הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; נובה זינקה בכ-8%, ערד קפצה ב-6%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8%, ות"א 90 הוסיף לערכו כ-0.9% • הנאסד"ק וה-S&P 500 שברו שיאים • הלמ"ס תפרסם בשבוע הקרוב את נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי לנובמבר-ינואר וכן את מדד האמון הצרכני ל-2023 • בבנק אוף אמריקה ממליצים להתמקד באג"ח הקצרות בישראל • ובגולדמן זאקס הוציאו את אפל מרשימת המניות המובחרות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה חיובית בת"א. מדד ת"א 35 עלה ב-0.8%, ות"א 90 הוסיף לערכו כ-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד בלט לחיוב ועלה בכ-1.7%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-814 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות נובה , ערד , פוקס , פרשקובסקי  ויישרס אחזקות .

מנגד, דלתא גליל , מזרחי טפחות , אלקטרה נדלן  ואנרג'יאן  ננעלו בירידות שערים.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של 0.3%. מדד תל גוב שקלי עלה ב-0.6%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה ב-5 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.11%.

15:01

מניית לייבפרסון צוללת בכ-8%. חברת התוכנה מתקשה להתאושש מהמשבר שלה ובשבוע שעבר, לאחר שפרסמה דוחות, מנייתה נפלה ביום חמישי ב-47% בוול סטריט. לייבפרסון מספקת פתרונות SaaS לארגונים לניהול שירות הלקוחות שלהם. החברה היא אמריקאית אך נסחרת במקביל בבורסה בתל אביב ויש לה פעילות גם בישראל.

לאחרונה מונה לתפקיד מנכ"ל החברה ג'ון סבינו, שהחליף את המייסד רוברט לוקאסיו שניהל אותה מאז הקמתה. ברבעון הרביעי היא עקפה את התחזיות למרות שהשנה הסתיימה עם ירידה של 21.9% בהכנסות ל-402 מיליון דולר. ההפסד השנתי הצטמצם ל-100 מיליון דולר וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה חיובי בסך 25.8 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי ב-2022. עם זאת, התחזית להמשך אכזבה את השוק: הרבעון הרביעי יסתיים עם ירידה של עד 21% בהכנסות וב-2024 ההכנסות יתכווצו ב-20%-24% ל-300-315 מיליון דולר, וה- EBITDA יסתכם ב-15-26 מיליון דולר.

13:45

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 מטפס ב-1.2% ות"א 90 עולה ב-1%.

חברת מאסיבית , העוסקת בפיתוח מדפסות תלת-מימדיות וחומרי הדפסה, נסחרת בעליות של כ-3%, לאחר שדיווחה כי התקשרה עם חברת Sika Deutschland GmbH ("סיקה") במזכר הבנות לשיתוף פעולה אסטרטגי בין החברות, שמטרתו, בין היתר, שיווק חומרי הדפסה לשימוש במדפסות החברה על בסיס חומרי סיקה, תחת מיתוג משותף.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בעליות של 0.6%.

12:21

שותפות הנפט נאוויטס  פטרוליום דיווחה היום (א') על מהלך משולב של קבלת החלטת השקעה סופית (FID) לפיתוח מאגר מוניומנט, השלישי של החברה במפרץ מקסיקו, לצד הגדלת האחזקות של נאוויטס במאגר, מ-20% ל-28.57% - ללא עלות נוספת. פיתוח תגלית מוניומנט צפוי להתחיל במקביל להשלמת פיתוח תגלית הענק ופרויקט הדגל של השותפות, שננדואה (398 מיליון חביות) בה נאוויטס מחזיקה ב-49%.

במסגרת קבלת החלטת ההשקעה הוסכם בין השותפים בפרויקט - נאוויטס (28.57%), Repsol (28.57%) ו-(42.86%) Beacon - על תקציב ראשוני לפיתוח המאגר, בהיקף של כ-260 מיליון דולר. חלקה של נאוויטס יעמוד על כ-74 מיליון דולר. השותפים בפרויקט הגיעו להסכמות על פי המנגנון שנקבע בהסכם התפעול המשותף כי לשלושת השותפים אשר אישרו את התקציב הראשוני, יוגדלו ההחזקות של כל אחד בפרויקט על פי חלקו היחסי. בהתאם להסכם, עלה חלקה של נאוויטס בפרויקט, כאמור ללא עלות, ב-8.57% נוספים כך שיעמוד על 28.57%. סך התקציב המוערך הכולל לפיתוח הפרויקט מסתכם בכ-855 מיליון דולר, כאשר חלקה של נאוויטס עומד על כ-244 מיליון דולר.

