האינפלציה השנתית עולה, והורדת הריבית בארה"ב מתרחקת

האינפלציה השנתית עלתה מעל הציפיות לרמה של 3.2% - נתון שמהווה עיכוב נוסף נוסף לפדרל ריזרב לפני הורדת הריבית • אבל סכנה טמונה בהמתנה הממושכת; בלידר טוענים ש"חלון ההזדמנויות של הפד קטן, והוא לא רוצה להיתפס כמשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות עם הורדה סמוך למועדן" • השווקים חוזים הורדה ראשונה רק ביוני

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

הפד ציפה להתמתנות נוספת, אך המציאות אכזבה: נתוני האינפלציה בארה"ב שפורסמו היום (ג') מצביעים על התמתנות מועטה בלבד. מדד הליבה ירד מ-3.9% בחודש פברואר ל-3.8%, בעוד שהתחזית צפתה שהמדד ירד ל-3.7%. המדד השנתי אף עלה מעט לרמה של 3.2%, לעומת התחזיות בשוק שהוא ישאר על 3.1%.

"לא מאמין שזה יקרה במרץ": החדשות הרעות של יו"ר הפד פאוול לשווקים  
צבי סטפק מעריך: זה מה שיכול לקלקל את האופוריה בשווקים 

בשבוע שעבר, בוועידה הדו שנתית הדגיש יו"ר הפד ג'רום פאוול, בפני הקונגרס כי בטרם יחלו להוריד את הריבית בארה"ב, ועדת השווקים הפתוחה תרצה לראות ירידה באינפלציה, והתקרבות ליעד הבנק העומד על 2% בממוצע. היו"ר פאוול וחברי פד בכירים אחרים ציינו מספר פעמים לאחרונה כי הגעת האינפלציה ליעדה ללא הידוק מוניטרי נוסף, עדיין מוטלת בספק. גל שני של עליות מחירים עדיין מאיים על המשק והקלה מוניטרית איננה נמצאת על הפרק בהחלטה הקרובה. תחילת ההקלות נדחית וכרגע מתומחרת להתחיל בחודש יוני. אם כי הנתונים המאכזבים יכולים לגרום לשווקים לתמחר הורדת ריבית מאוחרת אף יותר.

נתוני האינפלציה שפורסמו היום מהווים עיכוב נוסף לפד. למרות שרואים התמתנות קלה בליבת האינפלציה, הרמה גבוהה משמעותית מעל היעד. יתרה מכך, קצב ההתמתנות האט והירידה מחודש לחודש אינה דומה להתמתנות החדה באינפלציית ארה"ב ב-2023. סעיפי השירותים לדוגמה, מראים דביקות, ועומדים איתן נגד הריבית הגבוהה. תחזיות הפד מצביעות על הגעה ליציבות מחירים רק ב-2026, כך שלפחות במקרה זה, נותר עדיין למה לחכות.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים אמר כי אינפלציית השירותים אמנם לא האיצה, אך "עדיין גבוהה מהרמה בה ירגיש הפד בטחון מספק להוריד בקרוב את הריבית". לפי שפריר, עובדה זו בשילוב עם הירידה הלא מספקת בליבת האינפלציה החודשית, "אינם תומכים בהורדת ריבית בחודש מאי. והשוק מתמחר לכך הסתברות של כ-15% בלבד".

אחרי אמירות ניציות של הפד: תחזיות השוק יישרו קו

האינפלציה יורדת באיטיות רבה אל עבר היעד, אך פני הפד נשואות לנתונים נוספים. שוק התעסוקה ממשיך להראות סימני האטה. השוק, שנותר הדוק עד כה למרות שיעור הריבית הגבוה, מראה סימנים שהוא מגיע לידי איזון. ביום שישי שעבר עלה שיעור האבטלה בארה"ב ל-3.9%, ויחד עם שיעור האבטלה פורסמו במהלך השבוע שעבר מספר המשרות הפנויות ומספר המועסקים.

בנוסף, למדד המחירים ולשוק התעסוקה, פאוול הדגיש בתמונת המצב הכלכלית של המשק את האלמנט החשוב המאפשר לחברי הפד להשאיר את שיעור הריבית ברמה גבוהה כל כך: רמת התוצר. הצמיחה בשנת 2023 עמדה על 3.1% והראתה צמיחה גבוהה ממה שחשבו בתחילת השנה. התחזית ל-2024 גם צפויה להיות חזקה ומעל מגמת הצמיחה הרב שנתית. הצמיחה הגבוהה מגיעה לטענת הבנק בשל הביקוש הפרטי הגבוה והשיפור בתנאי ההיצע מאז הקורונה. הריסון המוניטרי, שבדרך כלל מעיב על הצריכה הפרטית לא גרם להאטה משמעותית בצמיחה, גורם שהיווה חשש ממשי בתחילת שנה, וכעת מאפשר מרחב תמרון בהחלטה מתי וכיצד להוריד את הריבית.

הצלחה נוספת שרושם הבנק המרכזי היא התיישרות ציפיות השווקים מתחילת השנה. זאת לאחר שתחזיות הפד להקלות המוניטריות היו נמוכות משמעותית מציפיות השווקים. במהלך שנת 2024, הפד חזה 3 הפחתות ריבית בלבד בזמן שהשווקים היו אופטימיים וראו מספר כפול של הפחתות בשנה הנוכחית. אמירות ניציות מצד פאוול ובכירים נוספים הביאו להנמכת תחזיות השווקים והתכנסות אל הסתברויות חברי הוועדה המוניטרית.

עד מתי הפד יכול להמתין?

עם זאת, סכנה טמונה בהמתנה הממושכת. לפי יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר, חלון ההזדמנויות של הבנק המרכזי להורדת ריבית קטן. "פרשנים טוענים שהפד לא רוצה להיתפס בתור "משפיע" על תוצאות הבחירות לנשיאות עם הורדת ריבית סמוך למועדן. לכן, חלון ההזדמנויות שלו הולך ונסגר". הבחירות לנשיאות ארה"ב צפויות השנה בתחילת נובמבר, וכץ אומר כי אם לא יתחילו להוריד את הריבית בהחלטה של ה-12 ליוני או ה-31 ליולי, "הפד יתקשה (פוליטית) להתחיל את ההורדות עד לאחר הבחירות כדי לא להיתפס בתור משפיע על הבחירות".

עוד מוסיף כץ כי "קיים תרחיש אמיתי שהורדה ראשונה על ידי הפד תידחה לסוף השנה, זאת למרות אמירות של פאוול שהבנק המרכזי 'לא רחוק' ממועד הורדת הריבית. תרחיש זה עלול להעיב בעיקר על שוק המניות".

אך נראה שפאוול אינו יגיע לידי כך, הוא ציין בוועידה בקונגרס כי "סביר להניח שנתחיל להוריד את הריבית בנקודה מסויימת השנה", השווקים חוזים הורדה ראשונה, כאמור, רק בחודש יוני.