מרוץ החימוש: האם אירופה "תעתיק" מישראל את כיפת ברזל?

מנכ"ל ריינמטאל הגרמנית, אחת מהחברות הביטחוניות הגדולות ביבשת, אמר כי מדינות אירופה צריכות לפתח "כיפת ברזל" באופן עצמאי כדי להתמודד עם האיום מרוסיה • "לאירופה יש את כל היכולות כדי ליצור רבדים מלאים של הגנה אווירית. היא רק צריכה להחליט אם להשתמש בהן או לא"

סוללת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל
סוללת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

על מדינות אירופה לפתח באופן עצמאי ולהטמיע מערכת דוגמת כיפת ברזל הישראלית, להגנה מפני רקטות קצרות-טווח, כך אומר מנכ"ל אחת החברות הביטחוניות הגדולות ביבשת, ריינמטאל הגרמנית. "אני חושב שזה רעיון טוב לפתח פתרון אירופי שיהיה דומה לכיפת ברזל ואפילו מעבר", אמר המנכ"ל, ארמין פפרגר בראיון ל"פייננשל טיימס". כמה מדינות אירופיות, ביניהן פינלנד, כבר הודיעו על כוונה לרכוש את מערכת כיפת ברזל מישראל. 

דוח האושר העולמי: שתי המדינות המפתיעות שנדחקו ואיך השפיעה המלחמה על ישראל?
ההימור המסוכן של נתניהו, והחות'ים במלחמה לא רק עם המערב

אירופה נמצאת כעת במרוץ חימוש, כדי לנסות ולהתכונן למלחמה אפשרית עתידית עם רוסיה. שרי הביטחון של מדינות אירופה מזהירים את הציבור בחודשים האחרונים מפני מלחמה בין רוסיה למדינות אירופה ולנאט"ו בטווח של שנים. ממשלות מקצות עשרות מיליארד אירו נוספים בשנה להתחמשות, והאיחוד האירופי הכריז בשבוע שעבר על יוזמה לקונסולידציה ולריכוז מאמצים בתחום ייצור הנשק והתחמושת באופן עצמאי, ללא תלות במדינות אחרות. 

על רקע זה, בולטת היוזמה הגרמנית לרכוש את מערכת החץ הישראלית-אמריקאית כחלק מיוזמת "סקיישילד" להגנה על מרכז אירופה מפני טילים בליסטיים. המערכת היא רובד אחד של הגנה, וכעת המנכ"ל הגרמני ממליץ לאירופאים לנסות ולפתח רובד של הגנה מפני רקטות קצרות טווח באופן עצמאי. יותר מ-70% מהרכש הביטחוני האירופי כעת נעשה מחוץ ליבשת, וצרפת - בין היתר - מתנגדת ליוזמה הגרמנית לרכוש מערכות הגנה מסוג חץ וכיפת ברזל, כמו גם מל"טים, במקום לפתח אותן בעצמה. הגנה אווירית היא "בהחלט משהו שאנחנו רוצים לפתח באירופה", אמר המנכ"ל פפרגר.

בכיר אחר בתעשיות הביטחוניות, ששמו לא פורסם, אמר כי הטכנולוגיה הקיימת והידע באירופה מאפשרים להתקדם בתחום זה. "לאירופה יש את כל היכולות כדי ליצור רבדים מלאים של הגנה אווירית. היא רק צריכה להחליט אם להשתמש בהן או לא".

חברת ריינמטאל, המייצרת טנקים, עוסקת גם בייצור מערכות הגנה אווירית, ומכרה מערכת בשם "סקאייריינג'ר" (Skyranger) לצבא הגרמני בעלות של 600 מיליון אירו, להגנה מפני איומים אוויריים כולל מל"טים.