11:54

מניית תיקון עולם קנבט , העוסקת בגידול ושיווק קנאביס רפואי צצוללת בכ-21% לאחר שדיווחה כי פקע תוקפו של הסכם המיזוג עם עסקי התעשייה של רונן אלעד לחברה וכי לא התקבל אישור מהגורמים המממנים אשר אישורם היווה תנאי מתלה להשלמת הסכם. בחודש יוני האחרון, החברה, הנמצאת בשליטת משפחתו של יזם הנדל"ן ברק רוזן (ישראל קנדה), דיווחה על סיום דרכה כחברת קנאביס "טהורה", והודיעה כי היא צפויה להתמזג לפעילותה התעשייתית של חברת סינרג'י כבלים, בה שולט איש העסקים רונן אלעד, אשר היה אמור להפוך להיות בעל השליטה בחברה הממוזגת כנגד הקצאת 60% ממניותיה.

11:03

מניית חברת ארית תעשיות , העוסקת בפיתוח מרעומים ומוצרי אלקטרוניקה צבאיים, מזנקת בכ-6%. זאת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי החברה הבת שלה קיבלה הזמנה לאספקת מרעומי ארטילריה לחברה הודית בהיקף של 8.1 מיליון דולרים.

10:23

העליות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 1% ות"א 90 מתחזק ב-0.7%.

חברת האשראי החוץ בנקאי האחים נאוי בדרך להגיש לבנק ישראל בקשה לרכוש את השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט . ביום חמישי אישר דירקטוריון האחים נאוי פנייה לבנק ישראל בבקשה לאפשר לחברה לרכוש מניות נוספות של ישראכרט ולהגיע לאחזקת גרעין שליטה בחברה. 

10:05

יום המססחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א טכנולוגיה מוסיף לערכו 1.1%.

בולטות לחיוב מניות נובה , טבע , איי.סי.אל , ודלק קבוצה .

מנגד, או פי סי אנרגיה , סאפיינס , אנרג'יאן  ואנלייט אנרגיה  נסחרות בירידות.

08:06

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. ביום חמישי האחרון, המסחר ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ות"א 90 הוסיף לערכו 1%. בקרב המדדים הענפיים בלט לחיוב מדד ת"א ביטוח שקפץ ב-2.2%. מדד ת"א בנקים עלה ב-1.75%. 

פברואר ירוק לחיסכון: מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל? 

בסיכום שבועי, מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו בכ- 1.7% ובכ-2.1% בהתאמה. בקרב המדדים הענפיים, בלט לחיוב מדד ת"א ביטוח שהוסיף לערכו כ-9.2%. גם מדד ת"א בנקים 5 עלה בכ-4.2%. בסקירת השבועית של הבורסה לניירות ערך ציינו כי להערכתם, הסיבה למגמה החיובית במניות הבנקים היא עלויות המלחמה והכוונה להעלות את המס על רווחי הבנקים הגדולים מ-17% כיום ל-26% למשך שנתיים (2025- 2024), כאשר מתקיימים מגעים בין האוצר לבנקים להחלפת העלאת המס בהיטל מלחמה חד פעמי בסכום של 2.6 מיליארד שקל.

במסחר ביום חמישי בלטו החברות הקטנות איירטאצ  ונוסטרומו  בעליות של מעל 40%, הראשונה בעקבות הזמנה של 22 מיליון שקל והשנייה בעקבות הצעת רכש שתהפוך אותה לחברה פרטית.

חברת האנרגיה הזרה אנרג'יאן  עלתה בעקבות עדכון על הפקת גז מקידוח כריש צפון, וחברת התעופה אל על  טיפסה לאחר הדוחות.

גם שופרסל  ריכזה עניין ביום חמישי האחרון לאחר שרכישת רבע (24.99%) ממניות החברה תמורת 1.5 מיליארד שקל מסדרה של גופים מוסדיים, הפכה רשמית את האחים יוסי ושלומי אמיר לבעלי השליטה בפועל ברשת. העסקה הושלמה כאשר האחים עמדו לאחר שבועיים בתנאי התשלום שנדרשו להם. 

