת העיר: בבחירות הקודמות ליאון לא הצליח להכניס אפילו חבר מועצה אחד, והוא עצמו נכנס כחבר מועצה רק בזכות היבחרו כראש עיר. הפעם הוא הצליח להכניס כדין שני חברי מועצה - אך גם זה מספר נמוך במיוחד שיקשה עליו את השליטה בעיר.

רוב חברי המועצה בירושלים צפויים להיות חרדים, לאחר שכמחצית מקולות הבוחרים הגיעו למפלגות החרדיות השונות. בניכוי המפלגות שלא עברו את רף הכניסה למועצה, מדובר ברוב מוחלט. הם לא צפויים לעשות לראש העיר חיים קלים בחמש השנים הקרובות.