בוול סטריט, המדדים המרכזיים סגרו את שבוע המסחר במגמה חיובית ביום שישי האחרון. הנאסד"ק ננעל בשיא כל הזמנים - עלה ב-1.1% ושבר את השיא של 2021. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד ה-S&P 500 הגיע גם הוא לשיא של מעל 5,100 נק' ונסגר בעליות של כ-0.8%. 

בסיכום שבועי, הנאסד"ק הוסיף לערכו 1.7%, ה-S&P 500 עלה ב-1% והדאו ג'ונס רשם תשואה חיובית קלה של 0.1%.

אנבידיה  המשיכה במומנטום החיובי וזינקה ב-4% במסחר ביום שישי האחרון. בכך, ענקית השבבים רשמה זינוק של מעל ל-260% ב-12 חודשים האחרונים.

עם 3,300 עובדים ואופציות בסכומים אדירים: הצד הישראלי של המניה שמסחררת את העולם  

בניגוד למגמה החיובית באנבידיה, גוגל ירדה ב-1.2% ואפל איבדה מערכה כ-0.6% ביום שישי האחרון.

על רקע הירידות במניית אפל, בגולדמן זאקס הוציאו את אפל מרשימת המניות המובחרות בדירוג 'קנייה' רגילה של הבנק. למרות המהלך, אנליסטים בבנק עדיין נשארו עם המלצת "קנייה" לגבי המניה בטענה כי השוק מתמקד בהאטת הצמיחה של אפל מההכנסות ממוצרים אך מתעלם מהחוסן של ענקית הטכנולוגיה יחד עם יציבות החברה ותחזית ההכנסות החזקה שלה. 

גם מניית דל  ריכזה עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שהציגה דוחות רבעוניים חזקים וזינקה בכ-15%. יצרנית המחשבים דיווחה על רווח למניה של 2.20 דולר, מעל התחזיות המוקדמות. הכנסות החברה הסתכמו בכ-22.32 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי המוקדם שעמד על 22.16 מיליארד דולרים. במקביל, החבירה הציגה ביקושים חזקים לשרתי הבינה המלאכותית שלה.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. נובה בולטת עם פער חיובי של כ-7.7% ומנגד לייבפרסון עם פער שלילי של כ-11%.

וואליו תמכור לפנינסולה את קרן ההתחדשות העירונית ב-194 מיליון שקל 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמו ביקושים ביום חמישי האחרון ותשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-2 נקודות בסיס ל-4.15%, תשואת האיגרת לשנתיים נסחרה ב-3.76%. מדדי האג"ח הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.2%. סדרות האג"ח של שופרסל נסחרו בעליות מתונות על רקע העברת השליטה ברשת.

בסיכום שבועי, איגרות החוב הממשלתיות השקליות ארוכות הטווח עלו בכ-1%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים ירדה בכ-0.1%. בסקירת הסיכום השבועית של הבורסה בתל אביב ציינו את מדד תל בונד דולר שירד בכ-2.6% במקביל להיחלשות הדולר ביחס לשקל בכ-1.6%. 

במקביל, הבורסה הודיעה בשבוע החולף על השקת מדד חדש עם בית ההשקעות ילין לפידות - מדד תל בונד צמודות בנקים מורחב, שיכלול את כל האג"ח בענף הבנקים ואג"ח COCO.

בניתוח שפרסם בנק אוף אמריקה בסוף השבוע האחרון, הדגישו כי ישראל היא המדינה היחידה באזור אירופה, המזה"ת ואפריקה, שבה הם מעדיפים את המח"מים הקצרים לעומת הארוכים באפיק האג"ח הממשלתי. בבנק מציינים כי השוק אינו מתמחר נכון את מתווה הורדות הריבית של בנק ישראל ולהערכתם, הורדות הריבית בישראל יהיו מהירות יותר בהשוואה לתמחור השווקים (תמחור הריבית, פורוורד, לשנה בעוד שנה עומד כיום על 3.9%).

3. שוקי הסחורות והמטבעות

מגמת ההתחזקות של השקל מול הדולר נמשכה, ובמהלך המסחר ביום שישי האחרון השער הגיע לכ-3.56 שקלים לדולר, שפל של כתשעה חודשים למטבע האמריקאי. כלכלנים העריכו השבוע כי ההתחזקות היא בשל גורמים מקומיים, ובהם החלטת בנק ישראל שלא להוריד ריבית בהחלטה האחרונה וציפיות הנוגעות לנושא המלחמה. השקל התחזק גם ביחס לאירו, ובמהלך המסחר בשישי השער היה כ-3.86 שקלים לאירו לעומת 3.93 בסוף השבוע שעבר.

הדולר בשפל של 9 חודשים מול השקל. אלו הסיבות 

הביטקוין חצה השבוע את רף ה-63 אלף דולר, לראשונה מנובמבר 2021. אלעד נומברג מפרוקסיביט, בית השקעות בתחום המטבעות הדיגיטליים, ציין שהעלייה מגיעה על רקע הזרמות כספים עצומות לתעודות הסל מבוססות הביטקוין בארה"ב. לדבריו, זה משקף ביטחון מחודש בשוק הקריפטו.

● רוצים לדעת מה עומד מאחורי הזינוק של הביטקוין, תקראו את הכתבה הזו 

סיימון פיטרס, אנליסט בחברת הקריפטו איטורו, מציין שמאז השקת קרן הסל המחקה לאחר אישור רשות ני"ע בארה"ב, התעודות על ביטקוין צברו החזקות שמייצגות מעל 3% מכלל הביטקוין היום. להערכתו, המטבע עשוי לשבור את שיאו הקודם (מעל 68 אלף דולר) בשבועות הקרובים.

4. מאקרו

בשבוע הקרוב יתפרסמו כמה נתוני מאקרו בולטים בעולם, ובהם מדדי המחירים לצרכן בשווייץ וביפן; שיעור האבטלה בספרד; ובארה"ב - מדד מנהלי הרכש, הזמנות ממפעלים, דוח משרות פתוחות ושיעור האבטלה.

באירופה יפורסמו עוד המאזן המסחרי בגרמניה, מחירי בתים בבריטניה וכן הצמיחה בתמ"ג בגוש האירו. בישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם את נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי על-ידי צרכנים פרטיים לנובמבר עד ינואר וכן את מדד האמון הצרכני לסיכום 2023 ואת נתוני שכר הברוטו הממוצע.

בין החברות שיפרסמו דוחות בוול סטריט בשבוע הבא ניתן להזכיר את חברת אבטחת הסייבר CrowdStrike, הרשתות טארגט וקוסטקו, חברת המסחר המקוון JD.com וחברת השבבים ברודקום.

בזמן שבארה"ב עונת הדוחות מסתיימת, בתל אביב היא בעיצומה, ובין המדווחות בשבוע שלפנינו יהיו חברות התרופות הדואליות קומפיוג'ן וקמהדע, בנק הפועלים והבורסה.

5. תחזית

סזאר פדרו-רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק Pictet, מציין שישנם מספר מדדי מניות בולטים בעולם שנסחרים ברמות שיא, ובין היתר כותב כי "ניקיי 225 היפני עוקף את השיא שנקבע ב-1989, לפני שפרץ המשבר הכלכלי ביפן", ומוסיף: "אנחנו אוהבים מניות יפניות".

הכלכלה שאיבדה את מעמדה הרם בשעה ששוק המניות דווקא שובר שיא של למעלה מ-30 שנה 

בארה"ב, לאחר שהובהר שהבנק המרכזי אינו ממהר להוריד ריבית, הוא צופה שההורדה הראשונה תגיע בחודש יוני; להערכתו, התמחור בשוק מצביע על כך שהמשקיעים התאימו את עצמם ללוח הזמנים הזה, והדבר הופך את ההשקעה בחוב לאטרקטיבית יותר, "עם העדפה לאיגרות קונצרניות בדירוג השקעה".

בנושא אחר, במחלקת מאקרו כלכלה בבנק דיסקונט מעריכים שב-2024 תירשם בישראל צמיחה בשיעור ממוצע של 1.5%, בהנחה שלא תהיה עלייה בעצימות המלחמה. להערכתם, הצמיחה הפרטית והיצוא יצמחו ב-2% לערך, תחול נסיגה נוספת בהשקעות בנכסים קבועים והמשך גידול מהיר בצריכה הציבורית. "צפויה שונות גבוהה בין המחציות - בעוד שהראשונה תושפע מהתאוששות המשק, ולכן תאופיין בצמיחה בקצב שנתי של כ-10% לרבעון, הרי שבמחצית השנייה צפויה האטה לקצב שנתי של כ-3% לרבעון", הם מעריכים.